Algemeen vluchtelingentopic

03-10-2015 12:13 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

-Bij elke overtreding zal er een waarschuwing worden gegeven, bij een tweede overtreding, volgt er een pijlerban van een week en kun je dus niet meer meediscussiëren op de pijler actueel.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:pejeka schreef op 07 oktober 2015 @ 20:25:

[...]

Net zoals Nederlanders, Balkan-figuren en Italianen en noem maar op.

Maar de normale alledaagse Chinezen die hier zijn, passen zich netjes aan, bezorgen geen overlast, hun kinderen hangen niet op straat rond en ze zijn niet oververtegenwoordigd in allerlei criminaliteit, of mis ik iets?illegaliteit en slechte arbeidsomstandigheden. kijk eens in de keuken als je je babi pangang besteld.
quote:hollebollegijs schreef op 07 oktober 2015 @ 18:43:

[...]

Hij is niet de enige die met dit verhaal komt, Dilan Yesilgoz (VVD raadslid) en Arnold Karskens komen met gelijksoortige verhalen, een reporter in Trouw laatst ook als had hij ook Syriërs gesproken.

Wat mij stoort, is dat dergelijke verhalen doorgaans worden gepresenteerd vanuit een "zie je wel dat het allemaal gelukszoekers zijn" -houding, en dat vervolgens verhalen van vluchtelingen afgedaan worden als "afkomstig van de zieligheidsindustrie". Terwijl het natuurlijk niet of-of is. Er zijn oorlogsvluchtelingen, en er zijn anderen die, al dan niet terecht, met de stroom meedrijven. Ik snap daarom die triomfantelijke bewijsdrang niet zo. Iedereen (althans in deze discussie) is vóór hulp aan echte vluchtelingen. Er is onderling verschil van mening over hoe die hulp eruit zou moeten zien, maar daar kan de discussie over gaan. Iedereen weet dat er ook "gelukszoekers" met hen meekomen. Niemand ontkent dat. Ook is niemand voor het onbeperkt openstellen van de grenzen voor iedereen die maar binnen wil komen. Maar het is onmogelijk om aan de grens al een selectie te maken. Daar hebben we procedures voor en die moeten we afwachten. "Welkom" betekent in mijn ogen ook niet: "gooi alle grenzen maar open", maar: "stel je niet bij voorbaat vijandig op tegenover deze mensen".

Zoals ik al vaker heb geschreven: ieder verhaal dat je hoort, is een stukje van de waarheid. Er is niet één waarheid. En de vraag is niet of wij vluchtelingen willen opvangen. Ze zijn er. Op de één of andere manier zullen we ze onder dak moeten brengen, willen we niet dat de situatie helemaal uit de hand loopt.
quote:sabbaticalmeds schreef op 07 oktober 2015 @ 20:24:

[...]

Hoe kom je hier bij? Als je het hebt over integratie in de zin van de taal spreken en contact met nederlanders zijn Chinezen helemaal niet zo goed geintegreerd als sommigen je willen doen geloven.

De KPC-groep geeft, in samenwerking met het IOC in een project rond Chinese leerlingen (Wit, e.a., 2006, zie ook Rijkschroef, 1998), aan dat er knelpunten bestaan wat betreft de Chinese en de Nederlandse cultuur. Ondanks het feit dat Chinezen in Nederland over het algemeen een gewaardeerde plaats op de arbeidsmarkt bekleden en de kinderen goede schoolprestaties laten zien. De Chinese cultuur is een wij-cultuur. De Nederlandse gemeenschap is meer naar buiten gericht. Er heerst een ik-cultuur. Chinezen in Nederland hebben vaak de neiging om contacten binnen hun eigen kring en cultuur te houden. Zij vinden contact met Nederlanders overigens wel belangrijk om goed te kunnen functioneren in de Nederlandse samenleving (Wit, e.a. 2006; zie ook Rijkschroef, 1998). Met name de eerste generatie Chinese migranten is gericht op de eigen kring. Dit heeft onder andere te maken met de beperkte kennis van de Nederlandse taal (Vogels, e.a., 1999). Zij richten zich vooral op de eigen familie (Vogels, e.a., 1999; Rijkschroeff, 1998). Dit geldt, volgens cijfers uit 2001, bij uitstek voor de oudere (50 jaar en ouder) en jongere (30 tot 50 jaar) groep van de eerste generatie

bron: http://www.wereldjournali ... 02/chinezen_in_nederland/Mag allemaal waar zijn. Maar ze zijn niet oververtegenwoordigd in overlast op straat, gedragen zich over het algemeen met respect (ook al zit daar terughoudendheid bij) jegens de Nederlandse samenleving en dringen hun denkbeelden niet op aan de maatschappij.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:sabbaticalmeds schreef op 07 oktober 2015 @ 20:26:

[...]

illegaliteit en slechte arbeidsomstandigheden. kijk eens in de keuken als je je babi pangang besteld.Net als bij van der Valk dus en dat zijn rasechte Nederlanders
quote:Eindeloos schreef op 07 oktober 2015 @ 20:26:

We zijn sowieso erg populair:

http://www.telegraaf.nl/b ... r_migratie_Cariben__.htmlIk zou op de Antillen of in Venezuela blijven hoor,veel beter weer..
quote:pejeka schreef op 07 oktober 2015 @ 20:25:

[...]

Net zoals Nederlanders, Balkan-figuren en Italianen en noem maar op.

Maar de normale alledaagse Chinezen die hier zijn, passen zich netjes aan, bezorgen geen overlast, hun kinderen hangen niet op straat rond en ze zijn niet oververtegenwoordigd in allerlei criminaliteit, of mis ik iets?f

De normale alledaagse iemand-uit-een-land-waar-de-Moslim -de -grootste-godsdienst-is doet dat niet?

Het zijn toch juist de niet-normale, de niet-alledaagse mensen die dan voor problemen zouden moeten zorgen, lijkt mij?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:granny71 schreef op 07 oktober 2015 @ 20:28:

[...]

Net als bij van der Valk dus en dat zijn rasechte Nederlandersillegale rasechte nederlanders?
Regeringspartij VVD zegt zich ook grote zorgen te maken over de bootvluchtelingen die naar eilanden van het Nederlands Koninkrijk komen. „Er zijn mensen die vooral benadrukken dat het probleem nu nog heel erg meevalt. Maar het lijkt er op dat dit in de toekomst helemaal niet gaat meevallen”, zegt VVD-Kamerlid Bosman. Hij wil dat minister Plasterk (Koninkrijksrelaties) de vluchtelingenstroom snel in kaart brengt.

=============================

Ze krijgen ook wel wat op hun bordje, je zou er bijna medelijden mee krijgen.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:pejeka schreef op 07 oktober 2015 @ 20:28:

[...]

Mag allemaal waar zijn. Maar ze zijn niet oververtegenwoordigd in overlast op straat, gedragen zich over het algemeen met respect (ook al zit daar terughoudendheid bij) jegens de Nederlandse samenleving en dringen hun denkbeelden niet op aan de maatschappij.ze worden ook niet massaal uitgekotst. er is geen parlementarier die scandeert dat hij wel even minder chinezen regelt en in de telegraaf staat niet met koeieletters: Chinees breekt in. Niet omdat chinezen niet crimineel zouden zijn, wel omdat het geen nieuwswaarde heeft. de chinees speelt minder in de onderbuik dan de moslim.
quote:rosemetijs schreef op 07 oktober 2015 @ 20:28:

[...]

Ik zou op de Antillen of in Venezuela blijven hoor,veel beter weer..Ik ben op beide plaatsen geweest, maar als ik mag kiezen kies ik voor de Dominicaanse Republiek
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:sabbaticalmeds schreef op 07 oktober 2015 @ 20:31:

[...]

ze worden ook niet massaal uitgekotst. er is geen parlementarier die scandeert dat hij wel even minder chinezen regelt en in de telegraaf staat niet met koeieletters: Chinees breekt in. Niet omdat chinezen niet crimineel zouden zijn, wel omdat het geen nieuwswaarde heeft. de chinees speelt minder in de onderbuik dan de moslim.Ik zie nooit chinezen in bikini en op crocks. Slecht geintegreerd. En aardappelen eten ze volgns mij ook niet.
quote:sabbaticalmeds schreef op 07 oktober 2015 @ 20:29:

[...]

illegale rasechte nederlanders?Geloof je nu echt dat bij iedere Chinees illegalen werken?
quote:Eindeloos schreef op 07 oktober 2015 @ 20:31:

[...]

Ik ben op beide plaatsen geweest, maar als ik mag kiezen kies ik voor de Dominicaanse Republiek Daar ben ik dan weer geweest,en idd een prachtig eiland..
quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 oktober 2015 @ 20:34:

[...]

Ik zie nooit chinezen in bikini en op crocks. Slecht geintegreerd. En aardappelen eten ze volgns mij ook niet.Crocs juist wel vaak. Vooral oudere dames vreemd genoeg. Misschien is dat het enige dat na jaren serveren nog lekker zit ofzo.
quote:sabbaticalmeds schreef op 07 oktober 2015 @ 19:35:

[...]

waarom is het een probleem dat immigranten elkaar opzoeken?

je zegt zelf dat ze gemoedelijk naast elkaar leven

en dat de islam in de USA niet makkelijk geaccepteerd wordt is echt onzin. Kom eens met bewijs.

Nou ja.. Ik denk juist dat alleen zo de mensen gelukkiger zijn en dat wij in NL niet moeten willen dat we alle culturen mengen.

Maar dan gelijk dit gezegd te hebben denk ik dat NL gewoon simpelweg te klein is om dit te bewerkstelligen. En niet duidelijk/misschien wel streng genoeg.

Verder vind ik Amerika nou niet geweldig hoor, (ook al gaan wij daar wonen) daar zitten ook veel illegalen en veel eindigen letterlijk in de goot als zwerver.

Tja Obama uit zich natuurlijk nogal eens als een ware moslimlover, maar de angst voor moslims(=terrorist )is best groot onder de bevolking.

Bewijs is voor nu even Trump haha
Er schijnen in NL maar zes gemeentes te zijn waar geen Chinezen wonen.

Hoe komen die inwoners op zondag dan aan bami???
quote:sabbaticalmeds schreef op 07 oktober 2015 @ 20:31:

[...]

ze worden ook niet massaal uitgekotst. er is geen parlementarier die scandeert dat hij wel even minder chinezen regelt en in de telegraaf staat niet met koeieletters: Chinees breekt in. Niet omdat chinezen niet crimineel zouden zijn, wel omdat het geen nieuwswaarde heeft. de chinees speelt minder in de onderbuik dan de moslim.

Als het al zo zou zijn dat Chinezen voor een (groot) deel crimineel zouden zijn dan pakken ze het een stuk slimmer aan.

Van criminele Chinezen heeft de gewone burger namelijk geen last en de gevangenissen zitten ook niet vol criminele Chinezen.

Niets onderbuik gevoel maar gewoon een feit dat de Chinezen voor minder overlast zorgen en niet oververtegenwoordigd zijn in de gevangenissen.
quote:bungaa schreef op 07 oktober 2015 @ 20:37:

[...]

Nou ja.. Ik denk juist dat alleen zo de mensen gelukkiger zijn en dat wij in NL niet moeten willen dat we alle culturen mengen.

Maar dan gelijk dit gezegd te hebben denk ik dat NL gewoon simpelweg te klein is om dit te bewerkstelligen. En niet duidelijk/misschien wel streng genoeg.

Verder vind ik Amerika nou niet geweldig hoor, (ook al gaan wij daar wonen) daar zitten ook veel illegalen en veel eindigen letterlijk in de goot als zwerver.

Tja Obama uit zich natuurlijk nogal eens als een ware moslimlover, maar de angst voor moslims(=terrorist )is best groot onder de bevolking.

Bewijs is voor nu even Trump hahaWat bedoel je met dat je culturen niet moet mengen? Een intercultureel trouw en voortplantverbod? Herinvoering van de apartheid?
quote:pejeka schreef op 07 oktober 2015 @ 20:23:

[...]

Wist je dat dan niet? 90% van de Nederlanders gaat elke zondag om 9 uur naar de kerk, die slapen écht niet uit, nee, stel je voor dat er over je geroddeld wordt...Ik slaap ook niet uit maar de zeldzame keer dat ik een kerk van binnen zie is voor een huwelijk, begrafenis of in het buitenland als het om een mooie kerk gaat. Ik heb ook tig moskeeën bezocht, schoenen uit en hoofdbedekking.
verba volant, scripta manent.
quote:granny71 schreef op 07 oktober 2015 @ 20:40:

[...]

Als het al zo zou zijn dat Chinezen voor een (groot) deel crimineel zouden zijn dan pakken ze het een stuk slimmer aan.

Van criminele Chinezen heeft de gewone burger namelijk geen last en de gevangenissen zitten ook niet vol criminele Chinezen.

Niets onderbuik gevoel maar gewoon een feit dat de Chinezen voor minder overlast zorgen en niet oververtegenwoordigd zijn in de gevangenissen.maar dat betekent niet dat er sprake is van integratie.
Maar goed de vluchtelingen:

http://www.nrc.nl/nieuws/2015/10/07/gem ... financien/

Op meerdere plekken in Nederland blijken gemeenteraden en hun inwoners te botsen over de opvang van asielzoekers. Verontruste bewoners bestormden een raadsvergadering over het onderwerp in Purmerend. In Enschede zijn drie wethouders bedreigd vanwege de komst van een azc. Gisteren liep een bijeenkomst in het Drentse dorp Oranje uit de hand. Daarbij werd staatssecretaris Klaas Dijkhoff (Justitie en Veiligheid, VVD) belaagd en werden twee bussen met daarin asielzoekers geblokkeerd.
quote:MarianneDavids schreef op 07 oktober 2015 @ 20:41:

[...]

Ik slaap ook niet uit maar de zeldzame keer dat ik een kerk van binnen zie is voor een huwelijk, begrafenis of in het buitenland als het om een mooie kerk gaat. Ik heb ook tig moskeeën bezocht, schoenen uit en hoofdbedekking.ik ken veel moslims die nooit naar de moskee gaan
quote:rosemetijs schreef op 07 oktober 2015 @ 20:41:

Maar goed de vluchtelingen:

http://www.nrc.nl/nieuws/2015/10/07/gem ... financien/

Op meerdere plekken in Nederland blijken gemeenteraden en hun inwoners te botsen over de opvang van asielzoekers. Verontruste bewoners bestormden een raadsvergadering over het onderwerp in Purmerend. In Enschede zijn drie wethouders bedreigd vanwege de komst van een azc. Gisteren liep een bijeenkomst in het Drentse dorp Oranje uit de hand. Daarbij werd staatssecretaris Klaas Dijkhoff (Justitie en Veiligheid, VVD) belaagd en werden twee bussen met daarin asielzoekers geblokkeerd.

Daarbij gooide een voluptueuze vrouw zich voor de rijdende auto van de staatssecretaris waarop ze werd verwijderd door de beveiliging. Daarop besloot het dorp de toegangswegen te blokkeren.

Zo ging het
quote:bungaa schreef op 07 oktober 2015 @ 20:37:

[...]

Bewijs is voor nu even Trump hahaOm het even Amerikaans te houden: Say what? Natuurlijk moeten we lekker culturen gaan mengen. Waarom zouden we dat niet moeten doen, volgens jou? En hoe kun je mensen stoppen die het toch willen doen?
dubbel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven