Algemeen vluchtelingentopic deel 3

22-10-2015 22:44 3010 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Deel 1 kunnen jullie hier vinden: Algemeen vluchtelingentopic

Deel 2: Algemeen vluchtelingentopic deel 2

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA

Update 27-10-2015

Let op! Er is besloten om het initiële beleid binnen dit topic, waarbij wij werkten met het toepassen van pijlerbans, aan te passen naar het reguliere bansysteem. Het bansysteem is hier terug te vinden: Huisregels

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:meivogel schreef op 24 oktober 2015 @ 14:04:

[...]

Ik denk dat ze gedaan hebben wat ze dachten dat op dat moment het beste was.Ik denk dat hun familie ergens op een veilige locatie zit en dat ze hun verhaal alleen maar gebruiken om hun eisen kracht bij te zetten. Iedere vader zorgt ervoor dat zijn gezin als eerste in veiligheid is. Als je midden in de gevechten zit, dan ga je niet eerst zelf weg en dan nog duizenden kilometers ver en laat de rest het maar uitzoeken. Dat alleen weggaan doe je alleen als je weet dat de rest veilig is.
quote:duistercontinent schreef op 24 oktober 2015 @ 14:05:

[...]

Moet niet kunnen het is erg goedkoop om zo te oordelen van uit een veilig huis, veilig land en weinig zorgen.Weinig zorgen?? Wat een aannames. Het is dat ik niet alles op het net neer kwak, maar je weet nog niet half waar je het over hebt.
[quote]bungaa schreef op 24 oktober 2015 @ 11:39:

[...]

Jij mist de essentie en het grotere geheel volledig.

Deze journaliste van de NRC is medeschuldig aan de ellende van dit Syrische gezin. Zij heeft hun wel de brief van Dijkhoff laten lezen. Maar dit doet de vader af als: waarom zou ik geen asiel krijgen???[/quot

worden er nog wat voorbeelden genoemd en net gedaan of de stukken van het nrc ervoor hebben gezorgd dat er een vluchtelingenstroom hiernaartoe komt.

Misschien kun je je verdiepen in oorzaak-gevolg en context voordat je het blind gaat opnemen voor je vriendinnetje of een door jij aanbeden roddelsite. Echt compleet onduidelijk wat je nu wil behalve ' ja maar' roepen.
quote:Pientjexxxx schreef op 24 oktober 2015 @ 14:06:

Mijn Syrische buurman is verbaasd over de goedgelovigheid van de Nederlanders. Hij zegt dat veel Syriërs die hierheen komen wat op hun kerfstok hebben en dat we daar nog veel problemen mee gaan krijgen. Volgens hem vluchten juist degenen die niet zuiver op de graat zijn naar Europa en dat de mensen die het hardste hulp nodig hebben daar blijven.

Het valt mij trouwens op dat de met name de Midden-Oostenjournalisten, zoals Karskens, maar ook de journalist die gisteren in Pauw aanschoof heel kritisch staan tegenover de grote vluchtelingenstroom hierheen. Die journalist gisteren had het ook over vluchtelingen met een economisch motief en zei, net als mijn Syrische buurman, dat mensen die van plan zijn om naar Syrië terug te gaan als het weer veilig is in de regio blijven.

Ik denk dat als je jaren in het Midden-Oosten hebt gewoond en gewerkt je een veel beter beeld hebt van de beweegredenen en gedachtegang van de mensen daar dan een stel BN'ers uit de grachtengordel die koffie gaan drinken met een vluchteling.

Sjongejonge, en dat nog wel bij Pauw op de staatsomroep.

Ja ik heb het ook gezien. Het kan wat mij betreft best waar zijn. Maar het kan evengoed niet waar zijn. Er komt een hele stroom mensen binnen en wij weten niet wie zij zijn en voor het overgrote deel kennen we hun verhalen niet. We hebben de IND om dat uit te zoeken. Voorlopig lijkt het me weinig zinvol om mensen alvast in hokjes te stoppen of etiketten op te plakken.
quote:meivogel schreef op 24 oktober 2015 @ 13:24:

[...]

Want ze kunnen Nederlands lezen?

Het is menselijk dat ouders hoop blijven koesteren dat er ergens wel een therapie is die hun kind kan genezen. Hier in Nederland zijn vaak genoeg inzamelingsacties voor ouders die met hun kind naar de VS willen, om daar (vaak niet bewezen) behandelingen te volgen.

In Syrië hebben ze toch ook hoogopgeleide artsen en internet? Die ouders klaagden over de gezondheidszorg in Turkije, maar die is zo ondertussen beter dan die in Nederland. De gezondheidszorg in Turkije is wel degelijk beschikbaar voor Syriërs en de kraamafdelingen in Oost-Turkije liggen dan ook vol met Syrische vrouwen.

Sowieso is het geen reden voor asiel om hier gebruik te willen maken van de gezondheidszorg hier. Die mensen waren ook al veilig in Turkije. Als je deze mensen opneemt dan weet je in ieder geval dat ze de rest van hun leven afhankelijk zullen zijn van een uitkering net zoals hun autistische kinderen. Voor dat geld zou je heel wat vluchtelingengezinnen in de regio kunnen ondersteunen.
quote:Pientjexxxx schreef op 24 oktober 2015 @ 14:10:

[...]

Ik denk dat hun familie ergens op een veilige locatie zit en dat ze hun verhaal alleen maar gebruiken om hun eisen kracht bij te zetten. Iedere vader zorgt ervoor dat zijn gezin als eerste in veiligheid is. Als je midden in de gevechten zit, dan ga je niet eerst zelf weg en dan nog duizenden kilometers ver en laat de rest het maar uitzoeken. Dat alleen weggaan doe je alleen als je weet dat de rest veilig is.Het zijn allemaal aannames. Het kan waar zijn, maar we weten het niet.
quote:jo-elise schreef op 24 oktober 2015 @ 14:11:

[...]

Weinig zorgen?? Wat een aannames. Het is dat ik niet alles op het net neer kwak, maar je weet nog niet half waar je het over hebt. Idd gelukkig niet.
quote:meivogel schreef op 24 oktober 2015 @ 14:15:

[...]

Sjongejonge, en dat nog wel bij Pauw op de staatsomroep.

Ja ik heb het ook gezien. Het kan wat mij betreft best waar zijn. Maar het kan evengoed niet waar zijn. Er komt een hele stroom mensen binnen en wij weten niet wie zij zijn en voor het overgrote deel kennen we hun verhalen niet. We hebben de IND om dat uit te zoeken. Voorlopig lijkt het me weinig zinvol om mensen alvast in hokjes te stoppen of etiketten op te plakken.Nu is er eens een deskundige aan het woord in een links programma (dat niets anders dan vluchtelingenpropaganda laat zien) en dan wordt zijn verhaal in twijfel getrokken, omdat hij kritisch is. Juist omdat we alle verhalen niet weten en er dus wel degelijk getwijfeld kan worden aan al die verhalen, is het veel verstandiger om aan de poort te selecteren en ze niet eerst hier binnen te laten. Uit het verleden weten wel al dat het heel, heel moeilijk is om mensen uit te zetten.
quote:duistercontinent schreef op 24 oktober 2015 @ 14:17:

[...]

Idd gelukkig niet.Jij zei het, ik dacht het.
quote:meivogel schreef op 24 oktober 2015 @ 14:16:

[...]

Het zijn allemaal aannames. Het kan waar zijn, maar we weten het niet.Het is natuurlijk maar net hoe naïef je wilt zijn. Als je logisch nadenkt dan is mijn aanname het meest waarschijnlijke scenario. Maar ja, dat past dan weer niet in het plaatje van de zielige vluchteling.
quote:Pientjexxxx schreef op 24 oktober 2015 @ 14:16:

[...]

In Syrië hebben ze toch ook hoogopgeleide artsen en internet? Die ouders klaagden over de gezondheidszorg in Turkije, maar die is zo ondertussen beter dan die in Nederland. De gezondheidszorg in Turkije is wel degelijk beschikbaar voor Syriërs en de kraamafdelingen in Oost-Turkije liggen dan ook vol met Syrische vrouwen.

Sowieso is het geen reden voor asiel om hier gebruik te willen maken van de gezondheidszorg hier. Die mensen waren ook al veilig in Turkije. Als je deze mensen opneemt dan weet je in ieder geval dat ze de rest van hun leven afhankelijk zullen zijn van een uitkering net zoals hun autistische kinderen. Voor dat geld zou je heel wat vluchtelingengezinnen in de regio kunnen ondersteunen.

Er worden twee dingen aangehaald.

Ten eerste dat Syriërs op Google hadden kunnen zien dat hier geen woningen beschikbaar zijn (dus vandaar mijn vraag of ze Nederlands kunnen lezen).

Ten tweede over het autisme: inderdaad daar is de asielprocedure niet voor bedoeld, maar ik kan me voorstellen dat wanneer ouders zo'n bericht horen, ze het willen proberen. Dat is menselijk. Aan de IND om hun aanvraag te beoordelen.
Als je hier mensen wilt opvangen dan zouden dat de mensen moeten zijn die het niet redden. Dat zijn dan niet de mensen die hiernaar toe komen met een gezonde man die de boel regelt. In mijn ogen zijn dat bijvoorbeeld de weduwen met kinderen, waar in het gezin geen man is die hun kan onderhouden. In landen als Afghanistan, waar de meeste vrouwen niet mogen werken, zijn weduwen een heel kwetsbare groep. Als ik de vluchtelingen zie die uit Afghanistan hierheen komen, dan zie ik die groep hier niet bij.

Asielzoekers die je hier wilt opvangen, zouden alleen op uitnodiging hierheen mogen komen. Iedereen die hier zelf naar toe komt, zou zich bij de poort van Europa moeten melden en daar een aanvraag moeten doen. Iedereen die op de bonnefooi naar een land van keuze doorreist, zou niet voor een asielprocedure in aanmerking moeten komen.
quote:meivogel schreef op 24 oktober 2015 @ 14:01:

[...]

Zet nu eens een paar honderd willekeurige Europeanen bij elkaar in een ruimte met nauwelijks privacy. Mensen die elkaar voor het grootste deel niet kennen en die allemaal andere gewoontes hebben. Denk je dan dat er dan geen incidenten en ruzies zijn, of dat er nooit een alleen reizende vrouw zal worden lastiggevallen?Logés en vis blijven maar drie dagen fris.
quote:Pientjexxxx schreef op 24 oktober 2015 @ 14:20:

[...]

Het is natuurlijk maar net hoe naïef je wilt zijn. Als je logisch nadenkt dan is mijn aanname het meest waarschijnlijke scenario. Maar ja, dat past dan weer niet in het plaatje van de zielige vluchteling.

Ik vind niemand zielig. Zielig vind ik een term waarmee je mensen diskwalificeert. Ik vel alleen geen oordeel, zowel niet positief als negatief, als ik het verhaal niet ken.

Ik zie het heel nuchter: door allerlei omstandigheden is er een grote stroom van vluchtelingen op gang gekomen, waarvan er een deel hier is beland. We kunnen die mensen niet aan hun lot overlaten en op straat laten zwerven, dus helpen we ze voor zover dat binnen ons vermogen ligt. Verder zijn we afhankelijk van politieke leiders en wanneer die eens beslissingen gaan nemen.
quote:Pientjexxxx schreef op 24 oktober 2015 @ 14:25:

Als je hier mensen wilt opvangen dan zouden dat de mensen moeten zijn die het niet redden. Dat zijn dan niet de mensen die hiernaar toe komen met een gezonde man die de boel regelt. In mijn ogen zijn dat bijvoorbeeld de weduwen met kinderen, waar in het gezin geen man is die hun kan onderhouden. In landen als Afghanistan, waar de meeste vrouwen niet mogen werken, zijn weduwen een heel kwetsbare groep. Als ik de vluchtelingen zie die uit Afghanistan hierheen komen, dan zie ik die groep hier niet bij.

Asielzoekers die je hier wilt opvangen, zouden alleen op uitnodiging hierheen mogen komen. Iedereen die hier zelf naar toe komt, zou zich bij de poort van Europa moeten melden en daar een aanvraag moeten doen. Iedereen die op de bonnefooi naar een land van keuze doorreist, zou niet voor een asielprocedure in aanmerking moeten komen.Misschien staan die Afghaanse vrouwen wel aan de zuidkust van de Middellandse zee naar de overkant te staren met lege zakken
quote:meivogel schreef op 24 oktober 2015 @ 14:27:

[...]

Ik vind niemand zielig. Zielig vind ik een term waarmee je mensen diskwalificeert. Ik vel alleen geen oordeel, zowel niet positief als negatief, als ik het verhaal niet ken.

Ik zie het heel nuchter: door allerlei omstandigheden is er een grote stroom van vluchtelingen op gang gekomen, waarvan er een deel hier is beland. We kunnen die mensen niet aan hun lot overlaten en op straat laten zwerven, dus helpen we ze voor zover dat binnen ons vermogen ligt. Verder zijn we afhankelijk van politieke leiders en wanneer die eens beslissingen gaan nemen.Deze waarheid kan je honderd keer herhalen, het dringt niet door.
quote:vruchtgebruik schreef op 24 oktober 2015 @ 14:14:

[quote]bungaa schreef op 24 oktober 2015 @ 11:39:

[...]

Jij mist de essentie en het grotere geheel volledig.

Deze journaliste van de NRC is medeschuldig aan de ellende van dit Syrische gezin. Zij heeft hun wel de brief van Dijkhoff laten lezen. Maar dit doet de vader af als: waarom zou ik geen asiel krijgen???[/quot

worden er nog wat voorbeelden genoemd en net gedaan of de stukken van het nrc ervoor hebben gezorgd dat er een vluchtelingenstroom hiernaartoe komt.

Misschien kun je je verdiepen in oorzaak-gevolg en context voordat je het blind gaat opnemen voor je vriendinnetje of een door jij aanbeden roddelsite. Echt compleet onduidelijk wat je nu wil behalve ' ja maar' roepen.lees het artikel op nrc en geef dan je mening.

Zoals ik deed en zoals Rose deed.

Het gaat niet om NRC bashen. Het gaat om wat er speelt bij de vluchtelingen en dat wij, de mensen uit Europa deze mensen niet eens behoeden voor hun Valse Hoop. Tenminste daar gaat het bij mij om.
quote:meivogel schreef op 24 oktober 2015 @ 14:01:

[...]

Zet nu eens een paar honderd willekeurige Europeanen bij elkaar in een ruimte met nauwelijks privacy. Mensen die elkaar voor het grootste deel niet kennen en die allemaal andere gewoontes hebben. Denk je dan dat er dan geen incidenten en ruzies zijn, of dat er nooit een alleen reizende vrouw zal worden lastiggevallen?

Ik heb het niet over kleine opstootjes/incidentjes in het AZC.

Meer over het uitjoelen van homo's of het afkatten, denigrerend behandelen van (Nederlandse) vrouwen.

Ik vraag me af in hoeverre de asielzoekers voorgelicht worden over onze normen, waarden hierover. Over de vrijheid die de vrouwen hier hebben etc etc.

Hoever beslaat de info die ze krijgen? Is dat even in één zinnetje (vrijheid godsdienst, seksualiteit) of staat er in dezelfde info dat discrimineren verboden is.
quote:meivogel schreef op 24 oktober 2015 @ 13:24:

[...]

Want ze kunnen Nederlands lezen?

Het is menselijk dat ouders hoop blijven koesteren dat er ergens wel een therapie is die hun kind kan genezen. Hier in Nederland zijn vaak genoeg inzamelingsacties voor ouders die met hun kind naar de VS willen, om daar (vaak niet bewezen) behandelingen te volgen.Want er staan ook artikelen in het Engels op het internet. En je hebt google translate.
quote:sateofmayo schreef op 24 oktober 2015 @ 14:32:

[...]

Ik heb het niet over kleine opstootjes/incidentjes in het AZC.

Meer over het uitjoelen van homo's of het afkatten, denigrerend behandelen van (Nederlandse) vrouwen.

Ik vraag me af in hoeverre de asielzoekers voorgelicht worden over onze normen, waarden hierover. Over de vrijheid die de vrouwen hier hebben etc etc.

Hoever beslaat de info die ze krijgen? Is dat even in één zinnetje (vrijheid godsdienst, seksualiteit) of staat er in dezelfde info dat discrimineren verboden is.Ik had eerlijk gezegd nog niet gelezen dat dit op grote schaal gebeurt. Ik dacht dat het incidenten waren.
quote:Cateautje schreef op 24 oktober 2015 @ 14:28:

[...]

Misschien staan die Afghaanse vrouwen wel aan de zuidkust van de Middellandse zee naar de overkant te staren met lege zakkenJa vast. Geloof je het zelf?
quote:Pientjexxxx schreef op 24 oktober 2015 @ 14:37:

[...]

Ja vast. Geloof je het zelf?denk je dat die zomaar tienduizend euro op kunnen hoesten?
quote:Ikbenanoniem schreef op 24 oktober 2015 @ 14:34:

[...]

Want er staan ook artikelen in het Engels op het internet. En je hebt google translate.

Ik wist niet dat er artikelen in het Engels over de Nederlandse woningmarkt op internet stonden, maar ik had het ook niet opgezocht. Dus mijn excuses.

Ik weet niet of je zelf wel eens iets hebt geprobeerd te vertalen met Google translate? Het resultaat is zondermeer erg grappig, maar ik denk niet dat mensen er relevante informatie uit kunnen filteren.
quote:meivogel schreef op 24 oktober 2015 @ 13:26:

[...]

Goed kunnen ze het in ieder geval nooit doen. Als ze hun vrouw en kinderen meenemen, dan worden ze weer voor gek verklaard omdat ze hun kinderen aan zo'n gevaarlijke tocht blootstellen.

Ik heb bij mijn weten nog nooit gezegd dat ik het raar vind dat ze in gezinsverband vluchten.

Als een man hier in Nederland zijn vrouw alleen voor de zorg van de kinderen laat opdraaien is het al een weggewaaid dakraam volgens velen.

Iemand die zijn vrouw en kinderen achterlaat op 30 meter van de frontlinie terwijl IS aan de andere kant van die linie staat is een grote lafaard en een lamlul. Je laat de kwetsbaarste mensen toch niet achter? Dan ga je samen op zoek naar veiligheid, bijvoorbeeld in de opvang in Turkije. Alles beter dan in handen vallen van IS lijkt me.

En als je, als ik dat verhaal in Elsevier moet geloven, weet dat IS de gezinnen van gevluchte mannen wat aandoet als die man niet binnen 15 dagen terug is, dan ben je helemaal een idioot. Wat had hij verwacht? Dat we zijn gezin binnen 2 weken met een privevliegtuig gingen ophalen uit oorlogsgebied?

Er komen hier mensen binnen die rare verwachtingen hebben.
quote:meivogel schreef op 24 oktober 2015 @ 14:27:

[...]

Ik zie het heel nuchter: door allerlei omstandigheden is er een grote stroom van vluchtelingen op gang gekomen, waarvan er een deel hier is beland. We kunnen die mensen niet aan hun lot overlaten en op straat laten zwerven, dus helpen we ze voor zover dat binnen ons vermogen ligt. Verder zijn we afhankelijk van politieke leiders en wanneer die eens beslissingen gaan nemen.

Zielig is wel een gevoel waar door veel mensen op ingespeeld wordt.

Dat je mensen helpt die hierheen komen, dat begrijp ik want we laten hier niemand op straat slapen (mag ik hopen). Het wordt een ander verhaal als we straks allemaal verblijfsstatussen gaan uitdelen en als deze mensen hier voor altijd blijven. Zoals het er nu uitziet dan heeft een statushouder nog steeds dezelfde rechten als een Nederlander. Hij krijgt alle uitkeringen en toeslagen en heeft ook recht op een sociale huurwoning (al dan niet met voorrang). Dat is nu in verdragen zo geregeld. Daar moet dus eerst het een en ander aangepast worden. Zolang je dat niet doet, is het hier dweilen met de kraan open.

Opvang hier zou te allen tijde tijdelijk moeten zijn en sober, zodat het voor economische vluchtelingen geen meer heeft om hier naar toe te komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven