Algemeen vluchtelingentopic deel 2

09-10-2015 23:25 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

-Bij elke overtreding zal er een waarschuwing worden gegeven, bij een tweede overtreding, volgt er een pijlerban van een week en kun je dus niet meer meediscussiëren op de pijler actueel.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Deel 1 kunnen jullie hier vinden: Algemeen vluchtelingentopic

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:MarianneDavids schreef op 21 oktober 2015 @ 14:45:

[...]

Jaarlijks herzien.

Ligt er al een wetsvoorstel voor dit idee?

Verder zou ik dit per geval bekijken tegen die tijd: Is het je gelukt in Nederland te integreren en jezelf en je gezin financieel te onderhouden, mag je wellicht wel blijven. Zo niet, lekker terug naar Syrië met z'n allen zodra het daar weer enigszins veilig is.
quote:pruttel schreef op 21 oktober 2015 @ 14:46:

[...]

Allesbehalve schijnheilig hoor. Ik zou ook lekker kunnen gaan staffen, maar ik spreek iemand liever zelf aan als ergens mijn haren van overeind gaan staan. Ik vind het gewoon te erg dat nu zelfs de kinderen van vluchtelingen erbij worden gesleept als product om het de economische migrant makkelijker te maken om hier te komen profiteren.

Ik zal een zachtgekookt ei zijn, dat ik moet slikken als ik die kinderen in de modder zie zitten, maar ik schaam me er niet voor. Zeggen dat ze maar voor een hek in de modder moeten blijven liggen is gewoon een uitspraak die te erg is. Die tendens moet men in de anti-vluchtelingen praat toch niet willen.

Geen idee wie gezegd heeft dat kinderen maar in de modder moeten blijven zitten.

Maar als ik kinderen zie die omhoog worden gehouden,in de hoop dat zij dan een land worden binnengelaten,vind ik eigen kinderen gebruiken om maar zielig over te komen.

En er zal helaas een dag komen,dat ook al staan er kinderen in de regen voor de grens, dat de grens dicht blijft.
anoniem_186199 wijzigde dit bericht op 21-10-2015 14:54
Reden: Typ hier de reden van wijziging..
% gewijzigd
CN Ik snap wel een beetje wat je bedoeld. Laatst zag ik beelden van een man die een kind vastpakte voor de camera, maar dat ik me wel even afvroeg is dit wel je eigen kind en geen manier om medelijden te wekken. Gewoon door hoe dat kind keek.

[...]

Ik zal een zachtgekookt ei zijn, dat ik moet slikken als ik die kinderen in de modder zie zitten, maar ik schaam me er niet voor. Zeggen dat ze maar voor een hek in de modder moeten blijven liggen is gewoon een uitspraak die te erg is. Die tendens moet men in de anti-vluchtelingen praat toch niet willen.

Met je eens hoor, dat is natuurlijk gewoon verschrikkelijk.

Maar ik krijg ook een brok in mijn keel als ik zie hoe kindertjes in Afrika met bolle buikjes en vol met vliegen in de woestijn moeten overleven of als ik lees dat duizenden meisjes in bepaalde landen besneden, verkracht en vernederd worden of homo's die in Rusland mishandeld en vervolgd worden.

Is Nederland dan verantwoordelijk voor het voortbestaan van deze misstanden als we deze mensen niet massaal naar hier halen en hier voor ze gaan zorgen? Dat vind ik dan weer niet.

[...]

Allesbehalve schijnheilig hoor. Ik zou ook lekker kunnen gaan staffen, maar ik spreek iemand liever zelf aan als ergens mijn haren van overeind gaan staan. Ik vind het gewoon te erg dat nu zelfs de kinderen van vluchtelingen erbij worden gesleept als product om het de economische migrant makkelijker te maken om hier te komen profiteren.

En laten wij het maar niet over staffen hebben.

De opmerking tegen mij

Knuffel even met een boom joh, word je lekker rustig van

Is op de man spelen.
quote:cijfernerd schreef op 21 oktober 2015 @ 14:53:

[...]

Geen idee wie gezegd heeft dat kinderen maar in de modder moeten blijven zitten.

Maar als ik kinderen zie die omhoog worden gehouden,in de hoop dat zij dan een land worden binnengelaten,vind ik eigen kinderen gebruiken om maar zielig over te komen.

En er zal helaas een dag komen,dat ook al staan er kinderen in de regen voor de grens, dat de grens dicht blijft.

Jij zegt dat, dat de enige manier om "ze" tegen te houden is om ze voor de hekken te laten staan.

En dat die kinderen alleen gebruikt worden om zielig gevonden te worden. En dat is een aanname.

Een hele nare ook. Wat moeten die mensen in hun wanhoop doen dan? Die kinderen zitten daar al. Het is gewoon zo. Ze kunnen nergens heen. Ik zou ook met mijn kinderen gaan zwaaien in de hoop op menselijkheid van een ander mens.

Je zet er in dit bericht trouwens wel het woord helaas bij, maar dat deed je net niet.

Daarom vroeg ik je terug te lezen, omdat ik niet wil geloven dat jij dat echt zo wilde stellen.

Nu het woord "helaas" erbij is al een stukje nuancering.

Heeeeeel belangrijk, nuancering.
quote:cijfernerd schreef op 21 oktober 2015 @ 15:01:

[...]

En laten wij het maar niet over staffen hebben.

De opmerking tegen mij

Knuffel even met een boom joh, word je lekker rustig van

Is op de man spelen.

Ik nam kennelijk ten onrechte aan dat je je daar niet door aangevallen voelt.

Maar mijn excuses hoor. Ik zal de volgende keer zonder grapje zeggen dat je niet meer dan 1 uitroepteken hoeft te gebruiken.
quote:pruttel schreef op 21 oktober 2015 @ 15:04:

[...]

Jij zegt dat, dat de enige manier om "ze" tegen te houden is om ze voor de hekken te laten staan.

En dat die kinderen alleen gebruikt worden om zielig gevonden te worden. En dat is een aanname.

Een hele nare ook. Wat moeten die mensen in hun wanhoop doen dan? Die kinderen zitten daar al. Het is gewoon zo. Ze kunnen nergens heen. Ik zou ook met mijn kinderen gaan zwaaien in de hoop op menselijkheid van een ander mens.

Je zet er in dit bericht trouwens wel het woord helaas bij, maar dat deed je net niet.

Daarom vroeg ik je terug te lezen, omdat ik niet wil geloven dat jij dat echt zo wilde stellen.

Nu het woord "helaas" erbij is al een stukje nuancering.

Heeeeeel belangrijk, nuancering.Jij hebt er dus zelf van gemaakt,in de modder blijven zitten.

Ik heb dat niet gezegd.

Let maar op je eigen nuancering.
anoniem_186199 wijzigde dit bericht op 21-10-2015 15:10
% gewijzigd
quote:LaMujer schreef op 21 oktober 2015 @ 14:59:

[...]

Met je eens hoor, dat is natuurlijk gewoon verschrikkelijk.

Maar ik krijg ook een brok in mijn keel als ik zie hoe kindertjes in Afrika met bolle buikjes en vol met vliegen in de woestijn moeten overleven of als ik lees dat duizenden meisjes in bepaalde landen besneden, verkracht en vernederd worden of homo's die in Rusland mishandeld en vervolgd worden.

Is Nederland dan verantwoordelijk voor het voortbestaan van deze misstanden als we deze mensen niet massaal naar hier halen en hier voor ze gaan zorgen? Dat vind ik dan weer niet.

Sorry, maar wat wil je dat ik hier op zeg? Zo sla je een discussie wel dood

Ellende kun je niet met elkaar gaan vergelijken. En hapklare oplossingen zijn er voor geen enkel probleem, anders was het probleem de wereld al uit toch?

Ik heb al vaker geschreven dat een Utopia niet mogelijk is. En dat je het beste moet maken van de situaties zoals ze zijn. Gelukkig zetten overal in de wereld mensen zich in voor de door jou genoemde zaken en zijn er soms lichtpuntjes. Op kleine schaal kun je daaraan bijdragen, dat is fijn toch?
De SP zal de komende weken en maanden in gesprek gaan met de bewoners van de Beverwaard om hun zorgen te horen en samen op te komen voor een beter Beverwaard. Door bewoners-bijeenkomsten te bezoeken en te organiseren. Maar ook door aanspreekbaar te zijn: huis aan huis, op straat en in het winkelcentrum. De SP wil met de bewoners aan de slag voor een beter Beverwaard mét AZC.

Bron: SP Rotterdam

Er wordt dus wel wat gedaan.
quote:cijfernerd schreef op 21 oktober 2015 @ 15:09:

[...]

Jij hebt er dus zelf van gemaakt,in de modder blijven zitten.

Ik heb dat niet gezegd.

Let maar op je eigen nuancering.

Lees terug: jij zegt dat je ze voor de hekken moet laten staan.

Feit is dat het bij de hekken een platgetrapte modderzooi is.

Wij hebben duidelijk een ander niveau van discussie voeren.

Maar ga mij lekker op woordjes proberen aan te pakken.

Men leest wat er staat en jij hebt overduidelijk laten merken hoe jij over die mensen en hun kinderen denkt. Dat kun je niet ontkennen.
quote:pruttel schreef op 21 oktober 2015 @ 15:21:

[...]

Lees terug: jij zegt dat je ze voor de hekken moet laten staan.

Feit is dat het bij de hekken een platgetrapte modderzooi is.

Wij hebben duidelijk een ander niveau van discussie voeren.

Maar ga mij lekker op woordjes proberen aan te pakken.

Men leest wat er staat en jij hebt overduidelijk laten merken hoe jij over die mensen en hun kinderen denkt. Dat kun je niet ontkennen.Ik heb geschreven.

en zij komen voor een dichte grens,is de verantwoordelijkheid van de vluchteling en niet de onze !!!!!!!!!!!!

Ik heb niet geschreven dat zij dan maar moeten blijven staan of wachten voor de hekken of dat zij in de modder moeten gaan zitten of liggen.

Jij verzint ervan alles bij
anoniem_186199 wijzigde dit bericht op 21-10-2015 15:39
% gewijzigd
Vraagje aan Cadeautje en anderen die vinden dat wij moreel verplicht zijn iedereen te helpen die hierheen komt:

Hoeveel mensen zouden jij of ik in ons eigen huis kunnen opvangen? (bedoeld om iets duidelijk te maken, niet om die oude discussie op te rakelen van 'als jij vluchtelingen op wil vangen doe dat dan in je eigen huis)

1? kan altijd wel

5? kan ook, zal wel behoorlijk belastend zijn voor iedereen maar kan

10? oei, dat wordt wel lastig, maar in uiterste nood gaat het nog wel, al is het voor iedereen erg belastend

50? nou....voor een paar dagen, als het écht moet...

100? nee, dat gaat niet meer...

1000? nee dat is fysiek onmogelijk. Zelfs als die mensen buiten in de regen zitten met hun kinderen. Wat niet kan, kan niet.

etc...

Waarmee ik maar wil zeggen: er is altijd een GRENS aan hoeveel mensen je kunt helpen, hoe zielig die baby's in de regen en modder ook zijn. En juist door als Europa héél erg duidelijk te zijn voorkóm je dat mensen überhaupt hierheen komen. Niet door steeds maar te zeggen: ja eigenlijk gaat het niet maar ja...we moeten die mensen toch opvangen, ze zijn hier nu al....en hebben baby's bij zich....

Zowel wij Europeanen als zij vluchtelingen/emigranten hebben de meeste behoefte aan duidelijkheid en een duidelijk beeld van de toekomst. Niet, om in de beeldspraak van hierboven te blijven, de voordeur opendoen, mensen onbeperkt je huis binnen laten komen, en terwijl ze binnen komen gaan bedenken hoe we het nu allemaal gaan organiseren.
quote:cijfernerd schreef op 21 oktober 2015 @ 15:35:

[...]

Ik heb geschreven.

en zij komen voor een dichte grens,is de verantwoordelijkheid van de vluchteling en niet de onze !!!!!!!!!!!!

Ik heb niet geschreven dat zij dan maar moeten blijven staan of wachten voor de hekken of dat zij in de modder moeten gaan zitten.

Jij verzint ervan alles bij

Nog iets verder teruglezen.....

Maar, zullen we dit punt laten gaan? Jij hebt duidelijk te kennen gegeven wat je vind. Ik ook.

Daar gaat het toch om? En wat we hebben geschreven staan we beiden achter.

We zitten en komen niet op 1 lijn, hebben denk ik beiden geen zin aan een ban ( voel hem voor ons allebei aankomen als we zo doorgaan, is het me niet waard ), dus deze even laten voor wat hij is?
quote:Jennifer1972 schreef op 21 oktober 2015 @ 15:38:

Vraagje aan Cadeautje en anderen die vinden dat wij moreel verplicht zijn iedereen te helpen die hierheen komt:

Hoeveel mensen zouden jij of ik in ons eigen huis kunnen opvangen? (bedoeld om iets duidelijk te maken, niet om die oude discussie op te rakelen van 'als jij vluchtelingen op wil vangen doe dat dan in je eigen huis)

1? kan altijd wel

5? kan ook, zal wel behoorlijk belastend zijn voor iedereen maar kan

10? oei, dat wordt wel lastig, maar in uiterste nood gaat het nog wel, al is het voor iedereen erg belastend

50? nou....voor een paar dagen, als het écht moet...

100? nee, dat gaat niet meer...

1000? nee dat is fysiek onmogelijk. Zelfs als die mensen buiten in de regen zitten met hun kinderen. Wat niet kan, kan niet.

etc...

Waarmee ik maar wil zeggen: er is altijd een GRENS aan hoeveel mensen je kunt helpen, hoe zielig die baby's in de regen en modder ook zijn. En juist door als Europa héél erg duidelijk te zijn voorkóm je dat mensen überhaupt hierheen komen. Niet door steeds maar te zeggen: ja eigenlijk gaat het niet maar ja...we moeten die mensen toch opvangen, ze zijn hier nu al....en hebben baby's bij zich....

Zowel wij Europeanen als zij vluchtelingen/emigranten hebben de meeste behoefte aan duidelijkheid en een duidelijk beeld van de toekomst. Niet, om in de beeldspraak van hierboven te blijven, de voordeur opendoen, mensen onbeperkt je huis binnen laten komen, en terwijl ze binnen komen gaan bedenken hoe we het nu allemaal gaan organiseren.

Ik denk niet dat er ook maar 1 iemand op dit topic is die bovenstaande niet met je eens is.

Alleen liggen de grenzen/aantallen wel anders. Daarom komen we er niet uit.

Iedereen hier, voor en tegen, hoopt in eerste instantie hetzelfde. Dat dat fantastische allesreddende plan op tafel komt. Maar zolang dat plan er niet is, denken we verschillend over hoe nu, ad hoc, te handelen.
Wat een onzinnigheid! Dat heeft toch niets met de realiteit te maken, Jennifer.
quote:pruttel schreef op 21 oktober 2015 @ 15:40:

[...]

Nog iets verder teruglezen.....

Maar, zullen we dit punt laten gaan? Jij hebt duidelijk te kennen gegeven wat je vind. Ik ook.

Daar gaat het toch om? En wat we hebben geschreven staan we beiden achter.

We zitten en komen niet op 1 lijn, hebben denk ik beiden geen zin aan een ban ( voel hem voor ons allebei aankomen als we zo doorgaan, is het me niet waard ), dus deze even laten voor wat hij is?

Ook als ik verder terug lees,vind ik niks terug.

Gijs had het over hekken,ik niet.

En hier laat ik het maar bij .
anoniem_186199 wijzigde dit bericht op 21-10-2015 15:50
% gewijzigd
quote:Cateautje schreef op 21 oktober 2015 @ 15:44:

Wat een onzinnigheid! Dat heeft toch niets met de realiteit te maken, Jennifer.

Ze gebruikt een analogie.

Het huis Nederland kan de vluchtelingenstroom op een gegeven moment niet meer aan. Zeker niet als er maandelijks rond de 10.000 mensen blijven binnen komen. Kleinere aantallen zijn nu eenmaal makkelijker op te vangen dat deze aantallen.

Op een gegeven moment is de rek eruit.
quote:cijfernerd schreef op 21 oktober 2015 @ 14:53:

[...]

Maar stel je nu eens voor dat je daar staat. Kan me niet schelen of het helemaal je eigen schuld of je eigen keuze was. Je staat daar, met een stel tot op het bot verkleumde, kletsnatte, hongerige, doodvermoeide huilende kinderen. (Dit schrijf ik niet om meelij te wekken, maar omdat het de realiteit is). Het hoeven niet eens je eigen kinderen te zijn. Zou je dat dan niet onder de aandacht willen brengen? Kijk deze kinderen; ze worden hier ziek of gaan misschien wel dood als dit te lang duurt. Denk je echt dat mensen dat doen om zielig te lijken? Dat lijkt me wel een enorm gebrek aan inlevingsvermogen.

Het gaat mij er niet om of wij ze uitgenodigd hebben of niet. Het is allemaal één grote puinhoop, daar kunnen wij niets aan doen en daar kunnen zij niets aan doen. Ik snap heus wel dat we niet "de hele wereld" hier kunnen opvangen. Maar zeggen dat mensen maar moeten creperen in de modder omdat het hun eigen keuze was om op reis te gaan (waar het wel op neer komt wat sommigen hier zeggen), ik had toch echt gehoopt dat we beter waren dan dat.
quote:Ikbenanoniem schreef op 21 oktober 2015 @ 16:00:

[...]

Het huis Nederland kan de vluchtelingenstroom op een gegeven moment niet meer aan. Zeker niet als er maandelijks rond de 10.000 mensen blijven binnen komen. Kleinere aantallen zijn nu eenmaal makkelijker op te vangen dat deze aantallen.

Op een gegeven moment is de rek eruit.Ik ben het ermee eens dat er een bovengrens is aan het aantal mensen dat wij redelijkerwijs kunnen opvangen. Alleen mis ik het inzicht om iets zinnigs te kunnen zeggen over het aantal vluchtelingen dat wij daadwerkelijk kunnen opvangen. Dat er nu zoveel mensen tegelijk binnenkomen, zorgt vooral voor logistieke problemen. Het zegt niets over hoe het over een poosje, als alles tot rust gekomen is, zal zijn. Als de stroom nooit zou opdrogen, hebben we een probleem. Maar volgens mij kunnen wij als leken geen van allen bepalen waar die grens precies ligt.
quote:Ikbenanoniem schreef op 21 oktober 2015 @ 16:00:

[...]

Op een gegeven moment is de rek eruit.

Het is een onzinnige analogie.

De politiek kan heel goed overzien hoeveel vluchtelingen hier binnenkomen en kan ook heel goed bepalen hoeveel er mogen blijven. Als Nederland echt vol is, dan ben ik niet in de veronderstelling dat er dan nog vele duizenden bijkomen met een verblijfsvergunning, maar dat de politiek aangeeft dat het genoeg is. Lijkt misschien raar en wereldvreemd, maar ik heb er alle vertrouwen in dat de mensen die de verantwoordelijkheid dragen voor deze situatie, prima weten waar ze mee bezig zijn. Het is nu even alle hens aan dek, maar ik ga er vanuit dat dat allemaal goed op z'n pootjes terecht komt en nee, ik geloof er niet in dat mensen uit hun huizen worden gezet om plaats te maken voor nieuwelingen en ik geloof ook niet dat we onze levenswijze af moeten geven.

Kortom, ik heb vertrouwen.
quote:meivogel schreef op 21 oktober 2015 @ 16:08:

[...]

Ik ben het ermee eens dat er een bovengrens is aan het aantal mensen dat wij redelijkerwijs kunnen opvangen. Alleen mis ik het inzicht om iets zinnigs te kunnen zeggen over het aantal vluchtelingen dat wij daadwerkelijk kunnen opvangen. Dat er nu zoveel mensen tegelijk binnenkomen, zorgt vooral voor logistieke problemen. Het zegt niets over hoe het over een poosje, als alles tot rust gekomen is, zal zijn. Als de stroom nooit zou opdrogen, hebben we een probleem. Maar volgens mij kunnen wij als leken geen van allen bepalen waar die grens precies ligt.Wat jij schrijft.
quote:meivogel schreef op 21 oktober 2015 @ 16:00:

[...]

Maar stel je nu eens voor dat je daar staat. Kan me niet schelen of het helemaal je eigen schuld of je eigen keuze was. Je staat daar, met een stel tot op het bot verkleumde, kletsnatte, hongerige, doodvermoeide huilende kinderen. (Dit schrijf ik niet om meelij te wekken, maar omdat het de realiteit is). Het hoeven niet eens je eigen kinderen te zijn. Zou je dat dan niet onder de aandacht willen brengen? Kijk deze kinderen; ze worden hier ziek of gaan misschien wel dood als dit te lang duurt. Denk je echt dat mensen dat doen om zielig te lijken? Dat lijkt me wel een enorm gebrek aan inlevingsvermogen.

Het gaat mij er niet om of wij ze uitgenodigd hebben of niet. Het is allemaal één grote puinhoop, daar kunnen wij niets aan doen en daar kunnen zij niets aan doen. Ik snap heus wel dat we niet "de hele wereld" hier kunnen opvangen. Maar zeggen dat mensen maar moeten creperen in de modder omdat het hun eigen keuze was om op reis te gaan (waar het wel op neer komt wat sommigen hier zeggen), ik had toch echt gehoopt dat we beter waren dan dat.

Niemand heeft het vanmiddag over creperen in de modder gehad.

Dus jij wilt de hele herfst en winter ,alle vluchtelingen die kinderen omhoog houden maar doorlaten?
quote:cijfernerd schreef op 21 oktober 2015 @ 16:16:

[...]

Niemand heeft het vanmiddag over creperen in de modder gehad.

Dus jij wilt de hele herfst en winter ,alle vluchtelingen die kinderen omhoog houden maar doorlaten?Ja!!!
quote:Cateautje schreef op 21 oktober 2015 @ 16:10:

[...]

Het is een onzinnige analogie.

De politiek kan heel goed overzien hoeveel vluchtelingen hier binnenkomen en kan ook heel goed bepalen hoeveel er mogen blijven. Als Nederland echt vol is, dan ben ik niet in de veronderstelling dat er dan nog vele duizenden bijkomen met een verblijfsvergunning, maar dat de politiek aangeeft dat het genoeg is. Lijkt misschien raar en wereldvreemd, maar ik heb er alle vertrouwen in dat de mensen die de verantwoordelijkheid dragen voor deze situatie, prima weten waar ze mee bezig zijn. Het is nu even alle hens aan dek, maar ik ga er vanuit dat dat allemaal goed op z'n pootjes terecht komt en nee, ik geloof er niet in dat mensen uit hun huizen worden gezet om plaats te maken voor nieuwelingen en ik geloof ook niet dat we onze levenswijze af moeten geven.

Kortom, ik heb vertrouwen.

Dat is naief,de politiek kan het op dit moment al niet meer overzien.

Politiek geeft ook niet aan waar de grens ligt,zeker de linkse partijen niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven