Algemeen vluchtelingentopic deel 2

09-10-2015 23:25 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

-Bij elke overtreding zal er een waarschuwing worden gegeven, bij een tweede overtreding, volgt er een pijlerban van een week en kun je dus niet meer meediscussiëren op de pijler actueel.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Deel 1 kunnen jullie hier vinden: Algemeen vluchtelingentopic

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
Op een gymzaal in Hendrik-Ido-Ambacht waar 25 asielzoekers tijdelijk zijn ondergebracht, is een leus geklad:

"eigen volk eerst - laat hun maar sterven". Op de muur is ook een white power logo te zien.

Dit geeft overduidelijk het niveau aan van deze actievoerders. Zó dom dat ik er alleen maar heel hard om kan lachen.
quote:Jc2 schreef op 14 oktober 2015 @ 09:36:

[...]

Allemaal? :sOp google kun je ook veel informatie vinden. Of je kijkt bij "uitzending gemist" naar documentaires of reportages over vluchtelingen. Of in de archieven van diverse kranten. Je kunt geïnformeerd raken vanuit alle gezichtspunten, en daar hoef je niet eens heel erg je best voor te doen.
quote:pejeka schreef op 14 oktober 2015 @ 09:37:

[...]

Want het idee dat ál die mensen binnen mum van tijd perfect geïntegreerd zullen zijn, een baan zullen hebben en de eigen broek zullen ophouden, is natuurlijk grenzeloos naïef.Dat idee bestaat natuurlijk vooral in de retoriek van mensen die andere mensen naief willen noemen, want nee zo wordt er niet gedacht.
quote:amarna schreef op 14 oktober 2015 @ 09:41:

Op een gymzaal in Hendrik-Ido-Ambacht waar 25 asielzoekers tijdelijk zijn ondergebracht, is een leus geklad:

"eigen volk eerst - laat hun maar sterven". Op de muur is ook een white power logo te zien.

Dit geeft overduidelijk het niveau aan van deze actievoerders. Zó dom dat ik er alleen maar heel hard om kan lachen.Gatver. Eigen volk is zo zielig..
quote:amarna schreef op 14 oktober 2015 @ 09:41:

Dit geeft overduidelijk het niveau aan van deze actievoerders. Zó dom dat ik er alleen maar heel hard om kan lachen.Dit is natuurlijk te triest voor woorden.
quote:Anna37 schreef op 14 oktober 2015 @ 09:46:

[...]

Gatver. Eigen volk is zo zielig..Zo bijzonder zijn we helemaal niet.
quote:Anna37 schreef op 14 oktober 2015 @ 09:44:

[...]

Dat idee bestaat natuurlijk vooral in de retoriek van mensen die andere mensen naief willen noemen, want nee zo wordt er niet gedacht.Helaas wél. Ook door de politiek. Van de week zat Pechtold nog vrolijk te beweren dat al deze mensen "hun plaats wel gaan vinden in onze maatschappij", compleet met baan en alles d'rop en d'ran. En dat vind ik naïef, ja.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 14 oktober 2015 @ 09:49:

[...]

Helaas wél. Ook door de politiek. Van de week zat Pechtold nog vrolijk te beweren dat al deze mensen "hun plaats wel gaan vinden in onze maatschappij", compleet met baan en alles d'rop en d'ran. En dat vind ik naïef, ja.

Maar dat beweerd wordt dat alles binnen een vloek en een zucht geregeld zou kunnen worden, dat lijkt me retoriek.

Er zal een deel zijn dat zijn/haar plaats redelijk snel vindt, er zal een deel zijn waarvoor integreren wat langer zal duren. En afhankelijk van wat er in Syrie gebeurt zal een deel terugkeren of misschien naar ander landen verhuizen. Het zal van diverse factoren afhangen hoe lang dingen duren en hoeveel het kost en hoeveel het oplevert. Syrie heeft tot redelijk recent een redelijk onderwijssysteem gehad bijvoorbeeld (in tegenstelling to bijvoorbeel Somalie waar wat er was decennia lang totaal aan puin lag). Wil allemaal niet zeggen dat het niks kost of mag kosten.
quote:Anna37 schreef op 14 oktober 2015 @ 10:05:

[...]

Maar dat beweerd wordt dat alles binnen een vloek en een zucht geregeld zou kunnen worden, dat lijkt me retoriek.

Er zal een deel zijn dat zijn/haar plaats redelijk snel vindt, er zal een deel zijn waarvoor integreren wat langer zal duren. En afhankelijk van wat er in Syrie gebeurt zal een deel terugkeren of misschien naar ander landen verhuizen. Het zal van diverse factoren afhangen hoe lang dingen duren en hoeveel het kost en hoeveel het oplevert. Syrie heeft tot redelijk recent een redelijk onderwijssysteem gehad bijvoorbeeld (in tegenstelling to bijvoorbeel Somalie waar wat er was decennia lang totaal aan puin lag). Wil allemaal niet zeggen dat het niks kost of mag kosten.

Kijk, de realiteit is volgens mij gewoon deze voor wat betreft de nieuwkomers:

Alle mensen van 40 of ouder, daar kun je gewoon van aannemen dat ze de rest van hun leven op de zak van de overheid zullen gaan teren, want eer dat die een keer gesetteld en geïntegreerd zijn, zijn ze niet meer interessant voor de arbeidsmarkt. Een goed opgeleide Nederlander van boven de 40/45 kan al nauwelijks meer aan een baan komen, dus dan kan je er gewoon van uitgaan dat die categorie nieuwkomers ook buiten de boot gaat vallen.

In het kader van gezinshereniging zullen ook veel oudere mensen binnenkomen (ouders), en ook die zullen onderhouden moeten worden.

Van de jongeren heeft een groot aantal geen adequate opleiding. Die zullen dus eerst moeten integreren en bijscholen voordat ze mogelijk heel misschien een kans maken hier. Ook daarvan zal achter een groot deel lang, en misschien wel levenslang, van onze voorzieningen afhankelijk gaan zijn.

Dan praat ik nog niet eens over alle kosten die het in maatschappelijk opzicht met zich meebrengt.

Dat is volgens mij een reëler beeld dan net doen alsof al deze mensen snel geïntegreerd zullen zijn en merendeels de eigen broek zullen gaan ophouden.

Dus deze mensen zullen wel degelijk een forse extra druk op onze voorzieningen gaan leggen, en vaak structureel.

Laat de politiek dan gewoon eens duidelijk uitleggen hoe ze dat denken gaan op te lossen zonder de voorzieningen voor de Nederlanders verder uit te kleden of te versoberen. Daar zit ik nog steeds op te wachten.
quote:pejeka schreef op 14 oktober 2015 @ 09:49:

[...]

Helaas wél. Ook door de politiek. Van de week zat Pechtold nog vrolijk te beweren dat al deze mensen "hun plaats wel gaan vinden in onze maatschappij", compleet met baan en alles d'rop en d'ran. En dat vind ik naïef, ja.Laat Pechtold zelf maar eens met een oplossing komen.
verba volant, scripta manent.
quote:meivogel schreef op 14 oktober 2015 @ 09:18:

[...]

Poe, gewiekst, ik weet even niet wat ik hierop moet antwoorden, maar: dankjewel (denk ik )

Wanneer ik vroeger weer eens als een opgewonden standje door het huis stuiterde, zei mijn vader altijd: "kalmte kan je redden".

Ik denk echt dat dit zo is. Natuurlijk ben ik ook wel bezorgd, maar ik vraag me altijd af of het iets aan de uitkomst verandert als ik me zorgen zit te maken. Dit geldt voor kleine dingen, zoals een kind dat 's avonds laat nog alleen naar huis moet komen fietsen, en voor grote dingen, zoals het vluchtelingenprobleem. Het antwoord is altijd nee. Hoe lang en breed je jezelf ook zorgen maakt en al het negatieve benadrukt en bedenkt wat er mogelijkerwijs allemaal zou kunnen gebeuren; dat verandert niets. De kans is het grootst, dat je je over de meeste dingen voor niets hebt druk gemaakt. Zonde van je leven.

Ik bekijk de dingen liever positief. Positieve punten zijn als handvatten waarmee je een probleem kunt aanpakken. Als je ieder positief puntje vermorzelt en meteen weer onderschoffelt, blijft er alleen een poel van negativiteit.

Natuurlijk is het vluchtelingenprobleem een groot probleem. (Ik vat voor het gemak iedereen samen onder de noemer "vluchtelingen", want elke keer typen "mensen die vanuit een veilig land met een bootje de zee zijn overgestoken en na tien veilige landen te hebben doorkruist Nederland hebben bereikt", is ook weer zo'n lang verhaal). Voor mij zijn het vluchtelingen totdat het tegendeel bewezen is. En om dat te bewijzen hebben we de IND, en allerlei wetten en regels, dus daar hoef ik mij gelukkig niet mee bezig te houden. Ben ik het er niet mee eens, dan kan ik mijn kans grijpen bij de volgende verkiezingen.

De vluchtelingen zie ik als onderdeel van veel grotere, wereldwijde problemen. Bij veel van die problemen staan "wij" niet onschuldig aan de zijlijn. Wij zijn er evengoed onderdeel van. Maar net als wij, zijn de vluchtelingen allemaal gewone mensen, aardige en minder aardige, redelijke en onredelijke, die er helemaal niet om hebben gevraagd om hierbij betrokken te raken. Zij en wij, we willen allemaal het liefst gewoon een rustig leven zonder toestanden.

Ik ben geen masochist. Ik wil ook graag mijn comfortabele huis en mijn veilige leventje houden. Maar dat betekent niet dat ik niet wil delen. Wat je krampachtig probeert vast te houden, verlies je juist. Je moet inspelen op de gebeurtenissen zoals ze zijn. Dat heeft niets met je kop in het zand steken te maken. Ik denk dat je eerder je kop in het zand steekt als je roept "ik wil het niet, ik wil dat alles blijft zoals het is".

Zelf denk ik, dat de wal het schip zal keren. Wees blij dat al die mensen hun iphone nog hebben. Waarschijnlijk zullen zij berichten aan het thuisfront sturen over hoe de opvang hier werkelijk is. Op den duur zal dat zeker effect hebben. Dan kunnen wij ons concentreren op de echt wanhopigen, en die fatsoenlijk opvangen.Dit onderschrijf ik in zijn geheel. Ik zou het geschreven kunnen hebben.
quote:pejeka schreef op 14 oktober 2015 @ 10:21:

[...]

Kijk, de realiteit is volgens mij gewoon deze voor wat betreft de nieuwkomers:

Alle mensen van 40 of ouder, daar kun je gewoon van aannemen dat ze de rest van hun leven op de zak van de overheid zullen gaan teren, want eer dat die een keer gesetteld en geïntegreerd zijn, zijn ze niet meer interessant voor de arbeidsmarkt. Een goed opgeleide Nederlander van boven de 40/45 kan al nauwelijks meer aan een baan komen, dus dan kan je er gewoon van uitgaan dat die categorie nieuwkomers ook buiten de boot gaat vallen.

In het kader van gezinshereniging zullen ook veel oudere mensen binnenkomen (ouders), en ook die zullen onderhouden moeten worden.

Van de jongeren heeft een groot aantal geen adequate opleiding. Die zullen dus eerst moeten integreren en bijscholen voordat ze mogelijk heel misschien een kans maken hier. Ook daarvan zal achter een groot deel lang, en misschien wel levenslang, van onze voorzieningen afhankelijk gaan zijn.

Dan praat ik nog niet eens over alle kosten die het in maatschappelijk opzicht met zich meebrengt.

Dat is volgens mij een reëler beeld dan net doen alsof al deze mensen snel geïntegreerd zullen zijn en merendeels de eigen broek zullen gaan ophouden.

Dus deze mensen zullen wel degelijk een forse extra druk op onze voorzieningen gaan leggen, en vaak structureel.

Laat de politiek dan gewoon eens duidelijk uitleggen hoe ze dat denken gaan op te lossen zonder de voorzieningen voor de Nederlanders verder uit te kleden of te versoberen. Daar zit ik nog steeds op te wachten.

Dan zullen ze de sociale voorzieningen beperken en die mensen zonder inkomen zetten...

Zij gaan dus geen inkomen hebben, geen toekomst en gaan het criminele pad op om te overleven, met miljoenen tegelijk...

Gevolg ==> onze maatschappij zal in complete chaos vallen en er zullen overal in europa burgeroorlogen uitbreken.

Wat het begin zal zijn van wereldoorlog 3.

Oké, misschien wat ver gezocht, maar er is niemand die met 100% zekerheid kan zeggen dat bovenstaande geen mogelijkheid is.

Als het ooit gebeurd zullen we met veel spijt terugdenken aan deze tijd...
quote:Jc2 schreef op 14 oktober 2015 @ 10:28:

[...]

Dan zullen ze de sociale voorzieningen beperken en die mensen zonder inkomen zetten...

Zij gaan dus geen inkomen hebben, geen toekomst en gaan het criminele pad op om te overleven, met miljoenen tegelijk...

Gevolg ==> onze maatschappij zal in complete chaos vallen en er zullen overal in europa burgeroorlogen uitbreken.

Wat het begin zal zijn van wereldoorlog 3.

Oké, misschien wat ver gezocht, maar er is niemand die met 100% zekerheid kan zeggen dat bovenstaande geen mogelijkheid is.

Als het ooit gebeurd zullen we met veel spijt terugdenken aan deze tijd...Is dit een angst of ook een pleidooi om te investeren in deze mensen?
quote:vruchtgebruik schreef op 14 oktober 2015 @ 10:37:

[...]

Is dit een angst of ook een pleidooi om te investeren in deze mensen?

Beide... is ook niet echt mijn mening, maar vooral een doemgedachte die de meeste mensen wel vrezen denk'k.

Ik vind dat we ze moeten opvangen, maar niet met miljoenen tegelijk... China, japan, indie, rusland, VS, Brazilie enz... Zijn landen die bijna geen vluchtelingen opvangen... Ze moeten meer verdeeld worden. Europa kan dit niet aan zonder in de huidige levenszekerheid te snoeien. Vooral Duitsland is "goed" bezig, ik vrees er oprecht voor.
@ pejeka ik ga niet mee in termen als 'verder uitkleden'. Er worden politieke keuzes gemaakt waar je het misschien niet mee eens bent, maar het welvaartsniveau in ons land behoort nog steeds bij de wereldtop.

Hoe het er financieel economisch aan toe gaat wordt ook beinvloed door de 'toestand van de wereld' en de chinese aandelenbeurs, om maar wat te noemen, heeft indirect ook gevolgen voor de financiering van -bijvoorbeeld- ons zorgstelsel. Daarnaast hebben we er zelf wat invloed op door ons stemgedrag, en als dat neoliberaal is zie je inderdaad dat er voor bepaalde voorzieningen minder overheidsgeld beschikbaar wordt gesteld.

Sorry als ik voorlopig niet meer reageer, moet weer geld verdienen
quote:Anna37 schreef op 14 oktober 2015 @ 10:43:

@ pejeka ik ga niet mee in termen als 'verder uitkleden'. Er worden politieke keuzes gemaakt waar je het misschien niet mee eens bent, maar het welvaartsniveau in ons land behoort nog steeds bij de wereldtop.

Dit is in feite net zo'n rare opmerking als zeggen dat de gemiddelde Chinees geen klagen heeft, omdat het aantal miljonairs nergens ter wereld zo hard steeg als in China de afgelopen jaren...

Mensen hebben vragen en ja, óók vragen voor wat het betekent voor onze voorzieningen e.d. als we zulke grote groepen mensen binnenhalen. En die vragen zullen toch beantwoord moeten worden door de politiek.
quote:pejeka schreef op 14 oktober 2015 @ 10:50:

[...]

Dit is in feite net zo'n rare opmerking als zeggen dat de gemiddelde Chinees geen klagen heeft, omdat het aantal miljonairs nergens ter wereld zo hard steeg als in China de afgelopen jaren...

Mensen hebben vragen en ja, óók vragen voor wat het betekent voor onze voorzieningen e.d. als we zulke grote groepen mensen binnenhalen. En die vragen zullen toch beantwoord moeten worden door de politiek.Ja, die vragen mogen natuurlijk, uiteraard. Maar die zouden er ook (geweest moeten) zijn zonder vluchtelingen. En ja deze factor moet je erbij betrekken, maar niet buiten proportie zien.
quote:Anna37 schreef op 14 oktober 2015 @ 10:57:

[...]

Ja, die vragen mogen natuurlijk, uiteraard. Maar die zouden er ook (geweest moeten) zijn zonder vluchtelingen. En ja deze factor moet je erbij betrekken, maar niet buiten proportie zien.Hoe langer de politiek weigert op deze zaken in te gaan en antwoorden te geven, des te meer zal het opgeblazen worden.
Echte antwoorden ga je niet krijgen pejeka..

VVD en PvdA houden elkaar in een wurggreep om toch vooral de eindstreep te halen.

Ik denk dat er niemand van links tot rechts en alles daartussen echt een antwoord en een oplossing heeft.
Even afgezien van het politieke spel etc, is het natuurlijk ook gewoon zo dat er niet 1 oplossing is.

Dit soort dingen zijn complex. Alles omtrent sociale voorzieningen en de woningsector wordt maar in heel beperkte mate beinvloed door de vluchtelingensituatie. Dat zou wat mij betreft wel wat meer benadrukt mogen worden. Hoe terecht en begrijpelijk vragen ook zijn.

Er kunnen schatting gemaakt worden door een CBS op basis van allerlei voorspellingen, maar we zouden misschien beter onze aandacht vooral ook kunnen richten op de factoren die meer invloed hebben en waarmee we beter bekend zijn, dan continue maar de aandacht op vluchtelingen te richten. Maar dat gebeurt dan weer voor politieke doeleinden.
quote:Anna37 schreef op 14 oktober 2015 @ 08:35:

[...]

Dus normaal, menselijk gedrag van migranten/vluchtelingen dat uit zn context is getrokken is blijkbaar nodig om de standpunten van Wilders kracht bij te zetten? Dat geeft toch te denken.

Klagen over gastvrijheid is geen normaal menselijk gedrag dat is asociaal gedrag.

Heumsoord is een prima locatie en met deze aantallen migranten is het even niet anders dan dat ze er langer moeten blijven.

Maar ik ben dolgelukkig dat ze zich zo gedragen, ik werk er niet ver vandaan tussen de Nijmegenaren en als ik de reacties lees (Gelderlander) maar vooral hoor haalt Wilders zijn 40 welverdiende zetels wel.

Ze noemen Nijmegen het Cuba aan de Waal omdat linkse partijen hier al eeuwen dik de overhand hebben

Zelf noem ik het een links broeinest.

Het zegt toch genoeg dat de Gelderlander iedere digitale inzending controleert voor plaatsing en dat ik uitspraken om me heen hoor die hier op VIVA een permaban zouden opleveren.

En dat voor het politiek correcte NIJMEGEN
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Als Geert het voor het zeggen zou krijgen in Nederland, voorzie ik een grote ramp, want Geert kan wel lekker populistisch schreeuwen, maar van politiek bedrijven heeft hij geen enkel verstand. Ook zijn lijfeigenen komen regelrecht voor de tapkast vandaan en daar zie ik ook geen groot licht uit opstijgen.

Met Geert gaat alles stuk, echt, veel meer dan wat jullie nu allemaal vrezen.
quote:hollebollegijs schreef op 14 oktober 2015 @ 11:23:

[...]

Klagen over gastvrijheid is geen normaal menselijk gedrag dat is asociaal gedrag.

Heumsoord is een prima locatie en met deze aantallen migranten is het even niet anders dan dat ze er langer moeten blijven.

Maar ik ben dolgelukkig dat ze zich zo gedragen, ik werk er niet ver vandaan tussen de Nijmegenaren en als ik de reacties lees (Gelderlander) maar vooral hoor haalt Wilders zijn 40 welverdiende zetels wel.

Ze noemen Nijmegen het Cuba aan de Waal omdat linkse partijen hier al eeuwen dik de overhand hebben

Zelf noem ik het een links broeinest.

Het zegt toch genoeg dat de Gelderlander iedere digitale inzending controleert voor plaatsing en dat ik uitspraken om me heen hoor die hier op VIVA een permaban zouden opleveren.

En dat voor het politiek correcte NIJMEGEN

Die mensen passen hier toch gewoon niet... Het zijn tenslotte mensen die van kinds af aan geleerd hebben hoe "slecht" het westen wel is... En dan komen ze hier asiel aanvragen...???

Om u een voorbeeld te geven...

Ik ben van Belgie en in Sijsele (klein dorpje in vlaanderen) zitten er 500 migranten... Ze maken dit dorp tot een hel!!, echt geloof me. Het is daar niet meer veilig. Komen in groepen van 20 een kleine bakkerij binnengewandeld en halen gewoon de taartjes van achter de toonbank, zonder te betalen uiteraard, vinden ze heel normaal... Ik was hier zelf getuige van. Als wachtende klant werd ik gewoon opzij geduwd om hen toegang te verschaffen tot hun prooi. Echt walgelijk.

Ik ben dan onmiddellijk naar de lokale supermarkt geweest om mijn inkopen te doen. Stond er daar opnieuw een grote groep voor de ingang. Ik voelde me gewoon niet veilig om binnen te gaan...

Ik ben dan maar doorgereden om mijn inkopen elders te doen...

Dit is een dorpje waar ik altijd doorrij als ik terugkom van mijn werk. Ik doe er al vele jaren mijn inkopen en dat lukt nu gewoon niet meer...

Dit is de realiteit en de werkelijke gevolgen van de asielcrisis.
quote:Cateautje schreef op 14 oktober 2015 @ 11:34:

Als Geert het voor het zeggen zou krijgen in Nederland, voorzie ik een grote ramp, want Geert kan wel lekker populistisch schreeuwen, maar van politiek bedrijven heeft hij geen enkel verstand. Ook zijn lijfeigenen komen regelrecht voor de tapkast vandaan en daar zie ik ook geen groot licht uit opstijgen.

Met Geert gaat alles stuk, echt, veel meer dan wat jullie nu allemaal vrezen.

Hoe kom je er nou toch bij dat iedereen die tegen de komst van zoveel vluchtelingen zijn Wilders zou stemmen?

Als de SP het bijvoorbeeld voor het zeggen zou krijgen dan is de BV Nederland ook heel snel failliet.
quote:rosemetijs schreef op 14 oktober 2015 @ 11:39:

[...]

Hoe kom je er nou toch bij dat iedereen die tegen de komst van zoveel vluchtelingen zijn Wilders zou stemmen?

Als de SP het bijvoorbeeld voor het zeggen zou krijgen dan is de BV Nederland ook heel snel failliet.Je hebt Gijs boven me duidelijk niet gelezen, met z'n 40 zetels voor Geert.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven