Black Lives Matter vs. All Lives Matter

02-06-2020 20:03 3150 berichten
Vandaag is black out tuesday. Op allerlei social media zetten mensen/bedrijven/enz hun status of profiel op zwart om steun te betuigen aan Black Lives Matter. Er wordt ontzettend veel gereageerd met "All Lives Matter!", omdat Black Lives Matter niet "inclusief" genoeg zou zijn.

Welke kant neig jij op? En waarom?

Alvast mijn 2 cent:

Natuurlijk doen alle levens er toe. Maar het lijkt erop, dat tot op de dag van vandaag, de zwarte levens er minder toe doen. Daarom steun ik Black Lives Matter.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
EllaBowie schreef:
02-06-2020 21:55
Het gaat om systemisch racisme, wat zich in Amerika uit in overmatig politiegeweld naar zwarte mensen. In Nederland is er zeker ook racisme, alleen minder zichtbaar.



Black Lives Matter ('zwarte levens doen ertoe', afgekort als BLM) is een internationale beweging die ontstaan is in de zwarte gemeenschap in de Verenigde Staten als reactie op politiegeweld tegen Afro-Amerikanen
.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Black_Lives_Matter

Daarom denk ik dat een Nederlandse / Europese tak niet heel zinvol is, maar goed het staat iedereen vrij natuurlijk.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
02-06-2020 21:47
Met het gevaar dat ik nu op alle slakken zout ga leggen ga ik er nog een eye opener in gooien: blank heeft ook een nare bijklank.
Blank is neutraal, blank is de default setting en dus normaal, en zwart is negatief en afwijkend.
Dat bedoel jij vast niet, maar dat horen sommigen zo wel. Dus gebruik wit in plaats van blank.
Nee je bent niet echt wit ik weet het (hoewel, ik zit er zelf niet ver vandaan) maar een mens is ook niet echt blank of echt zwart.
Dat bedoelde ik inderdaad niet, maar dankjewel. Dacht juist dat zwart en wit niet oké was.
“Don’t spend time on beating on a wall, hoping it will transform into a door!” ~ Coco Chanel
Ik vind de reacties hier fijn om te lezen.
Ik las net een mooie reactie op een werkelijk waar walgelijke fotocompikatie van 'grappen' over de dood van g. Floyd en de rellen
(denk mensen die voor de grap met de knie op iemands nek gaan zitten of mensen die met een grote smile posten 'none of this would have happened if they were still our slaves' , ofzoiets).
Er had iemand onder gepost dat als je zelf erg geniet van je superieur voelen, je je niet kunt voorstellen dat niet iedereen dat heeft. Dus ben je dan doodsbang dat in dit geval een zwart persoon er alles aan gaat doen om jou te onderwerpen als je ook maar iets van 'macht' inlevert.
Ik ken geen een normaal mens, die zo in elkaar zit. Maar het verklaart wel het nare gedrag van sommigen.
blueroosje schreef:
02-06-2020 21:08
Misselijkmakend al die pogingen om de black lives matter beweging voortdurend onderuit te halen. Het is duidelijk wie hier achter zitten, maar het gaat ze niet lukken. Het is klaar, er moet verandering komen. Black lives matter!!
Doe even rustig. Zoals ik in dit topic eerder heb uitgelegd ben ik, en ik denk velen met mij, er helemaal niet op uit om ‘misselijkmakend’ bezig te zijn, om ‘dingen onderuit te halen‘ en ik hoor ook helemaal niet bij ‘ze’. Ik ben me er domweg niet van bewust dat racisme zo’n groot issue is. Ik heb er niet mee te maken, het is in mijn dagelijks leven op werk en in vriendenkring nooit onderwerp van gesprek. Neem mij alsjeblieft niet kwalijk dat ik iets niet weet wat ik niet kan weten, maar leg het me gewoon uit.
hollebollegijs schreef:
02-06-2020 21:52
Ik vind het in Nederland / Europa allebei onzin. Black Lives Matter en All Lives Matter er is geen sprake van structureel overmatig politiegeweld.
Ja ook in Nederland / Europa gaat er wel eens een agent buiten zijn boekje maar ze zijn niet trigger happy zoals in de VS
Dat hier in mindere mate voorkomt maakt het geen onzin. En je mag je er ook nog steeds tegen uitspreken.
Eames6 schreef:
02-06-2020 22:03
Doe even rustig. Zoals ik in dit topic eerder heb uitgelegd ben ik, en ik denk velen met mij, er helemaal niet op uit om ‘misselijkmakend’ bezig te zijn, om ‘dingen onderuit te halen‘ en ik hoor ook helemaal niet bij ‘ze’. Ik ben me er domweg niet van bewust dat racisme zo’n groot issue is. Ik heb er niet mee te maken, het is in mijn dagelijks leven op werk en in vriendenkring nooit onderwerp van gesprek. Neem mij alsjeblieft niet kwalijk dat ik iets niet weet wat ik niet kan weten, maar leg het me gewoon uit.
Stuitend.
aileenn schreef:
02-06-2020 21:42
Was hier vooral aan het meelezen puur uit interesse. En ja ook ik heb de hashtag in een ander topic gebruikt, gewoon vanuit de simpele gedachten dat het voor mij zo is. Dit gelezen hebbende, enorm naïef en volkomen misplaatst. Ik heb vanuit mijn opvoeding, school, werk, sociale omgeving etc nooit zo meegekregen waar mensen met een andere huidskleur tegenaan lopen. Wel het simpele iedereen is gelijk en daar geloof ik oprecht in. Het maakt mij oprecht niet uit wat voor kleur, geloofsovertuiging of seksuele voorkeur iemand heeft. Voor mij is dit in ieder geval een enorme eye-opener. Misschien naïef maar denk dat er met mij misschien nog wel meer naïeve, blanke mensen zijn die het niet persé kwaad bedoelen. Dank voor de eye-opener!


Dit bedoel ik exact.
lovechild schreef:
02-06-2020 21:59
Waarom heb je geen poll gedaan? BLM.
Omdat een poll vaak ten koste gaat van onderbouwingen.
Moreina schreef:
02-06-2020 22:05
Stuitend.
Ja 'ik kom even in een all lives matter topic, terwijl alle media niet anders doen dan racisme hier en elders duiden, en er zat informatie te vinden is, melden dat ik niet snap wat racisme is. En dat het heel erg is dat ik een Nare Toon heb begrepen'.
Echt.
Moreina schreef:
02-06-2020 22:05
Stuitend.
Deze reactie snap ik niet. Een mens kan toch niet alles weten.
Alle reacties Link kopieren
Als ALM het geval zou zijn dan was er simpelweg geen BLM-beweging.
Cake is eternal.
Ik vind het onbegrijpelijk dat in 2020 het blijkbaar nog steeds zo is dat je veroordeeld wordt op huidskleur, afkomst, seksualiteit, geloof etc.

Ik heb nooit aan den lijve ondervonden hoe het is om racistisch bejegend te worden, maar ik heb helaas weleens bekenden rascistische dingen horen zeggen. Daar heb ik wel op reageert, maar ik schrok van de .. tja... bekrompenheid/kortzichtigheid van de mensen.

Net zoals ik mij enorm verbaas over hoe met nu over Femke Halsema reageert.
Sommige opmerkingen zijn kwetsend.

Men kan elkaar niet meer in hun waarde laten, men heeft gewoon geen enkel respect meer voor elkaar, lijkt wel.
Alle reacties Link kopieren
BLM. De borstkankervergelijking was een eyeopener, ik had er nog nooit op die manier naar gekeken. Maar daarvoor ook al BLM, ALM is de slogan van enge rechts extremisten. Zoals die kerel met zijn kruisboog in Amerika, die ALM riep en vervolgens pijlen begon af te schieten op zwarte protestanten.
Het is trouwens toch letterlijk om te janken wat “the talk” betekent in zwarte gezinnen in Amerika.
Het-groepje schreef:
02-06-2020 22:08
Ja 'ik kom even in een all lives matter topic, terwijl alle media niet anders doen dan racisme hier en elders duiden, en er zat informatie te vinden is, melden dat ik niet snap wat racisme is. En dat het heel erg is dat ik een Nare Toon heb begrepen'.
Echt.
Ik heb liever dat iemand dat toegeeft en meer info zoekt dan het laat want hij/zij heeft er toch geen last van. Ik ben in een hele witte omgeving opgegroeid en daar merk je als witte niet veel van racisme (ja door privilege, maar je denkt dan dat het normaal is). Als je dan buiten je bubbel komt blijkt alles heel anders te zijn.
anoniem_397598 wijzigde dit bericht op 02-06-2020 22:22
19.68% gewijzigd
Het-groepje schreef:
02-06-2020 22:08
Ja 'ik kom even in een all lives matter topic, terwijl alle media niet anders doen dan racisme hier en elders duiden, en er zat informatie te vinden is, melden dat ik niet snap wat racisme is. En dat het heel erg is dat ik een Nare Toon heb begrepen'.
Echt.
Nu leg je me woorden in de mond. Natuurlijk weet ik wat racisme is, maar dat er blijkbaar nog zo veel racisme is ben ik me niet van bewust. Maar goed ik stop nu, ik had de indruk dat dit een respectvol topic zou worden, maar blijkbaar wordt mijn input niet gewaardeerd.
Het-groepje schreef:
02-06-2020 22:08
Ja 'ik kom even in een all lives matter topic, terwijl alle media niet anders doen dan racisme hier en elders duiden, en er zat informatie te vinden is, melden dat ik niet snap wat racisme is. En dat het heel erg is dat ik een Nare Toon heb begrepen'.
Echt.
Toch, je kan er nog zoveel over horen, zo veel over opzoeken, maar als je het nog nooit direct meegemaakt hebt is het lastig te voelen.
Eames6 schreef:
02-06-2020 22:03
Ik ben me er domweg niet van bewust dat racisme zo’n groot issue is. Ik heb er niet mee te maken, het is in mijn dagelijks leven op werk en in vriendenkring nooit onderwerp van gesprek.
Afbeelding

Ik bedoel dit niet lullig, maar dat jij het racisme niet ziet komt door je white priviledge: omdat jij er zelf niet door gehinderd wordt denk je dat het er niet of nauwelijks is.
Maar lees de kranten; laatst nog dat de belastingdienst etnisch profileert. Het zit ín de systemen, ook in de onze.
Black lives matter. Om alle redenen die hiervoor al genoemd zijn.

Wat mij enorm opvalt is dat men protesteert tegen grote gebeurtenissen zoals de moord op George. Prachtig natuurlijk, deze solidariteit. Maar wat ik eigenlijk hoop, is dat mensen het dagelijkse racisme gaan zien. De kleine, dagelijkse dingen. Daarin liggen de wortels van de extremen tegenwoordig verankerd. Zowel in de VS als hier. Zelfs als het moorden stopt, bestaat in alle lagen van het systeem de voedingsbodem nog waarin het opnieuw kan uitgroeien tot wat het heden ten dage is.

Nee, Europa is geen VS. BLM heeft hier niet dezelfde lading. Maar is dat dan nodig? Is moord een voorwaarde? Moet er iemand dood voordat racisme erg genoeg is om aangekaart te worden? Lijkt mij niet.

Ik wil van de stereotyperingen af. Ik wil geen opgetrokken wenkbrauwen als ik me op werk met mijn titel voorstel. Ik wil niet meer in een kroeg als compliment horen dat ik zo exotisch ben, waarbij allerlei stereotyperende eigenschappen aan me toebedeeld worden (jij kunt vast lekker koken/twerken/ne*ken!). Ik wil gelijkheid. In alle aspecten. Een utopie, wellicht. Maar toch.

Heb ik geleden zoals George? Nee! Natuurlijk niet. Loop ik dezelfde risico's als zwarte en bruime mensen in de VS? Nee, gelukkig niet. Maar zoals ik al zei; de wortels van het extreme, liggen in het dagelijkse. Het één is de voedingsbodem voor het ander. En die voedingsbodem beperkt zich niet tot de VS.
anoniem_390311 wijzigde dit bericht op 02-06-2020 22:25
9.39% gewijzigd
Doet mijn plaatje het niet? DeZe dus: https://images.app.goo.gl/BfdmZ6QMkUjHKse48
Alle reacties Link kopieren
Vaal schreef:
02-06-2020 22:13
Als ALM het geval zou zijn dan was er simpelweg geen BLM-beweging.
Dit is de samenvatting van het verhaal.
Hakuna Matata
ClumsyNinja schreef:
02-06-2020 22:20
Doet mijn plaatje het niet? DeZe dus: https://images.app.goo.gl/BfdmZ6QMkUjHKse48
Lang klikken (of rechter muisknop op pc), openen in nieuw tabblad en zuivere link plakken :).



Afbeelding
fashionvictim schreef:
02-06-2020 20:53
Maar goed, witte mensen, jullie mogen de slogan hebben hoor. Nemen jullie dan ook even de discriminatie erbij? Dank je wel.
Even serieuze vraag (vanuit mijn witte bubbel). Is discriminatie hier in NL ook zo groot?

Ik zie de beelden in Amerika en schrik er enorm van. Heel begrijpelijk en goed dat er nu eindelijk aandacht voor gevraagd wordt, maar op welke schaal gebeurt dat hier?

Ik zie hier vooral veel haat jegens Islamieten en Joden in de media, maar hoe ervaar jij het?
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
02-06-2020 22:18
Afbeelding

Ik bedoel dit niet lullig, maar dat jij het racisme niet ziet komt door je white priviledge: omdat jij er zelf niet door gehinderd wordt denk je dat het er niet of nauwelijks is.
Maar lees de kranten; laatst nog dat de belastingdienst etnisch profileert. Het zit ín de systemen, ook in de onze.
Natuurlijk is dat door onze white privilege, dat we dat niet zien.
Maar ik denk dat mensen in dit topic, ikzelf in ieder geval, dus hierbij aangeven dat we ons bewust aan het worden zijn dat we dat dus niet zien.
En we willen ons dus inlezen en proberen te begrijpen waar het wel in zit.

Ik vind het dan ook soms moeilijk dat er wordt gedaan alsof je dom bent dat je het niet snapt, of nog erger: dat je zelf een racist bent.

Net zoals wij ons niet kunnen voorstellen hoe het is om slachtoffer van racisme te zijn kunnen anderen zich niet voorstellen dat wij het niet snappen.

Maar heb geduld met ons en behandel ons niet als racistische idioten als we aangeven dat we nog aan het leren zijn over de issues en niet alles direct zien.
We doen ons best.
AnAppleADay schreef:
02-06-2020 22:31
Natuurlijk is dat door onze white privilege, dat we dat niet zien.
Maar ik denk dat mensen in dit topic, ikzelf in ieder geval, dus hierbij aangeven dat we ons bewust aan het worden zijn dat we dat dus niet zien.
En we willen ons dus inlezen en proberen te begrijpen waar het wel in zit.

Ik vind het dan ook soms moeilijk dat er wordt gedaan alsof je dom bent dat je het niet snapt, of nog erger: dat je zelf een racist bent.

Net zoals wij ons niet kunnen voorstellen hoe het is om slachtoffer van racisme te zijn kunnen anderen zich niet voorstellen dat wij het niet snappen.

Maar heb geduld met ons en behandel ons niet als racistische idioten als we aangeven dat we nog aan het leren zijn over de issues en niet alles direct zien.
We doen ons best.
Inderdaad. Er is blijkbaar heel veel dat ik niet weet, maar ik wil graag een mooie en gelijkwaardige wereld, dus informeer me! Tegen elkaar in gaan roepen heeft geen zin, dat maakt enkel dat mensen niet meer naar elkaar luisteren.

Ik zal vast domme, misschien kwetsende vragen stellen, maar bewustwording komt er door samen in gesprek te gaan; me niet aan te vallen op mijn 'white privilige', maar me er bewust van te maken door open met me in gesprek te gaan.
anoniem_383378 wijzigde dit bericht op 02-06-2020 22:37
0.23% gewijzigd
Ik vind politiegeweld sowieso achterlijk.
Ik vind echter dat er te veel aandacht gevraagd wordt voor specifiek mensen met Afrikaanse achtergrond. Straks krijgen we nog dat vrouwen aandacht gaan vragen omdat ze worden achtergesteld. Of mensen boven een bepaalde leeftijd. Of met een bepaalde chronische ziekte.
Neem je verantwoordelijkheid, en don't be a cunt (m/v).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven