Algemeen vluchtelingentopic deel 6

12-02-2016 19:34 3104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Deel 1 kunnen jullie hier vinden: Algemeen vluchtelingentopic

Deel 2: Algemeen vluchtelingentopic deel 2

Deel 3: Algemeen vluchtelingentopic deel 3

Deel 4: Algemeen vluchtelingentopic deel 4

Deel 5: Algemeen vluchtelingentopic deel 5

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA

Update 27-10-2015

Let op! Er is besloten om het initiële beleid binnen dit topic, waarbij wij werkten met het toepassen van pijlerbans, aan te passen naar het reguliere bansysteem. Het bansysteem is hier terug te vinden: Huisregels

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
En dat is het ascioale. Ik heb altijd al wat tegen urgentie gehad trouwens, ongeacht wie het zijn.

Maar als je 30 van de 40 woningen aan asielzoekers toewijst, kan ik me heel goed voorstellen dat er woede ontstaat.

Ik ben blij dat de laatste bewoners in het complexje hier geen asielzoekers zijn. Niet dat ik blij ben met de Nederlanders erin hoor (geluidsoverlast) maar toch. Ik kan wel mn eigen taal met ze spreken. En de andere: Iranese vrouw met haar dochter. Echter Nederlands sprekend en goede baan. Geen huurtoeslag ;) Dat zal ook ooit een asielzoekster geweest zijn gok ik dus er is nog wel hoop ;)
quote:fairy1 schreef op 29 februari 2016 @ 21:58:

[...]

Wat voor belang heeft Europa ooit gehad bij het bewust in gang zetten van een vluchtelingenstroom? Het is echt voor helemaal niemand goed. Behalve voor de mensensmokkelaars die hun geld zitten te tellen.Ik heb geen idee wie er aan de touwtjes trekt. Maar dit klopt niet. Europa heeft er geen belang bij maar misschien wel een andere partij. Is het niet raar dat SA weinig mensen opneemt? Daar zit nl wel genoeg geld. De vluchtelingen worden deze kant opgedreven en niemand heeft daar baat bij. Wij niet en zij niet. Niet met deze aantallen. Ze worden steeds minder welkom geheten hier. Triest! Maar begrijpelijk.
En we laten het zelf toe. Waar zijn die demonstraties van de burgers in Den Haag? Nergens...
quote:Boomheide schreef op 29 februari 2016 @ 22:00:

En dat is het ascioale. Ik heb altijd al wat tegen urgentie gehad trouwens, ongeacht wie het zijn.

Maar als je 30 van de 40 woningen aan asielzoekers toewijst, kan ik me heel goed voorstellen dat er woede ontstaat.

Ik ben blij dat de laatste bewoners in het complexje hier geen asielzoekers zijn. Niet dat ik blij ben met de Nederlanders erin hoor (geluidsoverlast) maar toch. Ik kan wel mn eigen taal met ze spreken. En de andere: Iranese vrouw met haar dochter. Echter Nederlands sprekend en goede baan. Geen huurtoeslag ;) Dat zal ook ooit een asielzoekster geweest zijn gok ik dus er is nog wel hoop ;)Hoe weet jij dat zij geen huurtoeslag heeft en waarom zou zij ooit een asielzoekster geweest kunnen zijn? Misschien is zij wel hier geboren. Zijn haar pa en ma in 1972 hier komen wonen. Dus hoezo hoop?
Omdat ze teveel verdient voor huurtoeslag. De huur ligt net boven de huurtoeslaggrens.

En helemaal vloeiend spreekt ze de taal niet. Ze is dus niet met de Nederlandse taal opgevoed.
quote:Boomheide schreef op 29 februari 2016 @ 22:06:

En we laten het zelf toe. Waar zijn die demonstraties van de burgers in Den Haag? Nergens...Tja. Mensen gaan PVV stemmen. En daar word ik in ieder geval niet blij van.
quote]Boomheide schreef op 29 februari 2016 @ 22:13:

Omdat ze teveel verdient voor huurtoeslag. De huur ligt net boven de huurtoeslaggrens.

En helemaal vloeiend spreekt ze de taal niet. Ze is dus niet met de Nederlandse taal opgevoed.[/quote]

Praten jullie over salarissen dan?
quote]Boomheide schreef op 29 februari 2016 @ 22:13:

En verdient zij nou teveel? Of is de huur te hoog om voor huurtoeslag in aanmerking te komen. Vrije sector dan? Ik snap er niets van.
De Macedonische politie krijgt het weer druk vandaag en Griekenland is boos:

http://nos.nl/artikel/2089886-migranten ... donie.html

Ook morgen willen vluchtelingen demonstreren bij de grens tussen Griekenland en Macedonië. Volgens correspondent Marcel van der Steen worden ze steeds wanhopiger, nu ze aan de grens met Macedonië worden tegengehouden. "Als ik dit geweten had, was ik niet uit Syrië weggegaan", zegt een Syriër over de omstandigheden.

Macedonië weigert de vluchtelingen door te laten. De Grieken zijn woedend op Oostenrijk en de Balkanlanden die wegens het uitblijven van een gezamenlijke EU-aanpak de Balkanroute vrijwel hebben geblokkeerd.
Ondertussein in Calais:

De ontruiming is begonnen, de meeste bewoners reageerde aanvankelijk gelaten, maar later zijn er toch traangas en waterkanonnen en rubber kogels ingezet tegen een groep opstandelingen.

Circa 150 migranten hebben 's avonds en 's nachts de weg naar de Eurotunnel geblokkeerd en probeerden op de vrachtwagens te klimmen. Ze vielen de trucks aan met stenen, puin en ijzeren staven.

Video: https://youtu.be/atbYZcorFZQ

The initial disturbance began when authorities arrived at the refugee camp on Monday morning, informing residents that they had to leave the area within the hour, or face arrest. Last week, a Lille court authorized the demolition, but ordered the officers to spare the public facilities - mosques, restaurants and schools - that have sprung up on the site.

The construction workers then moved in to dismantle the makeshift shelters in the southern part of the slum, home to 800 to 1,000 migrants.

As police gave a one hour warning to the inhabitants, 150 to 200 of them began to throw rocks and set fire to tents. Armored police fired back with rubber bullets, and arrested a female activist from the anarchist group No Borders, who, they say, encouraged the migrants to riot. A water cannon was also turned against the protesters.

"Really three houses out of four I mean three huts out of four, or three tents out of four were already totally abandoned with a lot of garbage inside,'' said regional official Fabienne Buccio, who was in charge of the operation.

https://www.rt.com/news/3 ... viction-motorway-clashes/

https://www.rt.com/news/333967-calais-jungle-tear-gas/

The work began in the early morning, with orange-vested work crews dismantling several dozen makeshift wood-and-tarpaulin shacks by hand before two diggers loaded the debris into large trucks. Police in riot gear shielded the work, and initially there were no reports of unrest beyond a report of one British activist being arrested.

Of those who lost their homes on Monday, some had moved into space elsewhere in the camp, Help Refugees said, while others had been seen carrying sleeping bags into Calais. “We don’t really know yet what people will do, but it seems likely some will just be dispersed to other areas around Calais,” a spokeswoman said. ..

While some residents have moved into shipping container shelters and a small number have left on state-provided coaches to centres elsewhere in France, many more than the official estimate of 800 to 1,000 people remained inside the main camp.

http://www.theguardian.co ... art-of-calais-jungle-camp

Foto's : http://www.theguardian.co ... amp-clearance-in-pictures

Actievoerders probeerden de sloop te belemmeren door medewerkers van sociale diensten te belagen. De actievoerders van de beweging No Borders (Geen Grenzen) probeerden ook te voorkomen dat migranten in bussen stapten om naar een opvang buiten Calais te worden gebracht, meldde de krant Le Figaro.

Het kan enige tijd duren voor alle onderkomens en afval van het terrein van circa 100 bij 100 meter is verwijderd. In de krottenwijk wonen naar schatting 3500 mensen. Giesen sprak hulpverleners die stellen dat het tempo waarin vluchtelingen het kamp vrijwillig verlaten vandaag niet toenam. De afgelopen vier maanden hebben ongeveer 2700 vluchtelingen het kamp vrijwillig verlaten.

http://www.volkskrant.nl/ ... ngle-van-calais~a4253882/
.
Afgelopen week werd het kamp bezocht door Hollywood ster Jude Law, die samen met andere acteurs protesteerde tegen de ontruiming en aandacht vroeg voor de kinderen in het kamp. Toen ze de camera's hadden weggelegd en wilden vertrekken, werd de crew aangevallen en beroofd van hun telefoons.

After giving an inspiring performance at the “Jungle” refugee camp in Calais, the British actor Jude Law was ready to go back home. He was one foot inside his team’s coach, when his security guards were reportedly attacked by asylum seekers. Just as the film crew’s cameras were switched off, the stones came flying the security guards’ way. Calais migrants then proceeded to steal phones from the two of the minders, the Sunday People reported.

“We were shocked to see some of the migrants acting like football hooligans. The security team had stones thrown at them and two had phones smashed and stolen,” an unnamed witness told the newspaper.

Jude Law branded the camp “dangerous” after the incident, according to the newspaper.

https://www.rt.com/news/3 ... migrants-ambush-security/
.
quote:impala schreef op 01 maart 2016 @ 08:12:

Afgelopen week werd het kamp bezocht door Hollywood ster Jude Law, die samen met andere acteurs protesteerde tegen de ontruiming en aandacht vroeg voor de kinderen in het kamp. Toen ze de camera's hadden weggelegd en wilden vertrekken, werd de crew aangevallen en beroofd van hun telefoons.Nou je verwacht het niet hè.. Welkom welkom..
quote:impala schreef op 01 maart 2016 @ 08:12:

Afgelopen week werd het kamp bezocht door Hollywood ster Jude Law, die samen met andere acteurs protesteerde tegen de ontruiming en aandacht vroeg voor de kinderen in het kamp. Toen ze de camera's hadden weggelegd en wilden vertrekken, werd de crew aangevallen en beroofd van hun telefoons.

After giving an inspiring performance at the “Jungle” refugee camp in Calais, the British actor Jude Law was ready to go back home. He was one foot inside his team’s coach, when his security guards were reportedly attacked by asylum seekers. Just as the film crew’s cameras were switched off, the stones came flying the security guards’ way. Calais migrants then proceeded to steal phones from the two of the minders, the Sunday People reported.

“We were shocked to see some of the migrants acting like football hooligans. The security team had stones thrown at them and two had phones smashed and stolen,” an unnamed witness told the newspaper.

Jude Law branded the camp “dangerous” after the incident, according to the newspaper.

https://www.rt.com/news/3 ... migrants-ambush-security/Haha, wat een mop, daarna was het camp ineens dangerous, !
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
quote:mienietjefietje schreef op 01 maart 2016 @ 08:34:

[...]

Haha, wat een mop, daarna was het camp ineens dangerous, !

En de vluchtelingenhulp vakanties van Sunweb en Transavia zijn ook al een flop

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2528 ... opt__.html

AMSTERDAM -

’Vluchtelingenhulpvakanties’ van Sunweb en Transavia op het Griekse eiland Lesbos, waar duizenden asielzoekers bivakkeren, zijn een flop. „Er is nauwelijks belangstelling voor”, geeft Sunweb-baas Gert De Caluwe toe.
132.000 'vluchtelingen' zijn er de afgelopen 2 maanden al Griekenland binnengewandeld:

http://nos.nl/artikel/2089960-unhcr-hum ... eleid.html

Bijna 132.000 vluchtelingen zijn de afgelopen twee maanden in bootjes de Middellandse Zee overgestoken om een betere toekomst te zoeken in Europa. Dat is een record, zegt de VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR.

Alleen al de afgelopen 24 uur zijn 1272 vluchtelingen in de Griekse kustwateren gered. Ze waren op weg van de Turkse kust naar de Griekse eilanden.
En Griekenland wil meer geld:

http://nos.nl/artikel/2089943-grieken-w ... pvang.html

De Griekse regering heeft in Brussel een aanvraag gedaan voor bijna een half miljard euro hulp. Het geld is nodig om de toenemende aantallen vluchtelingen in het land op te vangen, melden Griekse media.

Athene houdt er rekening mee dat er de komende tijd tienduizenden vluchtelingen bij komen. Nu Macedonië zijn grens dichthoudt, is er in Griekenland steeds meer opvangcapaciteit nodig.
quote:MalleBabbe1 schreef op 01 maart 2016 @ 12:09:

En Griekenland wil meer geld:

http://nos.nl/artikel/2089943-grieken-w ... pvang.html

De Griekse regering heeft in Brussel een aanvraag gedaan voor bijna een half miljard euro hulp. Het geld is nodig om de toenemende aantallen vluchtelingen in het land op te vangen, melden Griekse media.

Athene houdt er rekening mee dat er de komende tijd tienduizenden vluchtelingen bij komen. Nu Macedonië zijn grens dichthoudt, is er in Griekenland steeds meer opvangcapaciteit nodig. Als ze dat geld nu eens gebruikten om hun eigen grens te bewaken!
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
quote:MalleBabbe1 schreef op 01 maart 2016 @ 08:50:

[...]

En de vluchtelingenhulp vakanties van Sunweb en Transavia zijn ook al een flop

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2528 ... opt__.html

AMSTERDAM -

’Vluchtelingenhulpvakanties’ van Sunweb en Transavia op het Griekse eiland Lesbos, waar duizenden asielzoekers bivakkeren, zijn een flop. „Er is nauwelijks belangstelling voor”, geeft Sunweb-baas Gert De Caluwe toe.Toch is nauwelijks belangstelling niet het zelfde als helemaal geen belangstelling, ik denk alleen niet dat die reisaanbieders er veel aan overhouden.
verba volant, scripta manent.
quote:mienietjefietje schreef op 01 maart 2016 @ 13:42:

[...]

Als ze dat geld nu eens gebruikten om hun eigen grens te bewaken!

Inderdaad,opvangen om ze daarna weer door te sluizen.

Voor grensbewaking die effectief is willen we best nog een keer een centje bijdragen,maar anders is het wel klaar lijkt me.
quote:MarianneDavids schreef op 01 maart 2016 @ 13:51:

[...]

Toch is nauwelijks belangstelling niet het zelfde als helemaal geen belangstelling, ik denk alleen niet dat die reisaanbieders er veel aan overhouden.

De reis die via Sunweb aangeboden werd was beslist geen 'aanbieding' zeg maar dát is waarom mensen dit soort georganiseerde reizen niet zien zitten.

Sunweb biedt die reizen nou niet echt uit barmhartigheid aan zeg maar al doen ze wel net alsof..
quote:pejeka schreef op 28 februari 2016 @ 11:16:

[...]

Dat is inderdaad het hele probleem. De mensen die de multiculturele samenleving al jarenlang toejuichen, al decennialang beweren dat het zo goed is voor Nederland, zo kleurrijk, en zo'n verrijking, die wonen zelf echt niet een oude "krachtwijk" die in 30 jaar tijd totaal verloederd en verbuitenlandst is. Waar je geen woord Nederlands meer hoort op straat. Waar overlast hoogtij viert. Nee, die mensen wonen zelf in keurige witte wijken waar de enige allochtoon die ze ooit tegenkomen, de Turkse tuinman van de buren is, en de Filipijnse au-pair van de andere buren. Van die mensen die dan naar een multiculti-braderie gaan, de geserveerde buitenlandse hapjes "héérlijk" vinden en het Marokkaanse dansgroepje "éénig", en die vervolgens weer in hun BMW naar de eigen witte villawijk terugrijden en tegen elkaar zeggen dat ze écht niet begrijpen waarom zo veel Nederlanders zo'n probleem hebben met buitenlanders. Want het is toch "éénig", en "kleurrijk", en een "verrijking"? En het zijn allemaal zó'n éénige lieve hartelijke mensen... Ze leven inderdaad in een eigen bubbel, een schijnwereld, hebben geen idee hoe het er echt aan toegaat in de oude wijken, hoe Nederlandse mensen die 24 uur per dag, dag in, dag uit, de rekening mogen betalen voor die éénige kleurrijke verrijkende multiculturele samenleving eraan toe zijn.

Is dat zo?

Ik juich de culturele samenleving toe. Ik vind het een verrijking voor Nederland, en dat vind ik altijd al. Ik woon in vogelaarwijk. Met meer dan 50 procent niet-westerse allochtonen, waarvan het grootste deel Marokkaans, en de tweede groep Turks.

Blijkbaar besta ik niet?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:handigmetgeld schreef op 01 maart 2016 @ 14:17:

[...]

Is dat zo?

Ik juich de culturele samenleving toe. Ik vind het een verrijking voor Nederland, en dat vind ik altijd al. Ik woon in vogelaarwijk. Met meer dan 50 procent niet-westerse allochtonen, waarvan het grootste deel Marokkaans, en de tweede groep Turks.

Blijkbaar besta ik niet?Wat vind je precies zo'n verrijking?
Ik probeer altijd een genuanceerd beeld voor mijzelf uit de media te filteren, maar eerlijk is eerlijk; ik word soms wel bang van de agressiviteit die je nu bijvoorbeeld bij de Macedonische grens ziet om de hekken maar open te krijgen, of bijvoorbeeld in Calais de onwil om je te laten registreren als vluchteling. Ik vraag me gewoon af waar dit allemaal vandaan komt, is het allemaal wanhoop? Ik snap de instelling niet zo goed geloof ik; alsof Europa een schuld heeft aan iedereen die binnen wil komen, alsof Europa iedereen kan opvangen. Snappen veel van deze mensen niet dat de middelen en ruimte van Europa ook een keer op zijn, dat Europa niet voorbereid is op de plotselinge opvang en huisvesting van, ik noem maar wat hoor, oneindig veel mensen? Hoewel ik in mijn nabije omgeving gelukkig alleen maar positieve ervaringen heb met vluchtelingen, vind ik de grimmige sfeer toch eerlijk gezegd wel griezelig.

Edit; ik denk dat ik me vooral verbaas over de agressiviteit naar landen toe, waarvan je tegelijkertijd verwacht dat ze je met open armen opvangen en van banen en huisvesting voorzien. Heb je dan zelf niet zoiets van "niet zo gek dat landen niet meer staan te springen?"
quote:MalleBabbe1 schreef op 01 maart 2016 @ 14:25:

[...]

Wat vind je precies zo'n verrijking?Dat vraag ik mij nu ook af. Er is eerder sprake van een verarming. Figuurlijk maar zeker ook letterlijk, want die multicul kost ons jaarlijks miljarden.
quote:MalleBabbe1 schreef op 01 maart 2016 @ 14:25:

[...]

Wat vind je precies zo'n verrijking?Ik geloof dat de wereld van iedereen is. Ik geloof niet in het idee dat je een stuk land zou mogen afbakenen en anderen daarbuiten houden. Nederland is altijd een land geweest waarin allerlei culturen samenkwamen, en juist die houding heeft ons groot gemaakt. Als je iets toe te voegen hebt, voeg vooral wat toe, als je dat niet hebt, ga lekker weg. Maar die regel geldt wat mij betreft voor iedereen, of je wieg nu in drente of syrie stond doet er wat mij betreft niet toe.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven