750 miljard en de 'vrekkige vier'

01-06-2020 12:37 389 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://t.co/adD8lQ4BLR?amp=1

Er liggen plannen voor een herstelfonds naar aanleiding van de coronacrisis met giften ter waarde van 500 miljard euro en leningen van 250 miljard euro voor landen waar de economie er het slechtst voorstaat.

Dit plan zal Nederland 25 tot 30 miljard euro gaan kosten.
De kosten naar aanleiding van de coronacrisis bedragen hier nu al 100 miljard en dit bedrag zal naar verwachting nog fors oplopen. Deze bedragen zullen allemaal terugbetaald moeten worden door de burgers.

Nederland, Zweden, Denemarken en Oostenrijk zijn tegen dit Frans- Duitse plan en willen leningen in plaats van giften. Zij worden nu ook wel 'de vrekkige vier' genoemd.

Ik hoop van harte dat het herstelfonds zoals dat nu gepresenteerd wordt, er niet komt! Nederland is ook zwaar getroffen en ik denk dat wij hier nog een behoorlijke crisis tegemoet gaan. Er wordt zelfs al gesproken over een depressie vergelijkbaar met de jaren 30.

Jarenlang is hier enorm bezuinigd en zijn de lasten verhoogd, pensioenen zijn niet geindexeerd, alles wordt in rap tempo duurder. De publieke sector is kapot bezuinigd. Nu staan we er voor wat betreft de staatsschuld in Nederland relatief goed voor.
Om dit bedrag dan zonder voorwaarden weg te geven aan andere landen vind ik waanzin! Echter, bij leningen met een zeer lange looptijd zie je waarschijnlijk ook niks van het geld terug.

Het schijnt echter zo te zijn dat bijvoorbeeld de gemiddelde burger in Italie veel rijker is dan de gemiddelde Nederlander. Italie had voor de coronacrisis een staatsschuld van 130% van het bbp. Nu loopt deze al op naar 160 %.
Ik denk dat de schulden onhoudbaar aan het worden zijn. Nu worden er weer allerlei EU belastingen geopperd. Nog meer geld en macht naar de EU.

Ik denk dat meer geld bijdrukken absoluut niet de oplossing is. Dit zal alleen maar zorgen voor nog meer schulden en verdamping van spaar- en pensioengeld. Wat is dan wel de oplossing? Ik heb geen idee en ben ook zeker geen expert op dit gebied. Het onderwerp is ook te complex om hier in een aantal regels helemaal toe te lichten, maar het gaat om zo veel miljarden dat dit gegarandeerd een hele grote invloed gaat hebben op ons land. Ik ben benieuwd naar jullie zienswijze.
summer234 wijzigde dit bericht op 09-06-2020 19:40
0.04% gewijzigd
Ik las dat Frankrijk de zorgsalarissen verhoogt en Italie de belastingen verlaagd. En dat allemaal van ons belastinggeld!
Alle reacties Link kopieren
Fijn hè, dat EU lidmaatschap! Vooral met deze Merkel/Macron-kontenlikkers zoals Rutte en Hoekstra. Lekker bezig hoor!
Dit gaat ons nog zolang pijn doen, dat gaan bovengenoemde R & H niet meer meekrijgen. Die hebben dan allang een mooi baantje en bekommeren zich niet meer om de Nederlandse burgers. Doen ze nu ook al niet maar dan kan je ze niet eens meer ter verantwoording roepen. Nu dat nog wel kan, doet ook niemand dat. Een paar sputteraars in het Parlement maar aangezien zij ver in de minderheid zijn, zet ook dat geen zoden aan de dijk.
Wie in maart nog VVD/CDA/D66 stemt verdient wat mij betreft ook niks beters.
Alle reacties Link kopieren
100% mee eens.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-09-2020 10:29
Ik las dat Frankrijk de zorgsalarissen verhoogt en Italie de belastingen verlaagd. En dat allemaal van ons belastinggeld!


:mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-09-2020 10:29
Ik las dat Frankrijk de zorgsalarissen verhoogt en Italie de belastingen verlaagd. En dat allemaal van ons belastinggeld!

Wat een raar verhaal. Zowel Frankrijk als Italie is namelijk netto-betaler aan de EU dus dat betalen ze gewoon zelf.

Er gebeuren wel dingen van jouw belastinggeld. Het Hongaarse vriendje van Baudet krijgt daar miljarden van o.a. jouw belastinggeld en heeft daar een spoorlijn naar zijn geboortedorp laten aanleggen en een voetbalstadion. Zowel die spoorlijn als dat stadion zijn altijd zo goed als leeg maar de familie Baudets BFF heeft nu wel een eigen stadion en trein.

Maar he, Orban is een een fascist dus dan is het goed. Veel schandaliger is het dat die Fransen van hun eigen geld hun zorgmedewerkers beter willen betalen.
kantlijn wijzigde dit bericht op 22-09-2020 16:45
5.62% gewijzigd
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
Alsof Baudet ook maar iets te zeggen had over de verdeling van de EU-euro's. Hoezo krijgt hij hier nou ook weer de schuld van?
Alle reacties Link kopieren
Despierta schreef:
22-09-2020 16:40
Alsof Baudet ook maar iets te zeggen had over de verdeling van de EU-euro's. Hoezo krijgt hij hier nou ook weer de schuld van?
Waar krijgt baudet de schuld? Je moet natuurlijk wel goed lezen , anders schiet het niet op.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
kantlijn schreef:
22-09-2020 16:41
Waar krijgt baudet de schuld? Je moet natuurlijk wel goed lezen , anders schiet het niet op.
Waarom vind je het dan nodig om Baudet weer in een kwaad daglicht te stellen door hem hierbij te betrekken?
Alle reacties Link kopieren
Despierta schreef:
22-09-2020 16:47
Waarom vind je het dan nodig om Baudet weer in een kwaad daglicht te stellen door hem hierbij te betrekken?
Omdat mensen in dit topic overwegen te stemmen op Baudet want die zou zogenaamd opkomen voor de belangen van 'de Nederlander'. Ondertussen is hij vriendjes met de leider die op de meest schandalige manier EU-geld (geld betaald door de Nederlandse belastingbetaler) misbruikt.

Tegelijkertijd wordt er hier afgegeven op Frankrijk en Italie, waar men van hun eigen geld zorgmedewerkers beter wil betalen.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
kantlijn schreef:
22-09-2020 16:52
Omdat mensen in dit topic overwegen te stemmen op Baudet want die zou zogenaamd opkomen voor de belangen van 'de Nederlander'. Ondertussen is hij vriendjes met de leider die op de meest schandalige manier EU-geld (geld betaald door de Nederlandse belastingbetaler) misbruikt.

Tegelijkertijd wordt er hier afgegeven op Frankrijk en Italie, waar men van hun eigen geld zorgmedewerkers beter wil betalen.
Ik overweeg ook om op FvD te stemmen want het globalistische gelul uit Brussel hangt me de keel uit. Ik vind ook dat Rutte ons land in de uitverkoop heeft gegooid door in te stemmen met de EU-bonds/giften/leningen voor landen die hun zaken niet op orde hebben zoals Italië, Spanje en Frankrijk. Hoe kan het dat zij het zich kunnen veroorloven om met 61 jaar met pensioen te gaan en hun zorgpersoneel wél een fatsoenlijk salaris te bieden terwijl dat in Nederland, die wel de zaken op orde heeft, niet kan/niet gebeurt?
Dat neem ik dit kabinet zeer kwalijk.
Om maar niet te spreken over de eisen uit Brussel om een Europees belastingstelsel in te voeren, meer controle te krijgen over ons zorgstelsel en miljarden euro's te verspillen aan milieumaatregelen die geen zoden aan de dijk zetten.

Dus alles beter dan de zittende partijen en de partijen die elke keer maar weer meestemmen met dit idiote beleid.
Alle reacties Link kopieren
Despierta schreef:
22-09-2020 17:02
Ik overweeg ook om op FvD te stemmen want het globalistische gelul uit Brussel hangt me de keel uit. Ik vind ook dat Rutte ons land in de uitverkoop heeft gegooid door in te stemmen met de EU-bonds/giften/leningen voor landen die hun zaken niet op orde hebben zoals Italië, Spanje en Frankrijk. Hoe kan het dat zij het zich kunnen veroorloven om met 61 jaar met pensioen te gaan en hun zorgpersoneel wél een fatsoenlijk salaris te bieden terwijl dat in Nederland, die wel de zaken op orde heeft, niet kan/niet gebeurt?
Dat neem ik dit kabinet zeer kwalijk.
Om maar niet te spreken over de eisen uit Brussel om een Europees belastingstelsel in te voeren, meer controle te krijgen over ons zorgstelsel en miljarden euro's te verspillen aan milieumaatregelen die geen zoden aan de dijk zetten.

Dus alles beter dan de zittende partijen en de partijen die elke keer maar weer meestemmen met dit idiote beleid.

Ten eerste zijn de pensioenleeftijden zeker in Italie en Spanje allang opgehoogd, dus dat is gelul. Bovendien betalen die dat uit eigen zak. Voor de honderdste keer, Italie en Frankrijk (en tegenwoordig zelfs Spanje, zij het netaan) zijn gewoon netto-afdragers aan de EU en hebben bovendien hebben ze al jaren doorgaans (zeker Italie) een primair begrotingsoverschot (vaker dan Nederland). Italie zit alleen met heel oude schulden waarop ze veel rente moeten betalen. Die bezuinigen echt al jaren tegen de klippen op waardoor hun economie niet kan groeien en dus de staatsschuld ook veel moeilijker omlaag gaat, alleen maar omdat ze van Nederland en Duitsland beleid opgedrongen hebben gekregen. En ja, Italie heeft een aantal structurele problemen die geadresseerd moeten worden (belastingontduiking, zwarte economie, corruptie) omdat het opkopen van obligaties door de ECB natuurlijk ook uiteindelijk een vorm van transfer is en bovendien niet eeuwig houdbaar. Maar in beginsel betalen Italie en Frankrijk alles zelf.

Rutte heeft keihard onderhandeld over het herstelfonds, heel Europa op de kast gejaagd en dit was alles wat hij eruit heeft kunnen krijgen. Als je die onderhandelingen zou laten voeren door niet bijster snuggere lieden als Baudet of Wilders zou Nederland echt veel slechter af zijn.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
Rutte heeft helemaal niet keihard onderhandeld. Hij deed net alsof want de handtekening was in december 2019 al gezet. Dit pakt nu dubbel vervelend uit vanwege de hoge leningen/giften ivm het virus. (zie Arno Wellens)

En als de EU ook al zo slecht is voor Italië dan stel ik voor dat we er allemaal maar mee stoppen en we gewoon weer handelsverdragen met elkaar gaan sluiten zoals voorheen. Dat ging prima. Ik behoud graag de soevereiniteit van Nederland.
Wat mij betreft gaan we dus voor de Nexit en (o.a.) daarom stem ik op FvD.
Ik stem daarom dit keer SP. Net als andere keren trouwens. Ze hebben goede mensen op de lijst en hun standpunten vind ik nuchter en weloverwogen. Ze zijn voor een uit de Euro en met vergelijkbare economieen een nieuwe munt beginnen wat ik alleen maar toe kan juichen.

Ik ben bang dat we een coalitie D66, VVD, PvdA, CDA en eventueel GL krijgen. Ik hoop het niet.
Alle reacties Link kopieren
Jarenlang lid geweest van de SP. Goeie groep mensen inderdaad. Integer en betrokken. Alleen zijn ze te klein om echt een vinger in de pap te hebben. Marijnessen is echt te beschaafd en aardig om tegen die sharks op te kunnen.

Als we een coalitie krijgen van D66, VVD, CDA, PvdA én GL krijgen we wat we de afgelopen 10 jaar gehad hebben. Lijkt me verschrikkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Despierta schreef:
22-09-2020 17:02
Ik overweeg ook om op FvD te stemmen want het globalistische gelul uit Brussel hangt me de keel uit. Ik vind ook dat Rutte ons land in de uitverkoop heeft gegooid door in te stemmen met de EU-bonds/giften/leningen voor landen die hun zaken niet op orde hebben zoals Italië, Spanje en Frankrijk. Hoe kan het dat zij het zich kunnen veroorloven om met 61 jaar met pensioen te gaan en hun zorgpersoneel wél een fatsoenlijk salaris te bieden terwijl dat in Nederland, die wel de zaken op orde heeft, niet kan/niet gebeurt?
Dat neem ik dit kabinet zeer kwalijk.
Om maar niet te spreken over de eisen uit Brussel om een Europees belastingstelsel in te voeren, meer controle te krijgen over ons zorgstelsel en miljarden euro's te verspillen aan milieumaatregelen die geen zoden aan de dijk zetten.

Dus alles beter dan de zittende partijen en de partijen die elke keer maar weer meestemmen met dit idiote beleid.
Precies dit!!
Alle reacties Link kopieren
kantlijn schreef:
22-09-2020 16:36
Wat een raar verhaal. Zowel Frankrijk als Italie is namelijk netto-betaler aan de EU dus dat betalen ze gewoon zelf.

Er gebeuren wel dingen van jouw belastinggeld. Het Hongaarse vriendje van Baudet krijgt daar miljarden van o.a. jouw belastinggeld en heeft daar een spoorlijn naar zijn geboortedorp laten aanleggen en een voetbalstadion. Zowel die spoorlijn als dat stadion zijn altijd zo goed als leeg maar de familie Baudets BFF heeft nu wel een eigen stadion en trein.

Maar he, Orban is een een fascist dus dan is het goed. Veel schandaliger is het dat die Fransen van hun eigen geld hun zorgmedewerkers beter willen betalen.
Baudet is ook niet voor geld naar Hongarije hoor!
Alle reacties Link kopieren
kantlijn schreef:
22-09-2020 17:32
Ten eerste zijn de pensioenleeftijden zeker in Italie en Spanje allang opgehoogd, dus dat is gelul. Bovendien betalen die dat uit eigen zak. Voor de honderdste keer, Italie en Frankrijk (en tegenwoordig zelfs Spanje, zij het netaan) zijn gewoon netto-afdragers aan de EU en hebben bovendien hebben ze al jaren doorgaans (zeker Italie) een primair begrotingsoverschot (vaker dan Nederland). Italie zit alleen met heel oude schulden waarop ze veel rente moeten betalen. Die bezuinigen echt al jaren tegen de klippen op waardoor hun economie niet kan groeien en dus de staatsschuld ook veel moeilijker omlaag gaat, alleen maar omdat ze van Nederland en Duitsland beleid opgedrongen hebben gekregen. En ja, Italie heeft een aantal structurele problemen die geadresseerd moeten worden (belastingontduiking, zwarte economie, corruptie) omdat het opkopen van obligaties door de ECB natuurlijk ook uiteindelijk een vorm van transfer is en bovendien niet eeuwig houdbaar. Maar in beginsel betalen Italie en Frankrijk alles zelf.

Rutte heeft keihard onderhandeld over het herstelfonds, heel Europa op de kast gejaagd en dit was alles wat hij eruit heeft kunnen krijgen. Als je die onderhandelingen zou laten voeren door niet bijster snuggere lieden als Baudet of Wilders zou Nederland echt veel slechter af zijn.
Lees je eerst eens in, want je begrijpt er helemaal niets van. De hele discussie over de gezamenlijke schuldenlast niet gevolgd? Over snugger gesproken.
Alle reacties Link kopieren
Despierta schreef:
22-09-2020 17:02
Ik overweeg ook om op FvD te stemmen want het globalistische gelul uit Brussel hangt me de keel uit. Ik vind ook dat Rutte ons land in de uitverkoop heeft gegooid door in te stemmen met de EU-bonds/giften/leningen voor landen die hun zaken niet op orde hebben zoals Italië, Spanje en Frankrijk. Hoe kan het dat zij het zich kunnen veroorloven om met 61 jaar met pensioen te gaan en hun zorgpersoneel wél een fatsoenlijk salaris te bieden terwijl dat in Nederland, die wel de zaken op orde heeft, niet kan/niet gebeurt?
Dat neem ik dit kabinet zeer kwalijk.
Om maar niet te spreken over de eisen uit Brussel om een Europees belastingstelsel in te voeren, meer controle te krijgen over ons zorgstelsel en miljarden euro's te verspillen aan milieumaatregelen die geen zoden aan de dijk zetten.

Dus alles beter dan de zittende partijen en de partijen die elke keer maar weer meestemmen met dit idiote beleid.
Helemaal eens!!
Alle reacties Link kopieren
Transferunie 2.0
De ECB dringt er nu in Brussel op aan om het herstelfonds permanent te maken, in plaats van eenmalig!
Wie had dat gedacht?!
Summer234 schreef:
23-09-2020 11:23
Transferunie 2.0
De ECB dringt er nu in Brussel op aan om het herstelfonds permanent te maken, in plaats van eenmalig!
Wie had dat gedacht?!

Wat een verrassing. Dit kon een blinde kip nog zien aankomen.

Aanvankelijk was ik enorm pro-EU. Het afgelopen jaar is dat omgeslagen en wel zodanig dat ik denk dat Nederland veel beter af is zonder EU en euro.
Alle reacties Link kopieren
Summer234 schreef:
23-09-2020 11:23
Transferunie 2.0
De ECB dringt er nu in Brussel op aan om het herstelfonds permanent te maken, in plaats van eenmalig!
Wie had dat gedacht?!
Ik ga mijn knip alvast trekken.

Geen wonder dat D’66 het referendum heeft afgeschaft. Het wordt tijd voor een bindend referendum, want ik vermoed dat het overgrote deel van de Nederlanders niet voor de ECB-plannen is.
Alle reacties Link kopieren
Summer234 schreef:
23-09-2020 11:23
Transferunie 2.0
De ECB dringt er nu in Brussel op aan om het herstelfonds permanent te maken, in plaats van eenmalig!
Wie had dat gedacht?!

Dit soort berichten zijn altijd wat makkelijker te controleren met een bron erbij. Ik kan hier namelijk niets over vinden
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
kantlijn schreef:
24-09-2020 10:35
Dit soort berichten zijn altijd wat makkelijker te controleren met een bron erbij. Ik kan hier namelijk niets over vinden
Artikel in the financial times
https://www.ft.com/content/5bc6dd62-51e ... 964cb616db
Alle reacties Link kopieren
Vorige week kondigde de EU aan dat ze meer greep op onze gezondheidszorg willen. Dan willen ze ook nog een Europees belastingstelsel.
Zij bepalen al aan welke milieueisen iedere Nederlander moet voldoen.
De Europese wetten gaan boven onze nationale wetten.
Het houdt niet op, niet vanzelf.
Alle reacties Link kopieren
Maar het moet wel ophouden!!
Nederland gaat eraan zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven