Baudet en zijn ideeën..

20-05-2019 16:12 1748 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.nu.nl/politiek/5900676/baud ... KlchI-KQgM

WAT een mafklapper..

Heb er ff geen woorden voor..
Alle reacties Link kopieren
Nuancee schreef:
09-07-2019 16:56
Helemaal off topic: Rosabella, hoe zou jij mijn politieke voorkeur inschatten, als ik gehuld in mijn meest opvallende tijgerprint bij jou aanbel? :yes: Ben benieuwd.
Op basis van je postings hier zou ik je in de linkse hoek plaatsen.
GroenLinks of PvdD :proud:
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Trouwens als je in een tijgerprintje bij mij aan zou bellen dan zou ik denken dat je helemaal niet gaat stemmen want dat heb toch geen zin. :proud:
Ik vind juist dat iedereen ongeacht wat hij/zij stemt altijd van zijn stemrecht gebruik moet maken.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Rosabella1 schreef:
09-07-2019 17:01
Op basis van je postings hier zou ik je in de linkse hoek plaatsen.
GroenLinks of PvdD :proud:
Zo zie je maar weer, hoe gauw je iemand onterecht in een hokje kan stoppen. Ik heb niets met PvdD, behalve dan dat er meer aandacht voor het welzijn van dieren, vleesproductie en vegetarisch eten is gekomen. Één keer in mijn leven heb ik op Jolande Sap, toen lijsttrekker van Groen Links gestemd. Ik had een werkelijk geweldig interessant en open gesprek met haar gehad en ik kon me in haar visie en haar standpunten heel goed vinden. Maar al gauw na deze ontmoeting was het over en uit met de politieke carrière van Jolande bij Groen Links. Die partij veranderde naar iets, waar ik me deels niet meer kon vinden, deels wel, maar te weinig om mijn stem eraan te geven. Ik ben een zwevende kiezer en baseer mijn oordeel op partijprogramma's, op mensen die deze partijprogramma's in daden moeten/kunnen omzetten, ik evalueer telkens wat er van de visie van een partij terecht is gekomen, ik kijk naar kamerdebatten en ik probeer op allerlei manieren te achterhalen met welke partijen ze willen samenwerken, of ze bereid zijn om compromissen te sluiten, of ze zeggen wat ze doen en doen wat ze zeggen (sorry Zaza!)
Als ik volgende keer ga stemmen, trek ik stellig een tijgerprint aan en denk ik aan jou :winkie: .
Alle reacties Link kopieren
Nuancee schreef:
09-07-2019 18:28
Zo zie je maar weer, hoe gauw je iemand onterecht in een hokje kan stoppen. Ik heb niets met PvdD, behalve dan dat er meer aandacht voor het welzijn van dieren, vleesproductie en vegetarisch eten is gekomen. Één keer in mijn leven heb ik op Jolande Sap, toen lijsttrekker van Groen Links gestemd. Ik had een werkelijk geweldig interessant en open gesprek met haar gehad en ik kon me in haar visie en haar standpunten heel goed vinden. Maar al gauw na deze ontmoeting was het over en uit met de politieke carrière van Jolande bij Groen Links. Die partij veranderde naar iets, waar ik me deels niet meer kon vinden, deels wel, maar te weinig om mijn stem eraan te geven. Ik ben een zwevende kiezer en baseer mijn oordeel op partijprogramma's, op mensen die deze partijprogramma's in daden moeten/kunnen omzetten, ik evalueer telkens wat er van de visie van een partij terecht is gekomen, ik kijk naar kamerdebatten en ik probeer op allerlei manieren te achterhalen met welke partijen ze willen samenwerken, of ze bereid zijn om compromissen te sluiten, of ze zeggen wat ze doen en doen wat ze zeggen (sorry Zaza!)
Als ik volgende keer ga stemmen, trek ik stellig een tijgerprint aan en denk ik aan jou :winkie: .
En dan niet ook nog per ongeluk Thierry stemmen hè. :O :proud:
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
09-07-2019 17:08
Trouwens als je in een tijgerprintje bij mij aan zou bellen dan zou ik denken dat je helemaal niet gaat stemmen want dat heb toch geen zin. :proud:
Ah, zo'n beetje het volk waar Baudet op mikt.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
kantlijn schreef:
09-07-2019 18:59
Ah, zo'n beetje het volk waar Baudet op mikt.
Onder de SP stemmers vind je de tijgerprintjes vooral.
Naast het antifa gajes.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
09-07-2019 19:03
Onder de SP stemmers vind je de tijgerprintjes vooral.
Naast het antifa gajes.
Dat lijkt me sterk. Tijgerprintjes lijken mij meer PVV. Antifa zal inderdaad voor een deel SP stemmen. "Alles is toch hetzelfde dus stemmen heeft toch geen zin" is meer het volk dat Baudet naar de stembus probeert te trekken.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
kantlijn schreef:
09-07-2019 19:25
Dat lijkt me sterk. Tijgerprintjes lijken mij meer PVV. Antifa zal inderdaad voor een deel SP stemmen. "Alles is toch hetzelfde dus stemmen heeft toch geen zin" is meer het volk dat Baudet naar de stembus probeert te trekken.
De partijbijeenkomsten van FvD laten weinig tijgerprintjes zien.
Bij PVV weet ik dat niet want die organiseren voor zover ik weet geen partijbijeenkomsten.
Trouwens mensen naar de stembus trekken lijkt mij sowieso een prima idee of ze nou een tijgerprintje dragen of met een knotje op hun hoofd Max Havelaar koffie met sojamelk in een hipstertent zitten te zuipen.
Mensen naar de stembus trekken zou prioriteit van alle politieke partijen van links tot rechts moeten zijn.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
09-07-2019 19:37
De partijbijeenkomsten van FvD laten weinig tijgerprintjes zien.
Bij PVV weet ik dat niet want die organiseren voor zover ik weet geen partijbijeenkomsten.
Trouwens mensen naar de stembus trekken lijkt mij sowieso een prima idee of ze nou een tijgerprintje dragen of met een knotje op hun hoofd Max Havelaar koffie met sojamelk in een hipstertent zitten te zuipen.
Mensen naar de stembus trekken zou prioriteit van alle politieke partijen van links tot rechts moeten zijn.

Daar heb je dan weer gelijk in.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Rosabella1 schreef:
09-07-2019 16:14
Chez Guevara
Mooie naam voor een restaurantje.
Wat het dragen van een tijgerprint aan "inzichten" kan opleveren qua verwacht stemgedrag en sympathieën:
Niet stemmen, PVV, SP.
Gebaseerd op vooroordelen lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
deepspace schreef:
09-07-2019 20:11
Mooie naam voor een restaurantje.
Dat zou het in pretpark Amsterdam prima doen denk ik. :proud:
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Nuancee schreef:
09-07-2019 21:08
Wat het dragen van een tijgerprint aan "inzichten" kan opleveren qua verwacht stemgedrag en sympathieën:
Niet stemmen, PVV, SP.
Gebaseerd op vooroordelen lijkt me.
Deels vooroordelen maar deels ook waarheid denk ik.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Deze hier nog niet voorbij gekomen?
(Baudet te gast in cafe Hendriks en Genee)
https://www.youtube.com/watch?v=_xBe9zx65jo

YouTube (ruim 13 minuten)
Baudet reageert erg netjes op alle onderbrekingen en insinuaties door Genee en Hendriks.
Voor de fans: Peter de Vries in het publiek aanwezig :nope:
Alle reacties Link kopieren
Leuk stuk in de Knack over 'oikofobie':

'Rechtse populisten fulmineren tegen de ander, tot er gedanst moet worden'

Volgens Thierry Baudet en Vlaams Belanger Sam Van Rooy is multiculturalisme een kwaal. Maar hun wij-zij-denken houdt op waar de muziek begint, schrijft Knack Focus-redacteur Jonas Boel

Oikofobie, angst voor het eigene, gaat steeds vaker over de tongen in rechts conservatieve en nationalistische kringen. In onze contreien valt de term vooral sinds Thierry Baudet er in 2013, drie jaar voor de Nederlander in de politiek ging, een boek over publiceerde, maar het was de Britse cultuurfilosoof Roger Scruton die de term in 2004 lanceerde als tegenpool van xenofobie.Wie een stok zoekt om het multiculturalisme of elke vorm van globalisme mee te slaan, heeft 'm bij dezen gevonden. Je vindt Zwarte Piet in deze tijden niet langer kunnen? Oikofoob! Zie ook: #WegMetOns.
Ook Sam Van Rooy, ex-medewerker van Geert Wilders, nieuwbakken Vlaams parlementslid voor het Vlaams Belang, en de Antwerpse 'kroonprins' van Filip Dewinter, laat het woord graag vallen. Eerder deze week nog, in een post die verwees naar een artikel op demorgen.be over een festival in Detroit, AfroFuture Fest, dat verschillende toegangsprijzen hanteerde voor witte mensen en POC, people of color. Voor die laatsten waren de tickets half zo goedkoop als voor witte mensen.
Volgens Van Rooy was de krant niet scherp genoeg geweest in haar artikel: 'Iets in mij zegt dat de krantenkop en toon van De Morgen ietwat anders zou zijn mochten het niet blanken maar zwarten zijn die het dubbele moeten betalen voor een festivalticket. De felle commentaren en opiniestukjes zouden niet te tellen zijn. Oikofobie'.
Rechtse populisten fulmineren tegen de ander, tot er gedanst moet worden.

Of het de taak van De Morgen is om opiniestukjes te schrijven over een lokaal muziekfestival in Detroit - de organisatie mikt op 200 bezoekers - laat ik in het midden. Enige context kan echter geen kwaad: de bevolking in Detroit is overwegend (bijna 83 procent) Afro-Amerikaans en het gezinsinkomen ligt er ver onder het Amerikaans gemiddelde. De organisatie van het festival, Afrofuture Youth, is een lokale vereniging die ijvert voor de sociale en politieke ontwikkeling van Afro-Amerikaanse jongeren en bedacht de prijscategorieën als reactie op de manier waarop 'events gericht op gemarginaliseerde zwarte of bruine gemeenschappen makkelijk gecoöpteerd worden door diegenen met culturele, monetaire, en klasse-privileges'. Goedbedoeld? Ongetwijfeld. Verstandig? Neen. Vijf à zes decennia nadat Afro-Amerikaanse en witte muzikanten in de VS onder het toeziend oog van politie voor gesegregeerde zalen speelden - witte muziekliefhebbers in de zaal, donkere op het balkon - zijn ticketprijzen op basis van huidskleur een heel fout idee. Nadat media als Breitbart het bericht de wereld instuurden werd de organisatie bestookt met bedreigingen, en de ticketprijs voor iedereen gelijkgesteld. Die informatie haalde ik bij The New York Times, niet bij De Morgen, beide onderdeel van de door Van Rooy verfoeide mainstream media, 'politiek correcte, cultuurmarxistische propaganda, pure oplichterij en massale indoctrinatie', zoals hij het ooit noemde in een opiniestuk op Doorbraak. En dus ook oikofoob - 'een ziekelijke afkeer van het thuis', zoals Thierry Baudet het zes jaar geleden definieerde in een column voor het NRC Handelsblad, waarin hij naast 'multiculturalisme' ook 'het modernisme in de kunsten' als symptomen benoemde voor deze uit de lucht gegrepen aandoening.
Want geef toe: je moet een navelstarende xenofoob zijn om een concept als oikofoob te bedenken. Zweren bij doorgedreven wij-zij-denken om het te gebruiken. Alsof het aanvaarden of omarmen van andere culturen gelijkstaat aan 'angst voor het eigene'.
Leden de Beastie Boys of Eminem aan oikofobie toen ze begonnen te rappen?

Op zijn Facebookpagina verklaarde Van Rooy onlangs zijn liefde voor The Prodigy. 'Een van de eerste cd's die ik als tiener kocht, wat een nostalgie', schreef hij over hun album Music For The Jilted Generation, uit 1994. Tiens. Hiphop, jungle, techno - onderdelen van het muzikale DNA van het multi-etnische The Prodigy - zijn allen het product van 'andere' culturen, ontstaan uit een smeltkroes. Dat geldt trouwens voor quasi álle populaire muziekstromingen. Was Elvis Presley oikofobisch toen hij de rhythm & blues adopteerde? Leden de Beastie Boys of Eminem aan oikofobie toen ze begonnen te rappen? Als het Gentse jazzcombo Black Flower hun eigen interpretatie geeft aan muziek uit Ethiopië, maken ze zich dan schuldig aan 'een puberale angst voor het eigene', dixit Baudet? Het is met lui als Baudet, Sam Van Rooy en bij uitbreiding alle polariserende provocateurs en rechtse populisten die het niet zo nauw nemen met gelijkheid altijd hetzelfde liedje: steevast fulmineren tegen 'de ander', en tegen diegenen die volgens hun enge wereldbeeld heulen met die ander. Tot de muziek begint en er gedanst moet worden.

https://focus.knack.be/entertainment/mu ... 86761.html

Roger Scruton was overigens, net als Paul Cliteur, proefschriftbegeleider van Baudet.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
13-07-2019 10:52
Leuk stuk in de Knack over 'oikofobie':

'Rechtse populisten fulmineren tegen de ander, tot er gedanst moet worden'

Volgens Thierry Baudet en Vlaams Belanger Sam Van Rooy is multiculturalisme een kwaal. Maar hun wij-zij-denken houdt op waar de muziek begint, schrijft Knack Focus-redacteur Jonas Boel

Oikofobie, angst voor het eigene, gaat steeds vaker over de tongen in rechts conservatieve en nationalistische kringen. In onze contreien valt de term vooral sinds Thierry Baudet er in 2013, drie jaar voor de Nederlander in de politiek ging, een boek over publiceerde, maar het was de Britse cultuurfilosoof Roger Scruton die de term in 2004 lanceerde als tegenpool van xenofobie.Wie een stok zoekt om het multiculturalisme of elke vorm van globalisme mee te slaan, heeft 'm bij dezen gevonden. Je vindt Zwarte Piet in deze tijden niet langer kunnen? Oikofoob! Zie ook: #WegMetOns.
Ook Sam Van Rooy, ex-medewerker van Geert Wilders, nieuwbakken Vlaams parlementslid voor het Vlaams Belang, en de Antwerpse 'kroonprins' van Filip Dewinter, laat het woord graag vallen. Eerder deze week nog, in een post die verwees naar een artikel op demorgen.be over een festival in Detroit, AfroFuture Fest, dat verschillende toegangsprijzen hanteerde voor witte mensen en POC, people of color. Voor die laatsten waren de tickets half zo goedkoop als voor witte mensen.
Volgens Van Rooy was de krant niet scherp genoeg geweest in haar artikel: 'Iets in mij zegt dat de krantenkop en toon van De Morgen ietwat anders zou zijn mochten het niet blanken maar zwarten zijn die het dubbele moeten betalen voor een festivalticket. De felle commentaren en opiniestukjes zouden niet te tellen zijn. Oikofobie'.
Rechtse populisten fulmineren tegen de ander, tot er gedanst moet worden.

Of het de taak van De Morgen is om opiniestukjes te schrijven over een lokaal muziekfestival in Detroit - de organisatie mikt op 200 bezoekers - laat ik in het midden. Enige context kan echter geen kwaad: de bevolking in Detroit is overwegend (bijna 83 procent) Afro-Amerikaans en het gezinsinkomen ligt er ver onder het Amerikaans gemiddelde. De organisatie van het festival, Afrofuture Youth, is een lokale vereniging die ijvert voor de sociale en politieke ontwikkeling van Afro-Amerikaanse jongeren en bedacht de prijscategorieën als reactie op de manier waarop 'events gericht op gemarginaliseerde zwarte of bruine gemeenschappen makkelijk gecoöpteerd worden door diegenen met culturele, monetaire, en klasse-privileges'. Goedbedoeld? Ongetwijfeld. Verstandig? Neen. Vijf à zes decennia nadat Afro-Amerikaanse en witte muzikanten in de VS onder het toeziend oog van politie voor gesegregeerde zalen speelden - witte muziekliefhebbers in de zaal, donkere op het balkon - zijn ticketprijzen op basis van huidskleur een heel fout idee. Nadat media als Breitbart het bericht de wereld instuurden werd de organisatie bestookt met bedreigingen, en de ticketprijs voor iedereen gelijkgesteld. Die informatie haalde ik bij The New York Times, niet bij De Morgen, beide onderdeel van de door Van Rooy verfoeide mainstream media, 'politiek correcte, cultuurmarxistische propaganda, pure oplichterij en massale indoctrinatie', zoals hij het ooit noemde in een opiniestuk op Doorbraak. En dus ook oikofoob - 'een ziekelijke afkeer van het thuis', zoals Thierry Baudet het zes jaar geleden definieerde in een column voor het NRC Handelsblad, waarin hij naast 'multiculturalisme' ook 'het modernisme in de kunsten' als symptomen benoemde voor deze uit de lucht gegrepen aandoening.
Want geef toe: je moet een navelstarende xenofoob zijn om een concept als oikofoob te bedenken. Zweren bij doorgedreven wij-zij-denken om het te gebruiken. Alsof het aanvaarden of omarmen van andere culturen gelijkstaat aan 'angst voor het eigene'.
Leden de Beastie Boys of Eminem aan oikofobie toen ze begonnen te rappen?

Op zijn Facebookpagina verklaarde Van Rooy onlangs zijn liefde voor The Prodigy. 'Een van de eerste cd's die ik als tiener kocht, wat een nostalgie', schreef hij over hun album Music For The Jilted Generation, uit 1994. Tiens. Hiphop, jungle, techno - onderdelen van het muzikale DNA van het multi-etnische The Prodigy - zijn allen het product van 'andere' culturen, ontstaan uit een smeltkroes. Dat geldt trouwens voor quasi álle populaire muziekstromingen. Was Elvis Presley oikofobisch toen hij de rhythm & blues adopteerde? Leden de Beastie Boys of Eminem aan oikofobie toen ze begonnen te rappen? Als het Gentse jazzcombo Black Flower hun eigen interpretatie geeft aan muziek uit Ethiopië, maken ze zich dan schuldig aan 'een puberale angst voor het eigene', dixit Baudet? Het is met lui als Baudet, Sam Van Rooy en bij uitbreiding alle polariserende provocateurs en rechtse populisten die het niet zo nauw nemen met gelijkheid altijd hetzelfde liedje: steevast fulmineren tegen 'de ander', en tegen diegenen die volgens hun enge wereldbeeld heulen met die ander. Tot de muziek begint en er gedanst moet worden.

https://focus.knack.be/entertainment/mu ... 86761.html

Roger Scruton was overigens, net als Paul Cliteur, proefschriftbegeleider van Baudet.

Interessant!
Wanna grow up to be
Be a debaser
Interessant artikel, Zaza.
Onderstaand artikel is al wat ouder, maar sluit er prima op aan!

Auteur : Jeroen van Gerven
Datum: 27 sept. 2013
Baudets oikofobie is niet het probleem.
Xenofobie is het gevaar dat ons bedreigt, niet de angst voor het eigene

Nederland heeft last van oikofobie, angst voor het eigene, betoogt Thiery Baudet in zijn gelijknamige boek. De filosoof slaat de plank helemaal mis. Xenofobie, angst voor het vreemde, is onze grootste bedreiging, reageert Jeroen van Gerven.

In een boek en een aantal recente artikelen heeft Thierry Baudet de term oikofobie als tegenhanger van xenofobie geïntroduceerd. De filosoof doelt hiermee op een angst voor het eigene en in Nederland zouden we er ernstig mee te kampen hebben. We zouden ons ‘thuis’ verwaarlozen en onszelf onvoldoende weten te waarderen ten opzichte van het buitenland.

Helemaal onherkenbaar is dat niet. Er is in ons land zeker een onderstroom die onszelf tamelijk laag inschat of ons schuldig acht aan de ellende van anderen. Gemakkelijk wordt bijvoorbeeld gezegd dat iets ‘on-Nederlands goed’ is. Xenofobie is volgens Baudet juist een niet bestaand probleem.

De realiteit is dat beide fenomenen naast elkaar bestaan en zich tot elkaar verhouden als communicerende vaten. Naar mijn mening is de xenofobie recent juist meer toegenomen, wat gepaard gaat met het oppoetsen van de eigen cultuur en het sterker benadrukken van de Nederlandse belangen. Xenofobie is dan ook een veel groter probleem dan oikofobie.

Baudet noemt drie ontwikkelingen waarin de oikofobie zich manifesteert en waarmee de elite min of meer bewust de rust in het vaderland zou verstoren: immigratie en de multiculturele samenleving, de Europese integratie en moderne kunst. Dat laatste desoriënteert mensen, volgens Baudet. Ik kan het moeilijk inzien en het lijkt me meer een uiting van algemene weerzin tegen de elite. Ik laat het verder maar buiten beschouwing.

Dat het propageren van immigratie, multiculturaliteit en ‘Europa’ enigszins samengaat met het relativeren van de eigen cultuur en belangen is aannemelijk. Daar kun je bezorgd om zijn en kritiek op hebben, maar het is toch een betrekkelijk klein probleem. Het zou te betreuren zijn als cultuurverschillen volledig verdwijnen, maar dat is bepaald niet aan de orde. Nederland is als geheel niet wezenlijk minder herkenbaar geworden en beschikt over voldoende sterke cultuurdragers en eigenheid. Laat staan dat er een doordacht plan van de kant van de elite zou bestaan, waarvan het toelaten van immigranten en het lidmaatschap van de EU deel uitmaken.

Nederland is een klein land, omringd door tamelijk sterke culturen, zoals de Franse, Duitse en Angelsaksische. Daarmee zijn we wellicht wat kwetsbaarder voor en afhankelijker van buitenlandse invloeden. Voor zover dit een probleem is, is het een eeuwenoud probleem, waaraan we nooit ten onder zijn gegaan.

Voor alles acht ik oikofobie een achterhaald probleem. In de vorige eeuw zag je nog wel dat problemen rondom immigranten, toen die er eenmaal waren, onder het tapijt werden geveegd of dat kritiek op de multiculturele samenleving werd weggezet als racisme, waardoor de eigen bevolking zich soms achtergesteld voelde – maar dat niet wezenlijk werd. Die tijd ligt echter ver achter ons en ook de EU is al lang geen heilige koe meer.

Integendeel. Wie in deze tijd politiek wil scoren, moet zich vierkant keren tegen het vreemde: moslims, Polen, Europa en wat dies meer zij. De eigen cultuur wordt tegenwoordig eerder opgedrongen aan immigranten dan weggepoetst en in Brussel is Nederland een van de landen die het meest op de rem trappen. Xenofobie bestaat wel degelijk en is juist helemaal ín.

De manifest geworden xenofobe houding pakt vele malen slechter uit voor ons land dan de onderstroom die de Nederlandse eigenheid enigszins relativeert. We leven namelijk in een met name door internet en sociale media steeds kleiner en opener wordende wereld. Samenleven veronderstelt daardoor dat we ook contacten over de grens weten te leggen en te onderhouden. Binnen dat verkeer is het een kwestie van basisfatsoen dat we vreemde culturen niet zien als iets om buiten de deur te houden en het nationale belang niet per definitie boven supranationale belangen stellen. Anders sluit je jezelf af van de buitenwereld.

Zowel immigratie als Europese eenwording is bovendien een ontwikkelingen die niet meer te keren is, of we het nou leuk vinden of niet. De reële discussie is beperkt tot de vraag ‘meer of minder?’. In plaats van ons (onnodig) druk te maken of we nog wel Nederlands genoeg zijn, kunnen we er beter voor zorgen dat we blijmoedig of met frisse tegenzin onze internationale positie vestigen. Ook de huidige economische crisis is dermate internationaal van karakter dat we die alleen te lijf kunnen door partners te zoeken in Europa en ons te verdiepen in wat er op andere continenten gebeurt.

Oproepen om ons te richten op het oppoetsen van het eigene in een tijd van mondialisering verraadt een grote angst om niet mee te kunnen in de grote boze buitenwereld. We zullen deze eeuw het sterkst staan als we blind vertrouwen op de kracht van onze oikos en de xenos kunnen zien als een boeiende en noodzakelijke uitdaging en niet als een bedreiging waartegen we ons moeten verzetten door ons naar binnen te keren.

https://joop.bnnvara.nl/opinies/baudets ... t-probleem
Alle reacties Link kopieren
Nuancee schreef:
13-07-2019 20:10

Nederland heeft last van oikofobie, angst voor het eigene, betoogt Thiery Baudet in zijn gelijknamige boek. De filosoof slaat de plank helemaal mis. Xenofobie, angst voor het vreemde, is onze grootste bedreiging, reageert Jeroen van Gerven.
Ja, in 2013 was Baudet nog een filosoof :roll:

Goed artikel wel.
Wat me opviel eraan was dit:
Nederland is een klein land, omringd door tamelijk sterke culturen, zoals de Franse, Duitse en Angelsaksische. Daarmee zijn we wellicht wat kwetsbaarder voor en afhankelijker van buitenlandse invloeden. Voor zover dit een probleem is, is het een eeuwenoud probleem, waaraan we nooit ten onder zijn gegaan.
Dat is een nuance die je in de beschuldingen over #WegMetOns niet leest.

Wat ik me afvroeg: hoe denkt Baudet/FvD eigenlijk over de verengelsing van het academisch onderwijs?
Als oikofiel zou hij daar dan ook tegen moeten zijn, lijkt me.

Xenofobie is natuurlijk net zo oud als de mensheid, de mensen die in het volgende dal wonen, daar over de berg, konden al als bedreigend en vreemd worden gezien omdat ze net wat andere gewoonten hebben dan 'wij'.
In een wereld waarin alles met iedereen is verbonden, door communicatie en handel is het alleen niet meer zo rationeel.

In de Volkskrant van dit weekeinde stond een zeer informatief verslag van een onderzoek naar de contacten en connecties tussen conservatieve katholieken en het FvD. Ik weet niet of het achter een betaalmuur staat. Het is ook wel érg lang om hier te plaatsen, in de krant neemt het 4 hele krantenpagina's in beslag. Dit zijn de eerste alinea's:

Hoe rechtzinnige katholieken samen met ‘cultuurchristenen’ de strijd aanbinden tegen links

Rechtzinnige katholieken die zich tegen de secularisering van Nederland keren, vinden een bondgenoot in de ‘cultuurchristenen’ van Forum voor Democratie. De gemeenschappelijke vijanden: islamisering, massa-immigratie en klimaathysterie.

Hassan Bahara en Annieke Kranenberg12 juli 2019, 18:28
De woorden ‘bloedvergieten’, ‘heilige oorlog’ en ‘martelaren’ roepen in eerste instantie misschien associaties op met een jihadistische prediker die zijn volgelingen wil ophitsen met haatzaaiende teksten, maar deze zonovergoten zaterdagochtend in mei klinken ze uit de mond van een 74-jarige hispanist in een bovenzaaltje van de St. Agneskerk in Amsterdam, waar men de moderniseringen van de rooms-katholieke kerk heeft genegeerd en de liturgie volgens de Tridentijnse ritus viert – de priester staat met de rug naar het volk.
(...)
Lemms lezing is niet alleen een historische verhandeling over de Cristeros, maar bevat onmiskenbaar een actuele politieke boodschap. ‘De wapens oppakken’, zegt Lemm, ‘in onze tijd kan dat niet meer.’ Katholieken mogen enkel ‘passieve getuigen’ zijn van ‘de doodsstrijd van het christendom’. Over de gevolgen is Lemm duidelijk: ‘De secularisering leidt tot islamisering en massa-immigratie.’ In het zaaltje klinkt instemmend gemor.

Onder het publiek bevinden zich enkele relatief jonge vertrouwelingen van Lemm. Het is een hecht groepje orthodoxe katholieken dat ruim veertien jaar geleden de pagina’s vulde van reactionaire blaadjes en weblogs met titels als Open Orthodoxie, Bitter Lemon en Catholica. Met ongewoon felle pen, die tot de nodige beroering leidde in christelijk Nederland, voeren ze uit tegen slappe, links-progressieve geloofsgenoten en politici die de kerk tandeloos zouden hebben gemaakt. Hun doel: een nieuwe generatie weerbare christenen vormen die Nederland in zijn traditionele, christelijke staat kan herstellen.

In dit streven waren ze hun tijd, zo blijkt nu, ver vooruit. Tegenwoordig vinden hun ideeën ingang bij een groter publiek door het uitgeven van boeken, een glossy en essays, via stichtingen die mediagenieke cultuuroorlogen entameren én via een politieke beweging.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b3136d9f/
nounou
Zazamaenade schreef:
14-07-2019 15:31

Wat ik me afvroeg: hoe denkt Baudet/FvD eigenlijk over de verengelsing van het academisch onderwijs?
Als oikofiel zou hij daar dan ook tegen moeten zijn, lijkt me.
Ja, daar ben ik ook benieuwd naar. Hoe denken Baudet en Cliteur daarover?
Trouwens, Paul Cliteur is in 2004 en 2014 lijstduwer van de Partij voor de Dieren geweest bij de Europese Verkiezingen. Hoe zou Paul Cliteur toen over het klimaatstandpunt van de PvdD gedacht hebben? Hoe hij nu over het klimaat denkt, is wel duidelijk. Zou Cliteur het toen ook volledig eens zijn geweest met al hun standpunten? Volgens één van de forumsters hier is de PvdD een extreem linkse partij. Zou Cliteur dan geswitcht zijn van extreem links naar populistisch rechts? Of liggen die partijen dan toch heel dicht bij elkaar?
FvD lijkt tegen de verengelsing van het onderwijs te zijn, ze stemden recentelijk voor een motie van die strekking.

https://forumvoordemocratie.nl/stemming/31288-623
Ik ben ook tegen de verengelsing van het onderwijs. Aangezien we hier nog steeds Nederlands spreken, kan het niet anders dan dat een verengelsing ten koste gaat van de kwaliteit van ons onderwijs.

Onderwijs en dan met name goed onderwijs vind ik belangrijker voor een kind dan wat dan ook. (eerst natuurlijk eten, drinken en liefde van ouders, maar dat spreekt voor zich)
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
17-07-2019 16:54
Ik ben ook tegen de verengelsing van het onderwijs. Aangezien we hier nog steeds Nederlands spreken, kan het niet anders dan dat een verengelsing ten koste gaat van de kwaliteit van ons onderwijs.
Het is juist beter voor kinderen om zo jong mogelijk een extra taal te leren. En aangezien de wereld steeds internationaler wordt is het bijna geen keuze meer, maar een voorwaarde voor de volgende generatie om goed Engels te spreken.

En voor het hoger onderwijs ontkom je er ook niet aan als je kwaliteit op wereldniveau wilt halen. Als ik bij mij op het werk de ouderen (zeg 40+) zie stuntelen als ze Engels moeten praten terwijl de jongere collega's het bijna als moedertaal spreken.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
17-07-2019 21:05
Het is juist beter voor kinderen om zo jong mogelijk een extra taal te leren. En aangezien de wereld steeds internationaler wordt is het bijna geen keuze meer, maar een voorwaarde voor de volgende generatie om goed Engels te spreken.

En voor het hoger onderwijs ontkom je er ook niet aan als je kwaliteit op wereldniveau wilt halen. Als ik bij mij op het werk de ouderen (zeg 40+) zie stuntelen als ze Engels moeten praten terwijl de jongere collega's het bijna als moedertaal spreken.
Het grote nadeel is alleen dat docenten niet goed genoeg Engels spreken. Dat je wetenschappelijke artikelen in het Engels moet kunnen lezen, lijkt me normaal. Maar als zo’n docent in beroerd Engels college staat te geven heeft dat alleen maar een nadelig effect.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven