De H&M-rel
dinsdag 9 januari 2018 om 19:06
Het zal jullie vast niet ontgaan zijn dat H&M op dit moment verwikkeld is in een heuse rel. Zij hadden op een reclameposter in Het VK een donker jongetje als model gebruikt. Het ventje draagt een hoodie met de tekst: "coolest monkey of the jungle" Dit werd op Twitter opgemerkt en afgedaan als racisme.
H&M heeft inmiddels excuses aangeboden, desalniettemin ligt de modeketen nu onder vuur. Er wordt opgeroepen tot een boycot en zanger The Weekend heeft per direct zijn samenwerking met de keten verbroken.
Ter info: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1513809 ... n-apentrui
Hoe denken jullie hierover? Ik vind het geen hele slimme keuze van H&M. Maar de manier waarop ze nu onder vuur liggen, vind ik wel wat ver gaan. Het lijkt me sterk dat ze de campagne daadwerkelijk rascistisch hebben bedoeld.
H&M heeft inmiddels excuses aangeboden, desalniettemin ligt de modeketen nu onder vuur. Er wordt opgeroepen tot een boycot en zanger The Weekend heeft per direct zijn samenwerking met de keten verbroken.
Ter info: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1513809 ... n-apentrui
Hoe denken jullie hierover? Ik vind het geen hele slimme keuze van H&M. Maar de manier waarop ze nu onder vuur liggen, vind ik wel wat ver gaan. Het lijkt me sterk dat ze de campagne daadwerkelijk rascistisch hebben bedoeld.
dinsdag 16 januari 2018 om 15:03
Ik zit ( behalve hier) niet op social media, is dit https://www.telegraaf.nl/sport/1536908/ ... tbalwereld
net zo'n hot item als de H en M trui?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)

dinsdag 16 januari 2018 om 15:16
fashionvictim schreef: ↑16-01-2018 14:39Nogmaals: wat nu als mensen niet de winkel, maar haar kind kort en klein slaan?
Je hebt als ouder de plicht om dat soort risico's af te wegen.
De moeder wordt bedreigd, lastig gevallen en moet zelfs onderduiken!! Maar dat is dus haar eigen schuld begrijp ik? Had ze maar gewoon de BLM-mening moeten hebben. En zo praat je dus geweld goed.
De moeder is gewoon een stoere sterke vrouw die niet met groepjes meeloopt omdat ze toevallig dezelfde huidskleur heeft. Heel triest en kwalijk dat dit niet mag zonder geweld en bedreigingen...
dinsdag 16 januari 2018 om 15:19
Is ze nou stoer en sterk? Slim en autonoom? Of onderontwikkeld , onoplettend ? Misschien wel bang om lastig te doen zodat haar kind opdrachten mis loopt ?aidem schreef: ↑16-01-2018 15:16De moeder wordt bedreigd, lastig gevallen en moet zelfs onderduiken!! Maar dat is dus haar eigen schuld begrijp ik? Had ze maar gewoon de BLM-mening moeten hebben. En zo praat je dus geweld goed.
De moeder is gewoon een stoere sterke vrouw die niet met groepjes meeloopt omdat ze toevallig dezelfde huidskleur heeft. Heel triest en kwalijk dat dit niet mag zonder geweld en bedreigingen...
We weten het niet, he.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 16 januari 2018 om 15:23
Nee, ze had moeten beseffen dat ook al vindt zij dat verder overdreven of niet belangrijk of wat dan ook, dat anderen de combi zwart kind en trui met aap en jungle wel aanstootgevend zouden kunnen vinden. En dus moeten denken: joh, ik vind het onzin, maar Pietje is pas 8, misschien beter om dat experiment lekker door een ander laten uitvoeren.simbalabimba schreef: ↑16-01-2018 15:00Dit had verwacht moeten worden, wordt nu juist beweerd in dit topic.
Er mocht kennelijk niet verwacht worden dat mensen het showen van die trui in een ander licht zien dan donkere mensen uitschelden voor aap.
Zie het zo: ook al zou ik die Surinaamse buurvrouw zijn die fan is van Zwarte Piet, dan nog heb ik toch mee gekregen dat andere mensen er wel moeite mee hebben? En dan ben ik toch een muts als ik mijn kinderen onderwerp van die discussie maak door ze als model op de Pietietie site te laten poseren ofzo?
Am Yisrael Chai!
dinsdag 16 januari 2018 om 15:24
blijfgewoonbianca schreef: ↑16-01-2018 15:19Is ze nou stoer en sterk? Slim en autonoom? Of onderontwikkeld , onoplettend ? Misschien wel bang om lastig te doen zodat haar kind opdrachten mis loopt ?
We weten het niet, he.

Onder druk van H & M heeft ze haar beweringen op Twitter/Instagram gezet.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
dinsdag 16 januari 2018 om 15:27
Of ze kreeg er een drol en drie knopen voor. Nogmaals; we weten het niet.simbalabimba schreef: ↑16-01-2018 15:24![]()
Onder druk van H & M heeft ze haar beweringen op Twitter/Instagram gezet.
dinsdag 16 januari 2018 om 15:27
Niet getint kind showt monkeytrui, donker kind wil m ook hebben.
Moeder 'zou je dat nou wel doen?' Kind ' ?????? waarom niet?? '. Moeder "ehm tja kijk.... nou vooruit dan, maar dan kopen we 'm niet in een fysieke winkel, maar bestellen 'm online. En je mag 'm alleen thuis aan, binnen, als we alleen zijn. '
Moeder 'zou je dat nou wel doen?' Kind ' ?????? waarom niet?? '. Moeder "ehm tja kijk.... nou vooruit dan, maar dan kopen we 'm niet in een fysieke winkel, maar bestellen 'm online. En je mag 'm alleen thuis aan, binnen, als we alleen zijn. '
dinsdag 16 januari 2018 om 15:29
Wat is dit; fictie?simbalabimba schreef: ↑16-01-2018 15:27Niet getint kind showt monkeytrui, donker kind wil m ook hebben.
dinsdag 16 januari 2018 om 15:30
De ouders van deze 5(!!!!) jarige zijn inmiddels verhuist en vrezen voor de veiligheid en gezondheid van hun kleuter. Dan spoor je echt totaal niet als je een onwetend kind wil aanvallen en daar hoeven ouders echt geen rekening mee te houden want dat is gewoon abnormaal. Je kan het prima niet met iemand eens zijn zonder er meteen op te rammen, zoals enigszins ontwikkelde mensen doen. De gemiddelde apenkolonie gedraagt zich nog beschaafder dan deze mensen met hun primitieve drang naar geweld. Als je een kind wil aanvallen ben je gewoon mislukt als mens.
En nogmaals, wat nu dan? H&M kan niet terug in de tijd en heeft excuses gemaakt. Wat moeten ze dan nu nog doen?
Ik vind de gedachte dat merken wel uitkijken met donkere modellen in de toekomst niet zo vreemd. Het lijkt niet meer uit te maken wat je doet er is altijd wel iemand beledigt tegenwoordig, dan is het veel logischer om een blank model te nemen want dan heb je dat hele probleem niet. Maar dat is dan natuurlijk weer reden om "racisme" te roepen voor de beroeps klagers want dan gebruiken ze te weinig donkere modellen en dat is natuurlijk ook racisme. Niet gek dat veel mensen het gevoel krijgen dat het ook nooit goed is..
Zo typisch ook dat de zaken die het meeste aandacht krijgen juist de meest futiele zaken zijn als het gaat om racisme. Nooit een enorme discussie of rellen over het beleid qua kleur bij het aannemen van werknemers maar wel eindeloze discussies en zelfs geweld over truien bij kleuters of zaken als straatnaambordjes. En het dan gek vinden dat steeds minder mensen hen serieus nemen.. Maar gelukkig kunnen ze dat weer wegzetten als racisme en klopt hun wereldbeeld weer.
Maar ook deze hype zal weer overwaaien hoor. Ik wacht het rustig af.
En nogmaals, wat nu dan? H&M kan niet terug in de tijd en heeft excuses gemaakt. Wat moeten ze dan nu nog doen?
Ik vind de gedachte dat merken wel uitkijken met donkere modellen in de toekomst niet zo vreemd. Het lijkt niet meer uit te maken wat je doet er is altijd wel iemand beledigt tegenwoordig, dan is het veel logischer om een blank model te nemen want dan heb je dat hele probleem niet. Maar dat is dan natuurlijk weer reden om "racisme" te roepen voor de beroeps klagers want dan gebruiken ze te weinig donkere modellen en dat is natuurlijk ook racisme. Niet gek dat veel mensen het gevoel krijgen dat het ook nooit goed is..
Zo typisch ook dat de zaken die het meeste aandacht krijgen juist de meest futiele zaken zijn als het gaat om racisme. Nooit een enorme discussie of rellen over het beleid qua kleur bij het aannemen van werknemers maar wel eindeloze discussies en zelfs geweld over truien bij kleuters of zaken als straatnaambordjes. En het dan gek vinden dat steeds minder mensen hen serieus nemen.. Maar gelukkig kunnen ze dat weer wegzetten als racisme en klopt hun wereldbeeld weer.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
dinsdag 16 januari 2018 om 15:35
Maar die andere mensen accepteren toch ook jouw mening? Wat wil zeggen dat ze niet persee willen dat jij doet of laat waar zij moeite mee hebben. Die andere mensen zouden toch ook fan van Zwarte Piet kunnen worden? Ze zouden toch evt. kunnen inzien dat hun standpunt niet de absolute waarheid is? En zo niet, even goede buren bijv. wat betreft planten water geven, op kinderen passen, de heg snoeien enz.fashionvictim schreef: ↑16-01-2018 15:23Nee, ze had moeten beseffen dat ook al vindt zij dat verder overdreven of niet belangrijk of wat dan ook, dat anderen de combi zwart kind en trui met aap en jungle wel aanstootgevend zouden kunnen vinden. En dus moeten denken: joh, ik vind het onzin, maar Pietje is pas 8, misschien beter om dat experiment lekker door een ander laten uitvoeren.
Zie het zo: ook al zou ik die Surinaamse buurvrouw zijn die fan is van Zwarte Piet, dan nog heb ik toch mee gekregen dat andere mensen er wel moeite mee hebben? En dan ben ik toch een muts als ik mijn kinderen onderwerp van die discussie maak door ze als model op de Pietietie site te laten poseren ofzo?
dinsdag 16 januari 2018 om 15:38
Ja en wie moeilijk doet ziet hier een verwijzing in naar de vroegere ruilhandel.blijfgewoonbianca schreef: ↑16-01-2018 15:27Of ze kreeg er een drol en drie knopen voor. Nogmaals; we weten het niet.

dinsdag 16 januari 2018 om 15:39
simbalabimba schreef: ↑16-01-2018 15:27Niet getint kind showt monkeytrui, donker kind wil m ook hebben.
O dat valt nog mee hoor. Ik zag laatst een filmpje van een donkere vader die zijn donkere dochter ging vertellen dat zo een beetje alle blanke mensen tegen haar zijn vanwege haar huidskleur en de politie ook. Kind helemaal in tranen natuurlijk. Zo iemand is nou een slechte ouder.. Ik zal zo eens kijken of ik het nog kan vinden want er was nogal wat commentaar op gekomen. Natuurlijk niet zoveel als op de H&M maar goed het waren dan ook donkere mensen he en geen eng bedrijf uit een overwegend blank land met veelal blanke medewerkers..
anoniem_303817 wijzigde dit bericht op 16-01-2018 15:40
0.59% gewijzigd
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
dinsdag 16 januari 2018 om 15:39
Ja, helemaal zelf bedacht.
dinsdag 16 januari 2018 om 15:44
Waarom zou de moeder moeten zwijgen als ze het ergens niet mee eens is?fashionvictim schreef: ↑16-01-2018 15:02Die moeder ging zich er mee bemoeien toen al lang zichtbaar was dat mensen heftig reageerden. Ze koos er op het hoogtepunt van de rel voor om in plaats van te blijven zwijgen of te de escaleren, olie op het vuur te gooien.
H&M had al excuses gemaakt, het ergste leed was al geleden en wat doet dat domme wijf: ze gaat mensen lopen provoceren en uitlokken waarmee ze H&M weer terug in de rel duwt, en haar minderjarige kind daar het middelpunt van maakt want ineens is zijn poseren geen vergissing waar hij niks aan kon doen maar een statement wat zijn moeder onderschrijft.
Dat ze niet jouw mening is toegedaan houd toch niet in dat ze geen recht van spreken heeft? Ik hecht meer waarde aan de mening van de moeder dan aan de mening van boze mensen.
En om juist háár dan een dom wijf, tokkie, slechte moeder (en nog meer van die fraaie kreten) te noemen, getuigd van compleet disrespect voor de mening van een ander. En een vreemde overtuiging van je eigen gelijk.
De moeder is niet degene die provoceert en uitlokt, dat zijn de mensen die lopen te schelden en bedreigen en die winkels slopen.
Maar ja, het enige wat je daar over te zeggen hebt is dat je het vernielen van winkels afkeurd.
In tegenstelling tot alle bagger die je over de moeder uitstort.

dinsdag 16 januari 2018 om 16:00
fashionvictim schreef: ↑16-01-2018 13:45Die jongen wilde dat shirt helemaal niet aan, dat werd hem door een stylist aangehesen en hij werd er voor betaald.
En ja, ik vind het echt belachelijk en niet echt van verantwoordelijkheidsgevoel getuigen om je kind mee te laten slepen in een potentieel gevaarlijke politieke discussie omwille van wat geld.
Wat nu als mensen die zich gekwetst voelen niet de winkels kort en klein slaan, maar dat jochie? Of dat ze dat doen omdat zijn domme moeder via social media lekker olie op het vuur is gaan gooien?
Ik vind die moeder nogal een domme Tokkie.
Gelukkig spreekt hier helemáál geen superioriteitsgevoel uit.

dinsdag 16 januari 2018 om 16:04
fashionvictim schreef: ↑16-01-2018 15:02Die moeder ging zich er mee bemoeien toen al lang zichtbaar was dat mensen heftig reageerden. Ze koos er op het hoogtepunt van de rel voor om in plaats van te blijven zwijgen of te de escaleren, olie op het vuur te gooien.
H&M had al excuses gemaakt, het ergste leed was al geleden en wat doet dat domme wijf: ze gaat mensen lopen provoceren en uitlokken waarmee ze H&M weer terug in de rel duwt, en haar minderjarige kind daar het middelpunt van maakt want ineens is zijn poseren geen vergissing waar hij niks aan kon doen maar een statement wat zijn moeder onderschrijft.
Bemoeien? Serieus?

dinsdag 16 januari 2018 om 16:08
simbalabimba schreef: ↑16-01-2018 15:03Ik zit ( behalve hier) niet op social media, is dit https://www.telegraaf.nl/sport/1536908/ ... tbalwereld
Wat mij betreft zou dít nou echt een hot item moeten zijn.

dinsdag 16 januari 2018 om 16:18
Ja ik ben er ook echt klaar mee.
Ik begin me gewoon boos te maken terwijl we daarbij voorbij gaan om waar het eigenlijk gaat.
En mensen zoals Fash zorgen er niet voor dat partijen met elkaar in gesprek komen. Die laten geen hoor en wederhoor.
Het is verwijt op verwijt.
We zullen er zo nooit uitkomen. En we zullen, wat we ook doen, excuses maken of niet, een donker jongetje gewoon aan laten trekken wat ie wil of niet, kindjes met knuffelaapjes fotograferen of niet, het nooit goeddoen.
De verdeeldheid zal altijd blijven bestaan op deze manier.
Als praten elkaar overtuigen van hun gelijk betekent is er geen enkele ruimte voor andersdenkenden en dus ook niet voor bewustwording en verandering.
Ik word er moedeloos van.
dinsdag 16 januari 2018 om 16:24
Hoi,
Jodin hier. Niks van meegekregen. Ook geen Zara's kort en klein geslagen.
Historisch besef? Jazeker. Halve familie gedeporteerd in WW2. Opa's en oma's met nummers op hun armen. Tenminste, degenen die overleefden.
Ik ben blij dat ik tot een familie behoor die naar de toekomst wenst te kijken.
Zonde van mijn tijd om in gekwetsheid te blijven hangen. Zouden mijn voorouders niet gewild hebben.

dinsdag 16 januari 2018 om 16:25
Allemaal gerechtvaardigd natuurlijk.MwTheelepel schreef: ↑16-01-2018 15:30De ouders van deze 5(!!!!) jarige zijn inmiddels verhuist en vrezen voor de veiligheid en gezondheid van hun kleuter. Dan spoor je echt totaal niet als je een onwetend kind wil aanvallen en daar hoeven ouders echt geen rekening mee te houden want dat is gewoon abnormaal. Je kan het prima niet met iemand eens zijn zonder er meteen op te rammen, zoals enigszins ontwikkelde mensen doen. De gemiddelde apenkolonie gedraagt zich nog beschaafder dan deze mensen met hun primitieve drang naar geweld. Als je een kind wil aanvallen ben je gewoon mislukt als mens.
Het slopen van winkels, het bedreigen van families, het boycotten van een mondiale wereldketen.
Gewoon doen!
Wat staat er in godsnaam nog in verhouding? Is dit de boosheid in eigen persoon tegen jarenlange onderdrukking (ik wil het echt niet onder de tafel vegen begrijp me niet verkeerd). Maar ik vind dit zo zielig voor dit gezin. Ik geloof oprecht in de goedheid van de mens en ik geloof ook dat de moeder er niks achter zocht toen ze haar knappe 5 jarige zoon kleding voor de H en M liet showen. Ik geloof ook dat zij niet stil heeft gestaan bij de opdruk van de trui en blijkbaar de H en M ook niet.
Slim? Nee misschien niet. Maar zo achterlijk overtrokken als hier en in de rest vd wereld wordt gereageerd vind ik schokkend.
En ik vind dat dit in geen enkel geval de verantwoordelijkheid van de ouders of van dit schattige jonkie zelf is.
Ik vind dat de verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij jezelf!
Verbeter de wereld: begin bij jezelf!