750 miljard en de 'vrekkige vier'

01-06-2020 12:37 389 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://t.co/adD8lQ4BLR?amp=1

Er liggen plannen voor een herstelfonds naar aanleiding van de coronacrisis met giften ter waarde van 500 miljard euro en leningen van 250 miljard euro voor landen waar de economie er het slechtst voorstaat.

Dit plan zal Nederland 25 tot 30 miljard euro gaan kosten.
De kosten naar aanleiding van de coronacrisis bedragen hier nu al 100 miljard en dit bedrag zal naar verwachting nog fors oplopen. Deze bedragen zullen allemaal terugbetaald moeten worden door de burgers.

Nederland, Zweden, Denemarken en Oostenrijk zijn tegen dit Frans- Duitse plan en willen leningen in plaats van giften. Zij worden nu ook wel 'de vrekkige vier' genoemd.

Ik hoop van harte dat het herstelfonds zoals dat nu gepresenteerd wordt, er niet komt! Nederland is ook zwaar getroffen en ik denk dat wij hier nog een behoorlijke crisis tegemoet gaan. Er wordt zelfs al gesproken over een depressie vergelijkbaar met de jaren 30.

Jarenlang is hier enorm bezuinigd en zijn de lasten verhoogd, pensioenen zijn niet geindexeerd, alles wordt in rap tempo duurder. De publieke sector is kapot bezuinigd. Nu staan we er voor wat betreft de staatsschuld in Nederland relatief goed voor.
Om dit bedrag dan zonder voorwaarden weg te geven aan andere landen vind ik waanzin! Echter, bij leningen met een zeer lange looptijd zie je waarschijnlijk ook niks van het geld terug.

Het schijnt echter zo te zijn dat bijvoorbeeld de gemiddelde burger in Italie veel rijker is dan de gemiddelde Nederlander. Italie had voor de coronacrisis een staatsschuld van 130% van het bbp. Nu loopt deze al op naar 160 %.
Ik denk dat de schulden onhoudbaar aan het worden zijn. Nu worden er weer allerlei EU belastingen geopperd. Nog meer geld en macht naar de EU.

Ik denk dat meer geld bijdrukken absoluut niet de oplossing is. Dit zal alleen maar zorgen voor nog meer schulden en verdamping van spaar- en pensioengeld. Wat is dan wel de oplossing? Ik heb geen idee en ben ook zeker geen expert op dit gebied. Het onderwerp is ook te complex om hier in een aantal regels helemaal toe te lichten, maar het gaat om zo veel miljarden dat dit gegarandeerd een hele grote invloed gaat hebben op ons land. Ik ben benieuwd naar jullie zienswijze.
summer234 wijzigde dit bericht op 09-06-2020 19:40
0.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
09-06-2020 19:23
Afblijven van tradities he dames!!!!!
Deze mag gisteren nog de deur uit!!
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
09-06-2020 19:24
Deze mag gisteren nog de deur uit!!
Nee hypocrisie wordt hier niet getolereerd. Traditie is traditie. Denk aan alle kinderen.
...
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
09-06-2020 19:25
Nee hypocrisie wordt hier niet getolereerd. Traditie is traditie. Denk aan alle kinderen.
We blijven natuurlijk wel zuinige Nederlanders. Als die tradities veel teveel gaan kosten, dan gooien we onze principes net zo makkelijk overboord.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
09-06-2020 19:37
We blijven natuurlijk wel zuinige Nederlanders. Als die tradities veel teveel gaan kosten, dan gooien we onze principes net zo makkelijk overboord.
Dan zelfs kinderen niet meer belangrijk ? Maar traditie is Traditie?

Ik dacht goed ingeburgerd te zijn...krijg je dit.
...
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
09-06-2020 19:38
Dan zelfs kinderen niet meer belangrijk ? Maar traditie is Traditie?

Ik dacht goed ingeburgerd te zijn...krijg je dit.
Raar volkje hoor die Nederlanders!
Alle reacties Link kopieren
Artikel uit het Financieel dagblad. Heb hem even gekopieerd, want is een betaald artikel. Excuus, het is een hele lap tekst, maar wellicht worden we er nog wat wijzer van! :)


In het laatste stuk wordt sowieso geschreven over verschillen vwb. hoge/ lage staatsschulden -en private schulden.

Kabinet: Brussel draaft door met te duur herstelplan EU

In het kort

- Ministers Hoekstra en Blok zetten zich schrap voor een stevige discussie in Brussel.

- Ze zijn kritisch op het plan van de Europese Commissie voor eensteunpakket van €750 mrd.

- Dat bedrag is een slag in de lucht en dat Brussel het geld leent deugt ook niet, vinden ze.

Het kabinet vindt dat de Europese Commissie doordraaft met haarvoorstel voor een wederopbouwfonds van €750 mrd om de economie er na decoronacrisis weer bovenop te helpen. Kort samengevat: dat bedrag is een slag in de lucht en dat Brussel het benodigde geld hiervoor leent, deugt ook niet.

De eerste formele reactie, namens deregering opgesteld door minister van Buitenlandse Zaken Stef Blok maar vooral door minister van Financiën Wopke Hoekstra, vertoont debekende afhoudende Nederlandse reflex als het gaat om een hogerebijdrage aan de gezamenlijke Europese meerjarenbegroting.

Lees hier de kabinetsreactie op het Brusselse voorstel (pdf)

Zeker nu die EU-begroting volgens de Europese Commissie moetworden aangevuld met een tijdelijke coronawederopbouwpot van €750 mrd om vooral de zwakkere lidstaten bij te staan. De regulieremeerjarenbegroting voor de periode 2021-2027 moet van Brussel óók nogworden verhoogd ten opzichte van de lopende (2014-2020) tot eenbedrag van €1100 mrd.

Substantieel hogere afdracht

Hoewel Hoekstra nog geendefinitieve berekeningen kanmaken, leiden de voorstellen volgens hem tot 'substantieel hogere afdrachten' voor Nederland, tebeginnen met €1,5 mrd volgend jaar,oplopend tot €2,3 mrd in 2027. Dat wijst het kabinet stellig af, in lijn met zijn opstelling vóór decoronacrisis.

Omdat de Commissie de benodigde €750 mrd voor hetherstelprogramma wil lenen en de rente daarvoor (€17,4 mrd tot 2027) al in de begroting zit, is de lastdaarvan relatief overzichtelijk: €1 mrd per jaar vanaf 2028. Hoekstra en Blok erkennen dat het op zichzelf goed is om samen op te trekken. Dat is ook in Nederlands belang.

Asymmetrisch herstel

Als ieder land voor zich probeert de crisis te boven te komen, volgt op de 'symmetrische schok van de Covid-19-uitbraak asymmetrisch herstel',verwachten ze. Dat zou de verschillen binnen de EU vergroten en de interne markt onder drukzetten. Ook de tijdelijkheid van het stimuleringsplan en de koppeling die de Commissie aanbrengt tussen steun en het doorvoeren vannoodzakelijke hervormingen enmodernisering van de begroting (meer geld naar vergroening,onderzoek en digitalisering) vallen goed in Den Haag.

Maar de bewindslieden hebben 'serieuze twijfels' over de omvang van het voorgestelde pakket en de financiering. Ze missen een onderbouwing van Brussel over de verwachte economische schade perlidstaat en wijzen erop dat de Commissie eerder nog zei dat de overheidsschulden van álle EU-landen op de middellange termijn houdbaar zijn, dankzij de historisch lage rente.

Hoge schuld, dikke spaarpot

Daarbij heeft de Commissie onvoldoende oog voor het feit dat burgers en bedrijven in sommige lidstaten met een hoge publieke schuld juist veel minder schuldhebben (en meer koopkracht) hebben dan in landen met een lageschuld, zoals Nederland.

Dat betekent dat er in landen als Italië nog voldoende binnenlandse reserves zijn om de crisis te overwinnen als daarvoor de belastingen worden verhoogd. Daarom vermag het kabinet niet in te zien waarom Brussel zulke landen nu extra subsidies moet toestoppen die ze niet hoeven terug te betalen.

Nederland houdt vast aan het uitgangspunt dat de steun aan landen die in problemen komen door de coronacrisis in de vorm van leningen moet gaan.
summer234 wijzigde dit bericht op 09-06-2020 20:07
3.91% gewijzigd
Waarom worden niet eerst de belastingen in de zuidelijke landen gelijk getrokken met de onze? Wij betalen ons hier blauw aan allerlei belastingen.

En waarom stond het het bericht hierboven dat Marokko, Tunesie en Oekraine ook een flinke smak geld zullen krijgen. Wat is daarvan de reden? En waarom wordt er in dat laatste bericht niet oer gerept?
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
09-06-2020 19:38
Dan zelfs kinderen niet meer belangrijk ? Maar traditie is Traditie?

Ik dacht goed ingeburgerd te zijn...krijg je dit.
Deze "Sinterklaas" heeft niks met kinderen te maken. Ken je de uitdrukking " ik ben toch zeker Sinterklaas niet" ?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
09-06-2020 20:07
Waarom worden niet eerst de belastingen in de zuidelijke landen gelijk getrokken met de onze? Wij betalen ons hier blauw aan allerlei belastingen.

En waarom stond het het bericht hierboven dat Marokko, Tunesie en Oekraine ook een flinke smak geld zullen krijgen. Wat is daarvan de reden? En waarom wordt er in dat laatste bericht niet oer gerept?
Die bedragen gingen volgens mij weer over een ander soort herstelfonds. Dit is het 'next generation, plan.
Krijgt Nederland overigens ook maar een relatief klein bedrag van
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
09-06-2020 20:07
Waarom worden niet eerst de belastingen in de zuidelijke landen gelijk getrokken met de onze? Wij betalen ons hier blauw aan allerlei belastingen.

En waarom stond het het bericht hierboven dat Marokko, Tunesie en Oekraine ook een flinke smak geld zullen krijgen. Wat is daarvan de reden? En waarom wordt er in dat laatste bericht niet oer gerept?
https://www.google.com/amp/s/www.bladna ... 29366.html

Gewoon hulp dus blijkbaar!
Alle reacties Link kopieren
De staatsschuld van de Italianen is hoger. Maar zij hebben stukken minder private schulden dan wij. Wij zijn daarin zo'n beetje koploper in Europa. Wij hebben gemiddeld meer hoge hypotheken en financieringen. Iets wat in Italië gemiddeld niet zo is.

Ik denk dat we geen keus hebben en die landen overeind moeten gaan houden. Als de euro omvalt is de ellende nog groter. Gift is beter dan lening. Want als je ze opzadelt met leningen weet je ook dat je het geld niet meer terug gaat zien. Zeker als de rente weer gaat stijgen. Een gift voorkomt dat Italianen massaal armoede valt. Als dat gebeurt raken wij als land een grote afzetmarkt kwijt. Italië heeft dan wel een hoge staatsschuld, ze zijn wel een van de grootste economieën van Europa en een belangrijke handelspartner waar we van afhankelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
09-06-2020 20:09
Deze "Sinterklaas" heeft niks met kinderen te maken. Ken je de uitdrukking " ik ben toch zeker Sinterklaas niet" ?
Jij betaalt het helemaal niet uit eigen zak. Dus nu niet net doen alsof. Denk aan tradities en alle kinderen. Jeetje.
...
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
09-06-2020 20:24
Jij betaalt het helemaal niet uit eigen zak. Dus nu niet net doen alsof. Denk aan tradities en alle kinderen. Jeetje.
?
Dat sloeg ook niet op mij.
Maar het gaat wel om ons land en ons geld, dus ook van mij.
Zalmsnipper schreef:
01-06-2020 13:09
Ik hoop dat we de vrekkige lijn volhouden en voortzetten. Idioterie.

Dat er overheden zijn die leven alsof er geen winter komt, soit. Ik wil ook nog best onze notenvooraad delen zodat ze niet omkomen, maar terugbetalen zal je.

En die bedrijven die eerst miljarden graaien en da na een maand crisis voor steun aan het collectief aankloppen: van mij mag je failliet gaan. Gisteren.
Dit!

Nederland is een "rijk"land :sarcastic: , het is helemaal kapot bezuinigd aan alle kanten en de (werkende)burger draait er voor op. Laat ze in de landen die hulp nodig hebben dan zelf ook eerst maar eens wetten aanpassen, zoals pensioenleeftijd, belastingafdracht,etc, alles gelijktrekken EU 1 toch?
Quaintrelle schreef:
09-06-2020 20:24
Jij betaalt het helemaal niet uit eigen zak. Dus nu niet net doen alsof. Denk aan tradities en alle kinderen. Jeetje.
Ligt erg gevoelig momenteel Sinterklaas en zijn volgelingen.. :-[
Alle reacties Link kopieren
Shenandoah schreef:
01-06-2020 12:40
Landen die hun financiën niet op orde hebben en wel geld verwachten van de landen die wel netjes gespaard hebben in betere tijden.
Nee dus, los je eigen problemen maar op. Heb je tenslotte aan je eigen wanbeheer te danken.
En die hele eu kost ook meer geld dan dat het Nederland oplevert dus misschien moeten wij ook eens, net zoals de britten denken aan een n-exit. En dan gewoon verdragen afsluiten voor de handel. Hebben en verdienen wij veel meer aan.
Doordat we met die zuidelijke landen in de Euro munt zitten hebben we veel geprofiteerd. Voor ons Noordelijke landen is de euro in waarde te weinig naar onze welvaartsstand. Voor de Zuidelijke landen is ie naar hun standaarden te hoog. Wij profiteren ervan. Zij hebben vooral nadelen. Hadden ze hun eigen munteenheid gehad hadden ze een eigen munt kunnen devalueren en zo welvaart kunnen verhogen. De euro is voor hen nadelig.

Men zet die landen neer als lui etc. En dat ze niets aan hun schulden doen. Daar zijn ook draconische bezuinigingen geweest. Wat veel mensen niet weten is dat de staasstschuld t.o.v. BNP wordt bekeken. Staatsschuld mag niet meer dan 160% van BNP zijn . Dus stel je economie krimpt, dam wordt die procentuele staatsschuld ook hoger. Maar het absolute bedrag is hetzelfde. Dus stel je economie groeit ineens enorm dan wordt die procentuele staatsschuld minder. Terwijl het verschuldigde bedrag hetzelfde is. We hebben het in Nederland goed gedaan de afgelopen jaren. Cijfertjes zijn gunstiger geworden. We stonde op 150 procent schuld als ik me niet vergis. En ja er zijn best ingrijpende bezuinigingen geweest. Maar die cijfertjes komem vooral door aantrekkende economie.

Italie haar economie krimpt al tijden. Ze staan er qua schulden steeds slechter voor. Draconische bezuinigingen zorgt voor krimp en nog meer schulden. We komen er niet onderuit dat ze steun gaan krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Someonenew schreef:
09-06-2020 20:31
Dit!

Nederland is een "rijk"land :sarcastic: , het is helemaal kapot bezuinigd aan alle kanten en de (werkende)burger draait er voor op. Laat ze in de landen die hulp nodig hebben dan zelf ook eerst maar eens wetten aanpassen, zoals pensioenleeftijd, belastingafdracht,etc, alles gelijktrekken EU 1 toch?
Werkende burger draaide de vorige crisis op voor graaiende bankbestuurders. Schandalig. En dat zal weer gebeuren.

Vergeet niet dat onze handelspositie door de EU en vooral door de euro stukken beter is geworden en wij op die manier best geprofiteerd hebben van landen als Italie.
Alle reacties Link kopieren
https://www.redpers.nl/2020/04/11/waaro ... ubach-ook/

Hier het Italië verhaal duidelijk uitgelegd.
mick87 schreef:
09-06-2020 20:38
Werkende burger draaide de vorige crisis op voor graaiende bankbestuurders. Schandalig. En dat zal weer gebeuren.

Vergeet niet dat onze handelspositie door de EU en vooral door de euro stukken beter is geworden en wij op die manier best geprofiteerd hebben van landen als Italie.
Ben ik met je eens.
Dan nog zou het wel zo eerlijk zijn als bepaalde dingen gelijk getrokken zou worden in Europese landen. Daarbij is Italie niet zo arm denk aan de maffia.. daar is zat te halen.
mick87 schreef:
09-06-2020 20:23
De staatsschuld van de Italianen is hoger. Maar zij hebben stukken minder private schulden dan wij. Wij zijn daarin zo'n beetje koploper in Europa. Wij hebben gemiddeld meer hoge hypotheken en financieringen. Iets wat in Italië gemiddeld niet zo is.

Ik denk dat we geen keus hebben en die landen overeind moeten gaan houden. Als de euro omvalt is de ellende nog groter. Gift is beter dan lening. Want als je ze opzadelt met leningen weet je ook dat je het geld niet meer terug gaat zien. Zeker als de rente weer gaat stijgen. Een gift voorkomt dat Italianen massaal armoede valt. Als dat gebeurt raken wij als land een grote afzetmarkt kwijt. Italië heeft dan wel een hoge staatsschuld, ze zijn wel een van de grootste economieën van Europa en een belangrijke handelspartner waar we van afhankelijk zijn.
Maar waarom wordt niet als voorwaarde gesteld dat die landen hun belastingen moeten verhogen?
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
09-06-2020 20:43
https://www.redpers.nl/2020/04/11/waaro ... ubach-ook/

Hier het Italië verhaal duidelijk uitgelegd.
Dankje voor deze link. Erg interessant, ik ben het nog aan het lezen.

Naast de economische malaise kan de houding van de verschillende landen ook grote politieke gevolgen hebben. Ik denk dat wij nog geen 5% weten van de afwegingen die daar in gemaakt worden.
Alle reacties Link kopieren
Someonenew schreef:
09-06-2020 20:52
Ben ik met je eens.
Dan nog zou het wel zo eerlijk zijn als bepaalde dingen gelijk getrokken zou worden in Europese landen. Daarbij is Italie niet zo arm denk aan de maffia.. daar is zat te halen.
En Italië heeft een erg grote zwarte economie. Belastingontduiking is volkssport
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
09-06-2020 20:55
Maar waarom wordt niet als voorwaarde gesteld dat die landen hun belastingen moeten verhogen?
Geen idee. Maar we hadden nooit in een muntunie moeten gaan met zoveel landen met een geheel andere economie en politiek
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
09-06-2020 20:57
Geen idee. Maar we hadden nooit in een muntunie moeten gaan met zoveel landen met een geheel andere economie en politiek
Eens, de verschillen zijn gewoon te groot.
mick87 schreef:
09-06-2020 20:56
En Italië heeft een erg grote zwarte economie. Belastingontduiking is volkssport
Daar moeten ze dan rapido eens iets aan gaan doen, daar valt echt wel een hoop te halen. Toch bizar dat wij hier krom liggen van die bizarre belastingen en ze daar overal mee wegkomen en in de schulden komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven