750 miljard en de 'vrekkige vier'

01-06-2020 12:37 389 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://t.co/adD8lQ4BLR?amp=1

Er liggen plannen voor een herstelfonds naar aanleiding van de coronacrisis met giften ter waarde van 500 miljard euro en leningen van 250 miljard euro voor landen waar de economie er het slechtst voorstaat.

Dit plan zal Nederland 25 tot 30 miljard euro gaan kosten.
De kosten naar aanleiding van de coronacrisis bedragen hier nu al 100 miljard en dit bedrag zal naar verwachting nog fors oplopen. Deze bedragen zullen allemaal terugbetaald moeten worden door de burgers.

Nederland, Zweden, Denemarken en Oostenrijk zijn tegen dit Frans- Duitse plan en willen leningen in plaats van giften. Zij worden nu ook wel 'de vrekkige vier' genoemd.

Ik hoop van harte dat het herstelfonds zoals dat nu gepresenteerd wordt, er niet komt! Nederland is ook zwaar getroffen en ik denk dat wij hier nog een behoorlijke crisis tegemoet gaan. Er wordt zelfs al gesproken over een depressie vergelijkbaar met de jaren 30.

Jarenlang is hier enorm bezuinigd en zijn de lasten verhoogd, pensioenen zijn niet geindexeerd, alles wordt in rap tempo duurder. De publieke sector is kapot bezuinigd. Nu staan we er voor wat betreft de staatsschuld in Nederland relatief goed voor.
Om dit bedrag dan zonder voorwaarden weg te geven aan andere landen vind ik waanzin! Echter, bij leningen met een zeer lange looptijd zie je waarschijnlijk ook niks van het geld terug.

Het schijnt echter zo te zijn dat bijvoorbeeld de gemiddelde burger in Italie veel rijker is dan de gemiddelde Nederlander. Italie had voor de coronacrisis een staatsschuld van 130% van het bbp. Nu loopt deze al op naar 160 %.
Ik denk dat de schulden onhoudbaar aan het worden zijn. Nu worden er weer allerlei EU belastingen geopperd. Nog meer geld en macht naar de EU.

Ik denk dat meer geld bijdrukken absoluut niet de oplossing is. Dit zal alleen maar zorgen voor nog meer schulden en verdamping van spaar- en pensioengeld. Wat is dan wel de oplossing? Ik heb geen idee en ben ook zeker geen expert op dit gebied. Het onderwerp is ook te complex om hier in een aantal regels helemaal toe te lichten, maar het gaat om zo veel miljarden dat dit gegarandeerd een hele grote invloed gaat hebben op ons land. Ik ben benieuwd naar jullie zienswijze.
summer234 wijzigde dit bericht op 09-06-2020 19:40
0.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De EU is echt een gedrocht waar we zo snel mogelijk uit moeten. De enigen die beter worden van de EU zijn allereerst de Europarlementariërs en daarna de zuidelijke landen.

Als er hier iemand een topic opent dat diegene hard werkt maar continue financieel kaalgeplukt wordt door een partner die zelf de hele week uit eten is, verder financieel niks inbrengt en thuis niks doet dan zal het advies ook niet zijn om te blijven hangen want je bent nu eenmaal “samen één”.

Waarom doen wij dat onszelf dan in godsnaam wel aan in de vorm van zo’n constructie als de EU? En waarom willen de meeste van onze leiders ons laten geloven dat het allemaal zo goed is voor ons... daar kunnen echt alleen maar hele duistere belangen en zelfverrijkingsdrift achter zitten. Bah.

Als ik kijk wat mijn ouders “vroegah” met hun gezinsinkomen konden doen en hoe goed alles geregeld was hier. En nu.. je moet met zijn tweeën werken om vervolgens het geld weer net zo hard je zak uit te zien vliegen aan allerlei vaste lasten, extra rekeningen en basisbehoeften. Ik houd mijn hart vast voor de nieuwe generatie; geen uitzicht op een vaste baan meer, geen woning te bemachtigen, als je zorgkosten maakt tast dan maar in de buidel en vaak al vanaf het studeren dikke schulden.

Het straatbeeld is al niet veel beter; een hoop verwarde ggze-klanten die maar willekeurig eens in de zoveel tijd toeslaan omdat het te duur is om die in instelingen op te nemen, criminaliteit is nog nooit zo hoog geweest.. ondernemers vallen met bosjes om vanwege de exorbitant hoge huren. Nee het gaat echt fantastisch met Nederland sinds de euro, een groot feest.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Correlatie is geen causaliteit.
Alle reacties Link kopieren
carrie-bradshaw schreef:
03-06-2020 08:01
De EU is echt een gedrocht waar we zo snel mogelijk uit moeten. De enigen die beter worden van de EU zijn allereerst de Europarlementariërs en daarna de zuidelijke landen.

Als er hier iemand een topic opent dat diegene hard werkt maar continue financieel kaalgeplukt wordt door een partner die zelf de hele week uit eten is, verder financieel niks inbrengt en thuis niks doet dan zal het advies ook niet zijn om te blijven hangen want je bent nu eenmaal “samen één”.

Waarom doen wij dat onszelf dan in godsnaam wel aan in de vorm van zo’n constructie als de EU? En waarom willen de meeste van onze leiders ons laten geloven dat het allemaal zo goed is voor ons... daar kunnen echt alleen maar hele duistere belangen en zelfverrijkingsdrift achter zitten. Bah.

Als ik kijk wat mijn ouders “vroegah” met hun gezinsinkomen konden doen en hoe goed alles geregeld was hier. En nu.. je moet met zijn tweeën werken om vervolgens het geld weer net zo hard je zak uit te zien vliegen aan allerlei vaste lasten, extra rekeningen en basisbehoeften. Ik houd mijn hart vast voor de nieuwe generatie; geen uitzicht op een vaste baan meer, geen woning te bemachtigen, als je zorgkosten maakt tast dan maar in de buidel en vaak al vanaf het studeren dikke schulden.

Het straatbeeld is al niet veel beter; een hoop verwarde ggze-klanten die maar willekeurig eens in de zoveel tijd toeslaan omdat het te duur is om die in instelingen op te nemen, criminaliteit is nog nooit zo hoog geweest.. ondernemers vallen met bosjes om vanwege de exorbitant hoge huren. Nee het gaat echt fantastisch met Nederland sinds de euro, een groot feest.
De euro is mislukt. Ik snap niet dat het alleen maar gaat over steunpakketten, maar dat ze niet kijken naar het probleem.
De verschillen tussen noord en zuid europa zijn gewoon te groot om samen in een munt te zitten.

Zelfs oud-CDA minister die destijds de euro mee op gezet heeft, zegt dat het euro project mislukt is.
summer234 wijzigde dit bericht op 03-06-2020 12:16
8.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd wat nu de totale kosten voor Nederland zullen bedragen! Overzicht van de huidige steunpakketten:

ESM/SURE/EIB.
540 miljard euro

NextGeneration EU
750 miljard euro Multiannual

Financial Framework 1.100 miljard euro——————————

Totaal 2390 miljard euro


Iemand een overzicht van hoe groot de bijdrage van Nederland totaal zou zijn? Ik kan geen (neutrale) bron vinden.

Volgens Nexit sites is dit ongeveer 107 miljard, oftewel 6200 per Nederlander. Daarkomt de schade van, tot nu toe 100 miljard voor eigen land nog bovenop. (Ook 6000 euro pp). 12200 euro totaal per Nederlander dus voor deze crisis.

Maar nogmaals, ik zou liever een neutrale bron zien, maar kan deze niet vinden.
summer234 wijzigde dit bericht op 03-06-2020 11:58
35.81% gewijzigd
Nederland, Zweden, Denemarken en Oostenrijk zijn onbetekend. Ik begrijp niet dat Nederlandse politici zo graag nog meer macht willen overdragen naar een instantie waar ze zelf steeds minder invloed op hebben.

Alsof je lid wordt van een buurtvereniging waarbij de grootste huizen uit de straat het meeste stemrecht hebben. Zij bepalen over jou inleg en dat de huizen met de hoogste hypotheken financieel ondersteund moeten worden door de rest.
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
03-06-2020 11:38
Nederland, Zweden, Denemarken en Oostenrijk zijn onbetekend. Ik begrijp niet dat Nederlandse politici zo graag nog meer macht willen overdragen naar een instantie waar ze zelf steeds minder invloed op hebben.

Alsof je lid wordt van een buurtvereniging waarbij de grootste huizen uit de straat het meeste stemrecht hebben. Zij bepalen over jou inleg en dat de huizen met de hoogste hypotheken financieel ondersteund moeten worden door de rest.
Maar je mag wel laten horen dat je het er niet mee eens bent. Bij je werkgever heb je uiteindelijk ook niets te vertellen, maar dat betekent niet dat je je stem niet mag laten horen.
pamelacourson schreef:
03-06-2020 11:45
Maar je mag wel laten horen dat je het er niet mee eens bent. Bij je werkgever heb je uiteindelijk ook niets te vertellen, maar dat betekent niet dat je je stem niet mag laten horen.
Bij je werkgever zeg je als je moet meebetalen aan de schulden van een collega dat je naar een andere werkgever gaat.
De EU komt Nederland nooit meer uit.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
03-06-2020 11:45
Maar je mag wel laten horen dat je het er niet mee eens bent. Bij je werkgever heb je uiteindelijk ook niets te vertellen, maar dat betekent niet dat je je stem niet mag laten horen.
Fijn dat we onze stem mogen laten horen, maar als daardoor niks verandert heb je daar dus ook helemaal niks aan.
Alle reacties Link kopieren
Summer234 schreef:
03-06-2020 12:00
Fijn dat we onze stem mogen laten horen, maar als daardoor niks verandert heb je daar dus ook helemaal niks aan.
Waarschijnlijk zal er inderdaad niks veranderen en zal Nederland gewoon moeten betalen. Maar er werd gezegd dat het dus onzin is dat deze landen ertegenin gaan en daar ben ik het niet mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Hoppaaa.. weer 600 miljard (100 miljard extra) erbij!

https://www.tijd.be/markten-live/nieuws ... 31030.html

ECB pompt 600 miljard extra in economie

De Europese Centrale Bank (ECB) verhoogt haar obligatieaankopen meer dan verwacht om de inflatie op te krikken.

Een verdere versoepeling van het monetair beleid is volgens de ECB noodzakelijk omdat de coronapandemie de inflatievooruitzichten heeft doen dalen. De ECB verhoogt haar nieuw programma van obligatieaankopen (PEPP) met 600 miljard euro tot 1.350 miljard euro. De extra stimulus is groter dan verwacht. Economen hadden een verhoging met 500 miljard voorspeld.

Bovendien zal de ECB ook gedurende een langere periode obligaties blijven kopen. Ze is van plan om minstens tot juni 2021 schuldpapier aan te kopen. Tot dusver liep het aankoopprogramma tot eind 2020. De ECB zal de opbrengst van vervallende obligaties minstens tot eind 2022 herbeleggen.

De ECB onderneemt opnieuw actie omdat de economische vooruitzichten de jongste weken verder zijn verslechterd. Voorzitster Christine Lagarde signaleerde vorige week dat de ECB een krimp van de economie met ongeveer 10 procent verwacht. Eind april voorspelde de centrale bank een daling van de economische activiteit met zowat 8 procent.



Waarom betalen wij nog belasting als geld toch zo makkelijk uit het niets gecreëerd kan worden??

Daarnaast wordt gezegd dat dit gedaan wordt om de inflatie 'op te krikken'. Het doel is dat de inflatie jaarlijks 2% is en men beweert dat dat percentage niet gehaald wordt. Als ik de prijzen van vandaag echter vergelijk met die van 5 jaar geleden, is alles echt veel meer dan 10% duurder geworden. Oftewel.. er wordt nu zo veel geld bij gedrukt om te zorgen dat geld NOG minder waard wordt?!
Onlangs is er in de kamer gestemd over het betalen van 31 miljard aan Zuid-Europa.

Voor:
PVDA
CDA
SP
GROEN LINKS
D66
50 PLUS
DENK
CU

Tegen:
VVD
PVV
FVD
VAN HAGA
PVDD
SGP
GKVK

Motie is verworpen!

Betekent dit nu dat het geld betaald wordt, of hangt dat af van wat Hoekstra en Rutte in Brussel doen?
Anders hoop ik maar dat de andere vrekkige 3 hun poot wel stijf houden.
Hoe zit dat nu eigenlijk met dat geld bijdrukken? Krijgen we dan straks dat het geld op onze spaarrekeningen waar je nu bijvoorbeeld nog een nieuwe auto van zou kunnen kopen, nog maar een broodrooster waard is? Of zie ik dat te somber in?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
05-06-2020 00:10
Hoe zit dat nu eigenlijk met dat geld bijdrukken? Krijgen we dan straks dat het geld op onze spaarrekeningen waar je nu bijvoorbeeld nog een nieuwe auto van zou kunnen kopen, nog maar een broodrooster waard is? Of zie ik dat te somber in?
Als je maar genoeg bijdrukt, dan kun je straks er zelfs geen broodrooster meer van kopen, maar met een beetje geluk nog net een halfje volkoren.
Fizz schreef:
05-06-2020 00:13
Als je maar genoeg bijdrukt, dan kun je straks er zelfs geen broodrooster meer van kopen, maar met een beetje geluk nog net een halfje volkoren.
Dat zou je denken, maar dat gaat tegenwoordig niet meer op.
Alle reacties Link kopieren
Door in te stemmen met dit plan gaan we richting een federale EU. De Verenigde Staten van Europa!

https://opiniez.com/2020/06/07/corona-h ... -vervloed/

Een stuk van het artikel:

'Nederland staat voor een cruciale beslissing: gaat ons land mee met de door Brussel voorgestelde Next Generation EU of niet? Het omstreden 750 miljard-herstelfonds voor de Coronacrisis is door de Europese Commissie onderdeel gemaakt van de begroting van de Europese Unie. Instemmen betekent nogal wat: dan is er een Europese budgettaire unie en een onomkeerbare stap gezet richting een federale EU.'

'Als dit voorstel wordt aangenomen, mag de Europese Commissie zelfbelasting gaan innen, geld gaan lenen op de kapitaalmarkt en beslissen over de verdeling van al die middelen.'

Onze soevereiniteit staat op het spel. Hier kun je toch met de beste wil niet voor zijn? Waarom horen wij hier niks van?
Ik ben persoonlijk fel tegen een federale EU, maar ik ben bang dat de zaak al beklonken is. Sterker nog, ik denk dat Nederland voor het stemvee wat pruttelt en sputtert, maar dat er met een grijns een handtekening wordt gezet bij het kruisje.

Slechte, hele slechte zaak.
Alle reacties Link kopieren
Ik vrees ook dat het al een uitgemaakte zaak is.

Ondertussen wordt er in de media alleen maar aandacht geschonken aan 1.5 meter, mondkapjes en anti-rascisme.
De enige geluiden die worden gehoord mbt. het Next generation plan, zijn pro! Uit solidariteit zouden we mee moeten doen, maar nergens hoor je wat dit zal betekenen voor Nederlanders.
Ik kan het wel raden. Helemaal geen zeggenschap meer in eigen land, hogere lasten en minder welvaart.
Summer234 schreef:
08-06-2020 10:09
Door in te stemmen met dit plan gaan we richting een federale EU. De Verenigde Staten van Europa!

https://opiniez.com/2020/06/07/corona-h ... -vervloed/

Een stuk van het artikel:

'Nederland staat voor een cruciale beslissing: gaat ons land mee met de door Brussel voorgestelde Next Generation EU of niet? Het omstreden 750 miljard-herstelfonds voor de Coronacrisis is door de Europese Commissie onderdeel gemaakt van de begroting van de Europese Unie. Instemmen betekent nogal wat: dan is er een Europese budgettaire unie en een onomkeerbare stap gezet richting een federale EU.'

'Als dit voorstel wordt aangenomen, mag de Europese Commissie zelfbelasting gaan innen, geld gaan lenen op de kapitaalmarkt en beslissen over de verdeling van al die middelen.'

Onze soevereiniteit staat op het spel. Hier kun je toch met de beste wil niet voor zijn? Waarom horen wij hier niks van?
TIjd om uit de EU te stappen en samen met de Noordelijke landen iets op te zetten. Zulke plannen zuigen ons de armoede in.
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
05-06-2020 11:55
Dat zou je denken, maar dat gaat tegenwoordig niet meer op.
Wat gebeurt er dan met dat geld?

Er wordt vanuit de ECB gezegd dat ze willen zorgen voor extra inflatie.
Er wordt nu gezegd dat de inflatie nu veel te laag is (heb er vraagtekens bij hoe dat berekend wordt, want zelf zie ik de prijzen toch behoorlijk stijgen!). Geld moet volgens hen nog minder waard worden, dus ze blijven bijdrukken.
summer234 wijzigde dit bericht op 08-06-2020 11:12
16.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook onbegrijpelijk dat er zoveel mensen bij de laatste verkiezingen op iemand als Frans Timmermans hebben gestemd. Die man heeft geen enkel oog voor de belangen van Nederland en de Nederlanders.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
08-06-2020 10:52
Ik vind het ook onbegrijpelijk dat er zoveel mensen bij de laatste verkiezingen op iemand als Frans Timmermans hebben gestemd. Die man heeft geen enkel oog voor de belangen van Nederland en de Nederlanders.
Eens, die heeft alleen nog maar oog voor zijn 'green deal'.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
08-06-2020 10:46
TIjd om uit de EU te stappen en samen met de Noordelijke landen iets op te zetten. Zulke plannen zuigen ons de armoede in.
Kan dat nog?
Volgens mij zijn we aan de goden overgeleverd. Inderdaad: Nederland sputtert wat tegen maar ze gaan gewoon hun handtekening zetten, daar twijfel ik niet over.
Op microniveau: Ik heb veel vrienden in Spanje. Ze hebben respectabele beroepen zoals fysiotherapeut, horecaondernemers, financieel adviseur etc. Al deze mensen betalen minimaal belasting. Ze geven een klein bedrag per maand op (nog geen 1/4 van hun echte inkomen) en de rest vangen ze door ruilhandel en cash betalingen.
Het is echt schandalig dat wij daar voor op moeten draaien.
Despierta schreef:
08-06-2020 11:46
Kan dat nog?
Volgens mij zijn we aan de goden overgeleverd. Inderdaad: Nederland sputtert wat tegen maar ze gaan gewoon hun handtekening zetten, daar twijfel ik niet over.
Op microniveau: Ik heb veel vrienden in Spanje. Ze hebben respectabele beroepen zoals fysiotherapeut, horecaondernemers, financieel adviseur etc. Al deze mensen betalen minimaal belasting. Ze geven een klein bedrag per maand op (nog geen 1/4 van hun echte inkomen) en de rest vangen ze door ruilhandel en cash betalingen.
Het is echt schandalig dat wij daar voor op moeten draaien.
Maar wordt de belasting in de EU landen dan niet op z'n minst gelijk getrokken bij zo'n deal?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
08-06-2020 11:49
Maar wordt de belasting in de EU landen dan niet op z'n minst gelijk getrokken bij zo'n deal?
Als dát zo zou zijn, dan waren die Eurobonds nog wel een optie. Maar uiteraard gaat men in de Zuidelijke landen gewoon door op de oude voet. Er wordt echt wel goed geld verdiend in die landen, alleen niet op papier.
Alle reacties Link kopieren
Despierta schreef:
08-06-2020 11:46
Kan dat nog?
Volgens mij zijn we aan de goden overgeleverd. Inderdaad: Nederland sputtert wat tegen maar ze gaan gewoon hun handtekening zetten, daar twijfel ik niet over.
Op microniveau: Ik heb veel vrienden in Spanje. Ze hebben respectabele beroepen zoals fysiotherapeut, horecaondernemers, financieel adviseur etc. Al deze mensen betalen minimaal belasting. Ze geven een klein bedrag per maand op (nog geen 1/4 van hun echte inkomen) en de rest vangen ze door ruilhandel en cash betalingen.
Het is echt schandalig dat wij daar voor op moeten draaien.
Waanzin!!! Het is algemeen bekend dat in landen als Italië en Spanje een groot deel van de economie zwart is. Waarom wordt dit niet meegenomen door al die EU fanaten?

Bovendien komt de overheid aan geld via zijn burgers. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Italië zijn de private schulden van Nederlanders enorm hoog. Deze schulden bedragen maar liefst 274% van het bbp.

https://economie.rabobank.com/publicati ... g-risicos/

Nederlanders zullen nog minder financiële ruimte hebben, omdat ze andere landen en mede europeanen moeten financieren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven