Algemeen vluchtelingentopic deel 2

09-10-2015 23:25 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

-Bij elke overtreding zal er een waarschuwing worden gegeven, bij een tweede overtreding, volgt er een pijlerban van een week en kun je dus niet meer meediscussiëren op de pijler actueel.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Deel 1 kunnen jullie hier vinden: Algemeen vluchtelingentopic

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:Cateautje schreef op 22 oktober 2015 @ 12:35:

[...]

Dat kan wel zijn, maar als je willens en wetens foto's post van kleine blote jongetjes op een pedoforum, dan doe je wel degelijk aan stemmingmakerij.Volgens mij is dat gewoon strafbaar? Ik vind dat buitengewoon verwerpelijk. Ik zie alleen niet wat dit te maken heeft met uit hun verband getrokken feiten.
quote:bungaa schreef op 22 oktober 2015 @ 12:22:

[...]

Je mag het vragen natuurlijk!

Mijn vriend hangt het geloof inderdaad niet meer aan, hij komt uit Indonesië.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Verschrikkelijk voor de vrouw met de Egyptische ex trouwens, die verhalen ken ik helaas ook.

Wat ik hieronder schrijf bedoel ik weer in zijn algemeen, maar ik vind het makkelijker om het aan jouw en mijn prive-situatie op te hangen, voor de context. Dat ik het niet verzonnen heb, maar dat ik zelf heb ervaren en gezien bij anderen.

Wat ik me afvraag, is hoe het komt dat Indonesiërs zoveel beter lijken te integreren dan andere bevolkingsgroepen. Ik ben zelf ook van die afkomst en merk vaak dat mensen dat juist leuk vinden. Dat het een soort voorrecht is om dat bloed in mij te hebben of zo. Wat ik zelf dus echt helemaal niet belangrijk vind. Het is maar bloed. O positief bij mij ik deel bloed in op bloedgroep, niet op afkomst.

Maar kennelijk geeft/heeft dat Indonesisch bloed een bepaalde status, of gunfactor. Ik denk echt, dat ik meer kansen in het leven krijg dan iemand met Turks of Marokkaans bloed. dat werkt de integratie toch tegen van Turken en Marokkanen. En wat je zaait, dat oogst je.

Jouw vriend en ik zijn dus goed geïntegreerde allochtonen. Maar ikzelf denk dat dat deels is, omdat ons dat ook gegund is. Ik durf zelfs te zeggen dat mijn voorouders behalve echt vluchtelingen, ook deels gelukszoekers waren. Want voor ze in Nederland aankwamen hebben ze heel veel andere veilige landen gepasseerd.

Ik denk echt, dat als je de nieuwe instroom aan mensen kansen geeft, dat de "goeien" die aangrijpen. De "slechten" vallen vanzelf een keer door de mand en kunnen dan toch weer ( al dan niet gedwongen, mag van mij hoor ) gaan?
quote:Paekzwart schreef op 22 oktober 2015 @ 12:43:

[...]

Ik zie mensen als moslim, die zichzelf moslim noemen. Dat zijn moslims die vinden dat vrouwen niet verkracht mogen worden, nooit niet, maar dat zijn ook moslims die zeggen dat zij een islamitische staat willen en bijvoorbeeld Sharia4Belgium oprichtten.

Deze mensen zeggen dat en gebruiken daar de koran, hadiths en soenna's voor om dit in hun ogen dan weer te rechtvaardigen. Ook dat zijn moslims. Of jij dat nu wilt of niet wilt.

Dat jij dat vanuit jouw visie, geen oprechte moslims vindt, dat kan. Maar het zijn en blijven moslims volgens hun eigen overtuigingen.

"daar moet een piemel in" is niet per definitie gelijk aan zeggen en menen dat je ander wilt verkrachten. Dat het kan voorkomen dat iemand zegt daar moet een piemel in en daarmee bedoeld dat je verkracht moeten worden, dat zou kunnen, maar is niet de zegswijze en bedoeling per definitie.Dergelijke teksten, ook Hamas, Hamas enzovoort, leiden al jaren een eigen leven, die kreten staan los van asielzoekers, discriminatie en racisme, het scandeert klaarblijkelijk erg makkelijk. Op de wijs van "daar moet..." bestaat een ander liedje: https://www.youtube.com/watch?v=Wk6xlWvXQZA
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 22 oktober 2015 @ 12:43:

Als feiten niet meer mogen worden benoemd, is er dan geen sprake van censuur?

Met het benoemen van feiten is niets mis. Maar als je het feit benoemd dat bijvoorbeeld een vluchteling een misdrijf heeft begaan, dan moet je (niet jij, maar in het algemeen gesproken) het bij die persoon laten, en het niet groots brengen als: "kijk eens wat we ons land binnenhalen", suggererend dat "ze" zo zijn.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor de piemellied-zangers. Maar als je onderkent dat dit individuen zijn waar je (als tegenstander van het asielbeleid) niets mee te maken wilt hebben, dan kun je misschien ook onderkennen dat dit voor andere (bevolkings)groepen precies zo geldt? (Wederom; niet persoonlijk bedoeld maar algemeen gesproken).
quote:Crimson schreef op 22 oktober 2015 @ 12:31:

[...]

Je kunt een feit uit het verband rukken door de context weg te laten. Bijvoorbeeld door alleen dat deel van het verhaal te plaatsen wat in jouw straatje past. Of keer op keer alleen feiten brengen die in jouw straatje passen en feiten die het tegendeel aantonen niet noemen. Ik heb nooit gezegd dat er gecensureerd moet worden. Ik bedoel alleen dat pientje niet kan zeggen dat ze met haar eenzijdige stroom aan feiten het nieuws neutraal brengt.

Niemand brengt hier het nieuws neutraal.

Maar is er een link geplaatst die aangeeft hoe de bepaalde moslims zich hier bewegen, en je geeft je mening daarover, dan wordt daar heel naar op gereageerd.

Zwaar irritant om dan gelijk te roepen dat het haatzaaierij is.

Het is een feit dat er een salafist de PvA wil gaan opzetten. Het is een feit dat er een islamitische school wordt doorgedrukt in de gemeente Amsterdam.
quote:Paekzwart schreef op 22 oktober 2015 @ 12:43:

[...]

Ik zie mensen als moslim, die zichzelf moslim noemen. Dat zijn moslims die vinden dat vrouwen niet verkracht mogen worden, nooit niet, maar dat zijn ook moslims die zeggen dat zij een islamitische staat willen en bijvoorbeeld Sharia4Belgium oprichtten.

Deze mensen zeggen dat en gebruiken daar de koran, hadiths en soenna's voor om dit in hun ogen dan weer te rechtvaardigen. Ook dat zijn moslims. Of jij dat nu wilt of niet wilt.

Dat jij dat vanuit jouw visie, geen oprechte moslims vindt, dat kan. Maar het zijn en blijven moslims volgens hun eigen overtuigingen.

"daar moet een piemel in" is niet per definitie gelijk aan zeggen en menen dat je ander wilt verkrachten. Dat het kan voorkomen dat iemand zegt daar moet een piemel in en daarmee bedoeld dat je verkracht moeten worden, dat zou kunnen, maar is niet de zegswijze en bedoeling per definitie.Je haalt twee dingen door elkaar. Enerzijds noem je Sharia4Belgium en IS. Anderzijds noem je de vluchtelingen. En over die laatste groep gaat die post. Je zegt letterlijk er komen een heleboel mannen en vrouwen die vinden dat ik verkracht mag worden als ik westerse kledij draag. Dit breng je als feit. Waarom? Welke band hebben de vluchtelingen met IS en Sharia4Belgium?
Volgens veel geloofsstromingen binnen de islam mág je zelfs niet integreren. Dat is bijvoorbeeld iets waar IS prat op gaat. Of Sharia4Belgium prat op ging, zij wíllen niet integreren, zij wíllen namelijk de sharia invoeren voor iedereen en hun geloof hier aan anderen opleggen.

Zodra iemand er achter staat dat in een land beter de Sharia zou kunnen gelden, kunnen anderen niet meer in vrijheid leven omdat dit vaak ook het verbod op anders mogen geloven inhoudt.

Deze geloofsstromingen zijn er namelijk dus ook. Zie de top 50 met daarin 41 landen waarbij vaak de sharia geldt en christenen en andersgelovigen en afvalligen vervolgd worden. Dat is wat vaak de sharia inhoudt.
quote:Cateautje schreef op 22 oktober 2015 @ 12:35:

[...]

Dat kan wel zijn, maar als je willens en wetens foto's post van kleine blote jongetjes op een pedoforum, dan doe je wel degelijk aan stemmingmakerij.

En dat kan wel zijn (vreemd voorbeeld trouwens, snap het niet helemaal), maar het wordt wel heel ingewikkeld en gevaarlijk als bepaalde mensen gaan bepalen welke feiten wél en welke níet benoemd mogen worden.

Als er een feit wordt benoemd ergens, waarvan jij vindt dat het stemmingmakerij is, bestrijd dit dan met andere feiten. En niet met censuur.
quote:Crimson schreef op 22 oktober 2015 @ 12:42:

[...]

Ja en van iedereen heb je daarom ook wel een beeld waar ze staan in de discussie. Pientje die stelt dat ze niks tegen moslims heeft en gewoon alleen de feiten geeft komt niet echt geloofwaardig op mij over.Twijfel je dan of Pientje wel echt niets tegen moslims heeft of twijfel je aan de feiten die zij tentoonspreid?
quote:MarianneDavids schreef op 22 oktober 2015 @ 12:48:

[...]

Dergelijke teksten, ook Hamas, Hamas enzovoort, leiden al jaren een eigen leven, die kreten staan los van asielzoekers, discriminatie en racisme, het scandeert klaarblijkelijk erg makkelijk. Op de wijs van "daar moet..." bestaat een ander liedje: https://www.youtube.com/watch?v=Wk6xlWvXQZADie kreten staan los van joden migranten of vrouwen? Je weet wat de tekst betekent en toch praat je het goed? Gelukkig denkt justitie en KNVB daar anders over. Het is verbaal geweld. Discriminitoir geweld.
quote:meivogel schreef op 22 oktober 2015 @ 12:49:

[...]

Met het benoemen van feiten is niets mis. Maar als je het feit benoemd dat bijvoorbeeld een vluchteling een misdrijf heeft begaan, dan moet je (niet jij, maar in het algemeen gesproken) het bij die persoon laten, en het niet groots brengen als: "kijk eens wat we ons land binnenhalen", suggererend dat "ze" zo zijn.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor de piemellied-zangers. Maar als je onderkent dat dit individuen zijn waar je (als tegenstander van het asielbeleid) niets mee te maken wilt hebben, dan kun je misschien ook onderkennen dat dit voor andere (bevolkings)groepen precies zo geldt? (Wederom; niet persoonlijk bedoeld maar algemeen gesproken).Helemaal mee eens.
quote:Jennifer1972 schreef op 22 oktober 2015 @ 12:50:

[...]

En dat kan wel zijn (vreemd voorbeeld trouwens, snap het niet helemaal), maar het wordt wel heel ingewikkeld en gevaarlijk als bepaalde mensen gaan bepalen welke feiten wél en welke níet benoemd mogen worden.

Als er een feit wordt benoemd ergens, waarvan jij vindt dat het stemmingmakerij is, bestrijd dit dan met andere feiten. En niet met censuur.Ik heb het benoemd en dat vond ik voldoende. Ik dacht ook dat het voldoende zou zijn, but here we are.
quote:sabbaticalmeds schreef op 22 oktober 2015 @ 12:52:

[...]

Die kreten staan los van joden migranten of vrouwen? Je weet wat de tekst betekent en toch praat je het goed? Gelukkig denkt justitie en KNVB daar anders over. Het is verbaal geweld. Discriminitoir geweld.

Er ligt iets anders aan ten grondslag.

http://www.rijnmond.nl/pr ... -supporters-joden-genoemd
quote:bungaa schreef op 22 oktober 2015 @ 12:49:

[...]

Maar is er een link geplaatst die aangeeft hoe de bepaalde moslims zich hier bewegen, en je geeft je mening daarover, dan wordt daar heel naar op gereageerd.

Het is een feit dat er een salafist de PvA wil gaan opzetten. Het is een feit dat er een islamitische school wordt doorgedrukt in de gemeente Amsterdam.Wie heeft geroepen dat dat haatzaaierij is?
quote:bungaa schreef op 22 oktober 2015 @ 12:49:

[...]

Het is een feit dat er een salafist de PvA wil gaan opzetten. Het is een feit dat er een islamitische school wordt doorgedrukt in de gemeente Amsterdam.Het ging niet om deze ene post. Al heeft die naar mijn mening nog steeds weinig met het topic te maken. Het ging mij erom dat pientje stelselmatig dergelijke feiten posts op elk topic waar het maar enigszins kan. Dat mag natuurlijk, maar je moet dan niet gaan zeggen dat je niets tegen moslims hebt. Ik heb het geen haatzaaierij genoemd, maar gezegd dat haar manier van posten bij een groep die er vatbaar voor is wel voor narigheid kan zorgen. Wilders doet dat eigenlijk ook. Heel veel negatiefs benoemen, vermengd met terloops wat termen als opstand en verzet. En als dan ergens de vlam in de pan slaat zich ervan distantiëren.
Ik begrijp er niets van Cateautje. Ik heb het idee dat je een punt wil maken. Bij mij wil het echter nog niet landen. Iets meer uitleg zou ik dan ook op prijs stellen.
quote:MarianneDavids schreef op 22 oktober 2015 @ 12:58:

[...]

Er ligt iets anders aan ten grondslag.

http://www.rijnmond.nl/pr ... -supporters-joden-genoemdKolder die verklaring, en door deskundigen allang de stoep mee aangeveegd. En wat zou volgens jou de verklaring zijn van mannen die roepen dat een vrouw verkracht moet worden als ze een andere mening is toegedaan?
quote:Paekzwart schreef op 22 oktober 2015 @ 12:49:

Volgens veel geloofsstromingen binnen de islam mág je zelfs niet integreren. Dat is bijvoorbeeld iets waar IS prat op gaat. Of Sharia4Belgium prat op ging, zij wíllen niet integreren, zij wíllen namelijk de sharia invoeren voor iedereen en hun geloof hier aan anderen opleggen.

Zodra iemand er achter staat dat in een land beter de Sharia zou kunnen gelden, kunnen anderen niet meer in vrijheid leven omdat dit vaak ook het verbod op anders mogen geloven inhoudt.

Deze geloofsstromingen zijn er namelijk dus ook. Zie de top 50 met daarin 41 landen waarbij vaak de sharia geldt en christenen en andersgelovigen en afvalligen vervolgd worden. Dat is wat vaak de sharia inhoudt.Ik weet niet of dit een antwoord op mijn post is maar ik vind dat je een verwarrende manier van discussiëren hebt. Aangezien het over feiten ging en jij nu de sharia erbij haalt nogmaals de vraag: kan jij mij uitleggen waar staat dat je vrouwen mag verkrachten als zij westerse kledij dragen?
quote:Paekzwart schreef op 22 oktober 2015 @ 12:49:

En daarom zijn er zoveel moslims op de vlucht voor deze groepen. Omdat dat niet hun Islam is.

Een mus is een vogel, een vogel is niet altijd een mus.
quote:Pientjexxxx schreef op 22 oktober 2015 @ 10:59:

[...]

Ik heb helemaal geen persoonlijke haat naar moslims, hoe haal je het in je hoofd om dat hier te beweren. Er zijn nu eenmaal veel problemen in Nederland die veroorzaakt worden doordat mensen met een andere religie moeilijk integreren en er totaal andere normen en waarden op na houden dan in onze westerse samenleving gebruikelijk zijn. Dat jij dat als moslima niet wilt inzien, is jouw probleem, maar beschuldig mij niet van haat als jij je kop in het zand blijft steken.+100
LOEP ME MAAR aub.
quote:tietanium schreef op 22 oktober 2015 @ 12:51:

[...]

Twijfel je dan of Pientje wel echt niets tegen moslims heeft of twijfel je aan de feiten die zij tentoonspreid?het komt op mij niet geloofwaardig over dat ze niets tegen moslims zou hebben.
quote:dadelduifje schreef op 22 oktober 2015 @ 11:02:

[...]

Sorry maar mag ik hier even heel hard om lachen? Hou toch op joh je bent zo doorzichtig als wat.Stemmingsmakerij en op-de-man.
LOEP ME MAAR aub.
quote:sabbaticalmeds schreef op 22 oktober 2015 @ 13:01:

[...]

Kolder die verklaring, en door deskundigen allang de stoep mee aangeveegd. En wat zou volgens jou de verklaring zijn van mannen die roepen dat een vrouw verkracht moet worden als ze een andere mening is toegedaan?Zie je me beweren dat ik achter dergelijke kreten sta?
quote:missie_m schreef op 22 oktober 2015 @ 13:04:

[...]

Stemmingsmakerij en op-de-man.Moest dit een stafje zijn?
quote:bungaa schreef op 22 oktober 2015 @ 11:07:

[...]

Pientje is daar helemaal niet mee bezig.

En natuurlijk heeft de massale vluchtelingenstroom er mee te maken.

Als je denkt dat het met de Nieuwe Nederlanders heel anders zou gaan, dan heb je het gewoon mis.

Zo irritant om gelijk als haatzaaier weg gezet te worden. Dat is pas echt haatzaaien. Als je er anders over denkt, mag dat gewoon uitgelegd worden.

Daar is een discussie voor.+100
LOEP ME MAAR aub.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven