750 miljard en de 'vrekkige vier'

01-06-2020 12:37 389 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://t.co/adD8lQ4BLR?amp=1

Er liggen plannen voor een herstelfonds naar aanleiding van de coronacrisis met giften ter waarde van 500 miljard euro en leningen van 250 miljard euro voor landen waar de economie er het slechtst voorstaat.

Dit plan zal Nederland 25 tot 30 miljard euro gaan kosten.
De kosten naar aanleiding van de coronacrisis bedragen hier nu al 100 miljard en dit bedrag zal naar verwachting nog fors oplopen. Deze bedragen zullen allemaal terugbetaald moeten worden door de burgers.

Nederland, Zweden, Denemarken en Oostenrijk zijn tegen dit Frans- Duitse plan en willen leningen in plaats van giften. Zij worden nu ook wel 'de vrekkige vier' genoemd.

Ik hoop van harte dat het herstelfonds zoals dat nu gepresenteerd wordt, er niet komt! Nederland is ook zwaar getroffen en ik denk dat wij hier nog een behoorlijke crisis tegemoet gaan. Er wordt zelfs al gesproken over een depressie vergelijkbaar met de jaren 30.

Jarenlang is hier enorm bezuinigd en zijn de lasten verhoogd, pensioenen zijn niet geindexeerd, alles wordt in rap tempo duurder. De publieke sector is kapot bezuinigd. Nu staan we er voor wat betreft de staatsschuld in Nederland relatief goed voor.
Om dit bedrag dan zonder voorwaarden weg te geven aan andere landen vind ik waanzin! Echter, bij leningen met een zeer lange looptijd zie je waarschijnlijk ook niks van het geld terug.

Het schijnt echter zo te zijn dat bijvoorbeeld de gemiddelde burger in Italie veel rijker is dan de gemiddelde Nederlander. Italie had voor de coronacrisis een staatsschuld van 130% van het bbp. Nu loopt deze al op naar 160 %.
Ik denk dat de schulden onhoudbaar aan het worden zijn. Nu worden er weer allerlei EU belastingen geopperd. Nog meer geld en macht naar de EU.

Ik denk dat meer geld bijdrukken absoluut niet de oplossing is. Dit zal alleen maar zorgen voor nog meer schulden en verdamping van spaar- en pensioengeld. Wat is dan wel de oplossing? Ik heb geen idee en ben ook zeker geen expert op dit gebied. Het onderwerp is ook te complex om hier in een aantal regels helemaal toe te lichten, maar het gaat om zo veel miljarden dat dit gegarandeerd een hele grote invloed gaat hebben op ons land. Ik ben benieuwd naar jullie zienswijze.
summer234 wijzigde dit bericht op 09-06-2020 19:40
0.04% gewijzigd
Summer234 schreef:
08-06-2020 12:22
Waanzin!!! Het is algemeen bekend dat in landen als Italië en Spanje een groot deel van de economie zwart is. Waarom wordt dit niet meegenomen door al die EU fanaten?

Bovendien komt de overheid aan geld via zijn burgers. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Italië zijn de private schulden van Nederlanders enorm hoog. Deze schulden bedragen maar liefst 274% van het bbp.

https://economie.rabobank.com/publicati ... g-risicos/

Nederlanders zullen nog minder financiële ruimte hebben, omdat ze andere landen en mede europeanen moeten financieren.
(Almost) nobody seems to give a fuck!
:( :(
Alle reacties Link kopieren
Europa is hard onderweg naar hyperinflatie. Vroeger was een miljard ontzettend veel, nu is het wisselgeld en heb je de biljoenen en triljoenen alsof het niks is.

Lees je eens in over de Republiek van Weimar en de gevolgen.
Alle reacties Link kopieren
Kore schreef:
08-06-2020 12:52
Europa is hard onderweg naar hyperinflatie. Vroeger was een miljard ontzettend veel, nu is het wisselgeld en heb je de biljoenen en triljoenen alsof het niks is.

Lees je eens in over de Republiek van Weimar en de gevolgen.
True! Ook Zimbabwe en Venezuela zijn goede voorbeelden hiervan! Gaan we dit straks op grote schaal zien? (EU + Amerika, want de FED pompt ook triljoenen erbij).
Kore schreef:
08-06-2020 12:52
Europa is hard onderweg naar hyperinflatie. Vroeger was een miljard ontzettend veel, nu is het wisselgeld en heb je de biljoenen en triljoenen alsof het niks is.

Lees je eens in over de Republiek van Weimar en de gevolgen.
Maar wat kun je daar als Nederlands burger precies van verwachten? Gaan we echt de armoede in zonder sociaal stelsel? Is ons spaargeld straks niks meer waard? Ik ben niet thuis in deze materie, maar ik vind het wel beangstigend allemaal.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
08-06-2020 17:18
Maar wat kun je daar als Nederlands burger precies van verwachten? Gaan we echt de armoede in zonder sociaal stelsel? Is ons spaargeld straks niks meer waard? Ik ben niet thuis in deze materie, maar ik vind het wel beangstigend allemaal.
Ik weet het ook niet! Sommigen spreken hyperinflatie in deze situatie juist tegen, maar ik denk dat het vele bijdrukken wel gevolgen moet hebben voor de waarde van het geld.
Indien het onbeperkt bijdrukken in die zin geen gevolgen heeft, vtmraag ik me af..
Waarom moet een overheid dan nog steeds belasting heffen? Waarom betalen we allemaal nog steeds inkomstenbelasting? Werken zou anders veel meer lonend zijn! En wat te denken van de BTW op alles wat je koopt? Waarom doen we dat nog?
Als het zo makkelijk is voor de ECB om geld te creëren...

Die 750 miljard waar nu zoveel om te doen is, zouden ze dan toch ook gewoon kunnen bijdrukken?
Waarom krijgt niet iedere burger bijv. 10000 euro op zijn rekening gestort? Zal velen weer lucht geven en dan kunnen we met zijn allen lekker geld uitgeven en de economie aanzwengelen!

Maar zo werkt het niet. Welvaart kun je niet printen. Waarom kunnen ze dan wel triljoenen printen om allerlei junkbonds op te kopen, zonder dat dat effect zou hebben of de waarde van ons geld?
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het wel de bedoeling om het systeem uiteindelijk te laten klappen.
Er wordt bijvoorbeeld al tijden over gesproken over een financiële reset en er gaan geluiden over het invoeren van één wereldmunt.

Maar het zou ook kunnen dat als de boel klapt, er hierna overgestapt wordt op een digitale munt. Cash is nav. corona overal an zo'n beetje in de ban gedaan. Een digitale munt maakt zwart geld veel lastiger. Alle financiële stromen kunnen dan immers gecontroleerd worden.

Voorlopig wordt er in ieder geval nog alles gedaan om de euro te behouden. Of we daar blij mee moeten zijn is een tweede.

Maar nogmaals.. ik ben absoluut geen expert op het gebied van economie, maar ik maak me wel zorgen over mijn spaargeld, maar bijvoorbeeld ook over mijn ouders die bijna met pensioen gaan. En ik spaar nu voor mijn pensioen, maar is dat er straks nog wel? Kan ik straks mijn rekeningen nog wel betalen als alle lasten omhoog gaan? Blijft er ook nog wel financiële ruimte voor leuke dingen?
Alle reacties Link kopieren
Wat ik overigens wel steeds terugzie, ( ik volg een aantal Amerikanen met verstand van economie) is dat wat er nu aan de gang is een soort 'wealth transfer' is. Rijker worden rijker, armen worden armer en de middenklasse gaat kapot. Of dat ook gaat gebeuren en ook voor Europa zal gelden???
Summer234 schreef:
09-06-2020 16:44
Wat ik overigens wel steeds terugzie, ( ik volg een aantal Amerikanen met verstand van economie) is dat wat er nu aan de gang is een soort 'wealth transfer' is. Rijker worden rijker, armen worden armer en de middenklasse gaat kapot. Of dat ook gaat gebeuren en ook voor Europa zal gelden???
Nou, die wealth transfer lijkt in Europa sowieso al te gebeuren. In ieder geval qua landen van noord naar zuid.

Zie hier de verdeling van hoeveel ieder land krijgt vanuit het noodfonds:

Polen 7,4 miljard
Hongarije 5,6 miljard
Spanje 4,1 miljard
Italië 2,3 miljard
Frankrijk 650 miljoen
België 66 miljoen
Nederland 25 miljoen
Marokko 450 miljoen (niet EU) Tunesië 250 miljoen (niet EU) Oekraïne 80 miljoen (niet EU)

Ik vind het sws erg bijzonder dat landen die niet eens bij de EU horen, meer krijgen dan Nederland! Vooral omdat wij in de top 10 staan van meeste coronadoden (per.miljoen inw) en dus echt wel zwaar getroffen zijn. Polen en Hongarije zijn volgens mij een stuk minder zwaar getroffen, maar ontvangen wel een substantieel hoger bedrag!
Alle reacties Link kopieren
Jezus , ik word hier bang van hoor.

Tijd om ook maar hier voor te gaan demonstreren....
Alle reacties Link kopieren
WAAROM krijgen landen buiten de EU dan geld?! :bonk:
Alle reacties Link kopieren
Wat een bijzondere lijst inderdaad. Er is in ieder geval niet gekeken naar hoe hard de bevolking is getroffen. En heel vreemd dat Tunesië bijvoorbeeld geld krijgt uit dit fonds.
Alle reacties Link kopieren
Burnedout1324 schreef:
08-06-2020 12:39
(Almost) nobody seems to give a fuck!
:( :(
Dat geld wordt voornamelijk bijgedrukt, als ik het goed heb begrepen. Dus geen paniek.
...
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook geld bij laten drukken a la casa de papel. Wel zonder gewonden, ik ben en blijf een mietje.
...
Alle reacties Link kopieren
Kore schreef:
08-06-2020 12:52
Europa is hard onderweg naar hyperinflatie. Vroeger was een miljard ontzettend veel, nu is het wisselgeld en heb je de biljoenen en triljoenen alsof het niks is.

Lees je eens in over de Republiek van Weimar en de gevolgen.
We hoeven ons geen zorgen te maken om hyperinflatie. Het wordt tegenwoordig heel anders geregeld. Stukje uit betaald artikel :

Bovendien hebben de centrale banken een troef achter de hand, zegt hoogleraar Boonstra. Geld creëren gaat namelijk allang niet meer door letterlijk een geldpers in gang te zetten, maar door staatsobligaties op te kopen bij onder meer commerciële banken. Die transactie gebeurt met geld dat speciaal voor deze koop met een muisklik in Frankfurt is aangemaakt. "Besluit de ECB dat de inflatie te hard gaat, en dat er weer geld uít de markt moet, dan kan het diezelfde opgekochte staatsobligaties weer verkopen", zegt Boonstra.
...
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat het zo is, Quaintrelle.
Ben er zelf niet in thuis.
Toch stemmen zulke berichten me niet positief.
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
09-06-2020 18:37
Ik hoop dat het zo is, Quaintrelle.
Ben er zelf niet in thuis.
Toch stemmen zulke berichten me niet positief.
De crisis door corona is veel erger.
En landen afdoen als "de vrekkige vier" stemt mij ook niet positief.
...
Burnedout1324 schreef:
09-06-2020 17:03
Nou, die wealth transfer lijkt in Europa sowieso al te gebeuren. In ieder geval qua landen van noord naar zuid.

Zie hier de verdeling van hoeveel ieder land krijgt vanuit het noodfonds:

Polen 7,4 miljard
Hongarije 5,6 miljard
Spanje 4,1 miljard
Italië 2,3 miljard
Frankrijk 650 miljoen
België 66 miljoen
Nederland 25 miljoen
Marokko 450 miljoen (niet EU) Tunesië 250 miljoen (niet EU) Oekraïne 80 miljoen (niet EU)

Ik vind het sws erg bijzonder dat landen die niet eens bij de EU horen, meer krijgen dan Nederland! Vooral omdat wij in de top 10 staan van meeste coronadoden (per.miljoen inw) en dus echt wel zwaar getroffen zijn. Polen en Hongarije zijn volgens mij een stuk minder zwaar getroffen, maar ontvangen wel een substantieel hoger bedrag!
Waarom krijgen Polen en Hongarije zoveel geld? Daar hadden ze het toch vrij snel onder controle?

En Marokko, Tunesie en Oekraine is natuurijk helemaal bezopen. Die horen helemaal niet bij ons en Marokko werkt ons zelf constant tegen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
09-06-2020 18:54
Waarom krijgen Polen en Hongarije zoveel geld? Daar hadden ze het toch vrij snel onder controle?

En Marokko, Tunesie en Oekraine is natuurijk helemaal bezopen. Die horen helemaal niet bij ons en Marokko werkt ons zelf constant tegen.
Echt belachelijk, er wordt gedemonstreerd om Zwarte Piet af te schaffen, maar we kunnen beter gaan demonstreren om die Nederlandse Sinterklaas eens af te schaffen. Wat een stelletje sukkels zijn we hier.
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
09-06-2020 18:33
We hoeven ons geen zorgen te maken om hyperinflatie. Het wordt tegenwoordig heel anders geregeld. Stukje uit betaald artikel :

Bovendien hebben de centrale banken een troef achter de hand, zegt hoogleraar Boonstra. Geld creëren gaat namelijk allang niet meer door letterlijk een geldpers in gang te zetten, maar door staatsobligaties op te kopen bij onder meer commerciële banken. Die transactie gebeurt met geld dat speciaal voor deze koop met een muisklik in Frankfurt is aangemaakt. "Besluit de ECB dat de inflatie te hard gaat, en dat er weer geld uít de markt moet, dan kan het diezelfde opgekochte staatsobligaties weer verkopen", zegt Boonstra.
Maar dan kunnen landen toch eigenlijk gewoon onbeperkt schulden maken? Als je dat toch kan oplossen doordat staatsobligaties bij die banken worden opgekocht en als dat niemand geld kost en verder ook geen negatieve effecten heeft?

Het klinkt een beetje als 'gratis' schuld maken, of in ieder geval gewoon schuld wegstrepen, of zie ik dit verkeerd?

En die opgekochte staatsobligaties waar je het over hebt.. zijn daar dan altijd kopers voor als de ECB ze weer wil verkopen?
summer234 wijzigde dit bericht op 09-06-2020 19:18
11.22% gewijzigd
Fizz schreef:
09-06-2020 19:13
Echt belachelijk, er wordt gedemonstreerd om Zwarte Piet af te schaffen, maar we kunnen beter gaan demonstreren om die Nederlandse Sinterklaas eens af te schaffen. Wat een stelletje sukkels zijn we hier.
:rofl:

Helemaal mee eens!
Summer234 schreef:
09-06-2020 19:14
Maar dan kunnen landen toch eigenlijk gewoon onbeperkt schulden maken? Als je dat toch kan oplossen doordat staatsobligaties bij die banken worden opgekocht en als dat niemand geld kost en verder ook geen negatieve effecten heeft?
Dan kunnen ze toch ook gewoon de schulden kwijt schelden?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
09-06-2020 19:18
Dan kunnen ze toch ook gewoon de schulden kwijt schelden?
Daar lijkt het wel op!
Maar hoe kan het dan dat Italie voor deze crisis een staatsschuld had van 130% bbp en nu al naar de 160% gaat? Ergens zouden die schulden dan toch moeten dalen?
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
09-06-2020 19:13
Echt belachelijk, er wordt gedemonstreerd om Zwarte Piet af te schaffen, maar we kunnen beter gaan demonstreren om die Nederlandse Sinterklaas eens af te schaffen. Wat een stelletje sukkels zijn we hier.
Nou, idd!!!
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
09-06-2020 19:13
Echt belachelijk, er wordt gedemonstreerd om Zwarte Piet af te schaffen, maar we kunnen beter gaan demonstreren om die Nederlandse Sinterklaas eens af te schaffen. Wat een stelletje sukkels zijn we hier.
Zeg dat wel ja.
Leuk gezegd trouwens, maar het trieste gevoel overheerst bij mij.
justagirly wijzigde dit bericht op 09-06-2020 19:23
10.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Afblijven van tradities he dames!!!!!
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven