Algemeen vluchtelingentopic deel 2

09-10-2015 23:25 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

-Bij elke overtreding zal er een waarschuwing worden gegeven, bij een tweede overtreding, volgt er een pijlerban van een week en kun je dus niet meer meediscussiëren op de pijler actueel.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Deel 1 kunnen jullie hier vinden: Algemeen vluchtelingentopic

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:Cateautje schreef op 22 oktober 2015 @ 11:43:

[...]

Je kan feiten gebruiken om haa t te zaaien door een enkeling te verkopen als iemand die representatief is voor de meerderheid. Eén en ander komt met enige regelmaat voorbij.Een enkel incident kan misschien een feit zijn (het is gebeurd) maar het zegt niks over een hele groep
quote:pruttel schreef op 22 oktober 2015 @ 12:02:

[...]

Lees dit topic eens vanaf het begin tot het eind....

Teveel leesvoer, sorry.

Maar voor zover ik weet blijven feiten feiten, ongeacht de context. Het enige wat de context kan doen is feiten in perspectief plaatsen.

Stel: er wordt beweerd dat er zeven rotte appels zijn. Dat is dan gewoon een feit. Dat het zeven rotte appels zijn op een oogst van duizend appels gaat doet niets af aan het feit dat we met zeven rotte appels te maken hebben. Het maakt het hoogstens gemakkelijker om te relativeren.
quote:MarianneDavids schreef op 22 oktober 2015 @ 11:56:

Feiten zijn feiten.

Stel: een willekeurige krant meldt dat een vluchteling uit Verweggistan iemand heeft beroofd of verkracht, mag daar dan geen melding van worden gemaakt? Valt dat onder stemmingmakerij? Als Piet van hiernaast mij berooft maak ik daar net zo goed werk van en dan komt Piet ook in de krant. Dat zijn dan gewoon feiten.

Dat mag, maar dat het een vluchteling is heeft er toch weinig mee te maken?

Net zo min relevant als vermelden dat Piet de buurman is van jou? Of vermelden dat Piet een blanke man is met een vaste baan.
quote:tietanium schreef op 22 oktober 2015 @ 11:59:

[...]

Leg eens uit: Hoe kun je feiten uit hun verband trekken? Volgens mij kan dat helemaal niet.

ach kom, dit is wel heel erg vragen naar de bekende weg.

dat is vrij eenvoudig. gebruik feiten in een context die er weinig mee van doen heeft.

gebeurt hier continue, dus even terugscrollen.
quote:Paekzwart schreef op 22 oktober 2015 @ 12:07:

De mening dat negatieve aspecten benoemen niet zou mogen in het kader dat dat de feiten niet zou weergeven is natuurlijk onzin. Feiten blijven feiten. Hoe ze in het nieuws komen kan soms met beelden een bepaalde richting gestuurd maar dat kan beide kanten op. Zowel negatiever als positiever.

Zeggen dát het benoemen van negatieve feiten, stemmingmakerij is, dát is juist de waarheid verdraaien.

Als je daar iets tegen wil doen omdat je denkt dat het niet representatief genoeg is m.b.t. de situatie of als voorbeeld verkeerd gebruikt wordt, kan je dat met andere feiten of redeneringen binnen diezelfde context, waaruit bepaalde logica zou kunnen volgen, hier tegen in proberen te gaan."de" waarheid bestaat niet
quote:sabbaticalmeds schreef op 22 oktober 2015 @ 12:09:

[...]

Een enkel incident kan misschien een feit zijn (het is gebeurd) maar het zegt niks over een hele groepVan deze nuance is in jouw post over de bezorgde Nederlander niets te merken.
quote:sabbaticalmeds schreef op 22 oktober 2015 @ 12:11:

[...]

Dat mag, maar dat het een vluchteling is heeft er toch weinig mee te maken?

Net zo min relevant als vermelden dat Piet de buurman is van jou? Of vermelden dat Piet een blanke man is met een vaste baan.

Soms is het wel weer relevant. Als je bijvoorbeeld te maken hebt met mensen die uit een gebied gevlucht zijn waarbij vrouwen met westerse kledij zelf verkrachting uit zouden lokken volgens hun visie. En je denkt dat er een oorspronkelijk verband is met het gebied waaruit de vluchteling is gevlucht en de toekomst van de vrouwen en mannen waarnaartoe deze vluchtelingen vluchten.

Dus soms een terechte verwijzing met terechte angst voor bepaalde overheersende visies en soms een incident zoals hier ook wel eens gebeurt.
quote:sabbaticalmeds schreef op 22 oktober 2015 @ 12:13:

[...]

ach kom, dit is wel heel erg vragen naar de bekende weg.

dat is vrij eenvoudig. gebruik feiten in een context die er weinig mee van doen heeft.

gebeurt hier continue, dus even terugscrollen.Feiten blijven feiten. In welke context dan ook. Als feiten veranderen binnen een bepaalde context, dan is er überhaupt geen sprake van feiten.
http://www.nrc.nl/handels ... nsen-met-vrienden-1547938

Een wijk vol mondige mensen met vrienden.
verba volant, scripta manent.
quote:sabbaticalmeds schreef op 22 oktober 2015 @ 12:14:

[...]

"de" waarheid bestaat niet

Je hebt meningen en feiten. We hebben met zijn allen afgesproken dat bepaalde woorden bepaalde betekenissen hebben. Waarbinnen je dus wel degelijk waarheid en feiten hebt en meningen en ideeën.

Zoals dit is een forum. Waarheid of niet? Dit is toch echt een forum met daarboven ook nog eens het woord forum en opzet zoals een forum. Daarbij zal men er vanuit moeten gaan dat dit ook een forum is. Anders kan je helemaal niets meer zeggen, dan zweef je in zweefland.

Net zoals een glas een glas, koffie koffie blijft. En je 1 of 2 koppen koffie op hebt. Hoe deze smaakt kan je vervolgens over redetwisten. Twee mensen vonden de koffie lekker, de anderen te sterk. En dat zij dat vinden blijft vervolgens ook een feit. Hoe de koffie nu smaakt is vervolgens ook weer in woorden uit te drukken maar geen vaststaand gegeven volgens iedereen in die groep van 4 mensen.
quote:tietanium schreef op 22 oktober 2015 @ 12:10:

[...]

Teveel leesvoer, sorry.

Maar voor zover ik weet blijven feiten feiten, ongeacht de context. Het enige wat de context kan doen is feiten in perspectief plaatsen.

Stel: er wordt beweerd dat er zeven rotte appels zijn. Dat is dan gewoon een feit. Dat het zeven rotte appels zijn op een oogst van duizend appels gaat doet niets af aan het feit dat we met zeven rotte appels te maken hebben. Het maakt het hoogstens gemakkelijker om te relativeren.

Welke kant wil je op met ons uitleggen wat feiten zijn?

Ben je nou aan het promoten om vooral contexten weg te laten als het om feiten benoemen gaat, omdat het kan? Omdat het mag? Omdat het soms beter uitkomt? Omdat feiten nou eenmaal feiten zijn? Ik begrijp helemaal niks van jouw bedoeling met deze posts.
quote:pruttel schreef op 22 oktober 2015 @ 11:32:

[...]

Hier hoef je geen antwoord op te geven als je niet wil, want het is heel persoonlijk, maar goed, omdat je zelf over je vriend begint durf ik het wel te vragen. Is hij nog steeds moslim? Hij is neem ik aan goed geïntegreerd, want anders zou hij jouw vriend niet zijn. Hoe komt het dat hij wel goed geïntegreerd is?

Je mag het vragen natuurlijk!

Mijn vriend hangt het geloof inderdaad niet meer aan, hij komt uit Indonesië.

Toen hij met zijn broers als kind naar Nederland kwam vond hun moeder dat ze zich gelijk heel hard moesten aanpassen. Begon al in Indonesië met NLse lessen. En als zij hier op straat indonesisch praatten en hun moeder had dat in de gaten, dan zwaaide er wat. Ook als er nederlanders op visite waren, moest er Nederlands gesproken worden.

Zij hebben hier alles zelf moeten doen. En zij hebben daar niks geen trauma aan overgehouden. Het zijn stuk voor stuk harde werkers en doen het hier goed.

Zij heeft hun vrij gelaten in hun geloof.

Daar is het sowieso veel toleranter als het om Islam gaat. Nu heeft hij het geloof laten vallen, maar niet alle familieleden hebben dit gedaan.

De Islam in Arabische vorm is gewoon niet te vergelijken met de Islam in Indonesië.

Toch dezelfde koran enzo.

Verder heb ik zelf de koran ook gelezen, omdat ik het gewoon reteinteressant vind.

Nu hebben wij in de familie vrouwen die verliefd werden op een moslim en hebben we daar genoeg ellende door meegemaakt. Denk aan eerwraak. Cultuurverschillen, ontvoering.

Een Vriendin van mij is jaren getrouwd geweest met een egyptenaar, en precies weer dezelfde ellende toen ze wou scheiden.
quote:MarianneDavids schreef op 22 oktober 2015 @ 12:18:

http://www.nrc.nl/handels ... nsen-met-vrienden-1547938

Een wijk vol mondige mensen met vrienden.Ik vermoed maar zo dat Klaas Dijkhoff ten aanzien van die mogelijke opvanglocatie niet het lef heeft om door te drukken zoals hij in het plaatsje Oranje deed. Ondanks dat het een geschikte opvanglocatie zou kunnen zijn.
quote:pruttel schreef op 22 oktober 2015 @ 11:34:

[...]

Soms wel, soms niet.... Laatste paar keren dat er gegumd werd, had ik wel het idee dat er meer naar de context werd gekeken. Toen ik een waarschuwing kreeg, was dat uiteraard niet zo Mijn posts zijn ook wel eens verwijderd en ook ik heb 1keer een waarschuwing gehad, en die vond ik absoluut niet terecht hahaha.
quote:Paekzwart schreef op 22 oktober 2015 @ 12:19:

[...]

Je hebt meningen en feiten. We hebben met zijn allen afgesproken dat bepaalde woorden bepaalde betekenissen hebben. Waarbinnen je dus wel degelijk waarheid en feiten hebt en meningen en ideeën.

Zoals dit is een forum. Waarheid of niet? Dit is toch echt een forum met daarboven ook nog eens het woord forum en opzet zoals een forum. Daarbij zal men er vanuit moeten gaan dat dit ook een forum is. Anders kan je helemaal niets meer zeggen, dan zweef je in zweefland.

Net zoals een glas een glas, koffie koffie blijft. En je 1 of 2 koppen koffie op hebt. Hoe deze smaakt kan je vervolgens over redetwisten. Twee mensen vonden de koffie lekker, de anderen te sterk. En dat zij dat vinden blijft vervolgens ook een feit. Hoe de koffie nu smaakt is vervolgens ook weer in woorden uit te drukken maar geen vaststaand gegeven volgens iedereen in die groep van 4 mensen.de smaak van koffie kan je niet vergelijken met een maatschappelijk vraagstuk. Het mag wel maar getuigt niet echt van besef. Vraagstukken van dien aard hebben zoveel perspectieven en contexten dat er geen enkevoudige waarheid is. Dat geldt voor heel veel zaken.
quote:pruttel schreef op 22 oktober 2015 @ 12:22:

[...]

Ben je nou aan het promoten om vooral contexten weg te laten als het om feiten benoemen gaat, omdat het kan? Omdat het mag? Omdat het soms beter uitkomt? Omdat feiten nou eenmaal feiten zijn? Ik begrijp helemaal niks van jouw bedoeling met deze posts.Iemand beweerde dat feiten uit hun verband getrokken worden. Ik gaf alleen maar aan, dat dat helemaal niet kan.
quote:tietanium schreef op 22 oktober 2015 @ 12:27:

[...]

Ik vermoed maar zo dat Klaas Dijkhoff ten aanzien van die mogelijke opvanglocatie niet het lef heeft om door te drukken zoals in het plaatsje Oranje deed. Ondanks dat het een geschikte opvanglocatie zou kunnen zijn.Om de één of andere reden hebben kleine plaatsen of achterstandswijken de voorkeur. Als "ze" het echt goed willen doen, zorg dan voor kleinschalige opvangcentra, verspreid door het hele land. Dan kan er ook gescheiden worden tussen moslims en christenen om escalatie te voorkomen. Dat is weliswaar niet bevorderlijk voor de integratie maar wel voor de veiligheid.
quote:tietanium schreef op 22 oktober 2015 @ 11:59:

[...]

Leg eens uit: Hoe kun je feiten uit hun verband trekken? Volgens mij kan dat helemaal niet.Je kunt een feit uit het verband rukken door de context weg te laten. Bijvoorbeeld door alleen dat deel van het verhaal te plaatsen wat in jouw straatje past. Of keer op keer alleen feiten brengen die in jouw straatje passen en feiten die het tegendeel aantonen niet noemen. Ik heb nooit gezegd dat er gecensureerd moet worden. Ik bedoel alleen dat pientje niet kan zeggen dat ze met haar eenzijdige stroom aan feiten het nieuws neutraal brengt.
quote:pruttel schreef op 22 oktober 2015 @ 12:22:

[...]

Ben je nou aan het promoten om vooral contexten weg te laten als het om feiten benoemen gaat, omdat het kan? Omdat het mag? Omdat het soms beter uitkomt? Omdat feiten nou eenmaal feiten zijn? Ik begrijp helemaal niks van jouw bedoeling met deze posts.

En wat is jouw bedoeling nu eigenlijk? Mogen feiten nou wel of niet benoemd worden?

Wat mij betreft: feiten zijn feiten zijn feiten. Die niet mogen benoemen = censuur

En ja natuurlijk moet context zoveel mogelijk erbij worden gegeven, duh

Maar geen feiten gaan verzwijgen omdat dat SOMS BETER UITKOMT (het is vandaag capslockdag hoorde ik op radio 1, dus het mag)
quote:tietanium schreef op 22 oktober 2015 @ 12:16:

[...]

Feiten blijven feiten. In welke context dan ook. Als feiten veranderen binnen een bepaalde context, dan is er überhaupt geen sprake van feiten.Dat kan wel zijn, maar als je willens en wetens foto's post van kleine blote jongetjes op een pedoforum, dan doe je wel degelijk aan stemmingmakerij.
quote:Paekzwart schreef op 22 oktober 2015 @ 12:00:

[...]

In onze samenleving bepalen wij dat (gelukkig) zelf. Maar ik vind het wel een stuk dreigender als daar meer mannen (en vrouwen) bij komen die vinden dát ik bijvoorbeeld verkracht mág worden in hun ogen omdat ik bijvoorbeeld westerse kledij draag. Zoals Sharia4Belgium promootte of zoals IS denkt en ook zelfs seksslaven heeft en ik dan lees dat er een belgische bakker zegt de denkbeelden van IS te ondersteunen.

Bij "daar moet een piemel in" heb ik nog het idee dat daar veelal mannen achter zitten die stoer doen en het wel zouden willen dat ik als vrouw hun piemel er in laat, maar nog steeds niet dat zij vinden dat ik verkracht mag worden omdat ik westerse kledij draag.

Je hebt je mond vol over feiten. Dan zou je beter moeten weten. Er is geen oprechte moslim in de wereld die vindt dat jij verkracht zou moeten worden als je westerse kledij draagt. Waarom breng je dit in deze post wel naar voren als een feit?

Aan de andere kant loop je het asociale volk die daadwerkelijk idiote dingen roept te verdedigen en de zaak te bagatelliseren.

Het is trouwens wel een feit dat ik ooit door een zo'n zelfde type ben aangesproken met de woorden dat hij mij zou willen verkrachten. Is letterlijk gezegd. Dus om nou te zeggen dat het stoerdoenerij is zou ik niet willen zeggen.
quote:Crimson schreef op 22 oktober 2015 @ 12:31:

[...]

Je kunt een feit uit het verband rukken door de context weg te laten. Bijvoorbeeld door alleen dat deel van het verhaal te plaatsen wat in jouw straatje past. Of keer op keer alleen feiten brengen die in jouw straatje passen en feiten die het tegendeel aantonen niet noemen. Ik heb nooit gezegd dat er gecensureerd moet worden. Ik bedoel alleen dat pientje niet kan zeggen dat ze met haar eenzijdige stroom aan feiten het nieuws neutraal brengt.Nagenoeg iedereen in dit topic komt met eenzijdige feiten en argumenten. Dat krijg je in een meerzijdige discussie.
quote:tietanium schreef op 22 oktober 2015 @ 12:38:

[...]

Nagenoeg iedereen in dit topic komt met eenzijdige feiten en argumenten. Dat krijg je in een meerzijdige discussie.Ja en van iedereen heb je daarom ook wel een beeld waar ze staan in de discussie. Pientje die stelt dat ze niks tegen moslims heeft en gewoon alleen de feiten geeft komt niet echt geloofwaardig op mij over.
quote:dadelduifje schreef op 22 oktober 2015 @ 12:36:

[...]

Je hebt je mond vol over feiten. Dan zou je beter moeten weten. Er is geen oprechte moslim in de wereld die vindt dat jij verkracht zou moeten worden als je westerse kledij draagt. Waarom breng je dit in deze post wel naar voren als een feit?

Aan de andere kant loop je het asociale volk die daadwerkelijk idiote dingen roept te verdedigen en de zaak te bagatelliseren.

Het is trouwens wel een feit dat ik ooit door een zo'n zelfde type ben aangesproken met de woorden dat hij mij zou willen verkrachten. Is letterlijk gezegd. Dus om nou te zeggen dat het stoerdoenerij is zou ik niet willen zeggen.

Ik zie mensen als moslim, die zichzelf moslim noemen. Dat zijn moslims die vinden dat vrouwen niet verkracht mogen worden, nooit niet, maar dat zijn ook moslims die zeggen dat zij een islamitische staat willen en bijvoorbeeld Sharia4Belgium oprichtten.

Deze mensen zeggen dat en gebruiken daar de koran, hadiths en soenna's voor om dit in hun ogen dan weer te rechtvaardigen. Ook dat zijn moslims. Of jij dat nu wilt of niet wilt.

Dat jij dat vanuit jouw visie, geen oprechte moslims vindt, dat kan. Maar het zijn en blijven moslims volgens hun eigen overtuigingen.

Mensen van IS, die yezidi's als seksslaven gebruiken, vinden zichzelf moslims. Mensen van Sharia4Belgium vinden zichzelf moslim en zeiden in hun filmpjes dat vrouwen die westers gekleed lopen dat dan logisch is dat ze verkracht worden.

"daar moet een piemel in" is niet per definitie gelijk aan zeggen en menen dat je ander wilt verkrachten. Dat het kan voorkomen dat iemand zegt daar moet een piemel in en daarmee bedoeld dat je verkracht moeten worden, dat zou kunnen, maar is niet de zegswijze en bedoeling per definitie.
Als feiten niet meer mogen worden benoemd, is er dan geen sprake van censuur?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven