Algemeen vluchtelingentopic

03-10-2015 12:13 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

-Bij elke overtreding zal er een waarschuwing worden gegeven, bij een tweede overtreding, volgt er een pijlerban van een week en kun je dus niet meer meediscussiëren op de pijler actueel.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
quote:Wageningen1985 schreef op 06 oktober 2015 @ 22:50:

Dijkhoff kan niet anders dan gelukszoekers huisvesten hij moet de linkse rakkers van de PvdA natuurlijk tevreden houden.

Aftreden

Een man met ballen treed gewoon af.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:sabbaticalmeds schreef op 06 oktober 2015 @ 22:49:

[...]

Hoe meer olie wilders op het vuur gooit hoe meer onrust er zal ontstaan.Ik denk dat als de ervaringen in Oranje positief zouden zijn, dat er vandaag geen blokkade was geweest.
quote:Baudolino schreef op 06 oktober 2015 @ 22:54:

BGB heb jij die link nog paraat die je toen eens plaatste, in een van de eerste topics, over hoe vergelijkbaar er tegen joodse vluchtelingen aan werd gekeken door west Europa in de jaren 30 t.o.v. nu?

Wil dat graag aan iemand laten zien. Wil wel even terugkijken, maar dacht misschien heb je het zo paraat.

Nee, niet paraat. Sorry.

Was het deze niet?

https://www.groene.nl/artikel/alle-grenzen-gingen-dicht
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... er-gebeurt

Volgens de commissaris van koning is de woede van de aanwezige bewoners begrijpelijk. "De staatssecretaris stelt de gemeente verplicht zoveel asielzoekers op te vangen, zonder enig overleg. De gemeente moet maar zien hoe dat moet."

Tichelaar besluit: "Op deze manier wordt het draagvlak om vluchtelingen op te nemen op een ernstige manier ondergraaft."
quote:blijfgewoonbianca schreef op 06 oktober 2015 @ 22:49:

[img]http://www.mupload.nl/img/tmgttbx2mgy.jpg[/img]

Dan ben je toch behoorlijk hard van de commode gevallen, vroeger, als je zoiets denkt én durft te posten.Inderdaad, erg schokkend. Mag van mij ook strafbaar worden. Of je nou voor of tegen een AZC bent, dit soort uitspraken mag niet.
" IN BELGIË leefde de joodse kwestie veel sterker in de publieke opinie dan elders’, vertelt Frank Caestecker. ‘Dat kwam omdat de uitwijzing van joodse vluchtelingen net voor Kristallnacht op de politieke agenda had gestaan, de meningen waren verdeeld. De bevoegde minister stelde toen dat joodse vluchtelingen geen bescherming nodig hadden, iets wat na Kristallnacht voor een wrange nasmaak zorgde en een virulente discussie op gang bracht.’

Omdat geen enkele Belgische politicus publieke blaam wilde oplopen, werd besloten om illegale joodse vluchtelingen niet langer terug te sturen. Toch zijn er flink wat kanttekeningen te plaatsen bij deze gastvrijheid. De consulaten in Duitsland kregen het advies om zeer stringent om te springen met het verlenen van visa. Aan de Belgische grens werden joden nog steeds met man en macht tegengehouden en teruggestuurd. En net als in Nederland deden de Belgen er alles aan om de joodse vluchtelingen zo snel mogelijk te laten doorreizen.

‘Toch ging het bij de joden als een lopend vuurtje rond dat illegalen in België konden blijven’, zegt Caestecker. ‘Hun aantal nam snel toe, de Belgische regering greep in. Ze vroeg de nazi’s te verhinderen dat joden naar België zouden vluchten. De Duitsers stemden ermee in om joden die geen Belgisch visum hadden en die in de Duits-Belgische grenszone werden aangetroffen, te verhinderen naar België te reizen. De nazi’s wierpen dus ook een barricade op aan hun kant van de grens. Joden moesten vanaf dat moment dus niet alleen de Belgische grenswachters verschalken, maar ook de Duitse.’

‘Het ging om een verpauperde groep vluchtelingen, ze kwamen met duizenden tegelijk. Ook vreesde men voor een aanzuigende werking op joden in Polen en Hongarije’

‘Dat joden nergens welkom waren, heeft verschillende oorzaken’, stelt Caestecker: ‘Het ging om een totaal verpauperde groep vluchtelingen, ze kwamen met duizenden tegelijk. Bovendien vreesde men voor een aanzuigende werking, want ook in landen als Polen en Hongarije was er een enorme druk op joden. Vergeet niet dat er in 1939 ook een half miljoen vluchtelingen uit Spanje kwamen, waar Franco na de burgeroorlog een dictatuur installeerde. "

Ik zeg verder niks.
quote:dianavankrimpen schreef op 06 oktober 2015 @ 22:57:

[...]

Inderdaad, erg schokkend. Mag van mij ook strafbaar worden. Of je nou voor of tegen een AZC bent, dit soort uitspraken mag niet.Wat zou ik vinden dat ik gefaald heb, als ik dit van mijn kinderen zou lezen.
En waar moet iedereen wonen? Er is nu al woningnood. Tot hoeveel inwoners extra wil je gaan? Nederland is nu al extreem dichtbevolkt. Daar zit meer mijn zorg. Nederland volbouwen lijkt me ook niet prettig en leegstaande gebouwen bevolken is ook niet een onuitputtelijke bron van ruimte.
quote:dianavankrimpen schreef op 06 oktober 2015 @ 22:55:

[...]

Ik denk dat als de ervaringen in Oranje positief zouden zijn, dat er vandaag geen blokkade was geweest.want?
quote:dianavankrimpen schreef op 06 oktober 2015 @ 22:57:

[...]

Inderdaad, erg schokkend. Mag van mij ook strafbaar worden. Of je nou voor of tegen een AZC bent, dit soort uitspraken mag niet.Als ik werkgever was en één van mijn werknemers zou zoiets schrijven dan hoeft die persoon niet meer te komen werken.
Help iedereen een handje
quote:appelientjex schreef op 06 oktober 2015 @ 22:59:

En waar moet iedereen wonen? Er is nu al woningnood. Tot hoeveel inwoners extra wil je gaan? Nederland is nu al extreem dichtbevolkt. Daar zit meer mijn zorg. Nederland volbouwen lijkt me ook niet prettig en leegstaande gebouwen bevolken is ook niet een onuitputtelijke bron van ruimte.dichtbevolkt in bepaalde gebieden. er zijn ook behoorlijk lege provincies
Joodse vluchtelingen uit Duitsland stuitten in de jaren '30 op een pijnlijk en inhumaan Nederlands vluchtelingenbeleid

Voor de Duitse invasie in 1940 vluchten tussen de 35.000 en 50.000 Duitse Joden naar Nederland. Het merendeel probeert verder te vluchten en dat heeft de Nederlandse overheid ook het liefst. Naarmate de nood in Duitsland hoger wordt, doet Nederland de grens steeds verder dicht

Niet welkom

Daags na de Reichskristallnacht in 1938, stuurt de Nederlandse Justitie Goseling een circulaire naar de Marechaussee. 'In verband met den toestand in Duitsland is een nadere toestrooming van Joodse vluchtelingen naar ons land te verwachten. In het algemeen dient de grens ook voor deze nieuwe vluchtelingen gesloten te blijven.' Premier Colijn tijdens de algemene beschouwingen: 'Onze berichten zijn dat het buitenland de grenzen gegrendeld houdt. Dit betekent dat als wij de grenzen onbelemmerd zouden openstellen, dan ook alle vluchtelingen door dat eene open gat Nederland zouden binnenkomen. Hoeveel Joden zouden er dat zijn?'

Westerbork centrale opvang

Ondertussen wordt voor de vluchtelingen die toch de grens overkomen, gebouwd aan een centraal opvangkamp. Dit kamp mag niet op de Veluwe komen, zoals oorspronkelijk het plan was, omdat koningin Wilhelmina dat te dicht bij Paleis het Loo vindt. Dus wordt het Westerbork in het veraf gelegen Drenthe. Een kamp betaald door de Joodse gemeenschap en gebouwd met hulp van de vluchtelingen zelf. Vanaf 1939 dient Westerbork als centrale opvangplek voor de Joodse vluchtelingen
quote:krullenbol1966 schreef op 06 oktober 2015 @ 23:00:

[...]

Als ik werkgever was en één van mijn werknemers zou zoiets schrijven dan hoeft die persoon niet meer te komen werken.Wegwezen. Op staande voet en dan zien we elkaar wel voor de rechter.
The truth is neither here nor there. It's the look of the thing that matters
quote:blijfgewoonbianca schreef op 06 oktober 2015 @ 22:56:

[...]

Nee, niet paraat. Sorry.

Was het deze niet?

https://www.groene.nl/artikel/alle-grenzen-gingen-dicht

Is wel van gelijke strekking.

Het ging in die link volgens mij over een bijeenkomst van bepaalde landen. Om te praten over het vluchtelingenprobleem, de joden die uit oost Europa, Rusland en Duitsland naar het westen kwamen.

Dat was ongewenst, want men was bang voor gebrek aan werkgelegenheid en men was bang dat de joden de westerse cultuur gingen overheersen. Zoiets.

Maar ik zoek wel even, geen probleem. Thanks!
quote:hollebollegijs schreef op 06 oktober 2015 @ 22:55:

[...]

Aftreden

Een man met ballen treed gewoon af.Ben ik niet met je eens, de VVD wilt dit ook niet. Is juist voor strenger controleren en opvang in regio mijn stem gaat ook naar de VVD. Ze moeten wel.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 06 oktober 2015 @ 23:02:

Joodse vluchtelingen uit Duitsland stuitten in de jaren '30 op een pijnlijk en inhumaan Nederlands vluchtelingenbeleid

Voor de Duitse invasie in 1940 vluchten tussen de 35.000 en 50.000 Duitse Joden naar Nederland. Het merendeel probeert verder te vluchten en dat heeft de Nederlandse overheid ook het liefst. Naarmate de nood in Duitsland hoger wordt, doet Nederland de grens steeds verder dicht

Niet welkom

Daags na de Reichskristallnacht in 1938, stuurt de Nederlandse Justitie Goseling een circulaire naar de Marechaussee. 'In verband met den toestand in Duitsland is een nadere toestrooming van Joodse vluchtelingen naar ons land te verwachten. In het algemeen dient de grens ook voor deze nieuwe vluchtelingen gesloten te blijven.' Premier Colijn tijdens de algemene beschouwingen: 'Onze berichten zijn dat het buitenland de grenzen gegrendeld houdt. Dit betekent dat als wij de grenzen onbelemmerd zouden openstellen, dan ook alle vluchtelingen door dat eene open gat Nederland zouden binnenkomen. Hoeveel Joden zouden er dat zijn?'

Ondertussen wordt voor de vluchtelingen die toch de grens overkomen, gebouwd aan een centraal opvangkamp. Dit kamp mag niet op de Veluwe komen, zoals oorspronkelijk het plan was, omdat koningin Wilhelmina dat te dicht bij Paleis het Loo vindt. Dus wordt het Westerbork in het veraf gelegen Drenthe. Een kamp betaald door de Joodse gemeenschap en gebouwd met hulp van de vluchtelingen zelf. Vanaf 1939 dient Westerbork als centrale opvangplek voor de Joodse vluchtelingen

History repeats itself.

En dat doet het al duizenden jaren.
En de grote winnaar is..................

In de tijd van Hans Janmaat was dit onvoorstelbaar dat je met een extreem-rechtse politicus op de foto ging, inmiddels staan ze

in de rij als Geert op tournee gaat.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:MarianneDavids schreef op 06 oktober 2015 @ 22:27:

Ik voorzie een heleboel rellen.Dat denk ik ook wel ik hoor het iom me heen ook overal.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 06 oktober 2015 @ 22:58:

" IN BELGIË leefde de joodse kwestie veel sterker in de publieke opinie dan elders’, vertelt Frank Caestecker. ‘Dat kwam omdat de uitwijzing van joodse vluchtelingen net voor Kristallnacht op de politieke agenda had gestaan, de meningen waren verdeeld. De bevoegde minister stelde toen dat joodse vluchtelingen geen bescherming nodig hadden, iets wat na Kristallnacht voor een wrange nasmaak zorgde en een virulente discussie op gang bracht.’

Omdat geen enkele Belgische politicus publieke blaam wilde oplopen, werd besloten om illegale joodse vluchtelingen niet langer terug te sturen. Toch zijn er flink wat kanttekeningen te plaatsen bij deze gastvrijheid. De consulaten in Duitsland kregen het advies om zeer stringent om te springen met het verlenen van visa. Aan de Belgische grens werden joden nog steeds met man en macht tegengehouden en teruggestuurd. En net als in Nederland deden de Belgen er alles aan om de joodse vluchtelingen zo snel mogelijk te laten doorreizen.

‘Toch ging het bij de joden als een lopend vuurtje rond dat illegalen in België konden blijven’, zegt Caestecker. ‘Hun aantal nam snel toe, de Belgische regering greep in. Ze vroeg de nazi’s te verhinderen dat joden naar België zouden vluchten. De Duitsers stemden ermee in om joden die geen Belgisch visum hadden en die in de Duits-Belgische grenszone werden aangetroffen, te verhinderen naar België te reizen. De nazi’s wierpen dus ook een barricade op aan hun kant van de grens. Joden moesten vanaf dat moment dus niet alleen de Belgische grenswachters verschalken, maar ook de Duitse.’

‘Het ging om een verpauperde groep vluchtelingen, ze kwamen met duizenden tegelijk. Ook vreesde men voor een aanzuigende werking op joden in Polen en Hongarije’

‘Dat joden nergens welkom waren, heeft verschillende oorzaken’, stelt Caestecker: ‘Het ging om een totaal verpauperde groep vluchtelingen, ze kwamen met duizenden tegelijk. Bovendien vreesde men voor een aanzuigende werking, want ook in landen als Polen en Hongarije was er een enorme druk op joden. Vergeet niet dat er in 1939 ook een half miljoen vluchtelingen uit Spanje kwamen, waar Franco na de burgeroorlog een dictatuur installeerde. "

Ik zeg verder niks.De geschiedenis herhaalt zich, we hebben er nog steeds niets van geleerd.
Help iedereen een handje

Niet welkom

Ondertussen wordt voor de vluchtelingen die toch de grens overkomen, gebouwd aan een centraal opvangkamp. Dit kamp mag niet op de Veluwe komen, zoals oorspronkelijk het plan was, omdat koningin Wilhelmina dat te dicht bij Paleis het Loo vindt. Dus wordt het Westerbork in het veraf gelegen Drenthe. Een kamp betaald door de Joodse gemeenschap en gebouwd met hulp van de vluchtelingen zelf. Vanaf 1939 dient Westerbork als centrale opvangplek voor de Joodse vluchtelingenKomt binnenkort ook aan bod in Andere Tijden!
quote:appelientjex schreef op 06 oktober 2015 @ 22:59:

En waar moet iedereen wonen? Er is nu al woningnood. .Er staan weet-ik-veel-hoeveel kantoor- en winkelpanden leeg.
Wat ik me afvraag: voelen de mensen die 'tegen' de komst van vluchtelingen zijn zich zonder wel veilig? Met alleen het gezelschap van buurman Hans, marktkoopman Piet, yogalerares Marijke en cv-monteur Herman en weet ik veel met wie een ieder in het dagelijks leven omgaat, dus zonder Achmed en Fatima en consorten?

En zo ja, waarom? Omdat de Hollanders niet op de vlucht zijn geslagen en zodoende ontheemd vreemde capriolen kunnen gaan uithalen?

Of is het een onverenigbaar cultuurdingetje of de taal of een combi van alles?

Ik denk dat menigeen raar staat te kijken wie zich in geval van nood wie ontpopt als reddende engel: het hoeft echt niet buurman Bert te zijn, er bestaat ook een reeële kans dat moslima Fatima de redster in nood is, misschien juist omdat ze weet wat het is om in de ellende te zitten.
quote:hollebollegijs schreef op 06 oktober 2015 @ 23:03:

En de grote winnaar is..................

[IMG]http://i1337.photobucket.com/albums/o68 ... lsvf00.png[/IMG]

In de tijd van Hans Janmaat was dit onvoorstelbaar dat je met een extreem-rechtse politicus op de foto ging, inmiddels staan ze

in de rij als Geert op tournee gaat.Creepy.

Niet welkom

Ondertussen wordt voor de vluchtelingen die toch de grens overkomen, gebouwd aan een centraal opvangkamp. Dit kamp mag niet op de Veluwe komen, zoals oorspronkelijk het plan was, omdat koningin Wilhelmina dat te dicht bij Paleis het Loo vindt. Dus wordt het Westerbork in het veraf gelegen Drenthe. Een kamp betaald door de Joodse gemeenschap en gebouwd met hulp van de vluchtelingen zelf. Vanaf 1939 dient Westerbork als centrale opvangplek voor de Joodse vluchtelingenVoor de zoveelste keer dit is een compleet andere situatie
quote:gewiekst schreef op 06 oktober 2015 @ 22:38:

[...]

Ik vind het op deze schaal negeren van burgerlijke belangen een vorm van landverraad. Zelfs tijdens een "noodsituatie".Dat is een beetje ouderwetse term, landverraad. Die gebruiken we niet meer omdat we tegenwoordig spreken over mensenrechten. Is het niet zo dat daar een aparte rechtbank voor is? Ik dacht van wel iig. Als je vindt dat je mensenrechten worden geschonden, kun je iig Amnesty International op de hoogte brengen. Al vraag ik me af hoe serieus ze je claim zullen nemen, jij hebt het recht om daarover te klagen. Ieder mens trouwens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven