Black Lives Matter vs. All Lives Matter

02-06-2020 20:03 3150 berichten
Vandaag is black out tuesday. Op allerlei social media zetten mensen/bedrijven/enz hun status of profiel op zwart om steun te betuigen aan Black Lives Matter. Er wordt ontzettend veel gereageerd met "All Lives Matter!", omdat Black Lives Matter niet "inclusief" genoeg zou zijn.

Welke kant neig jij op? En waarom?

Alvast mijn 2 cent:

Natuurlijk doen alle levens er toe. Maar het lijkt erop, dat tot op de dag van vandaag, de zwarte levens er minder toe doen. Daarom steun ik Black Lives Matter.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
02-06-2020 22:31
Natuurlijk is dat door onze white privilege, dat we dat niet zien.
Maar ik denk dat mensen in dit topic, ikzelf in ieder geval, dus hierbij aangeven dat we ons bewust aan het worden zijn dat we dat dus niet zien.
En we willen ons dus inlezen en proberen te begrijpen waar het wel in zit.

Ik vind het dan ook soms moeilijk dat er wordt gedaan alsof je dom bent dat je het niet snapt, of nog erger: dat je zelf een racist bent.

Net zoals wij ons niet kunnen voorstellen hoe het is om slachtoffer van racisme te zijn kunnen anderen zich niet voorstellen dat wij het niet snappen.

Maar heb geduld met ons en behandel ons niet als racistische idioten als we aangeven dat we nog aan het leren zijn over de issues en niet alles direct zien.
We doen ons best.
Dank! Ik was ook de woorden aan het zoeken, maar dit zegt het wel.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik zag ook een mooie quote voorbij komen: "I understand that I will never understand. However, I stand."
hollebollegijs schreef:
02-06-2020 21:56
Volgens mij mag iedereen dat zelf weten toch?
Ik vind blank prima de lading dekken en zwart ook.
Tja, mag je dat zelf weten? Je mag altijd zelf weten wat je zegt en welke woorden je gebruikt. Ik probeer je er alleen op te wijzen dat er iets gebeurt als je blank zegt in plaats van wit. Je zendt een tweede boodschap mee.
Hier nog een artikel van 2 jaar terug over blank of wit:
https://www.google.nl/amp/s/amp.nos.nl/ ... rtoon.html

Net zoals sommige mensen schelden met kanker en anderen daardoor gekwetst zijn. Dan kan je zeggen: ik wens niemand letterlijk kanker toe. Maar je kan ook gewoon tyfus zeggen en net zo makkelijk niemand kwetsen.
Op die manier kan je ook net zo makkelijk wit zeggen en niemand kwetsen. Wat zou het argument zijn om blank te blijven zeggen?
Blankepit schreef:
02-06-2020 22:35
Ik vind politiegeweld sowieso achterlijk.
Ik vind echter dat er te veel aandacht gevraagd wordt voor specifiek mensen met Afrikaanse achtergrond. Straks krijgen we nog dat vrouwen aandacht gaan vragen omdat ze worden achtergesteld. Of mensen boven een bepaalde leeftijd. Of met een bepaalde chronische ziekte.
Neem je verantwoordelijkheid, en don't be a cunt (m/v).
De politie in Amerika is extreem oneerlijk en racistisch naar Amerikaans Afrikaanse mensen. Daarnaast worden politieagenten gigantisch goed beschermd door elkaar.
Blankepit schreef:
02-06-2020 22:35
Straks krijgen we nog dat vrouwen aandacht gaan vragen omdat ze worden achtergesteld.
Eh ja. Dat noemen we feminisme.
Mooi geschreven Apple :). Je zou het boek "Hallo witte mensen" eens kunnen lezen voor een eerste introductie.

Ik vind het alleen maar fijn dat mensen zich steeds meer open stellen voor de realiteit. Dat je je eerder niet bewust was van de situatie, ligt achter je. Dat je daar nu actief iets aan wilt doen, zegt alles.
EllaBowie schreef:
02-06-2020 22:40
De politie in Amerika is extreem oneerlijk en racistisch naar Amerikaans Afrikaanse mensen.
Wat is de oorzaak daarvan?
Blankepit schreef:
02-06-2020 22:35
Ik vind politiegeweld sowieso achterlijk.
Ik vind echter dat er te veel aandacht gevraagd wordt voor specifiek mensen met Afrikaanse achtergrond. Straks krijgen we nog dat vrouwen aandacht gaan vragen omdat ze worden achtergesteld. Of mensen boven een bepaalde leeftijd. Of met een bepaalde chronische ziekte.
Neem je verantwoordelijkheid, en don't be a cunt (m/v).
Wat je zegt komt over als: "Niet te veel aandacht geven, straks willen alle mensen die worden gediscrimineerd/onderdrukt/geïntimideerd aandacht"
Oftewel, klinkt niet zo heel aardig.
Eames6 schreef:
02-06-2020 22:16
Nu leg je me woorden in de mond. Natuurlijk weet ik wat racisme is, maar dat er blijkbaar nog zo veel racisme is ben ik me niet van bewust. Maar goed ik stop nu, ik had de indruk dat dit een respectvol topic zou worden, maar blijkbaar wordt mijn input niet gewaardeerd.
Wat jij dan gelukkig ook niet weet, denk ik, is dat onbegrip of het missen van informatie veinzen een beproefde discussiemethode is van racisten.
'Goh, ik wist helemaal niet dat er racisme is. Maarja, als je daar al direct van uitgaat zorg je toch ook zelf voor verdeeldheid?' dat soort teksten.
Heel vervelend en ik dacht dat dit deze kant op ging. Je input hoort hier uiteraard gewoon thuis.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
02-06-2020 22:31
Natuurlijk is dat door onze white privilege, dat we dat niet zien.
Maar ik denk dat mensen in dit topic, ikzelf in ieder geval, dus hierbij aangeven dat we ons bewust aan het worden zijn dat we dat dus niet zien.
En we willen ons dus inlezen en proberen te begrijpen waar het wel in zit.

Ik vind het dan ook soms moeilijk dat er wordt gedaan alsof je dom bent dat je het niet snapt, of nog erger: dat je zelf een racist bent.

Net zoals wij ons niet kunnen voorstellen hoe het is om slachtoffer van racisme te zijn kunnen anderen zich niet voorstellen dat wij het niet snappen.

Maar heb geduld met ons en behandel ons niet als racistische idioten als we aangeven dat we nog aan het leren zijn over de issues en niet alles direct zien.
We doen ons best.
Als wit persoon wil ik wel zeggen dat er een heleboel informatie te vinden is over dit onderwerp. Het lijkt me voor mensen die dit ondergaan best wel kut om ook nog elke keer hetzelfde uit te moeten uitleggen, alhoewel ik dat over dit onderwerp natuurlijk niet met zekerheid kan stellen, dus als ik het verkeerd heb hoor ik het graag. Wat ik zelf heb gedaan en wat ik adviseer: neem zelf een actieve houding aan. Zoek bronnen. Als je Engels leest, kijk eens op reddit. Maar ook op Nederlandse televisie en in kranten wordt het onderwerp vaak besproken. Kijk op fora waar dit gesprek eerder is gevoerd. En luister dan ook écht naar wat er gezegd wordt. En vooral, ik weet niet of dit op jou van toepassing is, maar op minimaal één persoon in dit topic wel: begin niet pas met vragen stellen, als je al terechtgewezen wordt vanwege een standpunt. Eerst het veldwerk, dan het standpunt.


En uiteraard heb je gelijk dat het niet helpt als je meteen weggezet wordt als dom of racistische idioot. Ik wil alleen uitleggen hoe ik zelf een poging heb gedaan om meer kennis te vergaren.
brightonrock wijzigde dit bericht op 02-06-2020 22:50
5.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
02-06-2020 22:35
Inderdaad. Er is blijkbaar heel veel dat ik niet weet, maar ik wil graag een mooie en gelijkwaardige wereld, dus informeer me! Tegen elkaar in gaan roepen heeft geen zin, dat maakt enkel dat mensen niet meer naar elkaar luisteren.

Ik zal vast domme, misschien kwetsende vragen stellen, maar bewustwording komt er door samen in gesprek te gaan; me niet aan te vallen op mijn 'white privilige', maar me er bewust van te maken door open met me in gesprek te gaan.
Ik gaf mijn reactie all lives matter in het perspectief van deze Corona tijd. Ik ben tegen racisme.

Ik krijg een facepalm, er wordt gezegd dat mensen die voor all lives matter zijn zich moeten schamen,
in plaats van op een normale manier met mij in gesprek te gaan.

En buiten deze discussie vind ik dat weinig respect is voor een andere mening op dit forum.
Alle reacties Link kopieren
Kokoro schreef:
02-06-2020 22:41
Mooi geschreven Apple :). Je zou het boek "Hallo witte mensen" eens kunnen lezen voor een eerste introductie.

Ik vind het alleen maar fijn dat mensen zich steeds meer open stellen voor de realiteit. Dat je je eerder niet bewust was van de situatie, ligt achter je. Dat je daar nu actief iets aan wilt doen, zegt alles.
:heart:

Ik was al begonnen met de film 13th maar ik zet deze op mijn to-read-lijstje
Alle reacties Link kopieren
Doetje89 schreef:
02-06-2020 21:28
Wie zijn die mensen?
Je praat nu zelf ook nogal raar. Want alle witte mensen zijn er tegen en dat is niet zo.
Die mensen zijn al die mensen die altijd wel iets verzinnen zodat het erop neer komt dat je als zwart persoon nooit mag demonstreren of onrecht mag aankaarten. Echt spuugzat ben ik daarvan.
Am Yisrael Chai!
Blankepit schreef:
02-06-2020 22:42
Wat is de oorzaak daarvan?
Het twitteraccount van The Daily Show heeft daar wat mooie uitleg-filmpjes van. Over jarenlange onderdrukking en hoe er een norm ontstaat en wie die norm bevecht zaait daarmee angst bij de gevestigde orde, zoiets
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
02-06-2020 22:02
Ik vind de reacties hier fijn om te lezen.
Eens.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Kokoro schreef:
02-06-2020 22:19
Black lives matter. Om alle redenen die hiervoor al genoemd zijn.

Wat mij enorm opvalt is dat men protesteert tegen grote gebeurtenissen zoals de moord op George. Prachtig natuurlijk, deze solidariteit. Maar wat ik eigenlijk hoop, is dat mensen het dagelijkse racisme gaan zien. De kleine, dagelijkse dingen. Daarin liggen de wortels van de extremen tegenwoordig verankerd. Zowel in de VS als hier. Zelfs als het moorden stopt, bestaat in alle lagen van het systeem de voedingsbodem nog waarin het opnieuw kan uitgroeien tot wat het heden ten dage is.

Nee, Europa is geen VS. BLM heeft hier niet dezelfde lading. Maar is dat dan nodig? Is moord een voorwaarde? Moet er iemand dood voordat racisme erg genoeg is om aangekaart te worden? Lijkt mij niet.

Ik wil van de stereotyperingen af. Ik wil geen opgetrokken wenkbrauwen als ik me op werk met mijn titel voorstel. Ik wil niet meer in een kroeg als compliment horen dat ik zo exotisch ben, waarbij allerlei stereotyperende eigenschappen aan me toebedeeld worden (jij kunt vast lekker koken/twerken/ne*ken!). Ik wil gelijkheid. In alle aspecten. Een utopie, wellicht. Maar toch.

Heb ik geleden zoals George? Nee! Natuurlijk niet. Loop ik dezelfde risico's als zwarte en bruime mensen in de VS? Nee, gelukkig niet. Maar zoals ik al zei; de wortels van het extreme, liggen in het dagelijkse. Het één is de voedingsbodem voor het ander. En die voedingsbodem beperkt zich niet tot de VS.
Dit is precies hoe ik het ook zo.
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
02-06-2020 22:35
Ik vind politiegeweld sowieso achterlijk.
Ik vind echter dat er te veel aandacht gevraagd wordt voor specifiek mensen met Afrikaanse achtergrond. Straks krijgen we nog dat vrouwen aandacht gaan vragen omdat ze worden achtergesteld. Of mensen boven een bepaalde leeftijd. Of met een bepaalde chronische ziekte.
Neem je verantwoordelijkheid, en don't be a cunt (m/v).
Ohja stel je voor dat mensen aandacht vragen.
...
Blankepit schreef:
02-06-2020 22:42
Wat is de oorzaak daarvan?
Dit is een Engels artikel maar legt het uit. Het zit heel diep.

https://www.washingtonpost.com/outlook/ ... g-america/
TijdvoorTaart schreef:
02-06-2020 22:47
Het twitteraccount van The Daily Show heeft daar wat mooie uitleg-filmpjes van. Over jarenlange onderdrukking en hoe er een norm ontstaat en wie die norm bevecht zaait daarmee angst bij de gevestigde orde, zoiets
Wat maakt mensen met een Afrikaanse achtergrond dan meer onderdrukt dan bijvoorbeeld mensen met bijvoorbeeld een Zuid-Amerikaanse of Aziatische achtergrond?
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp ook zeker dat ik eerder had kunnen zoeken maar ik heb altijd gedacht: ik maak geen onderscheid tussen huidskleur, alle mensen zijn voor mij gelijk.
Daarom heb ik me dus afzijdig gehouden en me er nooit in verdiept.

Pas sinds kort begrijp ik dat het op zichzelf al een privilege is om de luxe te hebben om geen kleur te hoeven zien. Omdat ik er ook nooit mee te maken heb dat andere mensen het niet zo zien.

Sinds ik dat heb beseft ben ik me gaan inlezen maar ik merk nog steeds dat ik mezelf soms betrap op denken: pff wat overdreven. En dat ik dan echt mezelf moet herinneren: het lijkt voor mìj overdreven omdat ik het niet ervaar.

Dus het is geen onwil om me niet eerder te verdiepen. Ik dacht goed bezig te zijn door mensen niet op hun huidskleur te beoordelen.
EllaBowie schreef:
02-06-2020 22:52
Dit is een Engels artikel maar legt het uit. Het zit heel diep.

https://www.washingtonpost.com/outlook/ ... g-america/
Betaalmuur.
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
02-06-2020 22:42
Wat is de oorzaak daarvan?
Onder welke steen heb jij gelegen ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Het zal hier al voorbij zijn gekomen. Maar kijk naar de laatste igtv van Zarayda Groenhart op Instagram. Ze beschrijft het zo goed.

https://www.instagram.com/tv/CA43dG4DhK ... 72vz44eok9
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
02-06-2020 20:18
Blacklivesmatter wil niet zeggen dat een ander zijn leven er niet toe doet. Het is niet blacklivesmatter dus whitelivesareless. Wat dat aangaat kan ik prima met blacklivesmatter uit de voeten en voel ik me niet achtergesteld ofzo.
Dit. Daarom vind ik die reactie van ‘all lives matter’ echt van een Calimero niveau.
Nee heb je, ja kun je krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven