Black Lives Matter vs. All Lives Matter

02-06-2020 20:03 3150 berichten
Vandaag is black out tuesday. Op allerlei social media zetten mensen/bedrijven/enz hun status of profiel op zwart om steun te betuigen aan Black Lives Matter. Er wordt ontzettend veel gereageerd met "All Lives Matter!", omdat Black Lives Matter niet "inclusief" genoeg zou zijn.

Welke kant neig jij op? En waarom?

Alvast mijn 2 cent:

Natuurlijk doen alle levens er toe. Maar het lijkt erop, dat tot op de dag van vandaag, de zwarte levens er minder toe doen. Daarom steun ik Black Lives Matter.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
BrightonRock schreef:
02-06-2020 22:13
BLM. De borstkankervergelijking was een eyeopener, ik had er nog nooit op die manier naar gekeken. Maar daarvoor ook al BLM, ALM is de slogan van enge rechts extremisten. Zoals die kerel met zijn kruisboog in Amerika, die ALM riep en vervolgens pijlen begon af te schieten op zwarte protestanten.
Het is trouwens toch letterlijk om te janken wat “the talk” betekent in zwarte gezinnen in Amerika.
Voor de goede orde: echt niet alleen in Amerika. Ook in Nederland.

Gister was Glenn Faria (de schrijver van Duurt te Lang en Zij weet het) bij Beau en die vertelde dat ELKE Surinaamse of Antilliaanse man die bijvoorbeeld 's nachts moet tanken hetzelfde doet: heel blij naar binnen lopen en al in de deuropening "Halloooooooo mevrouw, goeieavond, hoe is het, bladiebla" en met je handen in de lucht gaan afrekenen. Want anders wordt de politie gebeld omdat men denkt dat je de boel komt overvallen. En inderdaad, ook mijn broer doet dat. En mijn neven. En mijn vrienden. En mijn ooms.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Wat ik denk ik wil zeggen is: het is niet altijd onwil of bewust je hoofd wegdraaien als witte mensen het niet snappen.

Het is voor veel mensen echt een kwestie van het niet zien, niet van het niet willen zien. En ik kan me voorstellen dat dat heel moeilijk te begrijpen is als je het dagelijks meemaakt. Maar als je het nooit meemaakt kun je dat echt heel makkelijk missen.

Daarom is het goed dat er aandacht voor komt. Zodat we het niet meer kunnen missen en het wel mòeten zien.
Maar heb dan een beetje geduld met mensen wiens wereldbeeld ineens verandert.
anappleaday wijzigde dit bericht op 02-06-2020 23:01
0.18% gewijzigd
Het-groepje schreef:
02-06-2020 22:45
Wat jij dan gelukkig ook niet weet, denk ik, is dat onbegrip of het missen van informatie veinzen een beproefde discussiemethode is van racisten.
'Goh, ik wist helemaal niet dat er racisme is. Maarja, als je daar al direct van uitgaat zorg je toch ook zelf voor verdeeldheid?' dat soort teksten.
Heel vervelend en ik dacht dat dit deze kant op ging. Je input hoort hier uiteraard gewoon thuis.
Kon het toch niet laten om nog even mee te lezen en ik ben blij met je reactie. Zoals ik in mijn eerste post ook aangaf zeg ik nu ook BLM. Ik snap nog niet alles, maar doe m’n best. Het is goed om dit gesprek te hebben met elkaar, ik wil m’n ogen er niet voor sluiten.

En mijn geschreven teksten komen soms wat botter over dan ik bedoel. Sorry.
Blankepit schreef:
02-06-2020 22:52
Wat maakt mensen met een Afrikaanse achtergrond dan meer onderdrukt dan bijvoorbeeld mensen met bijvoorbeeld een Zuid-Amerikaanse of Aziatische achtergrond?
Weet ik niet. Ik ben nieuw in deze materie, maar zoals ik al zei: daar wordt het één en ander uitgelegd. Weet zo niet welke filmpjes het zijn, kwam er toevallig vanmorgen 1 tegen, maar heb geen link bewaard. Zal op twitter, of evt YouTube, vast terug te vinden zijn
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
02-06-2020 20:18
Blacklivesmatter wil niet zeggen dat een ander zijn leven er niet toe doet. Het is niet blacklivesmatter dus whitelivesareless. Wat dat aangaat kan ik prima met blacklivesmatter uit de voeten en voel ik me niet achtergesteld ofzo.
Zo is het ook. Actiegroep "Redt de Zeehondjes" vindt ook niet dan alle andere dieren kunnen verrekken.
Alle reacties Link kopieren
Kokoro schreef:
02-06-2020 22:19


Ik wil van de stereotyperingen af. Ik wil geen opgetrokken wenkbrauwen als ik me op werk met mijn titel voorstel. Ik wil niet meer in een kroeg als compliment horen dat ik zo exotisch ben, waarbij allerlei stereotyperende eigenschappen aan me toebedeeld worden (jij kunt vast lekker koken/twerken/ne*ken!). Ik wil gelijkheid. In alle aspecten. Een utopie, wellicht. Maar toch.

Eens.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Chocosushi schreef:
02-06-2020 20:19
Volgens mij wordt met "Black Lives Matter" niet bedoeld: "ONLY Black Lives Matter", maar "Black Lives ALSO Matter". Zo interpreteer ik het ten minste, en daarom voel ik mij als blanke niet gekwetst of achtergesteld door deze beweging.
Precies!
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
02-06-2020 22:31
Natuurlijk is dat door onze white privilege, dat we dat niet zien.
Maar ik denk dat mensen in dit topic, ikzelf in ieder geval, dus hierbij aangeven dat we ons bewust aan het worden zijn dat we dat dus niet zien.
En we willen ons dus inlezen en proberen te begrijpen waar het wel in zit.

Ik vind het dan ook soms moeilijk dat er wordt gedaan alsof je dom bent dat je het niet snapt, of nog erger: dat je zelf een racist bent.

Net zoals wij ons niet kunnen voorstellen hoe het is om slachtoffer van racisme te zijn kunnen anderen zich niet voorstellen dat wij het niet snappen.

Maar heb geduld met ons en behandel ons niet als racistische idioten als we aangeven dat we nog aan het leren zijn over de issues en niet alles direct zien.
We doen ons best.
Wat mooi gezegd.
Blankepit schreef:
02-06-2020 22:53
Betaalmuur.
Ik kan het gewoon lezen zonder te betalen. Misschien de pagina in privé zetten?
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
02-06-2020 22:26
Even serieuze vraag (vanuit mijn witte bubbel). Is discriminatie hier in NL ook zo groot?

Ik zie de beelden in Amerika en schrik er enorm van. Heel begrijpelijk en goed dat er nu eindelijk aandacht voor gevraagd wordt, maar op welke schaal gebeurt dat hier?

Ik zie hier vooral veel haat jegens Islamieten en Joden in de media, maar hoe ervaar jij het?
Ik ga daar liever niet meer op in want dan word je vervolgens door allerlei mensen die zogenaamd niet racistisch zijn achtervolgd en beschuldigd van liegen. Het enige dat ik erover wil zeggen dat ik heel veel situaties met de overheid heb meegemaakt inclusief zonder reden en met veel agressie opgepakt worden waarbij witte mensen voor precies hetzelfde gedrag niet eens een waarschuwing kregen. En mijn (rijke) broer die eigenaar is van een internationaal bedrijf wordt hier steevast zodra hij de grens over rijdt in zijn dure auto minstens 1 keer per bezoek zonder reden aan de kant gezet en dan ook zeer agressief bejegend. Dat maakt hij in zijn woonplaats Londen nooit mee, maar daar zijn succesvolle mensen van kleur ook niet zo'n uitzondering als hier.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
02-06-2020 21:44
Voor wie dit niet door heeft: all lives matter is geen neutrale uitspraak. Het is al heel lang gekaapt door extreem rechts. Het geeft eenzelfde gevoel als make America great again: zelfs al heb je niets tegen Amerika en gun je ze alle goeds dan nog zal je niet ‘zomaar’ deze slogan gebruiken.

Zo is het met all lives matter ook: dat is zó’n rechtse uitspraak geworden dat hij zowat inherent racistisch is.
Ik wist dit niet...bedankt vr de toelichting.
Alle reacties Link kopieren
Als met een beetje pech straks allemaal onnodig doden vallen door een oplaaiend virus vanwege de te massale demonstratie, dan vind ik ALM als tegenhanger van BLM een prima uitdrukking. Het virus maakt te slotte geen uitzondering in kleur.
Verder moet het gewoon BLM blijven uiteraard.
Alle reacties Link kopieren
Snouth schreef:
02-06-2020 23:03
Als met een beetje pech straks allemaal onnodig doden vallen door een oplaaiend virus vanwege de te massale demonstratie, dan vind ik ALM als tegenhanger van BLM een prima uitdrukking. Het virus maakt te slotte geen uitzondering in kleur.
Verder moet het gewoon BLM blijven uiteraard.
Dan nog, zoals ik in het ander topic al zei, zou het jammer zijn als het doel en de boodschap onderuit worden gehaald door het onverantwoordelijke gedrag van demonstranten.

Laten we BLM gewoon BLM houden en apart kritiek uiten op de manier waarom dit maandag is gegaan. Maar niet de boodschap ondermijnen door de boodschapper.
fashionvictim schreef:
02-06-2020 22:56
Voor de goede orde: echt niet alleen in Amerika. Ook in Nederland.

Gister was Glenn Faria (de schrijver van Duurt te Lang en Zij weet het) bij Beau en die vertelde dat ELKE Surinaamse of Antilliaanse man die bijvoorbeeld 's nachts moet tanken hetzelfde doet: heel blij naar binnen lopen en al in de deuropening "Halloooooooo mevrouw, goeieavond, hoe is het, bladiebla" en met je handen in de lucht gaan afrekenen. Want anders wordt de politie gebeld omdat men denkt dat je de boel komt overvallen. En inderdaad, ook mijn broer doet dat. En mijn neven. En mijn vrienden. En mijn ooms.
Ik denk dat iemand het verpest heeft voor de rest.
Blankepit schreef:
02-06-2020 23:08
Ik denk dat iemand het verpest heeft voor de rest.
Wat bedoel je daarmee?
Blankepit schreef:
02-06-2020 23:08
Ik denk dat iemand het verpest heeft voor de rest.
Ik denk het niet.
EllaBowie schreef:
02-06-2020 23:02
Ik kan het gewoon lezen zonder te betalen. Misschien de pagina in privé zetten?
Dank! Kan het nu lezen.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
02-06-2020 22:56
Voor de goede orde: echt niet alleen in Amerika. Ook in Nederland.

Gister was Glenn Faria (de schrijver van Duurt te Lang en Zij weet het) bij Beau en die vertelde dat ELKE Surinaamse of Antilliaanse man die bijvoorbeeld 's nachts moet tanken hetzelfde doet: heel blij naar binnen lopen en al in de deuropening "Halloooooooo mevrouw, goeieavond, hoe is het, bladiebla" en met je handen in de lucht gaan afrekenen. Want anders wordt de politie gebeld omdat men denkt dat je de boel komt overvallen. En inderdaad, ook mijn broer doet dat. En mijn neven. En mijn vrienden. En mijn ooms.
Bedankt! Dit had ik niet eerder gezien/gehoord. In Amerikaanse dramaseries worden deze issues vaker besproken en getoond dan in Nederlandse. Ook in Grey’s Anatomy, daar naar aanleiding van de moord op een jonge tiener door een politieagent. Ik reageerde met die aflevering in gedachten. Fijn dat je vertelt dat dat dichterbij huis ook speelt.
ClumsyNinja schreef:
02-06-2020 23:10
Wat bedoel je daarmee?
Gaan we nu al een fictieve bediende van een pompstation beschuldigen die zonder dat er iets is gebeurt de politie gaat bellen?
Blankepit schreef:
02-06-2020 23:08
Ik denk dat iemand het verpest heeft voor de rest.
Dit komt ook al niet zo aardig over. Je hebt geen goeie dag vandaag.
Astoria schreef:
02-06-2020 23:26
Dit komt ook al niet zo aardig over. Je hebt geen goeie dag vandaag.
Ze heeft vandaag haar ruwe bolster omgedaan ;-D.
fashionvictim schreef:
02-06-2020 20:53
Maar goed, witte mensen, jullie mogen de slogan hebben hoor. Nemen jullie dan ook even de discriminatie erbij? Dank je wel.
Even tussendoor, maar "witte" mensen is een wat kwetsende/beledigende term in Nederland. Hier gebruiken we het woord "blank" voor mensen van Europese afkomst. Je kan het wat vergelijken met dat we ook het woord "neger' of "zwart" niet gebruiken voor mensen van sub-Sahara Afrikaanse afkomst. Het is gewoon niet politiek-correct om die termen te gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
02-06-2020 23:18
Gaan we nu al een fictieve bediende van een pompstation beschuldigen die zonder dat er iets is gebeurt de politie gaat bellen?
Ga eens met een donker iemand die een plastic tas draagt een winkel in. Die persoon wordt continu in de gaten gehouden. Ik kan gewoon in de winkel rondkijken hoe ik er ook uitzie. Dat is niet fictief want ik heb het meegemaakr
Alle reacties Link kopieren
Chocosushi schreef:
02-06-2020 23:31
Even tussendoor, maar "witte" mensen is een wat kwetsende/beledigende term in Nederland.
Nee, hoor. Is niks kwetsends aan. Tenzij je een getroubleerd sneeuwvlokje bent.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Wordt wel verwarrend zo, want een paar pagina's terug was wit zeggen juist weer beter dan blank.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven