Burgemeester Eberhard van der Laan overleden.

06-10-2017 10:02 154 berichten
Burgemeester Eberhard van der Laan van Amsterdam is gisteravond overleden. Dat heeft de gemeente bekendgemaakt.

Van der Laan was ongeneeslijk ziek. Hij had uitgezaaide longkanker. Toch werkte Van der Laan door tot kort voor zijn overlijden. Maandag 18 september legde hij zijn taken als burgemeester neer en nam hij in een brief afscheid van de Amsterdammers.

De gemeente schrijft in een persbericht dat Van der Laan als burgemeester menselijkheid met daadkracht combineerde. "Het gemeentebestuur en de medewerkers van de gemeente Amsterdam betreuren het verlies van een geliefde burgemeester en leven mee met zijn familie en andere naasten."

Van der Laan werd op 28 juni 1955 in Leiden geboren en groeide op in Rijnsburg. Hij studeerde rechten in Amsterdam. Hij begon in de Amsterdamse politiek als assistent van de toenmalige wethouder Jan Schaefer. Later werd hij fractievoorzitter van de PvdA in de hoofdstad.

Hij combineerde de lokale politiek een tijd met zijn werk in de advocatuur. Vervolgens werkte hij ook een paar jaar fulltime bij zijn advocatenkantoor. Tot PvdA-leider Bos hem in 2008 vroeg om minister van Wonen, Wijken en Integratie te worden. Hij volgde in die functie Ella Vogelaar op.

Geliefd bij veel Amsterdammers
Toen het kabinet twee jaar later viel, keerde Van der Laan terug naar Amsterdam. Hij werd in 2010 burgemeester en was al snel geliefd bij veel Amsterdammers. Ze zagen in hem een verbinder en hij werd geroemd om zijn directe bestuursstijl.

Toen Van der Laan begin dit jaar bekendmaakte dat hij ongeneeslijk ziek was, kreeg hij veel steunbetuigingen. Deze zomer was hij te zien in een aflevering van het VPRO-programma Zomergasten. De uitzending, die vanwege zijn ziekte eerder was opgenomen, was op schermen in Amsterdam te volgen.

Eberhard van der Laan was 62 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig mag een ieder daar een eigen keuze in maken en hebben wij dat te respecteren. Deze man hield van Amsterdam, de man zag nog vele mooie dromen voor Amsterdam en wilde daar graag zijn steentje aan bijdrage. Zover ik kan beoordelen was dit een man die zijn hart volgde. En dat kan ook heel troostend zijn voor de familie.
herfstappeltaart schreef:
06-10-2017 13:16
Hou toch eens op met dat kortzichtige oordelen.Niet iedereen is als jij.
Rb oordeelt toch niet? Ik kan me best voorstellen dat het voor familie (hij heeft nog jonge kinderen) erg moeilijk kan zijn dat hun vader zo snel is overleden en dat ze aan het eind zo weinig tijd met hem hebben gehad. Betekent niet dat hij die keuze niet had mogen maken.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
06-10-2017 13:07
Niet zitten niksen natuurlijk, maar er gewoon op uit met vrouw en kinderen. Qualitytime hebben samen. Blij dat ik dat met m'n vader wel heb kunnen doen.
Dat weet je toch helemaal niet wat hij wel of niet heeft gedaan en of ze quility time hebben doorgebracht.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
06-10-2017 13:24
Amsterdam heeft op alle gebouwen de vlag halfstok gehangen.
Mooi! :redrose:
karin12345 schreef:
06-10-2017 13:50
Je hebt gelijk hoor, ik vond het ook raar,
Heb je drie nog erg jonge kin deren en die gun je dan niet om de laatste maanden van je leven alleen met jou te kunnen doorbrengen.
Maar ja, die man is inmiddels zowat heilig verklaard, dus daar mag je niks over zeggen.
Dat zijn kinderen nog niet eens volwassen waren wist ik niet eens. Zielig zeg!
jippie55 schreef:
06-10-2017 14:13
Dat weet je toch helemaal niet wat hij wel of niet heeft gedaan en of ze quility time hebben doorgebracht.
Als je door blijft werken én regelmatig naar 't ziekenhuis moet zal daar vast niet echt veel van gekomen zijn.

Hij blijkt op oude leeftijd 2e leg kinderen te hebben genomen, dus ook nog 'ns schipperen tussen 1e en 2e leg qua qualitytime...
SallySpectra schreef:
06-10-2017 14:10
Rb oordeelt toch niet? Ik kan me best voorstellen dat het voor familie (hij heeft nog jonge kinderen) erg moeilijk kan zijn dat hun vader zo snel is overleden en dat ze aan het eind zo weinig tijd met hem hebben gehad. Betekent niet dat hij die keuze niet had mogen maken.

Als RB zegt dat hij "beter dit of dat had kunnen doen"zit daar wel degelijk een oordeel in. Mag een stervende man alsjeblieft zelf uitmaken hoe hij zijn laatste maanden doorbrengt?
De enigen die daar een mening over mogen hebben zijn zijn vrouw en kinderen en die hoor ik niet klagen. Hou toch op zeg.
redbulletje schreef:
06-10-2017 14:17
Als je door blijft werken én regelmatig naar 't ziekenhuis moet zal daar vast niet echt veel van gekomen zijn.

Hij blijkt op oude leeftijd 2e leg kinderen te hebben genomen, dus ook nog 'ns schipperen tussen 1e en 2e leg qua qualitytime...

Hou alsjeblieft op RB. Ik vind het stuitend wat je doet.
Alle reacties Link kopieren
karin12345 schreef:
06-10-2017 13:50
Je hebt gelijk hoor, ik vond het ook raar,
Heb je drie nog erg jonge kin deren en die gun je dan niet om de laatste maanden van je leven alleen met jou te kunnen doorbrengen.
Maar ja, die man is inmiddels zowat heilig verklaard, dus daar mag je niks over zeggen.
Hij werkte nog maar deels en had al veel overgedragen aan de locoburgemeester. Die kinderen zitten overdag toch op school, dus dan snap ik dat hij liever nog bezig was dan thuis zitten wachten tot ze klaar met school waren.
herfstappeltaart schreef:
06-10-2017 14:18
Als RB zegt dat hij "beter dit of dat had kunnen doen"zit daar wel degelijk een oordeel in. Mag een stervende man alsjeblieft zelf uitmaken hoe hij zijn laatste maanden doorbrengt?
De enigen die daar een mening over mogen hebben zijn zijn vrouw en kinderen en die hoor ik niet klagen. Hou toch op zeg.
Aangezien dit 'n discussieforum is en geen condoleanceregister mag iedereen gewoon z'n mening schrijven. Wij horen zijn vrouw en kinderen idd niet klagen, dat zullen ze waarschijnlijk binnenskamers houden. Over de doden niets dan goeds enzo...
redbulletje schreef:
06-10-2017 14:21
Aangezien dit 'n discussieforum is en geen condoleanceregister mag iedereen gewoon z'n mening schrijven. Wij horen zijn vrouw en kinderen idd niet klagen, dat zullen ze waarschijnlijk binnenskamers houden. Over de doden niets dan goeds enzo...

Weer een nergens op gebaseerde aanname.
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
06-10-2017 13:12
Als ik zo'n bericht hoor, denk ik alleen maar hoe lang we nog accepteren dat dat tabaksindustrie zoveel mensen van ons afpakt.
Wat een onzin zeg, roken doe je nog altijd zelf!
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
06-10-2017 14:21
Aangezien dit 'n discussieforum is en geen condoleanceregister mag iedereen gewoon z'n mening schrijven. Wij horen zijn vrouw en kinderen idd niet klagen, dat zullen ze waarschijnlijk binnenskamers houden. Over de doden niets dan goeds enzo...
Echt, probeer nou eens één keer gewoon wat empathie te laten zien.
Al doe je maar alsof....
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Zullen we het een beetje respectvol houden? Dit topic heb ik niet geopend voor discussie, maar om respectvol in gesprek te gaan over de overledene.
redbulletje schreef:
06-10-2017 14:17
Als je door blijft werken én regelmatig naar 't ziekenhuis moet zal daar vast niet echt veel van gekomen zijn.

Hij blijkt op oude leeftijd 2e leg kinderen te hebben genomen, dus ook nog 'ns schipperen tussen 1e en 2e leg qua qualitytime...
Nou, dan doe jij het lekker anders als je op sterven ligt. Moet jij weten.
Solomio schreef:
06-10-2017 14:24
Echt, probeer nou eens één keer gewoon wat empathie te laten zien.
Al doe je maar alsof....
Ik heb empathie voor zijn kinderen
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
06-10-2017 14:25
Ik heb empathie voor zijn kinderen
Welnee, je vult in voor zijn kinderen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Cateautje schreef:
06-10-2017 14:25
Zullen we het een beetje respectvol houden? Dit topic heb ik niet geopend voor discussie, maar om respectvol in gesprek te gaan over de overledene.

Sorry Cateau. Ik liet me uitlokken.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
06-10-2017 14:25
Zullen we het een beetje respectvol houden? Dit topic heb ik niet geopend voor discussie, maar om respectvol in gesprek te gaan over de overledene.
Helemaal mee eens.

Ik kreeg al staf-neigingen.
tonkje wijzigde dit bericht op 06-10-2017 14:31
Reden: stafneigingen toegevoegd
5.65% gewijzigd
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Cateautje schreef:
06-10-2017 13:24
Amsterdam heeft op alle gebouwen de vlag halfstok gehangen.

Hier op het gemeentehuis ook zag ik net (ander provincie) Volgens mij hoorde ik op het nieuws iets over alle overheidsgebouwen.

Mooi gebaar.
Alle reacties Link kopieren
Hij kwam over als een integer en betrokken mens. En wat mooi dat Amsterdam hem bij leven al heeft laten weten dat ze blij met hem waren. Dat moeten we (ik) eigenlijk vaker doen. Tegen iemand zeggen dat je hem/haar waardeert. Niet bij het graf.
Everything you see I owe to spaghetti!
Annapicobella schreef:
06-10-2017 14:35
Hij kwam over als een integer en betrokken mens. En wat mooi dat Amsterdam hem bij leven al heeft laten weten dat ze blij met hem waren. Dat moeten we (ik) eigenlijk vaker doen. Tegen iemand zeggen dat je hem/haar waardeert. Niet bij het graf.

Helemaal mee eens!
Net bij de ambtswoning op de Herengracht geweest. Er liggen veel bloemen. Hij is veel te jong gestorven. Rust zacht, Eberhard. :rose:
Alle reacties Link kopieren
Er was ergens iemand die een nieuw werkwoord voorstelde: eberen = iets goeds doen voor je stad. :heart:
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
06-10-2017 15:42
Er was ergens iemand die een nieuw werkwoord voorstelde: eberen = iets goeds doen voor je stad. :heart:
Dat is een mooi idee, zeg !
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven