750 miljard en de 'vrekkige vier'

01-06-2020 12:37 389 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://t.co/adD8lQ4BLR?amp=1

Er liggen plannen voor een herstelfonds naar aanleiding van de coronacrisis met giften ter waarde van 500 miljard euro en leningen van 250 miljard euro voor landen waar de economie er het slechtst voorstaat.

Dit plan zal Nederland 25 tot 30 miljard euro gaan kosten.
De kosten naar aanleiding van de coronacrisis bedragen hier nu al 100 miljard en dit bedrag zal naar verwachting nog fors oplopen. Deze bedragen zullen allemaal terugbetaald moeten worden door de burgers.

Nederland, Zweden, Denemarken en Oostenrijk zijn tegen dit Frans- Duitse plan en willen leningen in plaats van giften. Zij worden nu ook wel 'de vrekkige vier' genoemd.

Ik hoop van harte dat het herstelfonds zoals dat nu gepresenteerd wordt, er niet komt! Nederland is ook zwaar getroffen en ik denk dat wij hier nog een behoorlijke crisis tegemoet gaan. Er wordt zelfs al gesproken over een depressie vergelijkbaar met de jaren 30.

Jarenlang is hier enorm bezuinigd en zijn de lasten verhoogd, pensioenen zijn niet geindexeerd, alles wordt in rap tempo duurder. De publieke sector is kapot bezuinigd. Nu staan we er voor wat betreft de staatsschuld in Nederland relatief goed voor.
Om dit bedrag dan zonder voorwaarden weg te geven aan andere landen vind ik waanzin! Echter, bij leningen met een zeer lange looptijd zie je waarschijnlijk ook niks van het geld terug.

Het schijnt echter zo te zijn dat bijvoorbeeld de gemiddelde burger in Italie veel rijker is dan de gemiddelde Nederlander. Italie had voor de coronacrisis een staatsschuld van 130% van het bbp. Nu loopt deze al op naar 160 %.
Ik denk dat de schulden onhoudbaar aan het worden zijn. Nu worden er weer allerlei EU belastingen geopperd. Nog meer geld en macht naar de EU.

Ik denk dat meer geld bijdrukken absoluut niet de oplossing is. Dit zal alleen maar zorgen voor nog meer schulden en verdamping van spaar- en pensioengeld. Wat is dan wel de oplossing? Ik heb geen idee en ben ook zeker geen expert op dit gebied. Het onderwerp is ook te complex om hier in een aantal regels helemaal toe te lichten, maar het gaat om zo veel miljarden dat dit gegarandeerd een hele grote invloed gaat hebben op ons land. Ik ben benieuwd naar jullie zienswijze.
summer234 wijzigde dit bericht op 09-06-2020 19:40
0.04% gewijzigd
valentinamaria schreef:
27-09-2020 18:20
we hebben overal ter wereld mensen zitten om de productiviteit van de landbouw te verbeteren.
we hebben zaden en gewassen uitgevonden die bestand zijn tegen verzilting, verdroging, etc.
we leveren materialen, technologieën en kennis.

maar goed, jij vindt voedsel voor een steeds groter wordende wereldbevolking niet belangrijk.
Maar kan Nederland de winsten daarvan blijven uitmelken?
China maakt succesvolle dingen vaak na en verkoopt het dan goedkoper.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
27-09-2020 19:06
Maar kan Nederland de winsten daarvan blijven uitmelken?
China maakt succesvolle dingen vaak na en verkoopt het dan goedkoper.
wat denk je dat op de lange duur beter is?

goedkope meuk maken of innovatieve landbouw ontwikkelen?
iedereen moet eten, meuk kopen is meer een luxe.
wij slapen nooit.
Fizz schreef:
27-09-2020 19:00
In welk opzicht is een Nexit dan zo slecht voor de handel? Je kunt toch prima handelsovereenkomsten sluiten zonder een EU en zonder verlies van je soevereiniteit? Die achteruitgang van handel wordt altijd geroepen door EU-voorstanders, maar nergens zijn daar concrete cijfers over te vinden. Net zoals altijd beweert wordt dat het koningshuiis zo belangrijk is voor de handel. Dat is ook nooit onderbouwd met cijfers. Goede produkten verkoop je echt wel aan het buitenland, ook zonder EU of koning. China zit niet in de EU en heeft geen koningshuis, toch importeren we enorm veel uit China.
Het EU belemmert de GB nu ook om handel te drijven. Dus dat pestgedrag als er een land uitstapt is dan weer 'n behoorlijk nadeel. We hadden beter nooit ingestapt.
valentinamaria schreef:
27-09-2020 19:08
wat denk je dat op de lange duur beter is?

goedkope meuk maken of innovatieve landbouw ontwikkelen?
iedereen moet eten, meuk kopen is meer een luxe.
Ik bedoel dat China ook dat soort zaden zou kunnen namaken als blijkt dat ze succesvol zijn op zilte/droge bodem.
En dan onder de westerse prijzen gaat zitten.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
27-09-2020 19:09
Ik bedoel dat China ook dat soort zaden zou kunnen namaken als blijkt dat ze succesvol zijn op zilte/droge bodem.
En dan onder de westerse prijzen gaat zitten.
welnee, niet alles valt na te maken.
dan moeten ze al zorgen heel veel van onze kennis in huis te halen.

weet je nog dat melkpoederschandaal, waardoor Chinenzen massaal NL melkpoeder gingen hamsteren?
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
27-09-2020 19:00
In welk opzicht is een Nexit dan zo slecht voor de handel? Je kunt toch prima handelsovereenkomsten sluiten zonder een EU en zonder verlies van je soevereiniteit? Die achteruitgang van handel wordt altijd geroepen door EU-voorstanders, maar nergens zijn daar concrete cijfers over te vinden. Net zoals altijd beweert wordt dat het koningshuiis zo belangrijk is voor de handel. Dat is ook nooit onderbouwd met cijfers. Goede produkten verkoop je echt wel aan het buitenland, ook zonder EU of koning. China zit niet in de EU en heeft geen koningshuis, toch importeren we enorm veel uit China.

China heeft een enorm concurrerende economie en de top-down aansturing en planmatigheid die mede onderdeel is van het succes van China als producent is voor een democratie als Nederland niet mogelijk. Wij maken zelf niets. Verder profiteert dat land natuurlijk ook van de enorme schaal, een schaal die ons juist geboden wordt binnen het raamwerk van de Europese Unie. De EU is een package deal, het is idioot om te veronderstellen dat je in losse verdragen wel toegang tot de interne markt kunt eisen maar in ruil daarvoor eisen die jou onwelgevallig zijn niet zou hoeven te honoreren. Dat je een beetje zou kunnen kiezen tussen Smith en Colbert, al naar gelang je dat uitkomt.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
kantlijn schreef:
27-09-2020 19:12
China heeft een enorm concurrerende economie en de top-down aansturing en planmatigheid die mede onderdeel is van het succes van China als producent is voor een democratie als Nederland niet mogelijk. Wij maken zelf niets. Verder profiteert dat land natuurlijk ook van de enorme schaal, een schaal die ons juist geboden wordt binnen het raamwerk van de Europese Unie. De EU is een package deal, het is idioot om te veronderstellen dat je in losse verdragen wel toegang tot de interne markt kunt eisen maar in ruil daarvoor eisen die jou onwelgevallig zijn niet zou hoeven te honoreren. Dat je een beetje zou kunnen kiezen tussen Smith en Colbert, al naar gelang je dat uitkomt.
Wij maken niets? Wat denk je dan dat er door ons geëxporteerd wordt?

Als export naar andere EU-landen alleen mogelijk is als we jaarlijks vele miljarden moeten afstaan aan die EU, dan kunnen we beter naar niet EU-landen gaan exporteren. Zonder EU kunnen onze vissers ook weer aan de gang gaan met pulsvissen.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
27-09-2020 19:26
Wij maken niets? Wat denk je dan dat er door ons geëxporteerd wordt?

Als export naar andere EU-landen alleen mogelijk is als we jaarlijks vele miljarden moeten afstaan aan die EU, dan kunnen we beter naar niet EU-landen gaan exporteren. Zonder EU kunnen onze vissers ook weer aan de gang gaan met pulsvissen.
Wij voeren vooral dingen door, als wij dat niet doen nemen de Belgen of Fransen die rol graag van ons over.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
kantlijn schreef:
27-09-2020 19:28
Wij voeren vooral dingen door, als wij dat niet doen nemen de Belgen of Fransen die rol graag van ons over.
Want we kunnen niet doorvoeren als we niet meer in de EU zitten? Zelfs als we minder doorvoeren, kan het zo zijn dat we er per saldo zonder de EU meer aan verdienen. Nu moeten we afdragen over die doorvoer aan de EU.

Misschien is het wel helemaal niet zo erg als we wat minder doorvoeren. De wegen zijn overvol en al die extra vrachtwagens zijn vervuilend. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de zwaar vervuilende zeeschepen en vrachtvliegtuigen.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
27-09-2020 19:36
Want we kunnen niet doorvoeren als we niet meer in de EU zitten? Zelfs als we minder doorvoeren, kan het zo zijn dat we er per saldo zonder de EU meer aan verdienen. Nu moeten we afdragen over die doorvoer aan de EU.

Misschien is het wel helemaal niet zo erg als we wat minder doorvoeren. De wegen zijn overvol en al die extra vrachtwagens zijn vervuilend. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de zwaar vervuilende zeeschepen en vrachtvliegtuigen.

Wat dacht je dat er gebeurt als we uit de EU treden? Dan komen op die doorvoer heffingen die het veelvoudige zijn van die afdracht en nemen Antwerpen en Le Havre de positie van Rotterdam over.

Maar goed, we kunnen ons welvaartspeil ook terugschroeven tot het niveau van pakweg Portugal.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
27-09-2020 19:08
Het EU belemmert de GB nu ook om handel te drijven. Dus dat pestgedrag als er een land uitstapt is dan weer 'n behoorlijk nadeel. We hadden beter nooit ingestapt.
GB is één van de belangrijkste handelspartners van Nederland, belangrijker zelfs dan Duitsland. Daar kunnen we dan in ieder geval weer eenvoudig handel mee drijven.
Alle reacties Link kopieren
kantlijn schreef:
27-09-2020 19:44
Wat dacht je dat er gebeurt als we uit de EU treden? Dan komen op die doorvoer heffingen die het veelvoudige zijn van die afdracht en nemen Antwerpen en Le Havre de positie van Rotterdam over.

Maar goed, we kunnen ons welvaartspeil ook terugschroeven tot het niveau van pakweg Portugal.
Dat welvaartspeil wordt door de EU sowieso teruggeschroefd naar het niveau van pakweg Portugal. Dat proces is nu al gaande en komt door de nieuwe deals in een stroomversnelling. We zijn er de afgelopen jaren als burger qua bestedingsruimte helemaal niet op vooruitgegaan, terwijl het ons land voor de wind ging. Zo goed is de EU niet voor Nederland, want we moeten steeds meer afdragen per hoofd van de bevolking.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
27-09-2020 20:07
Dat welvaartspeil wordt door de EU sowieso teruggeschroefd naar het niveau van pakweg Portugal. Dat proces is nu al gaande en komt door de nieuwe deals in een stroomversnelling. We zijn er de afgelopen jaren als burger qua bestedingsruimte helemaal niet op vooruitgegaan, terwijl het ons land voor de wind ging. Zo goed is de EU niet voor Nederland, want we moeten steeds meer afdragen per hoofd van de bevolking.
Precies. Het is goed voor landen in Europa en zelfs erbuiten geloof ik.
Maar voor onszelf? Neuh.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag was er een motie over het niet opgeven van het veto op het gebied van buitenland beleid. De meerderheid heeft tegen gestemd.

Ik snap dat echt niet hoor. Waarom zou je je vetorecht willen opgeven.
Dat betekent toch dat je als land eigenlijk niets meer te zeggen hebt wanneer je echt tegen een bepaald besluit bent. Waarom zou je dat recht vrijwillig op willen geven?
Alle reacties Link kopieren
Summer234 schreef:
01-10-2020 14:17
Vandaag was er een motie over het niet opgeven van het veto op het gebied van buitenland beleid. De meerderheid heeft tegen gestemd.

Ik snap dat echt niet hoor. Waarom zou je je vetorecht willen opgeven.
Dat betekent toch dat je als land eigenlijk niets meer te zeggen hebt wanneer je echt tegen een bepaald besluit bent. Waarom zou je dat recht vrijwillig op willen geven?
Blijkbaar zijn onze tweede kamer leden voor het overdragen van de soevereiniteit aan Brussel.
De Verenigde Staten van Europa.
:facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Summer234 schreef:
01-10-2020 14:17
Vandaag was er een motie over het niet opgeven van het veto op het gebied van buitenland beleid. De meerderheid heeft tegen gestemd.

Ik snap dat echt niet hoor. Waarom zou je je vetorecht willen opgeven.
Dat betekent toch dat je als land eigenlijk niets meer te zeggen hebt wanneer je echt tegen een bepaald besluit bent. Waarom zou je dat recht vrijwillig op willen geven?
Echt?!
WTF bezielt ze?! >:-(
Alle reacties Link kopieren
Shenandoah schreef:
01-06-2020 12:40
Landen die hun financiën niet op orde hebben en wel geld verwachten van de landen die wel netjes gespaard hebben in betere tijden.
Nee dus, los je eigen problemen maar op. Heb je tenslotte aan je eigen wanbeheer te danken.
En die hele eu kost ook meer geld dan dat het Nederland oplevert dus misschien moeten wij ook eens, net zoals de britten denken aan een n-exit. En dan gewoon verdragen afsluiten voor de handel. Hebben en verdienen wij veel meer aan.
Inderdaad.
Ik las het ook net. Dit is hoe de partijen hebben gestemd:
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Ik weet wel hoe ik ga stemmen, dit bevestigt dat alleen maar meer.
Alle reacties Link kopieren
Ojink (GL) vs Baudet over het vetorecht:

https://youtu.be/Jy3dzZ1euXs
justagirly schreef:
01-10-2020 17:19
Ik weet wel hoe ik ga stemmen, dit bevestigt dat alleen maar meer.
Inderdaad.

Weet iemand waar je deze stemrondes allemaal kunt bekijken trouwens? Zou wel overzichtelijk zijn om te zien wat partijen stemmen. Die livedebatten gaan zo snel. Gisteren stemde SP ook tegen iets waarvan ik een tijdje terug las dat ze er voor waren bijv.
Nederland is knots knettergek geworden. Hoe durven ze het vetorecht weg te stemmen? Hoe durven ze?

Ik had nog hoop, maar ik zie dit niet meer goed komen. Nooit meer. De EU is blijkbaar belangrijker dan ons eigen land. En waarom? Omdat we geen cultuur schijnen te hebben?

Wat een gotspe.
Alle reacties Link kopieren
Nederland is verpatst aan Brussel. Bedankt, Rutte! Je zal wel fijn een schouderklopje krijgen van Merkel en Macron.

Wie gelooft er nog echt dat onze overheid het beste met ons voor heeft?
Ik niet. Dit was een vooropgezet plan waar Rutte al jaren mee bezig was.

Alu-hoedje op:
Het zou me niets verbazen als het CDA de stekker uit Rutte I trok, omdat Wilders tegen de ideeen en plannen van Rutte was.

Macron, Merkel, Rutte: vreselijke lui.

Ik ben heel benieuwd naar de gevolgen voor Nederland. Die gaan er zijn. Alleen hoe?

Zal er ooit een weg terug zijn?
Alle reacties Link kopieren
De enige weg terug is als PVV, FVD en SP een meerderheid halen bij de volgende verkiezingen. Hoe groot is die kans, denk je?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven