Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

26-04-2012 13:33 1995 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie:

Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

AMSTERDAM - Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt de nationale dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam te boycotten.

Het comité wil dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei een omstreden gedicht van de 15-jarige scholier Auke de Leeuw terugtrekt.

De scholier zal een gedicht voordragen over de 'foute keuze' van zijn oudoom, die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de Waffen-SS. Het Auschwitz Comité zegt hier ''met ontzetting'' kennis van te hebben genomen. ''De Waffen-SS heeft zich aan het Oostfront schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden.''

Schofferen

Het Comité vindt dat slachtoffers en daders niet op hetzelfde moment herdacht kunnen worden. ''De keuze van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is strijdig met iedere vorm van zinnelijk denken en fatsoen. Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam.''

Het gedicht

Auke de Leeuw - Foute keuze

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe

Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt

Koos voor een verkeerd leger

Met verkeerde idealen

Vluchtte voor de armoede

Hoopte op een beter leven

Geen weg meer terug

Als een keuze is gemaakt

Alleen een weg vooruit

Die hij niet ontlopen kan

Vechtend tegen Russen

Angst om zelf dood te gaan

Denkend aan thuis

Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet

Zijn moeder is verscheurd door de oorlog

Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten

En een vechtend aan het oostfront

Alle elf had ze even lief

Dirk Siebe kwam nooit meer thuis

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe

Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden
Naast ongepast vind ik het trouwens ook een verschrikkelijk, tenenkrommend slecht gedicht, maar dat geheel terzijde.
quote:missinnuenda schreef op 26 april 2012 @ 15:52:

Naast ongepast vind ik het trouwens ook een verschrikkelijk, tenenkrommend slecht gedicht, maar dat geheel terzijde.Dat ook, ja. Pijn aan de ogen slecht. En wie vernoemt zijn kind in godsnaam naar een SS-er?
Am Yisrael Chai!
quote:bibliotheek schreef op 26 april 2012 @ 15:46:

[...]

Ik ga het gewoon nog maar een keer vragen. Zie je geen verschil in gradatie van slachtofferschap tussen ome Dirk en de vergaste joden? De reden dat iedereen hier tegen te hoop loopt, is dat er zo'n enorm gapend gat ligt tussen de verschrikkingen van de concentratiekampen en het particuliere verdriet om een oom die een beetje dom is geweest.

Nee, dat verschil zie ik niet.

Beide zijn slachtoffer van een oorlog.
quote:fashionvictim schreef op 26 april 2012 @ 15:48:

Echt, volgens mij wil Nederland graag de risee van de hele wereld worden, ofzo. Dat je de lachsalvo's vanaf de overkant van de oceaan hoort schallen, voordat er een note to self gemaakt wordt om die Dutch morons in de toekomst vooral niet te bevrijden mocht het ooit weer nodig zijn.Je hebt je mond er vol van hoeveel leed er de Joden is aangedaan, maar ondertussen ben je zelf zo aggressief als de pest. Treffend.
quote:alfa-man schreef op 26 april 2012 @ 15:49:

Een jongen uit een normaal gezin, met 4 broers die de juiste keuze maakten kiest voor het kwade. Waarom? Dat zet me aan het denken ja. En dat maakt me volgens mij geen mafkees.Hij koos toch niet bewust voor 'het kwade' zeg je toch? Hij is toch juist slachtoffer?
quote:Twinkle1001 schreef op 26 april 2012 @ 15:48:

[...]

[...]

Hoe weet jij zo zeker dat hij niet wist wat hij deed, toen hij besloot SS'er te worden?Ik heb het niet per se over die meneer uit het gedicht. Ik heb het nu gewoon over een jonge vent die een verkeerde keuze maakt en dat ik dat gewoon wel een slachtoffer vind.
quote:tzippa schreef op 26 april 2012 @ 15:50:

[...]

En een boek door een jood geschreven die het proces van Eichmann heeft bijgewoond en een verklaring probeert te vinden/onderbouwen hoe dit kan gebeuren niet?

Het is maar 1 boek, de bewuste jood had ook mijn Kampf kunnen lezen of de joodse geschriften kunnen bestuderen. Dan had hij al veel antwoorden kunnen vinden op het intens slechte van het gedachte goed van de nazisme

In dat boek staat juist wat ik probeerde te zeggen, in Auswitz heb ik niks te zoeken.Gelukkig niet, toch zeer leerzaam
quote:helene31 schreef op 26 april 2012 @ 15:46:

[...]

Nee, dat bedoel ik absoluut niet.

Ik wil ermee zeggen dat het belichten van twee kanten van de zaak enorm kwetsend kan zijn voor de slachtoffers die nog in leven zijn nu.

Over een aantal jaar zijn er geen mensen meer in leven die de oorlog hebben meegemaakt en dan kun je m.i. wél breder gaan kijken. Daar is nu het moment niet voor.

Aanvulling: met dat laatste bedoel ik dus het belichten van foute keuzes en daarvan leren. Niet de loftrompet steken.

Ja, en dat vind ik dus ook zo irritant aan dit gebeuren, als we zo gaan denken, kan ik helemaal niks meer zeggen, want alles is wel kwetsend voor iemand; je kan het nooit goed doen.

Maar goed ik ben meer het type; als je het allemaal zo erg vindt; DOE er wat aan, ipv oeverloze discussies voeren...

(is trouwens niet tegen jou bedoeld Helene, maar in het algemeen hier)
quote:missinnuenda schreef op 26 april 2012 @ 15:48:

[...]

Een slachtoffer waarvan dan? Van zijn eigen niet-nadenken?Ook dat. Maar ook van de oorlog.
quote:2Italy2 schreef op 26 april 2012 @ 15:51:

[...]

Er zijn er ook maar 6 miljoen vermoord, dus....waar praten we over

Ach er zijn ook maar 24 miljoen Russen omgekomen. Dat is.....3x zoveel!!

Maar daar gaat het nu niet om. Het gaat er gewoon omdat dit gedicht volledig ongepast is op een dodenherdenking. Echt waar, ik zie het al voor me, hier in Duitsland of in Rusland wordt op 11 november/9 mei een gedicht voorgelezen en waarin wordt opgeroepen dat iemand die vrijwillig bij de SS gaat ook een 'slachtoffer' is. Ongepast.
quote:BeautyBeast schreef op 26 april 2012 @ 15:48:

Het WO II-verdriet is exclusief voorbehouden aan de Joden. Mag ik vast niet zeggen, wat dan ben je antisemiet.nee hoor niet louter en alleen voorbehouden aan joden, ook aan homoseksuelen, zigeuners, mensen van het verzet, en nog veel meer.....maar voor mij is 4 mei nu net ff niet de dag om de SS-rs van toen nu zo zielig te vinden en te herdenken....
quote:BeautyBeast schreef op 26 april 2012 @ 15:48:

Het WO II-verdriet is exclusief voorbehouden aan de Joden. Mag ik vast niet zeggen, wat dan ben je antisemiet.

Het is in ieder geval niet voor de daders. Mag ik dat zeggen? Jonge jongen, op zoek naar avontuur? Een paar centen? Prima hoor, zijn goed recht maar wel een keuze!

In die tijd wist men dondersgoed dat de WaffenSS geen goed nieuws was en je werd verguist als je er bij ging. Dat is niet iets van achteraf wat die arme jongen toen niet kon weten. Je gaat nota bene dienen in een vreemde krijgsmacht! Iets wat een Poncke Princen tot aan zijn dood is nagedragen maar waar ome Dirk nu postuum blijkbaar "slachtoffer" is...

Jammer als Dirk hondsnaief was en echt he-le-maal niks wist van de situatie (wat niet kán) maar dan nog is hij wel verantwoordelijk. Je hebt de plicht je te informeren bij dit soort politieke keuzes.
quote:alfa-man schreef op 26 april 2012 @ 15:53:

[...]

Je hebt je mond er vol van hoeveel leed er de Joden is aangedaan, maar ondertussen ben je zelf zo aggressief als de pest. Treffend.Alfa man, je bent aan de lopende band FV aan het beledigen? Waarom? FV is verontwaardigd en dat uit ze. Maar wil jij haar 'agressie' vergelijken met het leed wat de joden is aangedaan? Serieus waar?
quote:Yraatje schreef op 26 april 2012 @ 15:53:

[...]

Beide zijn slachtoffer van een oorlog.Maar je ziet toch wel in dat de Joden geen keuze hadden? En deze Dirk Siebe wel? Of wil je zeggen dat hij door zijn omstandigheden is gedwongen om SS-er te worden? Dat vind ik wel apart dan, omdat je helemaal niet weet wat die omstandigheden waren. In feite kunnen wij hier niks weten over de mate van keuzevrijheid die Dirk Siebe had. Wat we wel kunnen zeggen, is dat het begrijpelijk is dat een herdenking van daders, op wat oorspronkelijk een herdenking van slachtoffers is, bij veel mensen weerstand zal oproepen. En dat dan op zich al reden genoeg mag zijn om dit gedicht niet voor te dragen.
quote:Twinkle1001 schreef op 26 april 2012 @ 15:54:

[...]

Hij koos toch niet bewust voor 'het kwade' zeg je toch? Hij is toch juist slachtoffer?Ik ken ome Dirk niet persoonlijk. Ik kan dus alleen maar speculeren over zijn gedachtegang. Simpelweg stellen dat het een slecht persoon was die hopelijk lekker doodgeschoten is aan het eind, dat gaat me een beetje te ver.
quote:fashionvictim schreef op 26 april 2012 @ 15:53:

Dat ook, ja. Pijn aan de ogen slecht. En wie vernoemt zijn kind in godsnaam naar een SS-er?

Dat vraag ik me dus ook af. Ik vind het ziek.

Ik denk dat de familie van Dirk zichzelf op deze verwrongen manier probeert te rehabiliteren.
quote:2Italy2 schreef op 26 april 2012 @ 15:55:

[...]

Ok, je hebt duidelijk nog nooit over het boek gehoord, laat staan het gelezen... Ga nou maar eerst even lezen over HAAR en HAAR boek en achtergrond voordat je antwoord geeft.
quote:fashionvictim schreef op 26 april 2012 @ 15:53:

[...]

Dat ook, ja. Pijn aan de ogen slecht. En wie vernoemt zijn kind in godsnaam naar een SS-er?Ik vermoed dat de jongen niet is vernoemd naar de keuzes van een familielid, maar naar de zoon van die moeder van elf kinderen.
quote:rozenstruikje schreef op 26 april 2012 @ 15:56:

[...]

Alfa man, je bent aan de lopende band FV aan het beledigen? Waarom? FV is verontwaardigd en dat uit ze. Maar wil jij haar 'agressie' vergelijken met het leed wat de joden is aangedaan? Serieus waar?FV is aan de lopende band Nederland en de Nederlanders aan het beledigen. Ik reageer.
quote:alfa-man schreef op 26 april 2012 @ 15:53:

[...]

Je hebt je mond er vol van hoeveel leed er de Joden is aangedaan, maar ondertussen ben je zelf zo aggressief als de pest. Treffend.

Ik heb het woord "leed" "joden" "aangedaan" niet in de mond genomen, hoor.

Ik vind het in de eerste plaats echt van stuitende domheid getuigen dat je uberhaupt op het idee komt een gedicht voor een SS-er te gaan voordragen op Dodenherdenking.

In de tweede plaats vind ik het van absolute respectloosheid en ondankbaarheid getuigen naar degenen die dit land bevrijd hebben.

In de derde plaats vind ik het getuigen van een lachwekkend gebrek aan historisch besef en begrip van wat de holocaust ook weer was.

In de vierde plaats vind ik het tekenend voor het morele verval en de domheid van deze maatschappij dat dit belachelijke idee niet alleen bedacht is, maar dat er ook nog mensen zijn die dat toejuichen.

Als ik iemand zie schrijven dat ze een SS-er en die plusminus 10 miljoen onschuldigen die vergast zijn, waar experimenten op uit zijn gevoerd, die gemarteld zijn, en ga zo maar door, even grote slachtoffers vindt, dan kan ik alleen maar hoofdschuddend bedenken "why God, why? Why am I surrounded by such utter, utter stupidity?"
Am Yisrael Chai!

[...]

Beide zijn slachtoffer van een oorlog.

Echt niet? Dat vind ik oprecht verbijsterend...

Jongen: wil avontuur, kiest voor de ss. Hij moet mensen doodschieten en omdat hij dat niet goed genoeg doet, wordt hij voor straf naar het oostfront gestuurd, waar hij doodvriest.

Jongen: is joods, is gedurende de jaren dertig door Europa gevlucht, omdat hij niet meer welkom was in zijn eigen land, Polen. Wordt daarna opgehokt in een ghetto. Dan komen de nazi's en zetten hem op een trein naar god weet waar. Daar aangekomen wordt hij gekeurd, of hij nog werk kan doen. Dan wordt hij genummerd en moet hij elke dag zinloze arbeid uitvoeren tot hij crepeert, in de wetenschap dat al zijn geliefden dood zijn of dood zullen gaan. Hij wordt vakkundig ontdaan van zijn waardigheid en dan wordt hij vergast en op een berg gegooid.

Nog steeds niet?
quote:tzippa schreef op 26 april 2012 @ 15:57:

[...]

Ok, je hebt duidelijk nog nooit over het boek gehoord, laat staan het gelezen... Ga nou maar eerst even lezen over HAAR en HAAR boek en achtergrond voordat je antwoord geeft.Waarom? In dat boek heb ik niets te zoeken.
quote:alfa-man schreef op 26 april 2012 @ 15:58:

[...]

FV is aan de lopende band Nederland en de Nederlanders aan het beledigen. Ik reageer.

Ik ben het overigens volledig met FV eens

[...]

Beide zijn slachtoffer van een oorlog.Ik begin jou te begrijpen. Jij ziet het verschil in gradatie niet tussen een landverrader en een vergaste jood.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
quote:alfa-man schreef op 26 april 2012 @ 15:57:

[...]

Ik ken ome Dirk niet persoonlijk. Ik kan dus alleen maar speculeren over zijn gedachtegang. Simpelweg stellen dat het een slecht persoon was die hopelijk lekker doodgeschoten is aan het eind, dat gaat me een beetje te ver.Misschien geen slecht persoon. MIsschien ging hij slechts voor het avontuur en interesseerde politiek hem helemaal niks. Kan. Maar dan had hij dus op zijn minst weinig oog voor de (politieke) consequenties van zijn keuze. Of hij wist die wel maar het interesseerde hem niet. Prima, maar als je in oorlogstijd besluit met de bezetter te gaan heulen en in hun meest extreme legeronderdeel te gaan dienen dan moet je gewoon niet achteraf gaan piepen dat je als "fout "gezien wordt. Zo wordt het spel nou eenmaal gespeeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven