Algemeen vluchtelingentopic deel 2

09-10-2015 23:25 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

-Bij elke overtreding zal er een waarschuwing worden gegeven, bij een tweede overtreding, volgt er een pijlerban van een week en kun je dus niet meer meediscussiëren op de pijler actueel.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Deel 1 kunnen jullie hier vinden: Algemeen vluchtelingentopic

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:Cateautje schreef op 21 oktober 2015 @ 17:12:

[...]

Ik heb het tot nu toe alleen over Nederland gehad en niet over de situatie in de rest van Europa. Het lijkt misschien hard, maar dat is de nationale zorg van de desbetreffende landen en ze zullen voor het kwik te ver daalt een oplossing moeten vinden. Dat het in bepaalde landen een chaos is is naar en verschrikkelijk voor de vluchtelingen aldaar, maar hier wordt alles in het werk gezet om de mensen goed op te vangen en alles verder in goede banen te leiden en daar richt ik me op.

Ik ga er vanuit dat in de desbetreffende landen in Europa waar ze het niet goed in banen kunnen leiden, er ook fora zijn met topics waar mensen hun mening geven en die mening laat ik dan ook aan hun over.

Aangezien Nederland met handen en voeten gebonden is aan de Europese Unie werkt het echt niet meer om alleen naar Nederland te kijken Cateau. Het lot van Nederland is rechtstreeks verbonden met dat van Europa.

Je sluit je ogen voor een humanitaire ramp in wording omdat het niet hier in Nederland is. Onbegrijpelijk.
@DC maar niet eerder was een klein land, ons land, al zo vol. Dus wat ooit geweest is niet te vergelijken met nu.

@C En niet op een houtje bijten, ook dat is geen zekerheid.Alles is al behoorlijk uitgekleed, denk maar eens aan de zorgverzekering. Die zo duur is dat veel mensen moeite hebben om hem te betalen. En ja dat was al voor de vluchtelingen, maar het zorgstelsel zal weer extra belast worden.
quote:hollandstheemutsje schreef op 21 oktober 2015 @ 17:50:

@DC maar niet eerder was een klein land, ons land, al zo vol. Dus wat ooit geweest is niet te vergelijken met nu.

@C En niet op een houtje bijten, ook dat is geen zekerheid.Alles is al behoorlijk uitgekleed, denk maar eens aan de zorgverzekering. Die zo duur is dat veel mensen moeite hebben om hem te betalen. En ja dat was al voor de vluchtelingen, maar het zorgstelsel zal weer extra belast worden.Gooi het midden oosten plat en het probleem is opgelost, maar daar zal geen politicus zijn vingers aan willen branden.
quote:Cateautje schreef op 21 oktober 2015 @ 16:58:

[...]

Als je het nog één keer persoonlijk maakt, dan staf ik je.Het is niet persoonlijk bedoeld, maar om aan te geven dat als er met velen gedeeld moet worden iedereen dat gaat voelen, want er is dan voor iedereen gewoonweg minder. Dat mijn vraag aan jou dan is in hoeverre jij daartoe bereid zou zijn, is in deze hele discussie toch niet zo raar? Waar ligt voor jou de grens? Waarom zou jij mij willen staffen voor zo'n vraag? Uiteindelijk heeft het hele asielvraagstuk op iedereen persoonlijk invloed. Of je gaat meer belasting betalen, of je uitkering wordt lager, of je moet langer op een huis wachten enz. enz.
quote:Ikbenanoniem schreef op 21 oktober 2015 @ 17:50:

[...]

Aangezien Nederland met handen en voeten gebonden is aan de Europese Unie werkt het echt niet meer om alleen naar Nederland te kijken Cateau. Het lot van Nederland is rechtstreeks verbonden met dat van Europa.

Je sluit je ogen voor een humanitaire ramp in wording omdat het niet hier in Nederland is. Onbegrijpelijk.

Ik sluit mijn ogen er niet voor, zie het allemaal wel, maar wat wil je dat ik doe dan? Ik kan niet eens iets veranderen aan de situatie bij mij om de hoek, laat staan voor het land, laat staan voor heel Europa. Er zijn geen verkiezingen, geen referenda, er wordt aan mij niets gevraagd.

Ik kijk alleen naar Nederland omdat dat het land is waarin ik word geconfronteerd met de uiteindelijke uitkomst van wat er gaande is. Ik kan er wel van alles van vinden, maar wat schiet je daarmee op. Wil je lezen dat ik het erg vind? Ik vind het erg! En nu?
quote:Pientjexxxx schreef op 21 oktober 2015 @ 17:55:

[...]

Het is niet persoonlijk bedoeld, maar om aan te geven dat als er met velen gedeeld moet worden iedereen dat gaat voelen, want er is dan voor iedereen gewoonweg minder. Dat mijn vraag aan jou dan is in hoeverre jij daartoe bereid zou zijn, is in deze hele discussie toch niet zo raar? Waar ligt voor jou de grens? Waarom zou jij mij willen staffen voor zo'n vraag? Uiteindelijk heeft het hele asielvraagstuk op iedereen persoonlijk invloed. Of je gaat meer belasting betalen, of je uitkering wordt lager, of je moet langer op een huis wachten enz. enz.Je weet het mooi te vertellen, maar wat ik schreef staat.
quote:pruttel schreef op 21 oktober 2015 @ 16:55:

[...]

Wel leuk geschreven, lekker kort en gechargeerd ook. En dat snap ik in deze wel.

Ik wil ook wel graag een oplossing horen, maakt me niet uit van welke kant.

Maar dan echt een oplossing. En die is er kennelijk niet.

Ik denk dat "de oplossing" ontstaat. Anticiperend op de situaties waar we nu in zitten. En op wat er aan komt. En dat gaat met vallen en opstaan.

Van tevoren hadden "ze" ( links of rechts, maakt mij niet uit ) inderdaad beter moeten weten, maar daar doe je nu niks meer aan. Nu zitten we er middenin en moeten we er wat van maken.

En niet bij alles van het slechtste uitgaan. Er is meer dan alleen goed of fout.

En ik hoop, dat de boel niet nog meer verhard. Want hier op het forum schrijft nog behoorlijk wat aan intelligentie mee. En blijft het bij letters op een forum ( hoop ik ) maar die hele boze agressieve tegenstanders die geweld niet schuwen, die vind ik enger dan alle moslims, vluchtelingen en gelukszoekers in Nederland bij elkaar.Regeren is vooruitzien, niet afwachten waar het schip strandt. Dat is héél héél dom! Natuurlijk zijn er wel oplossingen, alleen er zijn helaas partijen die aan geen enkele oplossing willen meewerken.
quote:duistercontinent schreef op 21 oktober 2015 @ 17:52:

[...]

Gooi het midden oosten plat en het probleem is opgelost, maar daar zal geen politicus zijn vingers aan willen branden.Wil je zeggen zet er een paddestoel wolk op?
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
quote:Cateautje schreef op 21 oktober 2015 @ 17:57:

[...]

Je weet het mooi te vertellen, maar wat ik schreef staat.Je draait eromheen en wilt geen antwoord geven op de vraag waar voor jou de grens ligt. Mensen die hier wel de grenzen aangeven, wordt van alles verweten, maar dat is volkomen onterecht. Het zou heel goed zijn als de politiek eens duidelijk aangaf waar de grens ligt. Dat is namelijk precies wat de meeste burgers willen weten. Jouw houding is dezelfde als die van veel politici. Alles vaag houden en afwachten tot het fout gaat.
quote:Pientjexxxx schreef op 21 oktober 2015 @ 17:58:

[...]

Regeren is vooruitzien, niet afwachten waar het schip strandt. Dat is héél héél dom! Natuurlijk zijn er wel oplossingen, alleen er zijn helaas partijen die aan geen enkele oplossing willen meewerken.

Eerste zin, heel erg mee eens, wat ik ook al heel vaak gezegd heb.

Maar daar heb je nu op dit moment niks meer aan.

Damage controle is alles wat "ons" nu te doen staat.

En dat hopelijk zo humaan mogelijk. Dan maar wat inleveren
Na 5 december wordt een kind huwelijk niet meer erkent.

Nu vraag ik me af of dat ook gevolgen heeft voor iemand die in 2012 getrouwd is met een 12 jarige en 25 december een gezinsherenigingsverzoek indiend.

Het huwelijkscontract is al in 2012 gesloten. Is dit leidinggevend?
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
quote:Pientjexxxx schreef op 21 oktober 2015 @ 18:01:

[...]

Je draait eromheen en wilt geen antwoord geven op de vraag waar voor jou de grens ligt. Mensen die hier wel de grenzen aangeven, wordt van alles verweten, maar dat is volkomen onterecht. Het zou heel goed zijn als de politiek eens duidelijk aangaf waar de grens ligt. Dat is namelijk precies wat de meeste burgers willen weten. Jouw houding is dezelfde als die van veel politici. Alles vaag houden en afwachten tot het fout gaat.

Ik draai nergens omheen en ik heb ook niemand aan zien geven waar de grens ligt, dus ik zie niet in waarom ik uitgekozen moet worden om die grens wel aan te geven. Het is voor een leek ook niet mogelijk om die grens aan te geven, daar weten we te weinig voor, zo niet, niets.

Wat moet je nou eigenlijk van mij?
quote:pruttel schreef op 21 oktober 2015 @ 18:02:

[...]

Eerste zin, heel erg mee eens, wat ik ook al heel vaak gezegd heb.

Maar daar heb je nu op dit moment niks meer aan.

Damage controle is alles wat "ons" nu te doen staat.

En dat hopelijk zo humaan mogelijk. Dan maar wat inleveren Onder damage control versta ik de stroom vluchtelingen hierheen indammen. Alleen nog tijdelijke verblijfsvergunningen uitgeven. Langer verblijf hier mag niet meer tot een permanent verblijf hier leiden. Asielaanvragen aan de buitengrenzen van de EU beoordelen. Geen vrije keuze van vestigingsland door vluchtelingen. Er is genoeg te verzinnen.
quote:Cateautje schreef op 21 oktober 2015 @ 18:05:

[...]

Ik draai nergens omheen en ik heb ook niemand aan zien geven waar de grens ligt, dus ik zie niet in waarom ik uitgekozen moet worden om die grens wel aan te geven. Het is voor een leek ook niet mogelijk om die grens aan te geven, daar weten we te weinig voor, zo niet, niets.

Wat moet je nou eigenlijk van mij?Ik lees genoeg posts van forummers die de stroom willen indammen, maar van de voorstanders is er niemand die een bovengrens aangeeft. De meeste voorstanders hier willen blijkbaar afwachten tot het spaak loopt. Waarom zou het voor een leek niet mogelijk zijn om een grens aan te geven?
quote:happy-daddy schreef op 21 oktober 2015 @ 17:58:

[...]

Wil je zeggen zet er een paddestoel wolk op?Het zou me niets verbazen als dat gaat gebeuren.
quote:Pientjexxxx schreef op 21 oktober 2015 @ 18:08:

[...]

Ik lees genoeg posts van forummers die de stroom willen indammen, maar van de voorstanders is er niemand die een bovengrens aangeeft. De meeste voorstanders hier willen blijkbaar afwachten tot het spaak loopt. Waarom zou het voor een leek niet mogelijk zijn om een grens aan te geven?Dat gaat niet omdat er geen inzicht in de zaken die van belang zijn om die inschatting te maken. Aan onderbuikgevoelens doe ik niet.
quote:Cateautje schreef op 21 oktober 2015 @ 18:11:

[...]

Dat gaat niet omdat er geen inzicht in de zaken die van belang zijn om die inschatting te maken. Aan onderbuikgevoelens doe ik niet.Je kunt lering trekken uit cijfers die er al beschikbaar zijn over de integratie van de groepen die nu binnenkomen. Je kunt berekenen wat de instroom kost. Je kunt berekenen hoeveel huisvesting er nodig is. Dat heeft allemaal niets met onderbuikgevoelens te maken, maar met simpele feiten.
quote:Cateautje schreef op 21 oktober 2015 @ 18:05:

[...]

Wat moet je nou eigenlijk van mij?

Ik heb een keer de vergelijking gemaakt met een huisvrouw die aan haar gast vraagt hoeveel aardappels diegene lust.

Ik kreeg daar natuurlijk een een En een op.

Maar ik blijf vinden dat het een verschil in mentaliteit is.

Ik kan net zomin als ik kan antwoorden hoeveel aardappels ik eet ook echt geen antwoord geven op hoeveel vluchtelingen teveel zijn.

Ik denk gewoon niet zo.

Als er een huilend kind in beeld komt of een groep bibberende natte mensen uit een rivier komt zonder droge kleding kan het me weinig schelen dat ik volgend jaar een keer minder, of niet, op vakantie kan en betaal ik met alle liefde de winterjas voor de arme buurvrouw en mijn oude moeder met een uitkering.

Uiteindelijk eet ik er geen boterham minder om en anderen die dat wel hebben, ik ben er heilig van overtuigd dat dat met politieke keuzes te maken heeft en niet met gebrek.

Laat staan dat die paar procent vluchtelingen daar nu debet aan zijn.

Maar dat denk ik.
quote:vruchtgebruik schreef op 21 oktober 2015 @ 18:15:

[...]

Ik heb een keer de vergelijking gemaakt met een huisvrouw die aan haar gast vraagt hoeveel aardappels diegene lust.

Ik kreeg daar natuurlijk een een En een op.

Maar ik blijf vinden dat het een verschil in mentaliteit is.

Ik kan net zomin als ik kan antwoorden hoeveel aardappels ik eet ook echt geen antwoord geven op hoeveel vluchtelingen teveel zijn.

Ik denk gewoon niet zo.

Als er een huilend kind in beeld komt of een groep bibberende natte mensen uit een rivier komt zonder droge kleding kan het me weinig schelen dat ik volgend jaar een keer minder, of niet, op vakantie kan en betaal ik met alle liefde de winterjas voor de arme buurvrouw en mijn oude moeder met een uitkering.

Uiteindelijk eet ik er geen boterham minder om en anderen die dat wel hebben, ik ben er heilig van overtuigd dat dat met politieke keuzes te maken heeft en niet met gebrek.

Laat staan dat die paar procent vluchtelingen daar nu debet aan zijn.

Maar dat denk ik.Zoiets ja, inderdaad.
quote:Pientjexxxx schreef op 21 oktober 2015 @ 18:13:

[...]

Je kunt lering trekken uit cijfers die er al beschikbaar zijn over de integratie van de groepen die nu binnenkomen. Je kunt berekenen wat de instroom kost. Je kunt berekenen hoeveel huisvesting er nodig is. Dat heeft allemaal niets met onderbuikgevoelens te maken, maar met simpele feiten.

Dit zijn ook cijfers.

https://infogr.am/vluchtelingen_deel_1
quote:Cateautje schreef op 21 oktober 2015 @ 18:18:

[...]

Zoiets ja, inderdaad.

Voor sommigen zijn 3 al teveel.

Je kunt dat niet voor een ander bepalen, wat iemands tolerantie is.
quote:vruchtgebruik schreef op 21 oktober 2015 @ 18:20:

[...]

Dit zijn ook cijfers.

https://infogr.am/vluchtelingen_deel_1

quote:vruchtgebruik schreef op 21 oktober 2015 @ 18:25:

[...]

Voor sommigen zijn 3 al teveel.

Je kunt dat niet voor een ander bepalen, wat iemands tolerantie is.Dat is waar ik tegenaan loop, dat ik mijn mate van tolerantie aan moet passen aan hen met de grootste waffel.
quote:vruchtgebruik schreef op 21 oktober 2015 @ 18:20:

[...]

Dit zijn ook cijfers.

https://infogr.am/vluchtelingen_deel_1In jouw link gaat het om het aantal bewoners bij het COA. Uiteindelijk blijft niemand bij het COA wonen. Of mensen stromen door naar een huurwoning of mensen verdwijnen in de illegaliteit, of mensen blijven hangen in de BBB-regeling. Een enkeling wordt uitgezet. Daarnaast komen er nog mensen bij in het kader van de gezinshereniging en die wonen ook niet bij het COA. De kosten zijn cumulatief, want er komen steeds nieuwe mensen bij en de kosten voor de mensen die er al waren lopen ook nog door. Je hebt het dan over vele miljarden.
Nou, dan komt er op die schijf een honderdste millimeter bij, nog niet veel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven