Algemeen vluchtelingentopic deel 2

09-10-2015 23:25 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

-Bij elke overtreding zal er een waarschuwing worden gegeven, bij een tweede overtreding, volgt er een pijlerban van een week en kun je dus niet meer meediscussiëren op de pijler actueel.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Deel 1 kunnen jullie hier vinden: Algemeen vluchtelingentopic

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
In mijn omgeving is dat ook zo ,en is idd op de man spelen .
Asielzoekers kostten Nederland vorig jaar meer dan 860 miljoen

door Elif Isitman 2 jun 2015

De overheid was vorig jaar in totaal ruim 860 miljoen euro kwijt aan asielzoekers. Meer dan de helft daarvan ging naar het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA).

Dit schrijft het kabinet in antwoord op vragen van de PVV.

Eerder berekende Elsevier dat de staat jaarlijks minstens 26,509 euro per asielzoeker kwijt is. Vooral de zorgkosten lopen hoog op: deze liggen gemiddeld op 6,160 euro per asielzoeker per jaar. Het ministerie van Justitie gaf eerder geen informatie vrij over de kosten van onderwijs en juridische bijstand.

Welk bedrag geeft staat uit aan asielzoeker?

Opvang, procedure en levensonderhoud: op de berekening van de kosten per asielzoeker heerst een politiek taboe. Wat geeft de overheid uit per asielzoeker? Elseviers Carla Joosten zocht het uit:

Opvang en begeleiding

Het precieze bedrag dat de overheid in totaal uitgaf aan asielzoekers in 2014 was 867,8 miljoen euro. Meer dan de helft daarvan, 485 miljoen euro, ging naar het COA. Deze organisatie zorgt voor de opvang en begeleiding van asielzoekers.

Volgens cijfers van het COA, zaten er in 2014 bijna 25.000 asielzoekers in de centrale opvang. Asielzoekers die niet in de centra van het COA zitten worden in dit cijfer niet meegenomen: het daadwerkelijke aantal ligt dus waarschijnlijk een stuk hoger.

De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND), die beoordeelt of asielzoekers in Nederland mogen blijven, ontving in 2014 een bedrag van 197,7 miljoen euro. De Dienst Terugkeer & Vertrek (DT&V), verantwoordelijk voor de uitzetting van uitgeprocedeerde asielzoekers, kreeg 72 miljoen euro. Beide organisaties vallen onder het Ministerie van Veiligheid & Justitie.

Subsidies

Een aantal organisaties dat opkomt voor de belangen van vluchtelingen kregen over 2014 voor iets meer dan 30 miljoen euro aan subsidies. Voorbeelden van dit soort organisaties zijn Vluchtelingenwerk Nederland en Stichting NIDOS: deze organisaties ontvingen respectievelijk 6,3 miljoen en 23,8 miljoen euro.

Overige organisaties die zich bezighouden met de rechten van vluchtelingen kregen 0,7 miljoen euro. De Raad voor de Rechtspraak, die asielzoekers gratis juridisch advies aanbiedt, kon rekenen op een bedrag van 26 miljoen euro. Dit bedrag werd eerder niet bekendgemaakt.

Onderwijs aan asielzoekers (basisschool en voortgezet onderwijs) kostte vorig jaar 56,3 miljoen euro. Ook deze cijfers waren eerder niet bekend. Voor het basisonderwijs ging het om een bedrag van 23,3 miljoen en voor het voortgezet onderwijs 33 miljoen euro. Asielkinderen zijn, net als Nederlandse kinderen, tussen hun 5e en 18e levensjaar leerplichtig. Het precieze aantal asielkinderen dat in 2014 onderwijs in Nederland volgde is niet bekend.

Bron: Elsevier 2-6-2015
Het eten te saai,de douches te vies het is toch allemaal wat.

http://www.ad.nl/ad/nl/36281/Vluchtelin ... seks.dhtml

Een andere demonstrant onderbreekt en zegt: ,,Het gaat vooral om de kou in de tenten." Laat Nederland vooral niet denken dat ze ondankbaar zijn voor de opvang. Ze zijn blij dat ze in dit land mogen zijn. ,,Maar, please, laat ons van kamp veranderen." Want dit, paviljoententen middenin een bos, is niet wat ze in gedachten hadden bij opvang in Europa. "Dit is een dierentuin. Andere mensen krijgen een huis, geen tent. Waarom zitten wij in een bos?" zegt Abt. "Toen ik tegen de man van de IND zei dat het niet eerlijk is, zei hij: 'Dat klopt.'"
quote:rosemetijs schreef op 14 oktober 2015 @ 08:05:

Een andere demonstrant onderbreekt en zegt: ,,Het gaat vooral om de kou in de tenten." Laat Nederland vooral niet denken dat ze ondankbaar zijn voor de opvang. Ze zijn blij dat ze in dit land mogen zijn. ,,Maar, please, laat ons van kamp veranderen." Want dit, paviljoententen middenin een bos, is niet wat ze in gedachten hadden bij opvang in Europa. "Dit is een dierentuin. Andere mensen krijgen een huis, geen tent. Waarom zitten wij in een bos?" zegt Abt. "Toen ik tegen de man van de IND zei dat het niet eerlijk is, zei hij: 'Dat klopt.'"

Was het dan beter in die vorige 7 landen waar ze doorheen gelopen zijn??

Gok zo maar van niet, of misschien toch wel, ik denk dat dit hun eindbestemming is en dat men werkelijk dacht dat er huizen klaarstonden voor ze. Deze gaan echt nooit meer terug en gaan nu gewoon van alles eisen. Ze komen voor het geld, anders waren ze niet hier naar toe gekomen.

En als het COA deze lui nu ook nog eens gelijk gaan geven, schiet het COA zich ook nog eens in eigen voet.
quote:hollebollegijs schreef op 14 oktober 2015 @ 07:28:

[...]

Kijk dat is natuurlijk het nadeel van een topic Algemeen vluchtelingentopic deel 2 en dan is algemeen heel breed.

Ik zou met alle liefde een topic openen met een titel als: En we klagen rustig verder en daar alle protesterende, klagende, piepende migranten in onder brengen, ook makkelijk als naslagwerk.

Wie daar niet mee geconfronteerd wil worden slaat die draad over.

Overigens zijn de protesterende migranten hier in de regio wel "hot nieuws" ik denk dat ze met hun klaag-mars iedere twijfelaar in het Wilders kamp hebben gejaagd.Dus normaal, menselijk gedrag van migranten/vluchtelingen dat uit zn context is getrokken is blijkbaar nodig om de standpunten van Wilders kracht bij te zetten? Dat geeft toch te denken.
quote:malu3 schreef op 14 oktober 2015 @ 07:35:

De Duitse krant Bild houdt er rekening mee dat iedere asielzoeker ongeveer vier tot acht familieleden wil laten nareizen. Cijfers van het CBS tonen niet aan dat een vergelijkbaar scenario ook voor Nederland zou opgaan.

Bron: Elsevier 7-10-2015Ik leg de nadruk anders en vraag me ook af waar die krant de cijfers dan weer op baseert, Er wordt ook 'rekening houden met' geschreven. Dat is ook een onduidelijke omschrijving.

Een andere demonstrant onderbreekt en zegt: ,,Het gaat vooral om de kou in de tenten." Laat Nederland vooral niet denken dat ze ondankbaar zijn voor de opvang. Ze zijn blij dat ze in dit land mogen zijn. ,,Maar, please, laat ons van kamp veranderen." Want dit, paviljoententen middenin een bos, is niet wat ze in gedachten hadden bij opvang in Europa. "Dit is een dierentuin. Andere mensen krijgen een huis, geen tent. Waarom zitten wij in een bos?" zegt Abt. "Toen ik tegen de man van de IND zei dat het niet eerlijk is, zei hij: 'Dat klopt.'" Alsof je in een maand 100.000 woningen uit de grond kunt stampen.
verba volant, scripta manent.
Snappen vluchtelingen dan niet dat (West-)Europese landen niet berekend zijn om ineens zoveel extra mensen op te vangen en te huisvesten? Het lijkt me toch logisch dat als je ergens naartoe vlucht dat je dan niet verwacht dat er ineens (ik noem maar wat) 30.000 huizen binnen een paar maand kan worden bijgebouwd? Dat het al een uitdaging is om de eigen bevolking te huisvesten? Blijkbaar zijn de verwachtingen dus wel echt heel irreëel. Ik denk dat veel vluchtelingen echt verwachten dat elke Nederlander in een eigen huis woont, en dat we daarnaast nog tigduizend huizen 'over' hebben die we nu aan vluchtelingen zouden kunnen geven, maar wat we niet 'willen'. Misschien zou het goed zijn als Nederland ook een meer realistisch voorlichtingsfilmpje zou maken over de omstandigheden waarin je hier wordt opgevangen.
quote:MarianneDavids schreef op 14 oktober 2015 @ 08:42:

[...]

Alsof je in een maand 100.000 woningen uit de grond kunt stampen.Ja die hadden natuurlijk ook al gewoon klaar moeten staan hè
quote:Timetraveler schreef op 14 oktober 2015 @ 08:49:

Snappen vluchtelingen dan niet dat (West-)Europese landen niet berekend zijn om ineens zoveel extra mensen op te vangen en te huisvesten? .

De meesten wel hoor. Maar er zit altijd wel iemand tussen of een groepje bij dat niet zo blij is. Ochtendhumeur, slecht geslapen, niet zo'n zonnig karakter, het zal er allemaal tussen zitten.

quote:Timetraveler schreef op 14 oktober 2015 @ 08:49:

Blijkbaar zijn de verwachtingen dus wel echt heel irreëel. .

Waar zou dat dan uit blijken? Er zitten overal mensen tussen die wel iets te klagen hebben, maar dat betekent niet dat mensen over het algemeen irreeele verwachtigen hebben.

quote:Timetraveler schreef op 14 oktober 2015 @ 08:49:Misschien zou het goed zijn als Nederland ook een meer realistisch voorlichtingsfilmpje zou maken over de omstandigheden waarin je hier wordt opgevangen.Op zich niets op tegen natuurlijk, maar ik vraag me af of het nodig is.
Timetraveler, ik begreep dat er inderdaad nagedacht wordt of in gang is gezet om filmpjes tbv social media te maken met wat te verwachten.
En ik vind dat geklaag nou eenmaal erbij horen. Ik heb met diverse moeilijke doelgroepen (niet dat ik vluchtelingen nu perse moeilijk vind) gewerkt en men klaagt altijd.

Dakloze jongeren klagen over hun opvangplek.

Hebben ze een huis dan js er te weinig geld.

Verslaafden klagen over hun kliniek.

Oudjes klagen over het bejaarden tehuis. Woont men nog op zichzelf dan klaagt men over de thuiszorg.

Leerlingen klagen over hun school en het onderwijs.

Ik luister beleefd, filter eruit waar ik iets aan kan doen en vertel de klager de achtergrond van hun reden tot klagen (bijv uitleg regelgeving). Maar waarom mogen mensen toch niet klagen?

Die klagende vluchteling is op het moment zo in het nieuws en onderwerp van gesprek, bijna entertainment.

Het gevaarlijke hiervan vind ik dat de vluchtelingen ermee belachelijk worden gemaakt als groep.

De meesten komen doodmoe aan en zijn helemaal niet verwend of dom. Die mensen zijn minder interessant voor de meesten lijkt.
quote:gewiekst schreef op 13 oktober 2015 @ 23:04:

[...]

Gatsie Meivogel. Eigenlijk heb ik in positieve zin een hekel aan je. Met nagenoeg alles dat je hier schrijft heb je een punt. Ik kan me gewoon geen post van jou herinneren die geen hout snijdt. Min of meer heb je telkens gelijk. Daarnaast ben ik ziekelijk jaloers op de manier hoe jij in dit vluchtelingenvraagstuk staat. Ik zou echt blij zijn als mijn hoofd zo kalm was als jouw hoofd lijkt te zijn.

En als je denkt dat ik sarcastisch ben, dan heb je het mis. Ik ben namelijk bloedserieus.

Poe, gewiekst, ik weet even niet wat ik hierop moet antwoorden, maar: dankjewel (denk ik )

Wanneer ik vroeger weer eens als een opgewonden standje door het huis stuiterde, zei mijn vader altijd: "kalmte kan je redden".

Ik denk echt dat dit zo is. Natuurlijk ben ik ook wel bezorgd, maar ik vraag me altijd af of het iets aan de uitkomst verandert als ik me zorgen zit te maken. Dit geldt voor kleine dingen, zoals een kind dat 's avonds laat nog alleen naar huis moet komen fietsen, en voor grote dingen, zoals het vluchtelingenprobleem. Het antwoord is altijd nee. Hoe lang en breed je jezelf ook zorgen maakt en al het negatieve benadrukt en bedenkt wat er mogelijkerwijs allemaal zou kunnen gebeuren; dat verandert niets. De kans is het grootst, dat je je over de meeste dingen voor niets hebt druk gemaakt. Zonde van je leven.

Ik bekijk de dingen liever positief. Positieve punten zijn als handvatten waarmee je een probleem kunt aanpakken. Als je ieder positief puntje vermorzelt en meteen weer onderschoffelt, blijft er alleen een poel van negativiteit.

Natuurlijk is het vluchtelingenprobleem een groot probleem. (Ik vat voor het gemak iedereen samen onder de noemer "vluchtelingen", want elke keer typen "mensen die vanuit een veilig land met een bootje de zee zijn overgestoken en na tien veilige landen te hebben doorkruist Nederland hebben bereikt", is ook weer zo'n lang verhaal). Voor mij zijn het vluchtelingen totdat het tegendeel bewezen is. En om dat te bewijzen hebben we de IND, en allerlei wetten en regels, dus daar hoef ik mij gelukkig niet mee bezig te houden. Ben ik het er niet mee eens, dan kan ik mijn kans grijpen bij de volgende verkiezingen.

De vluchtelingen zie ik als onderdeel van veel grotere, wereldwijde problemen. Bij veel van die problemen staan "wij" niet onschuldig aan de zijlijn. Wij zijn er evengoed onderdeel van. Maar net als wij, zijn de vluchtelingen allemaal gewone mensen, aardige en minder aardige, redelijke en onredelijke, die er helemaal niet om hebben gevraagd om hierbij betrokken te raken. Zij en wij, we willen allemaal het liefst gewoon een rustig leven zonder toestanden.

Ik ben geen masochist. Ik wil ook graag mijn comfortabele huis en mijn veilige leventje houden. Maar dat betekent niet dat ik niet wil delen. Wat je krampachtig probeert vast te houden, verlies je juist. Je moet inspelen op de gebeurtenissen zoals ze zijn. Dat heeft niets met je kop in het zand steken te maken. Ik denk dat je eerder je kop in het zand steekt als je roept "ik wil het niet, ik wil dat alles blijft zoals het is".

Zelf denk ik, dat de wal het schip zal keren. Wees blij dat al die mensen hun iphone nog hebben. Waarschijnlijk zullen zij berichten aan het thuisfront sturen over hoe de opvang hier werkelijk is. Op den duur zal dat zeker effect hebben. Dan kunnen wij ons concentreren op de echt wanhopigen, en die fatsoenlijk opvangen.
quote:Pientjexxxx schreef op 13 oktober 2015 @ 22:58:

[...]

Laat er 60% van die 60.000 (en dan denk ik dat ik aan de lage kant zit) een verblijfsvergunning krijgen. Dan kun je dat met ongeveer een factor 6 vermenigvuldigen, want in Duitsland gaat men uit van 4 tot 8 personen die per asielzoeker nog na reizen in het kader van gezinshereniging. Dat heb je het toch over zo'n 216.000 mensen per jaar die hier binnenkomen en mogen blijven.

Precies

De schattingen gaan uit van tussen de 50.000 en 60.000 asielverzoeken in 2015

http://politiek.tpo.nl/20 ... dit-jaar-tegen-de-60-000/

Volgens de cijfers tot nu toe krijgt daarvan 70% een status dit stond in de telegraaf, een beetje onduidelijk was of deze mensen allemaal

direct een status kregen van 5 jaar of dat daar ook de mensen bij gerekend zijn die een tijdelijke status kregen om nader onderzoek te doen.

Dus laten we voorzichtig uitgaan van 50% dat is aan de lage kant.

In Duitsland gaan ze uit dat in het kader van de gezinshereniging 8 personen naar Duitsland komen per verstrekte verblijfsvergunning, Nederlandse

cijfers heb ik niet maar het zal niet heel anders zijn.

Als je een hele voorzichtige berekening maakt 50% van 50.000 = 25.000 keer 8 = 200.000 nieuwe landgenoten tussen nu en de komende jaren.

Tel daarbij nog het aantal afgewezen asielzoekers dat niet terug gaat, ongeveer 60% van deze groep gaat NIET terug en verdwijnt in de illegaliteit

(Europese cijfers) laten we weer voorzichtig zijn en het op 50% houden dat is dus een 25.000 personen.

Zelfs de meest voorzichtige berekening leert ons dat 50.000 asielzoekers uiteindelijk 225.000 extra personen in Nederland opleveren.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:vruchtgebruik schreef op 14 oktober 2015 @ 09:03:

Timetraveler, ik begreep dat er inderdaad nagedacht wordt of in gang is gezet om filmpjes tbv social media te maken met wat te verwachten.Misschien wel goed om eventueel beloofde gouden bergen door mensensmokkelaars tegen te spreken. Dat is natuurlijk een beweging die zoveel mogelijk ontmoedigd moet worden.
quote:vruchtgebruik schreef op 14 oktober 2015 @ 09:11:

En ik vind dat geklaag nou eenmaal erbij horen. Ik heb met diverse moeilijke doelgroepen (niet dat ik vluchtelingen nu perse moeilijk vind) gewerkt en men klaagt altijd.

Dakloze jongeren klagen over hun opvangplek.

Hebben ze een huis dan js er te weinig geld.

Verslaafden klagen over hun kliniek.

Oudjes klagen over het bejaarden tehuis. Woont men nog op zichzelf dan klaagt men over de thuiszorg.

Leerlingen klagen over hun school en het onderwijs.

Ik luister beleefd, filter eruit waar ik iets aan kan doen en vertel de klager de achtergrond van hun reden tot klagen (bijv uitleg regelgeving). Maar waarom mogen mensen toch niet klagen?

Die klagende vluchteling is op het moment zo in het nieuws en onderwerp van gesprek, bijna entertainment.

Het gevaarlijke hiervan vind ik dat de vluchtelingen ermee belachelijk worden gemaakt als groep.

De meesten komen doodmoe aan en zijn helemaal niet verwend of dom. Die mensen zijn minder interessant voor de meesten lijkt.

Precies, veel Nederlanders klagen ook steen en been in beduidend minder benarde omstandigheden. Mensen hebben snel te hoge verwachtingen, we willen van alles, zijn verontwaardigd als we ons niet gehoord voelen. Dat is iets waar geen cultuur tegenop kan.

We, alle mensen dus, hebben een leven opgebouwd, of althans, dat proberen we zo goed en kwaad als het gaat. De een heeft meer geluk dan de ander, ik heb veel geluk gehad door een inwoner van Nederland te zijn met een dak boven mijn hoofd, een bed, eten, veiligheid. De Syrische vluchtelingen die hier arriveren hebben enorme pech, zij zijn vrijwel alles kwijt, behalve hun leven en ik hoop hun familie.

Ik wil best stappen terug doen om mijn mede-aardebewoners ook weer een kans te gunnen op een stabieler leven.
quote:rosemetijs schreef op 14 oktober 2015 @ 08:54:

[...]

Ja die hadden natuurlijk ook al gewoon klaar moeten staan hè Misschien kunnen ze architecten en bouwvakkers onder de vluchtelingen als eerste een verblijfstitel gunnen, die kunnen dan meteen aan de slag.
verba volant, scripta manent.
quote:Anna37 schreef op 14 oktober 2015 @ 08:59:

[...]

De meesten wel hoor. Maar er zit altijd wel iemand tussen of een groepje bij dat niet zo blij is. Ochtendhumeur, slecht geslapen, niet zo'n zonnig karakter, het zal er allemaal tussen zitten.

[...]

Waar zou dat dan uit blijken? Er zitten overal mensen tussen die wel iets te klagen hebben, maar dat betekent niet dat mensen over het algemeen irreeele verwachtigen hebben.

[...]

Op zich niets op tegen natuurlijk, maar ik vraag me af of het nodig is.

Misschien zou het de vluchtelingen die wel irreële verwachtingen hebben kunnen helpen deze verwachtingen bij te stellen. Dan is de schok over de opvang wellicht ook niet zo groot, het lijkt me prettig wanneer je duidelijk voor ogen hebt wat je kunt verwachten.

Edit; ik denk trouwens dat veel mensen echt wel willen delen en willen helpen bij de opvang (maar misschien denk ik te optimistisch). Wel denk ik dat dat alleen kan als die mensen het gevoel hebben dat er ook naar hen omgekeken wordt door de overheid, en dat er in hun behoeften wordt voorzien,. Ik denk toch dat het belangrijk is dat de overheid alle lagen van de Nederlandse bevolking het gevoel geeft dat er 'eerst' voor hen gezorgd wordt. En ik denk dat daaruit en veel groter draagvlak zou ontstaan voor de vluchtelingenopvang.
quote:vruchtgebruik schreef op 14 oktober 2015 @ 09:11:

Helemaal eens. Daarnaast hebben mensen die vermoeid, onzeker en gedeprimeerd zijn meer de neiging om te klagen dan mensen bij wie alles op rolletjes loopt op dat moment.

Naast nog dat het gewoon niet zo relevant of boeiend is. Behalve dan als je graag aan negatieve beeldvorming wil doen.

Ik ben jarenlang vrijwilliger geweest bij de speeltuinvereniging. Prachtige speeltuin, waar kinderen voor een luttel bedrag de hele middag konden spelen, dankzij de inzet van vrijwilligers die daar de boel draaiend hielden. Toch waren er altijd (vaak dezelfde) mensen die iets te klagen en te zeuren hadden. Als vrijwilliger kweek je daar al snel een dikke huid tegen. Ook waren er wel eens mensen die terecht ergens over klaagde. Dat probeerde je dan mee te nemen en zo mogelijk op te lossen. Maar het overgrote deel van de mensen was gewoon aardig en gezellig. Toch was het vooral het geklaag dat naar buiten kwam en door de buitenwacht werd opgepikt. Klagers vinden nu eenmaal eerder gehoor dan tevreden mensen.

Hier denk ik steeds aan als ik die berichten uit de vluchtelingenopvang hoor. Daarbij kunnen wij niet weten of de klachten terecht zijn. Ook al kan ik een plaatje googelen met twintig kranen erop (om dat voorbeeld nog even te noemen), dan nog kan ik vanaf mijn bank niet beoordelen of er voldoende kranen zijn. Dat zullen de mensen ter plekke moeten oplossen.

Bij het algemene geklaag calculeer ik ook in, dat veel mensen niet kunnen omgaan met de stress van een lange reis en het verblijf in een vreemde omgeving. Dat heeft er niets mee te maken of de reis al dan niet vrijwillig is gemaakt, of met de werkelijkheid van de locatie. Kijk maar eens hoe druk de ANWB-alarmcentrale het heeft tijdens de zomervakantie.

Kort samengevat: klagen over klagende mensen heeft in mijn ogen geen nut.
quote:Timetraveler schreef op 14 oktober 2015 @ 09:24:

[...]

Misschien zou het de vluchtelingen die wel irreële verwachtingen hebben kunnen helpen deze verwachtingen bij te stellen. Dan is de schok over de opvang wellicht ook niet zo groot, het lijkt me prettig wanneer je duidelijk voor ogen hebt wat je kunt verwachten.

Edit; ik denk trouwens dat veel mensen echt wel willen delen en willen helpen bij de opvang (maar misschien denk ik te optimistisch). Wel denk ik dat dat alleen kan als die mensen het gevoel hebben dat er ook naar hen omgekeken wordt door de overheid, en dat er in hun behoeften wordt voorzien,. Ik denk toch dat het belangrijk is dat de overheid alle lagen van de Nederlandse bevolking het gevoel geeft dat er 'eerst' voor hen gezorgd wordt. En ik denk dat daaruit en veel groter draagvlak zou ontstaan voor de vluchtelingenopvang.

Ja, dit ben ik in grote lijnen met je eens. Daarnaast speelt beeldvorming een rol in het draagvlak voor opvang.

En, toevoeging, je mag ook reeel zijn in dat een overheid niet altijd in iedere behoeft voor iedereen kan voorzien. Aan de ene kant wordt er voor sommige groepen niet goed gezorgd, aan de andere kant zijn er soms ook wel erg hoge verwachtingen van waar de overheid allemaal voor moet zorgen. Mensen vergeten toch vaak de behoorlijk hoge materiele en economische welvaart die als vanzelfsprekend wordt gezien.
En toch snap ik echt niet wat die vluchtelingen in europa komen zoeken???

Waarom niet naar de omliggende landen?

Of andere moslimlanden?

Of azie?

Maar neen, ze komen naar europa, waar de niet-moslims nog altijd in de meerderheid zijn... Althans voorlopig nog.

Volgens de europese wet moeten we oorlogsvluchtelingen onderdak bieden... Economische vluchtelingen moeten we terugsturen naar land van herkomst... Maar als ze van het midden-oosten meer dan 10.000 km reizen om hier asiel te vragen, dan zijn het toch per definitie allemaal economische vluchtelingen??

Of zie ik dit verkeer?
quote:Jc2 schreef op 14 oktober 2015 @ 09:32:

En toch snap ik echt niet wat die vluchtelingen in europa komen zoeken???

Waarom niet naar de omliggende landen?

Of andere moslimlanden?

Of azie?

Maar neen, ze komen naar europa, waar de niet-moslims nog altijd in de meerderheid zijn... Althans voorlopig nog.

Volgens de europese wet moeten we oorlogsvluchtelingen onderdak bieden... Economische vluchtelingen moeten we terugsturen naar land van herkomst... Maar als ze van het midden-oosten meer dan 10.000 km reizen om hier asiel te vragen, dan zijn ze toch per definiete allemaal economische vluchtelingen??

Of zie ik dit verkeer?Nou ik zou zeggen, lees even alle voorgaande topics door.
quote:meivogel schreef op 14 oktober 2015 @ 09:35:

[...]

Nou ik zou zeggen, lees even alle voorgaande topics door.Allemaal? :s
quote:Timetraveler schreef op 14 oktober 2015 @ 09:24:

[...]

Ik denk dat je hier een wezenlijk probleem aankaart.

De Nederlanders hebben het sociale vangnet, de voorzieningen, de zorg, enz. de afgelopen 10 jaar alleen maar steeds verder uitgekleed zien worden. Alles is "te duur", volgens de overheid. Dus terecht of onterecht (maar ik denk vaak terecht) hebben veel Nederlanders het idee dat de overheid ze steeds meer aan hun lot overlaat en dat ze het zelf maar moeten uitzoeken, ondanks het feit dat ze altijd netjes overal de premies voor hebben afgedragen.

Die Nederlanders zien nu een grote groep, zéér grote groep, mensen binnenkomen waarvan je op je vingers kunt natellen dat een groot deel ervan de rest van zijn leven afhankelijk gaat zijn van sociale voorzieningen e.d. En die Nederlanders denken "ho eens even, er is al niet eens meer genoeg om de zaken voor de reeds aanwezige mensen op peil te houden, hoe gaan we dit dan doen?" En daar heeft de overheid nog steeds geen duidelijk antwoord op gegeven. Want het idee dat ál die mensen binnen mum van tijd perfect geïntegreerd zullen zijn, een baan zullen hebben en de eigen broek zullen ophouden, is natuurlijk grenzeloos naïef.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven