Beau Monde maakt het bont

25-01-2011 13:37 287 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt wel een nieuwe hype. Bont is blijkbaar weer in. De beau monde plaatst zonder schroom pagina's over bontjassen, bontgilets, bontmutsen en bontlaarzen. Echte welteverstaan. En dat terwijl we in Nederland juist af willen van de bontproductie. Ook dolly dot Patty Zomer vindt het gevilde konijn de musthave voor 2011. Ze lijken wel van de pot gerukt.

Hallo Dames laat je horen, dit pikken we toch niet?

Alleen een hond draagt bont

Totaal aantal stemmen: 113

Leuk, een gemarteld dier om mijn schouder (4%)
Ik vind het niks, maar doe mee want het is mode (2%)
Nee, nee, aan mijn lijf geen tweedehandsjas (55%)
Ha heerlijk, mogen we weer zeehondjes knuppelen (4%)
Ik haat madammen in een bontjas (35%)
quote:AnneRoos74 schreef op 25 januari 2011 @ 13:50:

Gister in het programma radar lieten ze een onderzoek zien dat zelfs de goedkopere jassen van de markt echt bont bevatten, de kragen dan. Dat had ik niet verwachtDat is zelfs vaak hondenbont. Speciaal daarvoor gefokt.
Ik ben niet perse anti-bont. Ook niet anti-vlees. Ik draag geen bont, mijn moeder wel (maar ja, die is er gewoon mee opgegroeid in het Oostblok).

En iedereen die denkt dat leer een afvalproduct is, heeft het mis:

Veel mensen denken dat leer een afvalproduct is van de vlees- en melkindustrie. Dat is het echter niet; het is

een winstgevend bijproduct. De koeien leven - evenals vlees- en melkkoeien - grotendeels in de bioindustrie, waar ze vaak worden gecastreerd, onthoornd en geoormerkt zonder verdoving. Tijdens transport

worden dieren gekweld door angst, verwondingen, extreme temperaturen en gebrek aan water.

Zoals bekend zorgt het fokken van koeien (of ze nu vlees, melk of leer produceren) voor veel

milieuvervuiling. Dierlijke mest is verantwoordelijk voor veel lucht- en watervervuiling. De dieren produceren

methaan dat bijdraagt aan het broeikaseffect. Voor de productie van veevoer worden bossen gekapt, met

nog meer broeikaseffect als gevolg. Het omzetten van veevoer naar vlees, melk en leer kost enorm veel

aardoppervlakte, energie, water en voedsel. Het massaal houden van dieren zorgt voor een scheve

wereldvoedselverdeling.

Net als wol, is leer allesbehalve 'natuurlijk'. Om het natuurlijke rottingsproces van de huid tegen te gaan, looit

men het leer. Hierdoor stopt de biologische afbreekbaarheid. Dit maakt dat het niet meer verteert en zo een

milieuprobleem wordt. Voor het looien worden zeer giftige stoffen gebruikt. De hoeveelheid afval en

vervuiling afkomstig van de leerindustrie is enorm. De chemicaliën die gebruikt worden in de leerindustrie

zijn zo giftig dat mensen die werken in leerlooierijen meer dan gemiddeld lijden aan kanker en aandoeningen

aan de luchtwegen. De leerindustrie verbruikt erg veel energie, water en grondstoffen.

Ondanks dat kunststof vaak wordt gezien als milieuvervuilend, is het vele malen milieuvriendelijker dan leer.

De meeste schoenenwinkels verkopen ook kwalitatief goede schoenen van kunststof, kunstleer en stof

http://home.concepts.nl/~ ... 0en%20milieu.GLGjan08.pdf
Ik vind bont erg nutteloos.

Wil liever ook niet teveel weten over het hoe en waarom van het afslachten van dieren die 'geschikt' zijn als bontjas. (struisvogel..ik weet het)

Als ik dan naar mij eigen wollige konijn kijk ga ik over m'n nek.
Ja, ik snap wel dat er niet apart dieren voor gehouden hoeven te worden, maar het idee is hetzelfde naar mijn mening.

Leren schoenen dragen vind ik hetzelfde als een bontkraag op je jas.
Ik ben tegen dierenleed en ben zeker bereid om moeite te doen om daar zelf niet aan bij te dragen. Ik draag geen bont en eet geen vlees.

Ik draag wel leren schoenen en eet af en toe vis.

Dat kan je natuurlijk hypocriet vinden, maar dan ga je voorbij aan het feit dat alle mensen zwakheden hebben en dat het leven & de andere mensen wat makkelijker te accepteren zijn als je ook aan je eigen menselijke zwakheden denkt.

Sommige mensen kunnen alles wat dierenleed veroorzaakt opgeven, voor anderen kost dat teveel moeite, maar die dragen misschien hun steentje bij door alleen geen bont te dragen. Dan lijkt me dat toch al een stap in de goede richting. Niet eentje die meteen afgekeurd zou hoeven worden als "hypocriet". Andere mensen geven alles op wat het milieu schade berokkend. Dat zou ik bijvoorbeeld wel willen maar ik ben nog niet toe aan in een zelfvoorzienende kibboetsj te wonen.

Dit was even een tolerantie noot tussendoor.

Jammer dat de bladen weer bont promoten, maar de mensen die erop tegen zijn (valt me trouwens op dat dit onderwerp altijd felle reacties oproept - komt dat misschien door de hoge schattigheidsgraad van zeehondjes etc?) gaan er echt niet door overstag.
quote:Nastik schreef op 25 januari 2011 @ 17:29:

[...]

Kinderen die als beesten worden gehouden. Maar verdiend een dier een dergelijk bestaan dan wel? En waarom? Omdat het de mens dient?

Natuurlijk niet. En je zult zien dat ze in zulke landen net zo met dieren omgaan.

Hoe hoger de welvaart, hoe groter de dierenliefde.
quote:Valk schreef op 25 januari 2011 @ 20:27:

Ik ben tegen dierenleed en ben zeker bereid om moeite te doen om daar zelf niet aan bij te dragen. Ik draag geen bont en eet geen vlees.

Ik draag wel leren schoenen en eet af en toe vis.

Dat kan je natuurlijk hypocriet vinden, maar dan ga je voorbij aan het feit dat alle mensen zwakheden hebben en dat het leven & de andere mensen wat makkelijker te accepteren zijn als je ook aan je eigen menselijke zwakheden denkt.

Sommige mensen kunnen alles wat dierenleed veroorzaakt opgeven, voor anderen kost dat teveel moeite, maar die dragen misschien hun steentje bij door alleen geen bont te dragen. Dan lijkt me dat toch al een stap in de goede richting. Niet eentje die meteen afgekeurd zou hoeven worden als "hypocriet". Andere mensen geven alles op wat het milieu schade berokkend. Dat zou ik bijvoorbeeld wel willen maar ik ben nog niet toe aan in een zelfvoorzienende kibboetsj te wonen.

Dit was even een tolerantie noot tussendoor.

Jammer dat de bladen weer bont promoten, maar de mensen die erop tegen zijn (valt me trouwens op dat dit onderwerp altijd felle reacties oproept - komt dat misschien door de hoge schattigheidsgraad van zeehondjes etc?) gaan er echt niet door overstag.

Ja, okay, zwakheden, tolerantie enz. enz....

Snap ik. Maar waarom trekt men dan soms zo fel van leer tegen iemand die wél bont draagt?
Goede vraag Jorina...waarom trekt men zo fel van leer tegen iemand die bont draagt? Want dat gaat bij bont altijd op zo´n passionele manier dat de boodschap bij de ander heus niet op zo´n manier binnenkomt dat die er opeens anders over gaat denken. Eerder het tegenovergestelde - die gaat meteen extreem de andere kant op. Het is dus niet om te proberen "zieltjes te winnen". Maar waarom dan wel?
quote:Valk schreef op 25 januari 2011 @ 20:37:

Goede vraag Jorina...waarom trekt men zo fel van leer tegen iemand die bont draagt? Want dat gaat bij bont altijd op zo´n passionele manier dat de boodschap bij de ander heus niet op zo´n manier binnenkomt dat die er opeens anders over gaat denken. Eerder het tegenovergestelde - die gaat meteen extreem de andere kant op. Het is dus niet om te proberen "zieltjes te winnen". Maar waarom dan wel?

Nou ja, de boodschap was bij mij anders aangekomen als iemand goed had kunnen onderbouwen waarom bont slechter is dan leer, of het eten van bio-industrievlees. Maar op een paar halve argumenten, geleend van de site van Bont voor Dieren na, ben ik nog niet echt steekhoudende argumenten tegengekomen.

Ik ben altijd bereid om mijn mening te herzien, of toe te geven dat ik verkeerd geïnformeerd was, maar zelf niet consequent zijn in wat je als dierenleed beschouwt, en dan iemand anders daar op aanvallen, dat klopt imo niet.
Bont staat gelijk aan dierenleed, dat zou toch een heel steekhoudend argument moeten zijn daarnaast zijn milieuredenen van toepassing maar ook gevolgen voor de volksgezondheid, alle vormen van intensieve veehouderij zorgen voor ziektes
maar ja je kan daar natuurlijk gewoon schijt aan hebben omdat jij het belangrijker vindt om een fashionstatement te maken
quote:meds schreef op 25 januari 2011 @ 22:00:

Bont staat gelijk aan dierenleed, dat zou toch een heel steekhoudend argument moeten zijn daarnaast zijn milieuredenen van toepassing maar ook gevolgen voor de volksgezondheid, alle vormen van intensieve veehouderij zorgen voor ziektes

Dat klopt . Maar ook in de bio-industrie (dus productie van vlees én leer) heb je veel dierenleed. Ik vind het een dus niet erger dan het ander en voor mij zijn die 2 dingen dus gelijk.

Een vleeseter/leerdrager die anti-bont is vind ik dus hypocriet.
Om maar niet van halal-slachtingen te spreken. Iets dat ook gewoon toegestaan is en vrij gruwelijk is naar mijn mening.

De site van Wakker Dier zegt het volgende:

In de Nederlandse vee-industrie...

Worden elke dag meer dan één miljoen dieren geslacht.

Komt 95% van de dieren nooit buiten.

Is het afknippen van lichaamsdelen heel gewoon.

Staan bijna al deze dieren in hun eigen uitwerpselen.

Naar mijn mening is dat pas dierenleed.
Kijk deze film Earthlings maar eens..
quote:zusenzoo schreef op 25 januari 2011 @ 22:30:

Kijk deze film Earthlings maar eens..Wauw zusenzoo, heftig en mooi zeg. Ik heb nu 10 minuten gekeken maar ga hem zeker afkijken.
OMG..
quote:summerbreeze21 schreef op 25 januari 2011 @ 22:09:

[...]

Dat klopt . Maar ook in de bio-industrie (dus productie van vlees én leer) heb je veel dierenleed. Ik vind het een dus niet erger dan het ander en voor mij zijn die 2 dingen dus gelijk.

Een vleeseter/leerdrager die anti-bont is vind ik dus hypocriet.Ik vind dat een verkeerde redenering. Je mag het misschien hypocriet vinden maar ik zie liever iemand die anti bont is en vlees eet dan iemand die en vlees eet en bont draagt.
beter is ook geen vlees eten, maar daar gaat dit topic nu niet over. Geen vlees eten maar wel auto rijden is ook hypocriet bijvoorbeeld. Of geen auto rijden, maar wel in de winter je huis stoken... ook hypocriet.

Alles is hypocriet, maar onder het mom van 'alles is hypocriet" helemaal niks doen, en recht lullen wat krom is is natuurlijk het aller aller allerhypocrietst
quote:meds schreef op 25 januari 2011 @ 13:37:

Het lijkt wel een nieuwe hype. Bont is blijkbaar weer in. De beau monde plaatst zonder schroom pagina's over bontjassen, bontgilets, bontmutsen en bontlaarzen. Echte welteverstaan. En dat terwijl we in Nederland juist af willen van de bontproductie. Ook dolly dot Patty Zomer vindt het gevilde konijn de musthave voor 2011. Ze lijken wel van de pot gerukt.

Hallo Dames laat je horen, dit pikken we toch niet?

Dolly Dots zijn altijd al ranzig geweest, en wie een abo heeft op dat rukblad: opzeggen!
quote:meds schreef op 26 januari 2011 @ 00:42:

[...]

Ik vind dat een verkeerde redenering. Je mag het misschien hypocriet vinden maar ik zie liever iemand die anti bont is en vlees eet dan iemand die en vlees eet en bont draagt.

Als je dan toch vlees eet, dan van dieren die geen vacht hebben, kip of zo, dan gaat 't argument van "wél eten - waarom dan niet dragen" niet meer op?
Waarom altijd de vergelijking maken vlees, leer bont? Het ene maakt het andere niet erger of minder erg. Het is al triest genoeg dat het allemaal gaat zoals het gaat. Mensen zijn arrogant en vinden dat zij het recht hebben dieren te gebruiken voor hetgeen zij willen, helaas...
quote:meds schreef op 26 januari 2011 @ 00:42:

[...]

Ik vind dat een verkeerde redenering. Je mag het misschien hypocriet vinden maar ik zie liever iemand die anti bont is en vlees eet dan iemand die en vlees eet en bont draagt.Maar waarom zie je dat dan liever zo? Het is toch beiden even fout. Een dier wordt gebruikt voor het 'genot' van de mens.
quote:Leentjuh77 schreef op 26 januari 2011 @ 01:00:

Waarom altijd de vergelijking maken vlees, leer bont? Het ene maakt het andere niet erger of minder erg. Het is al triest genoeg dat het allemaal gaat zoals het gaat. Mensen zijn arrogant en vinden dat zij het recht hebben dieren te gebruiken voor hetgeen zij willen, helaas...

Nee klopt, het 1 maakt het ander eigenlijk niet minder erg. Maar toch zijn die dingen naar mijn mening onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dus vandaar de vergelijking.

Iedereen die altijd zo hard schreeuwt dat bont zo erg is en dus wel vrolijk meedoet aan het in stand houden van die 'oh zo diervriendelijke' bio-industrie vind ik dus hypocriet ja. Doe het dan in 1 x helemaal goed denk ik dan.
quote:meds schreef op 26 januari 2011 @ 00:44:

beter is ook geen vlees eten, maar daar gaat dit topic nu niet over. Geen vlees eten maar wel auto rijden is ook hypocriet bijvoorbeeld. Of geen auto rijden, maar wel in de winter je huis stoken... ook hypocriet.

Alles is hypocriet, maar onder het mom van 'alles is hypocriet" helemaal niks doen, en recht lullen wat krom is is natuurlijk het aller aller allerhypocrietst

Nou die vergelijking zou inderdaad opgaan als het je om het milieu te doen was. Hij gaat echter niet op als het gaat om hoe de dieren worden behandelt.

In de context bont en leer/vlees vind ik die vergelijking dus helemaal niet recht lullen wat krom is, het is eenzelfde industrie.
quote:summerbreeze21 schreef op 25 januari 2011 @ 20:05:

Ja, ik snap wel dat er niet apart dieren voor gehouden hoeven te worden, maar het idee is hetzelfde naar mijn mening.

Leren schoenen dragen vind ik hetzelfde als een bontkraag op je jas.

Nee, dat is het niet. Voor het bont van je jas worden o.a. nertsen en vossen speciaal gefokt en gedood. Zonder de rest van het dier te gebruiken.

Bij leer, wordt de HELE koe gebruikt. De schapenvachtjes die je nu overal ziet liggen...hetzelfde. Overigens kun je heel goed dierenvachten op een milieuvriendelijke manier verkrijgen (ecologisch gelooide vachten).

Dus het is net als met een biologisch kippetje kopen, dan kijk je ook of je leren jas is gemaakt op een ecologische wijze.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven