Burgemeester Eberhard van der Laan overleden.

06-10-2017 10:02 154 berichten
Burgemeester Eberhard van der Laan van Amsterdam is gisteravond overleden. Dat heeft de gemeente bekendgemaakt.

Van der Laan was ongeneeslijk ziek. Hij had uitgezaaide longkanker. Toch werkte Van der Laan door tot kort voor zijn overlijden. Maandag 18 september legde hij zijn taken als burgemeester neer en nam hij in een brief afscheid van de Amsterdammers.

De gemeente schrijft in een persbericht dat Van der Laan als burgemeester menselijkheid met daadkracht combineerde. "Het gemeentebestuur en de medewerkers van de gemeente Amsterdam betreuren het verlies van een geliefde burgemeester en leven mee met zijn familie en andere naasten."

Van der Laan werd op 28 juni 1955 in Leiden geboren en groeide op in Rijnsburg. Hij studeerde rechten in Amsterdam. Hij begon in de Amsterdamse politiek als assistent van de toenmalige wethouder Jan Schaefer. Later werd hij fractievoorzitter van de PvdA in de hoofdstad.

Hij combineerde de lokale politiek een tijd met zijn werk in de advocatuur. Vervolgens werkte hij ook een paar jaar fulltime bij zijn advocatenkantoor. Tot PvdA-leider Bos hem in 2008 vroeg om minister van Wonen, Wijken en Integratie te worden. Hij volgde in die functie Ella Vogelaar op.

Geliefd bij veel Amsterdammers
Toen het kabinet twee jaar later viel, keerde Van der Laan terug naar Amsterdam. Hij werd in 2010 burgemeester en was al snel geliefd bij veel Amsterdammers. Ze zagen in hem een verbinder en hij werd geroemd om zijn directe bestuursstijl.

Toen Van der Laan begin dit jaar bekendmaakte dat hij ongeneeslijk ziek was, kreeg hij veel steunbetuigingen. Deze zomer was hij te zien in een aflevering van het VPRO-programma Zomergasten. De uitzending, die vanwege zijn ziekte eerder was opgenomen, was op schermen in Amsterdam te volgen.

Eberhard van der Laan was 62 jaar.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem_356026 wijzigde dit bericht op 07-10-2017 19:47
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Emmes schreef:
07-10-2017 15:54
Denk er maar eens over na.

En als je niets kan bedenken is dat ook prima.
Lekker makkelijk jij stelt iets maar je wilt niet vertellen waarom..
Je kletst dus maar gewoon wat maar verder ben je héél fatsoenlijk..
Nou ja dan vertel je het niet ook goed..
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Als ik namelijk naar Aboutaleb kijk krijg ik altijd de neiging om hem te willen knuffelen maar een massage is nog nooit in me opgekomen.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem_356026 wijzigde dit bericht op 07-10-2017 19:45
0.00% gewijzigd
karin12345 schreef:
06-10-2017 13:50
Je hebt gelijk hoor, ik vond het ook raar,
Heb je drie nog erg jonge kin deren en die gun je dan niet om de laatste maanden van je leven alleen met jou te kunnen doorbrengen.
Maar ja, die man is inmiddels zowat heilig verklaard, dus daar mag je niks over zeggen.
Eens. Ik snap niet hoe je je als vader zo kan opstellen.
zazamaenade schreef:
06-10-2017 21:56
Leek 'onze' koning maar wat meer op Eberhard van der Laan :(
Ik vind onze koning oprechter.

Eberhard maakte nooit zijn handen vuil aan de echt vervelende dingen. Hij scoorde met persoonlijk leed uitvergroten, een enorm sentimentele man. Een goede burgervader schuwt ook de echt lastige onderwerpen waar niet zo 1,2,3, een oplossing voor is niet.
willem1959 schreef:
06-10-2017 17:30
Kom op zeg. Wat een overdreven gedoe allemaal.
Zelfs in andere gemeentes hangen de vlaggen half stok.

Het is verdorrie de koning niet die is overleden, maar de burgemeester van een stad die zich het middelpunt van Nederland waant.

Het is sneu, maar hij heeft zichzelf dood gerookt.
Ben ik met je eens. Als hij zich dood had gedronken, was men niet zo vol lof. Hij rookte 3 pakjes per dag, at slecht, werkte 70 tot 80 uur per week omdat hij niets wilde delegeren (alles zelf wilde bepalen). Hij laat verdorie 3 jonge kinderen achter en een jongere vrouw. Als je voor jezelf niet stopt met roken dan voor je kinderen toch wel. Ik vond hem vooral erg egocentrisch overkomen. Amsterdam een lieve stad noemen? Amsterdam is de onveiligse stad van ons land.
Hij had het goed gedaan als Marketingman.
Ik heb een paar jaar terug een tijdje met hem mogen werken en dat was bijzonder. Als je er tegen kunt haalt hij geweldige dingen in mensen naar boven, maar het is buigen of barsten. Ik had hem graag meer tijd gegund met z'n gezin. Dat gunde hij zichzelf niet en het is niet aan ons om daar over te oordelen.
Alle reacties Link kopieren
tampontouwtje schreef:
07-10-2017 19:50
Ben ik met je eens. Als hij zich dood had gedronken, was men niet zo vol lof. Hij rookte 3 pakjes per dag, at slecht, werkte 70 tot 80 uur per week omdat hij niets wilde delegeren (alles zelf wilde bepalen). Hij laat verdorie 3 jonge kinderen achter en een jongere vrouw. Als je voor jezelf niet stopt met roken dan voor je kinderen toch wel.
Van der Laan is enkele jaren geleden gestopt met roken.

Volgens mij werkte hij niet zozeer zo hard omdat hij niets wilde delegeren, maar omdat hij het leuk vond, er voldoening uit haalde en het deed met 100% liefde voor Amsterdam en alle inwoners.
Ik vond hem vooral erg egocentrisch overkomen.
Niet dat ik hem persoonlijk kende, maar egocentrisch? Dat is wel het laatste label wat ik op Van der Laan zou plakken.
Amsterdam een lieve stad noemen? Amsterdam is de onveiligse stad van ons land.
Maar ondertussen wonen er natuurlijk vooral allemaal aardige en lieve Amsterdammers.

Dit doet me denken aan een oude schoolvriendin uit de Achterhoek die jaren geleden bij mij op bezoek kwam in Amsterdam. Ze vond het oprecht eng! Want Amsterdam! Jeetje, dat was een gevaarlijke stad! Het duurde wel even voor ik door had dat ze het echt meende. Ik dacht eerst dat ze een grapje maakte, maar nee, ze had kennelijk echt het idee dat er op elke straathoek een crimineel huisde of zo. :P
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
07-10-2017 23:38
Van der Laan is enkele jaren geleden gestopt met roken.

Volgens mij werkte hij niet zozeer zo hard omdat hij niets wilde delegeren, maar omdat hij het leuk vond, er voldoening uit haalde en het deed met 100% liefde voor Amsterdam en alle inwoners.



Niet dat ik hem persoonlijk kende, maar egocentrisch? Dat is wel het laatste label wat ik op Van der Laan zou plakken.



Maar ondertussen wonen er natuurlijk vooral allemaal aardige en lieve Amsterdammers.

Dit doet me denken aan een oude schoolvriendin uit de Achterhoek die jaren geleden bij mij op bezoek kwam in Amsterdam. Ze vond het oprecht eng! Want Amsterdam! Jeetje, dat was een gevaarlijke stad! Het duurde wel even voor ik door had dat ze het echt meende. Ik dacht eerst dat ze een grapje maakte, maar nee, ze had kennelijk echt het idee dat er op elke straathoek een crimineel huisde of zo. :P
Compleet de spijker op de kop volgens mij.
Ik heb gisteravond de aflevering van Zomergasten gezien en ik ben postuum fan. Wat een visie had die man. Een burgemeester zoals een burgemeester zou moeten zijn. Verbindend, empatisch, gedreven.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
tonkje schreef:
07-10-2017 23:38
Van der Laan is enkele jaren geleden gestopt met roken.

Volgens mij werkte hij niet zozeer zo hard omdat hij niets wilde delegeren, maar omdat hij het leuk vond, er voldoening uit haalde en het deed met 100% liefde voor Amsterdam en alle inwoners.



Niet dat ik hem persoonlijk kende, maar egocentrisch? Dat is wel het laatste label wat ik op Van der Laan zou plakken.



Maar ondertussen wonen er natuurlijk vooral allemaal aardige en lieve Amsterdammers.

Dit doet me denken aan een oude schoolvriendin uit de Achterhoek die jaren geleden bij mij op bezoek kwam in Amsterdam. Ze vond het oprecht eng! Want Amsterdam! Jeetje, dat was een gevaarlijke stad! Het duurde wel even voor ik door had dat ze het echt meende. Ik dacht eerst dat ze een grapje maakte, maar nee, ze had kennelijk echt het idee dat er op elke straathoek een crimineel huisde of zo. :P
Volgens mij is hij pas eind 2016 gestopt met roken. Daarnaast zat hij al een beetje in reservetijd want in 2013 kreeg hij prostaatkanker.
Ik moet trouwens eerlijk bekennen dat ik pas angst kreeg voor longkanker toen ik gestopt was met roken. Nu bijna een jaar niet gerookt maar die angst zit er nog wel.
Lelietje-van-Dalen schreef:
08-10-2017 15:42
Compleet de spijker op de kop volgens mij.
Ik heb gisteravond de aflevering van Zomergasten gezien en ik ben postuum fan. Wat een visie had die man. Een burgemeester zoals een burgemeester zou moeten zijn. Verbindend, empatisch, gedreven.
Zijn aandacht voor de problemen in Amsterdam was selectief. Hij bleef weg bij de echt lastige problemen, alles wat niet te draaien was naar sentimentele PR.
Alle reacties Link kopieren
tampontouwtje schreef:
09-10-2017 19:46
Zijn aandacht voor de problemen in Amsterdam was selectief. Hij bleef weg bij de echt lastige problemen, alles wat niet te draaien was naar sentimentele PR.
Daar heb ik dan toch helemaal niets 0,0% van gemerkt de afgelopen jaren. Eerder het tegendeel: hoe lastiger, hoe meer hij erbovenop zat met een 'daar gaan we dan nu eens echt wat aan doen!'
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Geliefde man die gestorven is. Ook een lelijke man, niet dat hij daar wat aan kan doen.
Ik ben verre familie van hem.
Ontzettend verdrietig voor zijn vrouw en kleine kinderen.
Ik had wel gedacht dat hij al ouder was, hij zag er ouder uit vond ik.
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
a_nick_is_crini schreef:
11-10-2017 21:33
Geliefde man die gestorven is. Ook een lelijke man, niet dat hij daar wat aan kan doen.
Ook weer een waardevolle aanvulling op dit topic :nope:
Alle reacties Link kopieren
deepspace schreef:
11-10-2017 22:43
Ook weer een waardevolle aanvulling op dit topic :nope:
Heel wat waardevoller dan dit bericht. In elk geval on-topic.

Morgen kunnen wij, Amsterdammers, afscheid van hem nemen en een laatste groet brengen. Ik ga zeker een poging wagen.
Alle reacties Link kopieren
Wilhetnietweten schreef:
12-10-2017 13:08
Heel wat waardevoller dan dit bericht. In elk geval on-topic.

Morgen kunnen wij, Amsterdammers, afscheid van hem nemen en een laatste groet brengen. Ik ga zeker een poging wagen.
Ik heb het overwogen, maar ik verwacht dat het heel druk wordt. En ik ben zo'n tut die dan al in de rij gaat staan huilen, dus ik denk wel thuis aan hem. En aan zijn vrouw en kinderen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Wat een achterlijk topic is dit geworden zeg. Niet te kort.
Alle reacties Link kopieren
tampontouwtje schreef:
07-10-2017 19:50
Ben ik met je eens. Als hij zich dood had gedronken, was men niet zo vol lof. Hij rookte 3 pakjes per dag, at slecht, werkte 70 tot 80 uur per week omdat hij niets wilde delegeren (alles zelf wilde bepalen). Hij laat verdorie 3 jonge kinderen achter en een jongere vrouw. Als je voor jezelf niet stopt met roken dan voor je kinderen toch wel. Ik vond hem vooral erg egocentrisch overkomen. Amsterdam een lieve stad noemen? Amsterdam is de onveiligse stad van ons land.
Hij had het goed gedaan als Marketingman.
eens
Alle reacties Link kopieren
heb laatst de hh van zomergasten gekeken, wat zijn de woorden minister/arts/advocaat/burgemeester vaak gevallen.
aardige man maar wel een selfkicker erg vol van zichzelf.
Lucylucille schreef:
12-10-2017 16:25
Wat een achterlijk topic is dit geworden zeg. Niet te kort.
Zeg dat. Ben benieuwd wat deze mensen zelf in hun omgeving neerzetten met hun grote mond.
Tja, sneu dat de man overleden is. Vooral voor zijn vrouw en kinderen.
Verder is het gewoon een burgemeester van openlucht museum A'dam. Niks bijzonders.

Benieuwd wie de volgende wordt, Femke, Lodewijk of Jesse? Baantjescarrousel draait weer als een dolle.
Alle reacties Link kopieren
De dood van deze man is al zo treurig, maar ik word nog een stuk treuriger van sommige reacties hier.
Gun mensen die blij met hem waren of hem bewonderden hun gevoelens.
nounou
Wie gunt je dat dan niet?
Alle reacties Link kopieren
https://youtu.be/9u_sYUjVzqc Eberhard van der Laan geïnterviewd door zijn vrouw Femke van der Laan

Zo mooi.
LOEP ME MAAR aub.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven