Burgemeester Eberhard van der Laan overleden.

06-10-2017 10:02 154 berichten
Burgemeester Eberhard van der Laan van Amsterdam is gisteravond overleden. Dat heeft de gemeente bekendgemaakt.

Van der Laan was ongeneeslijk ziek. Hij had uitgezaaide longkanker. Toch werkte Van der Laan door tot kort voor zijn overlijden. Maandag 18 september legde hij zijn taken als burgemeester neer en nam hij in een brief afscheid van de Amsterdammers.

De gemeente schrijft in een persbericht dat Van der Laan als burgemeester menselijkheid met daadkracht combineerde. "Het gemeentebestuur en de medewerkers van de gemeente Amsterdam betreuren het verlies van een geliefde burgemeester en leven mee met zijn familie en andere naasten."

Van der Laan werd op 28 juni 1955 in Leiden geboren en groeide op in Rijnsburg. Hij studeerde rechten in Amsterdam. Hij begon in de Amsterdamse politiek als assistent van de toenmalige wethouder Jan Schaefer. Later werd hij fractievoorzitter van de PvdA in de hoofdstad.

Hij combineerde de lokale politiek een tijd met zijn werk in de advocatuur. Vervolgens werkte hij ook een paar jaar fulltime bij zijn advocatenkantoor. Tot PvdA-leider Bos hem in 2008 vroeg om minister van Wonen, Wijken en Integratie te worden. Hij volgde in die functie Ella Vogelaar op.

Geliefd bij veel Amsterdammers
Toen het kabinet twee jaar later viel, keerde Van der Laan terug naar Amsterdam. Hij werd in 2010 burgemeester en was al snel geliefd bij veel Amsterdammers. Ze zagen in hem een verbinder en hij werd geroemd om zijn directe bestuursstijl.

Toen Van der Laan begin dit jaar bekendmaakte dat hij ongeneeslijk ziek was, kreeg hij veel steunbetuigingen. Deze zomer was hij te zien in een aflevering van het VPRO-programma Zomergasten. De uitzending, die vanwege zijn ziekte eerder was opgenomen, was op schermen in Amsterdam te volgen.

Eberhard van der Laan was 62 jaar.
Rust zacht lieve burgervader, wat gaan we hem missen in Amsterdam :cry:

Wat een geweldige mooie man was hij :heart:
Alle reacties Link kopieren
Had gehoopt dat hem wat meer tijd nog was gegund toen hij zijn taken neer legde.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
tonkje schreef:
06-10-2017 14:30

Ik kreeg al staf-neigingen.
Overdreven!
Alle reacties Link kopieren
Een mooi mens is heengegaan. Sterkte gewenst aan zijn dierbaren.
Alle reacties Link kopieren
Kom op zeg. Wat een overdreven gedoe allemaal.
Zelfs in andere gemeentes hangen de vlaggen half stok.

Het is verdorrie de koning niet die is overleden, maar de burgemeester van een stad die zich het middelpunt van Nederland waant.

Het is sneu, maar hij heeft zichzelf dood gerookt.
Alle reacties Link kopieren
    karin12345 schreef:
    06-10-2017 13:50
    Je hebt gelijk hoor, ik vond het ook raar,
    Heb je drie nog erg jonge kin deren en die gun je dan niet om de laatste maanden van je leven alleen met jou te kunnen doorbrengen.
    Maar ja, die man is inmiddels zowat heilig verklaard, dus daar mag je niks over zeggen.
    Ondertussen toch wel even doen omdat het volgens jou moet kunnen?




    Het is inderdaad heel bijzonder, maar dat was Eberhard van der Laan ook.
    Soms besef je pas hoe en wie iemand was, als hij er niet meer is.
    Het is ook confronterend om je leven aan een ziekte te moeten aanpassen.
    Erkennen dat je ziek bent is vaak al moeilijk zat.

    (geloept :facepalm: :facepalm: :facepalm: )
    anoniem_356026 wijzigde dit bericht op 06-10-2017 18:27
    Reden: aanvulling
    8.71% gewijzigd
    Alle reacties Link kopieren
    willem1959 schreef:
    06-10-2017 17:30
    Kom op zeg. Wat een overdreven gedoe allemaal.
    Zelfs in andere gemeentes hangen de vlaggen half stok.

    Het is verdorrie de koning niet die is overleden, maar de burgemeester van een stad die zich het middelpunt van Nederland waant is!

    Het is sneu, maar hij heeft zichzelf dood gerookt.
    Weet je wat sneu is? Jouw reactie. Burgemeester van der Laan was een zeer geliefd burgemeester en dat laat men nu merken door hem het respect te geven wat hij verdient. Dat hij zich dood gerookt zou hebben, doet daar niks aan af. Beetje triest om dat er bij te halen.
    Alle reacties Link kopieren
    willem1959 schreef:
    06-10-2017 17:30
    Kom op zeg. Wat een overdreven gedoe allemaal.
    Zelfs in andere gemeentes hangen de vlaggen half stok.

    Het is verdorrie de koning niet die is overleden, maar de burgemeester van een stad die zich het middelpunt van Nederland waant.

    Het is sneu, maar hij heeft zichzelf dood gerookt.

    Ja Willem, over de doden niets dan goeds :P
    Ik verbaas me eerlijk gezegd al een paar jaar over de massa hysterie/verdriet toestanden die de laatste jaren ontstaan als er een BN-er iets ergs overkomt of overlijdt, bijvoorbeeld Nouri, Cruyff en nu Eberhard van der Laan. Natuurlijk is het heel verdrietig als een begaafd/aardig/jong/goed mens overlijdt, dat gebeurt helaas dagelijks, maar de reacties alsof inderdaad een soort god is overleden vind ik redelijk bizar.
    Alle reacties Link kopieren
    Wilhetnietweten schreef:
    06-10-2017 17:52
    Weet je wat sneu is? Jouw reactie. Burgemeester van der Laan was een zeer geliefd burgemeester en dat laat men nu merken door hem het respect te geven wat hij verdient. Dat hij zich dood gerookt zou hebben, doet daar niks aan af. Beetje triest om dat er bij te halen.
    Hij was niet mijn burgemeester.

    Vorig jaar overleed Kor Dijkstra, burgemeester van Grootegast. Heeft Nederland niets van meegekregen.
    Alle reacties Link kopieren
    Willem heeft wel een punt.
    Alle reacties Link kopieren
    willem1959 schreef:
    06-10-2017 18:56
    Hij was niet mijn burgemeester.

    Vorig jaar overleed Kor Dijkstra, burgemeester van Grootegast. Heeft Nederland niets van meegekregen.
    Omdat hij niet jouw burgemeester was, moet je laatdunkend over hem doen? En omdat er weinig aandacht werd besteed aan het overlijden van de burgemeester van Grootegast, moet het overlijden van van der Laan (nu toevallig burgemeester, maar ook een gewaardeerd politicus) ook geen aandacht krijgen? Ik hoef je toch niet uit te leggen dat minder aandacht niet betekend dat het minder verdrietig is? Maar dat het te maken heeft met de bekendheid van iemand?

    Waarom mogen mensen niet gewoon hun medeleven tonen? Waarom moeten er vergelijkingen worden gemaakt in een topic wat gaat over het overlijden van iemand? Waarom blijf je niet gewoon weg uit het topic, als ‘het niet jouw burgemeester was’?
    Ik kan het niet anders zien dan pure provocatie. En dat is pas sneu om daar dit topic voor te gebruiken.
    Alle reacties Link kopieren
    Quintessa schreef:
    06-10-2017 18:59
    Willem heeft wel een punt.
    Ik vind het echt beneden álle peil dat mensen het hier nodig vinden om over de rug van de overleden burgervader van onze hoofdstad Eberhard van der Laan anti-rookcampagne te voeren! Verachtelijk! Viva forum>Actueel: mij niet meer gezien.
    anoniem_356026 wijzigde dit bericht op 06-10-2017 19:59
    9.38% gewijzigd
    Alle reacties Link kopieren
    Emmes schreef:
    06-10-2017 19:50
    Ik vind het echt beneden álle peil dat mensen het hier nodig vinden om over de rug van de overleden burgervader van onze hoofdstad Eberhard van der Laan anti-rookcampagne te voeren! Verachtelijk! Viva forum: desperaat nodeloos kwetsend.
    En dit inderdaad.
    Alle reacties Link kopieren
    Iedereen die hier commentaar heeft op de manier dat Eberhard van der Laan heeft geleefd en de laatste maanden van zijn leven heeft ingericht, denk je eens in hoe het zou zijn als iemand over jouw geliefde zou schrijven wat jullie hier schrijven.

    Mijn moeder is overleden aan diezelfde kutziekte en de reacties hier snijden door mijn ziel.
    Als zij door had willen werken, omdat het haar gelukkig maakte had ze dat moeten doen. Dan had mij dat ook gelukkig gemaakt.
    Horen dat die persoon dan maar gezonder had moeten leven, kun je niks mee. Dat weten die mensen zelf ook heel goed. Dat maakt die kanker niet minder erg en kut.

    Overigens het commentaar op het roken. Mensen van zijn generatie begonnen vaak op tienerleeftijd in een tijd waar de sigaretten op tafel stonden en men niet bezig was met dat het ongezond was. En ja, het klopt dat we inmiddels al jaren weten dat roken slecht voor je is. Roken is echter een verslaving en een verslaving is een ziekte. Een ziekte waar je niet zomaar van geneest hoe graag je dat ook wilt. Als stoppen en gestopt blijven makkelijk was, dan hadden bijna alle verstokte rokers dat inmiddels wel al gedaan.

    Dus hou die veroordelingen voor jullie als jullie niks beters te zeggen hebben. Je kwetst er onnodig mensen mee, die er verder helemaal niks mee kunnen.

    Je bent niet verplicht die man te herdenken. Je bent niet verplicht om het erg te vinden. Maar heb alsjeblieft een beetje respect voor de nabestaanden.
    I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
    Alle reacties Link kopieren
    -
    anoniem_356026 wijzigde dit bericht op 07-10-2017 19:49
    0.00% gewijzigd
    Emmes schreef:
    06-10-2017 19:50
    Ik vind het echt beneden álle peil dat mensen het hier nodig vinden om over de rug van de overleden burgervader van onze hoofdstad Eberhard van der Laan anti-rookcampagne te voeren! Verachtelijk! Viva forum>Actueel: mij niet meer gezien.
    Doe niet zo hysterisch joh.
    Alle reacties Link kopieren
    *poef*
    Alle reacties Link kopieren
    Ik ga, de olie-op-het-vuur-giet"ploeg" is gearriveerd.
    Alle reacties Link kopieren
    Emmes schreef:
    06-10-2017 20:07
    Had ook gestaft, maar blijkbaar zijn ze er hier aan gewend geraakt. Had eigenlijk verwacht dat er al gestaft was, maar nee, toch niet.
    Dat vind ik nou ook weer niet nodig. Ik ben sowieso niet van het staffen. Zeker met iemand als Willem valt best te discussiëren.
    Alle reacties Link kopieren
    Wilhetnietweten schreef:
    06-10-2017 19:35
    Omdat hij niet jouw burgemeester was, moet je laatdunkend over hem doen? En omdat er weinig aandacht werd besteed aan het overlijden van de burgemeester van Grootegast, moet het overlijden van van der Laan (nu toevallig burgemeester, maar ook een gewaardeerd politicus) ook geen aandacht krijgen? Ik hoef je toch niet uit te leggen dat minder aandacht niet betekend dat het minder verdrietig is? Maar dat het te maken heeft met de bekendheid van iemand?

    Waarom mogen mensen niet gewoon hun medeleven tonen? Waarom moeten er vergelijkingen worden gemaakt in een topic wat gaat over het overlijden van iemand? Waarom blijf je niet gewoon weg uit het topic, als ‘het niet jouw burgemeester was’?
    Ik kan het niet anders zien dan pure provocatie. En dat is pas sneu om daar dit topic voor te gebruiken.
    Ik doe niet zo zeer laatdunkend over Van der Laan maar over de complete hysterie die in Nederland is losgebarsten. DWDD gezien? Een hele uitzending over Van der Laan. Matthijs kwam bijna klaar omdat de hele uitzending over Amsterdam ging. En op alle hoofdgebouwen van de rijksoverheid (dus buiten Amsterdam) de vlaggen half stok. Kom op zeg.

    Nogmaals, hij is niet mijn burgemeester. Het is zielig dat hij is overleden maar ik ken die hele man niet, heb mij nooit verdiept in B&W van Amsterdam en vind Amsterdam sowieso een stad die zich belangrijker voordoet dan hij is.

    En oh ja, dit topic is geen condoleanceregister. De openingspost vermeldt het overlijden van de Amsterdamse burgemeester. Niet meer en niet minder.

    Maar nu er met staffen wordt gedreigd kap ik er maar weer mee. Zo wordt Actueel om zeep geholpen. Fijne avond nog.
    Alle reacties Link kopieren
    willem1959 schreef:
    06-10-2017 21:11
    Ik doe niet zo zeer laatdunkend over Van der Laan maar over de complete hysterie die in Nederland is losgebarsten. DWDD gezien? Een hele uitzending over Van der Laan. Matthijs kwam bijna klaar omdat de hele uitzending over Amsterdam ging. En op alle hoofdgebouwen van de rijksoverheid (dus buiten Amsterdam) de vlaggen half stok. Kom op zeg.

    Nogmaals, hij is niet mijn burgemeester. Het is zielig dat hij is overleden maar ik ken die hele man niet, heb mij nooit verdiept in B&W van Amsterdam en vind Amsterdam sowieso een stad die zich belangrijker voordoet dan hij is.

    En oh ja, dit topic is geen condoleanceregister. De openingspost vermeldt het overlijden van de Amsterdamse burgemeester. Niet meer en niet minder.

    Maar nu er met staffen wordt gedreigd kap ik er maar weer mee. Zo wordt Actueel om zeep geholpen. Fijne avond nog.
    Tja, dat dreigen met staffen begrijp ik ook niet zo goed. Dat je het niet met elkaar eens bent, is (voor mij in elk geval) geen reden om te gaan staffen.

    DWDD heb ik niet gezien, ik ben dan weer geen fan van Mathijs. Maar ik kan me voorstellen hoe dat gegaan is. Echter, van de hysterie die in Nederland is losgebarsten is in dit topic toch geen sprake? Het is geen condoleanceregister, maar ik vind het eerlijk gezegd ook niet gepast om in dit topic respectloos over hem te spreken. En al helemaal niet om anti-roken opmerkingen te maken.

    Dat je geen fan bent van Amsterdam, mag natuurlijk. Maar hoe je het ook wendt of keert, het blijft de hoofdstad van Nederland. Daarmee ook jouw hoofdstad en daarmee ook tevens de belangrijkste en bekendste stad van Nederland. En Van der Laan was burgemeester van die stad en daarom een bekende Nederlander. Bovendien was hij nu eenmaal populair, want hij deed zijn werk gewoon goed. Is het dan zo erg, dat die man geëerd wordt? Het is natuurlijk niet verplicht om daar aan mee te doen, maar het is toch ook weer niet nodig om de mensen die hem willen eren voor gek te verklaren? Of om zijn staat van dienst te bagatelliseren?
    Alle reacties Link kopieren
    willem1959 schreef:
    06-10-2017 21:11

    En oh ja, dit topic is geen condoleanceregister. De openingspost vermeldt het overlijden van de Amsterdamse burgemeester. Niet meer en niet minder.

    Nee, het is geen condoleanceregister, maar wel duidelijk een topic waarin mensen hun waardering laten blijken over Van der Laan en bedroefd zijn over zijn overlijden. En om dan te gaan zeuren dat hij de laatste maanden niet had moeten werken maar 100% van zijn tijd aan familie had moeten besteden (mag de beste man dat lekker zelf weten?!), dat het zijn eigen schuld is dat ie kanker kreeg (ja, hij zal zelf ook wel geweten hebben dat de sigaretten de oorzaak waren) en dat al die aandacht overdreven is (niet voor de velen die oprecht meeleven en bedroefd zijn hoor), vind ik buitengewoon debiel.
    Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
    Alle reacties Link kopieren
    Leek 'onze' koning maar wat meer op Eberhard van der Laan :(
    nounou
    Alle reacties Link kopieren
    zazamaenade schreef:
    06-10-2017 21:56
    Leek 'onze' koning maar wat meer op Eberhard van der Laan :(
    Wel ja. Haal die discussie er ook nog even bij. Bovendien is het appelen met peren vergelijken.

    Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
    Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

    Terug naar boven