Black Lives Matter vs. All Lives Matter

02-06-2020 20:03 3150 berichten
Vandaag is black out tuesday. Op allerlei social media zetten mensen/bedrijven/enz hun status of profiel op zwart om steun te betuigen aan Black Lives Matter. Er wordt ontzettend veel gereageerd met "All Lives Matter!", omdat Black Lives Matter niet "inclusief" genoeg zou zijn.

Welke kant neig jij op? En waarom?

Alvast mijn 2 cent:

Natuurlijk doen alle levens er toe. Maar het lijkt erop, dat tot op de dag van vandaag, de zwarte levens er minder toe doen. Daarom steun ik Black Lives Matter.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
To vraagt een mening.....?
Als je op internet gaat kijken lees ik inderdaad dat het bestaande uitdrukkingen zijn.
Maar vanuit de letterlijke tekst vind ik dat elk leven belangrijk is.
anoniem_398555 wijzigde dit bericht op 02-06-2020 21:37
86.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lachattenoir schreef:
02-06-2020 20:50
Eens. Ik snap dat ALM gezeik niet. Als iemand aan de deur komt met 'goedemorgen, heeft u een donatie voor stichting X voor borstkanker?' dan word je toch ook niet helemaal leip omdat je ze niet ook alle vormen van kanker bestrijden?
Precies. Het is zo jammer dat sommigen de aandacht willen hebben terwijl het niet om hun bevolkingsgroep gaat momenteel. Gevalletje kop in het zand steken. Waarom mag dit geen aandacht krijgen zonder dat er weer allemaal randzaken bijgehaald moeten worden? Dan ben je een onderdeel van het probleem.

Ik merk dat ik er zelfs een beetje boos van wordt. Zodra racisme wordt bestreden staan sommigen op hun achterste poten om te gaan schreeuwen met in dit geval ALM.
Hasse88 schreef:
02-06-2020 20:19
Uiteraard doet elk leven ertoe, maar Black Lives Matter is rete-belangrijk. Ik word een beetje moe van dit soort knee-jerks van blanke mensen als het gaat om racisme. Wij blanken mogen dolblij zijn dat we niet snappen hoe het is om bang te zijn voor politie, willekeurige voorbijgangers en áltijd maar op je hoede moet zijn.. Sommige mensen moeten zich de ogen uit de kop schamen dat ze onzin als All lives matter gaan roepen, zonder zich verdiept te hebben in de problemen waar onze 'gekleurde' medemensen mee te maken hebben.
En dit.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
02-06-2020 20:54
Ik ben niet wit, ik ben blank
Pfffff....
Mijn eerste ingeving was ALM, gewoon omdat ik vindt dat iedereen gelijk is. Ik heb zelf nagenoeg nooIt met racisme te maken, dus het is voor mij gewoon heel moeilijk voor te stellen dat dit nodig is.
Nu ik meer erover gelezen heb snap ik het beter en zeg ik nu BLM.
Eames6 schreef:
02-06-2020 20:57
Mijn eerste ingeving was ALM, gewoon omdat ik vindt dat iedereen gelijk is. Ik heb zelf nagenoeg nooIt met racisme te maken, dus het is voor mij gewoon heel moeilijk voor te stellen dat dit nodig is.
Nu ik meer erover gelezen heb snap ik het beter en zeg ik nu BLM.
Ik denk dat dat bij veel mensen is, vooral omdat ze dan nog niet veel erover gelezen hebben. Eerst uit verbazing, “ja maar ik ben ook belangrijk en heb het ook niet altijd makkelijk” en daarna, “oh Hmm het zit toch anders”
Alle reacties Link kopieren
Tja het gaat nu dus over donkere mensen die zo’n grotere kans hebben op (overlijden door) politiegeweld. En dat moet niet gepikt worden. Ik ergerde me heel erg aan het ALM bericht dat ik op Instagram tegen kwam, waarbij ook nog even werd aangehaald dat dieren er ook toe doen (een veganist) Maar goed, zij is sowieso nogal simpel en volgens mij is het allemaal nogal aan haar voorbij gegaan.
granny71 schreef:
02-06-2020 20:54
Ik ben niet wit, ik ben blank
Je bent wit. Weer andere mensen zijn zwart.
Alle reacties Link kopieren
Black lives matter.

Vanochtend hoorde ik op de radio een interview met een meisje wiens ene ouder een donkere huidskleur heeft en de andere een lichte. Zij merkte van jongs af aan dat zij anders behandeld werd, afhankelijk of zij met haar moeder of vader was. Dat is toch te triest voor woorden!? Dat moet nu echt veranderen.

Ik vond het instagram bericht van Billie Eilish hierover van een paar dagen terug ook erg scherp.
Alle reacties Link kopieren
Misselijkmakend al die pogingen om de black lives matter beweging voortdurend onderuit te halen. Het is duidelijk wie hier achter zitten, maar het gaat ze niet lukken. Het is klaar, er moet verandering komen. Black lives matter!!
Alle reacties Link kopieren
ik ben het eens dat black lives matter, maar helaas zal het nog eeuwen duren voordat het realiteit zal zijn over de gehele wereld. ( als het niet langer is)
Alle reacties Link kopieren
Stippellijn schreef:
02-06-2020 20:55

Kun je even correct quoten a.u.b.? Je post nu jouw woorden alsof ik ze geplaatst heb.

Op basis van de OP is toch direct duidelijk welke betekenis erachter zit. Dat je een mening mag hebben betekent dus ook dat ik iets van jouw mening mag vinden. Dat is namelijk mijn mening. Dat iedereen die ‘all lives matter!’ uit zijn vingers krijgt zich kapot moet schamen.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
fashionvictim schreef:
02-06-2020 20:45
En dan maar vragen waarom men niet vreedzaam demonstreert.


Omdat elke keer als er gvd vreedzaam gedemonstreerd wordt, witte mensen net zo lang janken, zeiken, drammen of gewoon om zich heen meppen dat de demonstratie onmogelijk wordt gemaakt.

Jezus Christus zeg, zelfs demonstreren met een fucking slogan gunnen die mensen ons niet.
Wie zijn die mensen?
Je praat nu zelf ook nogal raar. Want alle witte mensen zijn er tegen en dat is niet zo.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
02-06-2020 21:23
Kun je even correct quoten a.u.b.? Je post nu jouw woorden alsof ik ze geplaatst heb.

Op basis van de OP is toch direct duidelijk welke betekenis erachter zit. Dat je een mening mag hebben betekent dus ook dat ik iets van jouw mening mag vinden. Dat is namelijk mijn mening. Dat iedereen die ‘all lives matter!’ uit zijn vingers krijgt zich kapot moet schamen.
De betekenis die ik er in eerste instantie aan gaf is dat iedereen gelijk is.
Ik ben tegen racisme.
Elkaars mening respecteren? Nee, ik moet mij kapot schamen.....
Alle reacties Link kopieren
JenBarber schreef:
02-06-2020 20:32
Imagine you have a friend who has breast cancer. She is fighting for her life every day. It consumes her. She posts regularly on social media about her journey and shares articles about supporting breast cancer research.

This woman doesn’t only fear for her own life. She has lost loved ones to breast cancer, and she fears for the lives of her daughters. She hopes and prays that research will discover new treatments and a cure for breast cancer before her daughters or granddaughters have to fight for their lives against a seemingly incurable disease.

Now, imagine that every time this woman posts, “Support breast cancer research!” someone else posts in response, “Support all cancer research!” Do you understand the insensitivity of this response? Do you see how that person comes across as having no empathy for the woman, her situation, or the struggle she faces every day?

https://www.parent.com/a-white-suburban ... es-matter/
Was hier vooral aan het meelezen puur uit interesse. En ja ook ik heb de hashtag in een ander topic gebruikt, gewoon vanuit de simpele gedachten dat het voor mij zo is. Dit gelezen hebbende, enorm naïef en volkomen misplaatst. Ik heb vanuit mijn opvoeding, school, werk, sociale omgeving etc nooit zo meegekregen waar mensen met een andere huidskleur tegenaan lopen. Wel het simpele iedereen is gelijk en daar geloof ik oprecht in. Het maakt mij oprecht niet uit wat voor kleur, geloofsovertuiging of seksuele voorkeur iemand heeft. Voor mij is dit in ieder geval een enorme eye-opener. Misschien naïef maar denk dat er met mij misschien nog wel meer naïeve, blanke mensen zijn die het niet persé kwaad bedoelen. Dank voor de eye-opener!
“Don’t spend time on beating on a wall, hoping it will transform into a door!” ~ Coco Chanel
Voor wie dit niet door heeft: all lives matter is geen neutrale uitspraak. Het is al heel lang gekaapt door extreem rechts. Het geeft eenzelfde gevoel als make America great again: zelfs al heb je niets tegen Amerika en gun je ze alle goeds dan nog zal je niet ‘zomaar’ deze slogan gebruiken.

Zo is het met all lives matter ook: dat is zó’n rechtse uitspraak geworden dat hij zowat inherent racistisch is.
aileenn schreef:
02-06-2020 21:42
Voor mij is dit in ieder geval een enorme eye-opener. Misschien naïef maar denk dat er met mij misschien nog wel meer naïeve, blanke mensen zijn die het niet persé kwaad bedoelen. Dank voor de eye-opener!
Met het gevaar dat ik nu op alle slakken zout ga leggen ga ik er nog een eye opener in gooien: blank heeft ook een nare bijklank.
Blank is neutraal, blank is de default setting en dus normaal, en zwart is negatief en afwijkend.
Dat bedoel jij vast niet, maar dat horen sommigen zo wel. Dus gebruik wit in plaats van blank.
Nee je bent niet echt wit ik weet het (hoewel, ik zit er zelf niet ver vandaan) maar een mens is ook niet echt blank of echt zwart.
ClumsyNinja schreef:
02-06-2020 21:44
Voor wie dit niet door heeft: all lives matter is geen neutrale uitspraak. Het is al heel lang gekaapt door extreem rechts. Het geeft eenzelfde gevoel als make America great again: zelfs al heb je niets tegen Amerika en gun je ze alle goeds dan nog zal je niet ‘zomaar’ deze slogan gebruiken.

Zo is het met all lives matter ook: dat is zó’n rechtse uitspraak geworden dat hij zowat inherent racistisch is.
Dit. Ik denk dat sommige mensen er naïef in zijn door gebrek aan informatie, maar als je dit weet verandert het naar mijn idee helemaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het in Nederland / Europa allebei onzin. Black Lives Matter en All Lives Matter er is geen sprake van structureel overmatig politiegeweld.
Ja ook in Nederland / Europa gaat er wel eens een agent buiten zijn boekje maar ze zijn niet trigger happy zoals in de VS
hollebollegijs wijzigde dit bericht op 02-06-2020 21:54
0.18% gewijzigd
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
ClumsyNinja schreef:
02-06-2020 21:47
Met het gevaar dat ik nu op alle slakken zout ga leggen ga ik er nog een eye opener in gooien: blank heeft ook een nare bijklank.
Blank is neutraal, blank is de default setting en dus normaal, en zwart is negatief en afwijkend.
Dat bedoel jij vast niet, maar dat horen sommigen zo wel. Dus gebruik wit in plaats van blank.
Nee je bent niet echt wit ik weet het (hoewel, ik zit er zelf niet ver vandaan) maar een mens is ook niet echt blank of echt zwart.
Ik vind dit altijd wel lastig, aangezien ik altijd dacht dat blank en donker beter waren dan wit en zwart. In Amerika is dat sowieso andersom, maar ik wist niet dat dat in Nederland ook zo was (vroeger volgens mij niet).
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
02-06-2020 21:52
Ik vind het in Nederland / Europa allebei onzin. Black Lives Matter en All Lives Matter er is geen sprake van structureel overmatig politiegeweld.
Ja ook in Nederland / Europa gaat er wel eens een agent buiten zijn boekje maar ze zijn niet trigger happy zoals in de VS
Het gaat ook zeker niet alleen om politiegeweld.
hollebollegijs schreef:
02-06-2020 21:52
Ik vind het in Nederland / Europa allebei onzin. Black Lives Matter en All Lives Matter er is geen sprake van structureel overmatig politiegeweld.
Ja ook in Nederland / Europa gaat er wel eens een agent buiten zijn boekje maar ze zijn niet trigger happy zoals in de VS
Het gaat om systemisch racisme, wat zich in Amerika uit in overmatig politiegeweld naar zwarte mensen. In Nederland is er zeker ook racisme, alleen minder zichtbaar.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
02-06-2020 21:47
Met het gevaar dat ik nu op alle slakken zout ga leggen ga ik er nog een eye opener in gooien: blank heeft ook een nare bijklank.
Blank is neutraal, blank is de default setting en dus normaal, en zwart is negatief en afwijkend.
Dat bedoel jij vast niet, maar dat horen sommigen zo wel. Dus gebruik wit in plaats van blank.
Volgens mij mag iedereen dat zelf weten toch?
Ik vind blank prima de lading dekken en zwart ook.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Eames6 schreef:
02-06-2020 20:57
Mijn eerste ingeving was ALM, gewoon omdat ik vindt dat iedereen gelijk is. Ik heb zelf nagenoeg nooIt met racisme te maken, dus het is voor mij gewoon heel moeilijk voor te stellen dat dit nodig is.
Nu ik meer erover gelezen heb snap ik het beter en zeg ik nu BLM.
Dit had ik ook.
En het borstkanker metafoor dat hier ook al langs zag komen heeft me ook geholpen.
Net als de filmpjes die ik zag over kinderen die dingen van hun ouders leren waar ik in mijn leven nooit over na heb hoeven denken.

Dus het creëren van bewustzijn helpt, in ieder geval bij mij. Ik voel me nog niet geschikt om ook de discussie aan te gaan want ik snap het nog niet genoeg maar ik heb wel het gevoel dat ik aan het leren ben.
Waarom heb je geen poll gedaan? BLM.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven