Anti-Growth movement

20-06-2021 23:15 132 berichten
Nu het einde is aangekondigd van dit forum en de maskers vallen, is het misschien tijd voor de riskante vragen die je niet durfde stellen.

Zelf ben ik al een poos aan het overwegen om een beweging op gang te trekken die zich afzet tegen de nog steeds gangbare gedachte dat economische groei noodzakelijk is.
Dus bij deze kom ik eens polsen of daarvoor interesse zou zijn en wat de voornaamste tegenargumenten zijn.

Uitgangspunt: economische groei is de paarse olifant die je constant achtervolgt zonder dat je nog zicht hebt op de belastbaarheid van de planeet en de samenleving. Het najagen hiervan put onze planeet en onze actieve bevolking uit.

Stelling: economische groei is niet langer noodzakelijk voor onze samenleving, belangrijker is het om de huidige welvaart beter te spreiden over onze bevolking. Waarbij we gebruik maken van een arbeidsherverdeling en een vermogensbelasting zodat rijkdom niet geconcentreerd blijft.

Doel:
streven naar een maatschappij waarbij economie en klimaat in evenwicht zijn
afbouwen van onze bevolking om te komen tot een bevolkingskrimp
door een bevolkingsafname weer genoeg vrije ruimte te creëren voor de natuur
terugkeren naar ons evenwicht tussen betaalde arbeid en huishouden

Middelen om dit te bereiken:
invoering van de 24u werkweek, zonder loonbehoud.
afschaffing kinderbijslag, maar wel gratis onderwijs en gratis maaltijden op school
bijkomende belasting op de tweede wagen binnen een gezin
het gratis maken van sterilisatie
invoering van kindvrije premie voor 16-jarigen zolang ze geen kind op de wereld hebben gezet en dit tot hun 50ste.
rem op immigratie zodat het bevolkingsaantal niet stijgt door migratie
erfbelasting optrekken naar 100% bij bedragen boven de 100 000 euro, waarbij nadien deze belasting verdeeld wordt over gans de bevolking.


Tot hier enkele gedachten. Zoals ik zei, laatste dagen van het forum dus laat de kritiek maar komen
Totáál niet eens met die erfbelasting. Die moet naar 5 ton belastingvrij wat mij betreft. Ik vind het schande dat een partner wél belastingvrij kan erven maar een kind niet.

En waarom zou een 2e auto in een huishouden van 2 volwassenen belast moeten worden? Het zijn individuen en die hebben beiden hun onafhankelijkheid nodig.
erfbelasting 100% ?

Waarom zou ik hard werken als ik niets achterlaat voor mijn kinderen?

ik geef je ideologie 4/10, k zou niet op je stemmen
De kindvrijpremie en het afremmen van immigratie ben ik uiteraard wél voor.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het idee, ik vind alleen je plan een beetje gek.

Je wil werkweken van 24 uur met dus maar de helft aan loon, maar ik zie nergens een halvering in de kosten. Ik zou mijn huur niet kunnen betalen van de helft van mijn loon, hoor. Of is die kindvrije premie de helft van mijn loon?

Dus je betaalt 100% belasting over alles boven 100.000 euro. Het is laat en ik ben blond, betekent dat je alles na 100.000 euro inlevert? Waarom zou iemand na dat bedrag nog werken? Als ik bij de 99k kom, zou ik stoppen met werken voor een paar maandjes tot ik inteer on repeat.

Het klinkt een beetje een communistisch idee, en we weten allemaal hoe dag geëindigd is.

Desalniettemin ben ik het met je eens dat deze groei nog 1000 jaar voortzetten ook geen optie is. Of we moeten planeten leefbaar gaan maken.
Alle reacties Link kopieren
Of al je plannen realistisch/haalbaar zijn,weet ik niet.Wel verbaas ik me net als jij al jaren,dat economische groei zo bepalend lijkt om onze welvaart (en welzijn?) ahv het Bruto Nationaal Produkt af te meten.
Me een tijdlang verdiept in (zen) boeddhisme en kwam zo het begrip Bruto Nationaal geluk uit Bhutan tegen. Citaat:"Bhutan en het bruto nationaal geluk
https://www.nationalgeographic.nl/reize ... gelukkigst
Bhutan wordt geregeld gezien als een van de gelukkigste landen ter wereld. In 2011 voerde koning Jigme Singye Wangchuk het ‘bruto nationaal geluk’ in. Hij vond dat het geluk van een land niet alleen berekend zou moeten worden aan de hand van materiële zaken, zoals het bruto nationaal product, maar net eveneens door te kijken naar de gezondheid, het opleidingsniveau en de tevredenheid van de inwoners."
Iets wat mij meer aanspreekt dan onze westerse visie.Ook omdat het (bijna) iedereen nu wel duidelijk lijkt dat de reserves van de aarde niet onuitputtelijk zijn.Maar ook dat welvaart en welzijn 2 verschillende begrippen zijn.
Overigens zijn er ook westerse landen die wat breder kijken naar dit onderwerp.Daarvoor hoef je niet alleen in het oosten te zijn.Uit zelfde artikel/link als eerder genoemd :-]
"Waar ligt het geluk?
Om het ultieme geluk te vinden moet je volgens de VN naar Noorwegen vertrekken. Waar het land in 2016 nog op nummer vier op de ranglijst stond, is het nu naar de eerste plek gesprongen. Daarna volgen Denemarken, IJsland en Zwitserland. Al deze landen scoren hoog op de factoren: zorgzaamheid, vrijheid, vrijgevigheid, eerlijkheid, gezondheid, inkomen en een goed bestuur. Nederland staat op de zesde plek en België op de zeventiende plek. Geen slechte scores!"
nighttripper wijzigde dit bericht op 20-06-2021 23:46
23.69% gewijzigd
Vraag blijft,why is the rum gone?
Alle reacties Link kopieren
Interessant! Ik kan me vinden in het uitgangspunt en de stelling, maar niet met alle middelen om dit te bereiken. Ik sta op het punt naar bed te gaan, dus dit is een tvptje voor morgen ;)
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Alle reacties Link kopieren
Aviendha schreef:
20-06-2021 23:41
Interessant! Ik kan me vinden in het uitgangspunt en de stelling, maar niet met alle middelen om dit te bereiken. Ik sta op het punt naar bed te gaan, dus dit is een tvptje voor morgen ;)
Hier idem.

Ik snap die nadruk op economische groei niet, maar hoe we anders moeten gaan leven, daarover lopen duidelijk de meningen uiteen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Maar wat doen we dan aan de vergrijzing? Dat begint nu in bepaalde sectoren al problemen te geven.

En met de 24 uur werkweek met verminderd loon? Ik kan dan niet meer rondkomen, als de kosten hetzelfde blijven.

Hoe denk jij over een universeel inkomen Moirmel?
Alle reacties Link kopieren
Maar, hoe zie je dan de handel voor je?
In het topic 'economische toekomst' pleitte ik o.a. voor
-meer terug naar echte beroepen/functies,
-een wat eenvoudiger leven,
-en als land zelfstandiger blijven c.q. voorzieningen in stand houden (landbouw, veeteelt, zorg e.d.) enz.

Dat was daar in de discussie dat de EU -even kort door de bocht- iedereen even arm wil en alles en iedereen moet en zal van elkaar afhankelijk zijn.....

Je schreef toen (zie onder) een reactie op mijn post:

Gebruna schreef:
16-06-2021 13:50
Waarom zou het mis gaan met een land wanneer er geen/weinig export is?
Een land (of gemeenschap) dat in de levensbehoeften van de inwoners kan voorzien, d.m.v. eigen landbouw, veeteelt, techniek, arbeid, etc. kan toch prima draaien?
Wat je zelf niet hebt of kan produceren, koop je in bij derden (of ruil je met derden).
En zo niet: dan zal je een andere oplossing moeten bedenken of het 'zonder' X moeten zien te stellen.


Moirmel woensdag 16 juni 2021 om 14:13
Bij deze post krijg ik het idee dat jij niet volledig beseft hoe verweven onze handel momenteel is.

Vraag:
Hoe neem je de EU + 'de handel' mee in jouw voorstel?
redbulletje schreef:
20-06-2021 23:18
Totáál niet eens met die erfbelasting. Die moet naar 5 ton belastingvrij wat mij betreft. Ik vind het schande dat een partner wél belastingvrij kan erven maar een kind niet.

En waarom zou een 2e auto in een huishouden van 2 volwassenen belast moeten worden? Het zijn individuen en die hebben beiden hun onafhankelijkheid nodig.
Hoge erfbelasting omdat je niet rijk moet worden door de prestaties van je ouders.
Bijkomende belasting op tweede wagen omdat het eigenlijk redelijk onbeschoft is om te denken dat je dit stuk blik overal maar kunt vervoeren en parkeren. Hoeveel openbare ruimte wordt niet ingenomen door wagens die stil staan?
syntax18 schreef:
20-06-2021 23:20
erfbelasting 100% ?

Waarom zou ik hard werken als ik niets achterlaat voor mijn kinderen?

ik geef je ideologie 4/10, k zou niet op je stemmen
Dat is net het punt: waarom zou je hard werken om alsmaar meer kapitaal op te bouwen?
Yavanna schreef:
21-06-2021 00:17
Maar wat doen we dan aan de vergrijzing? Dat begint nu in bepaalde sectoren al problemen te geven.

En met de 24 uur werkweek met verminderd loon? Ik kan dan niet meer rondkomen, als de kosten hetzelfde blijven.

Hoe denk jij over een universeel inkomen Moirmel?
De vergrijzing is een tijdelijk probleem waarbij we moeten bekijken hoeveel middelen we hiervoor vrijmaken.
Voor mij en sommige anderen is het allang duidelijk dat we op dit vlak moeten snijden in de medische voorziening.
Niet in de mate dat we ouderen laten lijden, maar wel dat we geen kostelijke behandelingen meer opstarten waarbij we weten dat het de levensduur slechts enkele maanden verlengt.
Alle reacties Link kopieren
-
chocolol wijzigde dit bericht op 21-06-2021 03:17
99.85% gewijzigd
@Gebruna:
Ik neem de EU in de eerste plaats mee door te pleiten om overal de officiële werkweek terug te brengen tot 24 uur. Daarnaast moet de EU tevens een minimumloon hanteren waardoor we komaf maken met de praktijk van goedkope buitenlandse arbeiders.

Temeer moet er een einde komen aan goedkoop transport. Het is tijd dat we de werkelijke prijs betalen voor de producten die ons land in komen.
Het is tijd dat we betalen voor de vervuiling die onze invoer veroorzaakt.
50cent voor een pakketje uit China, is dat normaal? Zijt ge niet beschaamd!
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat een alleenstaande rondkomen van een inkomen ad 24 uur per week?

Waarom niet terug naar één fulltime kostwinner per voordeur/huishouden - in 1 x 40 uur, of 2 x 20 uur per week werken (of andere verdeling).
Dat zou héél veel winst kunnen opleveren voor het milieu (géén twee auto's) en minder zorg nodig (mantelzorg, kinderopvang e.d. weer meer in de eigen sociale kring/omgeving) en voor de -geestelijke en fysieke- gezondheid.
Etc.

Pakketjes hoeven niet uit China te komen als we zelf weer duurzame gebruiksgoederen gaan maken. En stoppen met de wegwerpcultuur, telkens het huis een totale metamorfose, etc.
Gebruna schreef:
21-06-2021 03:05
Hoe gaat een alleenstaande rondkomen van een inkomen ad 24 uur per week?

Waarom niet terug naar één fulltime kostwinner per voordeur/huishouden - in 1 x 40 uur, of 2 x 20 uur per week werken (of andere verdeling).
Dat zou héél veel winst kunnen opleveren voor het milieu (géén twee auto's) en minder zorg nodig (mantelzorg, kinderopvang e.d. weer meer in de eigen sociale kring/omgeving) en voor de -geestelijke en fysieke- gezondheid.
Etc.

Pakketjes hoeven niet uit China te komen als we zelf weer duurzame gebruiksgoederen gaan maken. En stoppen met de wegwerpcultuur, telkens het huis een totale metamorfose, etc.
Gedaan met de alleenstaande die zichzelf fatsoenlijk kan onderhouden. Dat is een aberratie van onze natuurlijke staat.
Wederom de promotie om samen te leven.
Het eerste wat in mij opkomt: Kate Raworth.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Doughnu ... mic_model)

Ik vind het een interessant idee. Want waarom denken zoveel mensen dat groei oneindig door kan gaan? Er is maar een beperkte hoeveelheid grondstoffen op aarde.

Verder heb ik bijzonder weinig kennis van economische processen. En kan daarom moeilijk beoordelen hoe realistisch het is en wat de bezwaren zijn. Je ziet aan de reacties hier al dat men snel in een weerstand schiet zodra een initiatief hen persoonlijk raakt. Niet vreemd (als ik een hypotheek had zou ik niet blij worden van afschaffing van de HRA en zo), maar dat maakt wel dat het totaal omgooien van het huidige systeem erg moeilijk, zo niet onmogelijk, is. Via de politiek zie ik dit niet snel gebeuren, dat is politieke zelfmoord. Al zie je wel dat een partij als de PvdD het in de marge best goed doet. Of het als maatschappelijke beweging invloed kan krijgen, geen idee. Ik heb toch het idee dat in de praktijk veel mensen denken: alles best zolang het mij maar niet raakt. Na mij de zondvloed. NIMBY.

Ik volg (zolang het nog kan :cry: )
anoniem_328177 wijzigde dit bericht op 21-06-2021 07:46
0.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
je kan verzinnen wat je wil om de planeet te sparen; het draait in werkelijkheid om macht.

gaan wij afzien, dan zetten andere landen juist een tandje bij om meer te consumeren.

in China mogen ze nu drie kinderen krijgen, en dat is niet voor niets. het is de bedoeling om nu ook getalsmatig te gaan domineren nu Europa besloten heeft zichzelf te beknibbelen om de planeet te redden. Dat komt China prima uit: nu meer chinezen dan ooit op de wereld zetten en dan wordt Europa vanzelf tot nul gereduceerd.

de EU heeft al geen eigen productie meer over; stopt China met leveren aan de rest van de wereld dan wordt die (nu al) volledig op de knieën gedwongen. Het licht gaat dan uit. Men wéét nieteens meer hoe men hier iets zelf moet maken. De kennis is er niet meer. Men handelt hier alleen nog maar met spullen daar gekocht. Wil men iets hier weer zelf gaan produceren, dan moet men daarvoor in India en China eerst lessen gaan nemen.

ik denk dat China opperbest ziet dat het met de planeet vanzelf beter gaat als Europa economisch weggevaagd is.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Dan breng je Nederland terug naar een na-oorlogse staat, terwijl landen rond ons heen wel gewoon doorgaan met ontwikkelen. Jouw intenties zijn misschien puur, maar voor veel mensen gaat het om macht over andere mensen. Wordt Nederland een soort communistisch land waar inspanning verboden is en men per se arm moeten blijven.
Let’s go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Nighttripper schreef:
20-06-2021 23:39
Of al je plannen realistisch/haalbaar zijn,weet ik niet.Wel verbaas ik me net als jij al jaren,dat economische groei zo bepalend lijkt om onze welvaart (en welzijn?) ahv het Bruto Nationaal Produkt af te meten.
Me een tijdlang verdiept in (zen) boeddhisme en kwam zo het begrip Bruto Nationaal geluk uit Bhutan tegen. Citaat:"Bhutan en het bruto nationaal geluk
https://www.nationalgeographic.nl/reize ... gelukkigst
Bhutan wordt geregeld gezien als een van de gelukkigste landen ter wereld. In 2011 voerde koning Jigme Singye Wangchuk het ‘bruto nationaal geluk’ in. Hij vond dat het geluk van een land niet alleen berekend zou moeten worden aan de hand van materiële zaken, zoals het bruto nationaal product, maar net eveneens door te kijken naar de gezondheid, het opleidingsniveau en de tevredenheid van de inwoners."
Iets wat mij meer aanspreekt dan onze westerse visie.Ook omdat het (bijna) iedereen nu wel duidelijk lijkt dat de reserves van de aarde niet onuitputtelijk zijn.Maar ook dat welvaart en welzijn 2 verschillende begrippen zijn.
Overigens zijn er ook westerse landen die wat breder kijken naar dit onderwerp.Daarvoor hoef je niet alleen in het oosten te zijn.Uit zelfde artikel/link als eerder genoemd :-]
"Waar ligt het geluk?
Om het ultieme geluk te vinden moet je volgens de VN naar Noorwegen vertrekken. Waar het land in 2016 nog op nummer vier op de ranglijst stond, is het nu naar de eerste plek gesprongen. Daarna volgen Denemarken, IJsland en Zwitserland. Al deze landen scoren hoog op de factoren: zorgzaamheid, vrijheid, vrijgevigheid, eerlijkheid, gezondheid, inkomen en een goed bestuur. Nederland staat op de zesde plek en België op de zeventiende plek. Geen slechte scores!"
Als jij nu met Moiren een mooi programma gaat maken ben ik wel geïnteresseerd.
Maar geen immigratie en geen zorg voor wat er verder naast ons land gebeurd ind de wereld, is voor mij een dealbreaker.
Verder interessant.

Verder denk ik dat nl kampioen is om op papier alles heel goed geregeld te hebben maar ben ik nogal een racisme/armoede/buitensluit wappie. Ik denk dat er heel hardnekkige mechanismes en denkbeelden in dit land leven waar geen open gesprek over gevoerd kan worden over buitensluiten van bepaalde groepen.
Kijk naar de toeslagenaffaire, op papier prima geregeld maar er zijn allemaal interne eigen regels en vrijheden waardoor buitensluiten hoogtij viert.
En het boeit weinig mensen echt iets.
Alle reacties Link kopieren
Moirmel schreef:
21-06-2021 01:55
Dat is net het punt: waarom zou je hard werken om alsmaar meer kapitaal op te bouwen?
Als je kinderen een mooie eigen kans krijgen om hun eigen leven in te richten is dat niet nodig. Maar op dit moment hebben kinderen hun ouders nog nodig om een opleiding etc te kunnen betalen of een eigen woning.
Dus dat deel van het idee staat me wel aan. We leven nu op kosten van anderen.
Moirmel schreef:
21-06-2021 01:53
Hoge erfbelasting omdat je niet rijk moet worden door de prestaties van je ouders.
Bijkomende belasting op tweede wagen omdat het eigenlijk redelijk onbeschoft is om te denken dat je dit stuk blik overal maar kunt vervoeren en parkeren. Hoeveel openbare ruimte wordt niet ingenomen door wagens die stil staan?

Want? Je schrijft in je OP dat dat geld dan verdeeld moet worden over de hele bevolking. Dus het zuur gespaarde geld van mijn ouders gaat dan ook naar mensen die alles voor de lol hebben uitgegeven.

Mijn ouders hebben flink gespaard zodat ze op hun oude dag geld hebben om hulp en zorg zelf in te kopen. Daar hebben ze ook dingen voor gelaten. Stel dat ze dat geld niet op maken omdat ze eerder overlijden of weinig hulp nodig hebben. Dan gaan alle anderen meedelen in hun overschot. Echt krankjorum om zo te gaan denken.

Belasting op de tweede auto, alsof elke tweede auto er voor Piet Snot staat.
Gebruna schreef:
21-06-2021 03:05
Hoe gaat een alleenstaande rondkomen van een inkomen ad 24 uur per week?

Waarom niet terug naar één fulltime kostwinner per voordeur/huishouden - in 1 x 40 uur, of 2 x 20 uur per week werken (of andere verdeling).
Dat zou héél veel winst kunnen opleveren voor het milieu (géén twee auto's) en minder zorg nodig (mantelzorg, kinderopvang e.d. weer meer in de eigen sociale kring/omgeving) en voor de -geestelijke en fysieke- gezondheid.
Etc.

Pakketjes hoeven niet uit China te komen als we zelf weer duurzame gebruiksgoederen gaan maken. En stoppen met de wegwerpcultuur, telkens het huis een totale metamorfose, etc.

En wie gaat dan al het werk doen wat overblijft? In sommige sectoren is nu al geen personeel te krijgen.

Welk werk is nog leuk of interessant genoeg als je er maar zo weinig mee bezig bent?

Hoe gaan partners zich wapenen voor een scheiding?
Het is natuurlijk interessant om te kijken hoe de deelmaatregelen hebben uitgepakt in andere landen.
En dan te berekenen wat de situatie over 50 jaar is als je ze allemaal uit zou voeren.

Ik vermoed dat het een heel erg slecht idee zal blijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven