De H&M-rel
dinsdag 9 januari 2018 om 19:06
Het zal jullie vast niet ontgaan zijn dat H&M op dit moment verwikkeld is in een heuse rel. Zij hadden op een reclameposter in Het VK een donker jongetje als model gebruikt. Het ventje draagt een hoodie met de tekst: "coolest monkey of the jungle" Dit werd op Twitter opgemerkt en afgedaan als racisme.
H&M heeft inmiddels excuses aangeboden, desalniettemin ligt de modeketen nu onder vuur. Er wordt opgeroepen tot een boycot en zanger The Weekend heeft per direct zijn samenwerking met de keten verbroken.
Ter info: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1513809 ... n-apentrui
Hoe denken jullie hierover? Ik vind het geen hele slimme keuze van H&M. Maar de manier waarop ze nu onder vuur liggen, vind ik wel wat ver gaan. Het lijkt me sterk dat ze de campagne daadwerkelijk rascistisch hebben bedoeld.
H&M heeft inmiddels excuses aangeboden, desalniettemin ligt de modeketen nu onder vuur. Er wordt opgeroepen tot een boycot en zanger The Weekend heeft per direct zijn samenwerking met de keten verbroken.
Ter info: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1513809 ... n-apentrui
Hoe denken jullie hierover? Ik vind het geen hele slimme keuze van H&M. Maar de manier waarop ze nu onder vuur liggen, vind ik wel wat ver gaan. Het lijkt me sterk dat ze de campagne daadwerkelijk rascistisch hebben bedoeld.
dinsdag 16 januari 2018 om 18:07
Ga toch een eind fietsen, dan geloof je het toch niet, meid.blijfgewoonbianca schreef: ↑16-01-2018 17:47Heeft zogenaamd nog nooit iemand van gehoord. Gek, he?
En ze zeggen allemaal aappie tegen hun koters. Stuk voor stuk. En als ze het willen zeggen maar niet durven is dat zooooo erg; moeten ze er gewoon van huilen.
Ik moest er niet van huilen hoor. Maak je maar geen zorgen. Ik had inderdaad wel tranen in mijn ogen.
Ik begin onderhand te geloven dat we ons echt in twee verschillende werelden begeven.
Ik hoor apie, aapje, apekop, apestreken zo vaak in mijn omgeving.
En neeeeeee, Bianca, niet iedereen zegt het. Ik heb ook vriendinnen die het over kabouters hebben, bijvoorbeeld.
Voor je geruststelling, het is geen verwijzing naar kleine mensen.
Dropje hoor ik ook vaak, ook geen verwijzing.
If accidentally read, induce vomiting.
dinsdag 16 januari 2018 om 18:10
O, zo, bedoel je. Ik dacht dat je werkelijk waar nog nooit gehoord/ gelezen had dat donkere mensen voor aap werden uitgescholden en zo.Bumba1985 schreef: ↑16-01-2018 17:56Dat wist ik wel, maar ik wist niet wat de gedachte hierachter was. Ik dacht meer dat het zoiets was zoals dat een dik persoon wordt uitgescholden voor varken of olifant of een lang persoon voor giraf of een roodharig persoon voor vuurtoren. Maar dat er ook nog achter zit dat men vroeger echt dacht dat getinte mensen een soort apen waren, dat wist ik niet. En dat maakt het voor mij veel kwetsender dan dat het puur over een uiterlijke kenmerk gaat, wat ik dacht.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 16 januari 2018 om 18:11
Meid? Heb ik met jou geknikkerd ?Sarcastaballcoach schreef: ↑16-01-2018 18:07Ga toch een eind fietsen, dan geloof je het toch niet, meid.
Ik moest er niet van huilen hoor. Maak je maar geen zorgen. Ik had inderdaad wel tranen in mijn ogen.
Ik begin onderhand te geloven dat we ons echt in twee verschillende werelden begeven.
En neeeeeee, Bianca, niet iedereen zegt het. Ik heb ook vriendinnen die het over kabouters hebben, bijvoorbeeld.
dinsdag 16 januari 2018 om 18:14
Sarcastaballcoach schreef: ↑16-01-2018 18:11Ik had natuurlijk moeten schrijven: Wat een rotopmerking.
Ooit van jou geleerd, Bianca, hoe te reageren op dit soort opmerkingen.
Wat vond je precies een rotopmerking dan?
dinsdag 16 januari 2018 om 18:14
Ik heb het eerder al geschreven in dit topic.
In alle oprechtheid had ik die link zonder deze rel niet gelegd,. Omdat dat zo niet in mijn brein geprogrammeerd staat.
Ook in alle oprechtheid noemde ik mijn jongste regelmatig aap, vanwege zijn vastklampen om mijn lijf toen hij klein was ( hij doet het nog wel eens met zijn slungellijfje )
Het is dan wellicht niet zozeer het helemaal niet weten, het is dan meer iets wat je niet als zodanig registreert omdat je er hele andere associaties bij hebt.
Dat is dan ook meestal de eerste associatie wat bij je naar boven komt drijven, iets wat dicht bij jezelf staat.
Je hersenen vertalen nu eenmaal wat je zintuigen registreren naar iets wat er als info opgeslagen zit.
Dat verklaart ook waarom men een hele verschillende beleving of beeld kan hebben van feitelijk eenzelfde plaatje / situatie/ geluid.
Dat neemt allemaal niet weg dat Ik de ander daardoor niet zou kunnen begrijpen, wanneer iemand mij uitlegt hoe het bij diegene ( anders) binnenkomt.
Juist wel.
Ik voel mij daardoor alleen niet dom, omdat het bij mij zo niet binnen kwam in eerste instantie.
Mag een ander natuurlijk best dom vinden, ook dat is een mening

dinsdag 16 januari 2018 om 18:15
blijfgewoonbianca schreef: ↑16-01-2018 18:10O, zo, bedoel je. Ik dacht dat je werkelijk waar nog nooit gehoord/ gelezen had dat donkere mensen voor aap werden uitgescholden en zo.
Nee, dat wist ik wel. Alleen nooit geweten dat hier meer achter zat. En misschien had ik dat moeten uitzoeken, maar aangezien er zoveel scheldwoorden zijn die geen enkele extra / diepere betekenis hebben, wist ik niet dat er iets uit te zoeken viel. En eerlijk gezegd denk ik dat er met mij best veel mensen zijn die dit niet weten. Zelfs een gedeelte van de mensen die apenklanken maken zullen dit misschien niet weten....
Ik heb een hoop meegemaakt toen ik nog regelmatig met mijn vader naar voetballen ging, gelukkig nooit gehoord dat er apengeluiden werden gemakt, maar wel dingen als 'laat maar liggen, hij is dood' en zulke dingen. Ook over blanke voetballers, overigens. Het is vrij hersenloos volk, of in elk geval een hersenloze menigte, want vaak is met individuele supporters prima te praten, maar zet ze in een groep en er komen de grofste, lelijkste dingen uit

dinsdag 16 januari 2018 om 18:16
Idem bij scheetje.Sarcastaballcoach schreef: ↑16-01-2018 18:07Ga toch een eind fietsen, dan geloof je het toch niet, meid.
dinsdag 16 januari 2018 om 18:19
Maar het maakt toch geen reet uit als je niet eens de oorsprong weet; het is toch heel duidelijk dat " aap " zeggenroepen - door blanken tegen donkeren - nooit liefkozend of grappig bedoeld is? Al denk je maar dat ze het doen omdat ze denken dat in alle landen waar donkere mensen wonen apen leven, dan is het nog not done.Bumba1985 schreef: ↑16-01-2018 18:15Nee, dat wist ik wel. Alleen nooit geweten dat hier meer achter zat. En misschien had ik dat moeten uitzoeken, maar aangezien er zoveel scheldwoorden zijn die geen enkele extra / diepere betekenis hebben, wist ik niet dat er iets uit te zoeken viel. En eerlijk gezegd denk ik dat er met mij best veel mensen zijn die dit niet weten. Zelfs een gedeelte van de mensen die apenklanken maken zullen dit misschien niet weten....

dinsdag 16 januari 2018 om 18:20
Klasse hoor om die moeder voor van alles uit te schelden, ik snap nu ineens waarom je in real live zoveel meemaakt. Heeft niks met je kleur te maken maar met dit soort asogedrag. Bah.fashionvictim schreef: ↑16-01-2018 15:02Die moeder ging zich er mee bemoeien toen al lang zichtbaar was dat mensen heftig reageerden. Ze koos er op het hoogtepunt van de rel voor om in plaats van te blijven zwijgen of te de escaleren, olie op het vuur te gooien.
H&M had al excuses gemaakt, het ergste leed was al geleden en wat doet dat domme wijf: ze gaat mensen lopen provoceren en uitlokken waarmee ze H&M weer terug in de rel duwt, en haar minderjarige kind daar het middelpunt van maakt want ineens is zijn poseren geen vergissing waar hij niks aan kon doen maar een statement wat zijn moeder onderschrijft.

dinsdag 16 januari 2018 om 18:24
blijfgewoonbianca schreef: ↑16-01-2018 18:19Maar het maakt toch geen reet uit als je niet eens de oorsprong weet; het is toch heel duidelijk dat " aap " zeggenroepen - door blanken tegen donkeren - nooit liefkozend of grappig bedoeld is? Al denk je maar dat ze het doen omdat ze denken dat in alle landen waar donkere mensen wonen apen leven, dan is het nog not done.
En aapje tegen kinderen? Daar gaat dit topic namelijk over. Het is echt voor het eerst dat ik hoor dat een kind aapje noemen racistisch zou kunnen zijn.
dinsdag 16 januari 2018 om 18:28
Rotopmerking was te groot uitgedrukt. Ik gebruikte het omdat ik dat altijd onthouden heb, een reactie op een niet vriendelijke opmerking. Vond 'm zo simpel en handig, dat ik 'm weleens gebruikt heb als opening om daarna te bespreken wat er niet fijn aan was. Dank daarvoor.)
Het was de toon :
En ze zeggen allemaal aappie tegen hun koters. Stuk voor stuk. En als ze het willen zeggen maar niet durven is dat zooooo erg; moeten ze er gewoon van huilen.
Vriendelijk, niet direct toch.
Je maakt in ieder geval duidelijk dat je me totaal niet serieus neemt.
Niet mijn probleem, trouwens.
En wat voor mij persoonlijk minder was, is dat ik probeer te verwoorden hoe ik iets zie. Ik vertel dat het me allemaal raakt, deze discussies. Dusdanig dat ik inderdaad vochtige ogen kreeg.
Ik had eerder gehoopt dat men ook zou inzien dat ik me kwetsbaar opstel.
En dat ik dit soort zaken bespreek met mijn vrienden, dat ik wil weten hoe ze zich onder bepaalde zaken voelen, dat wij niet doen alsof bepaalde zaken niet bestaan. Ik heb beslist niet het idee dat ik mijn ogen sluit voor racisme en discriminatie.
Maar daar hoef je je niets van aan te trekken. Ik heb gereageerd op je post, zoals dat gaat op een forum.
Het was de toon :
Vriendelijk, niet direct toch.
Je maakt in ieder geval duidelijk dat je me totaal niet serieus neemt.
Niet mijn probleem, trouwens.
En wat voor mij persoonlijk minder was, is dat ik probeer te verwoorden hoe ik iets zie. Ik vertel dat het me allemaal raakt, deze discussies. Dusdanig dat ik inderdaad vochtige ogen kreeg.
En dat ik dit soort zaken bespreek met mijn vrienden, dat ik wil weten hoe ze zich onder bepaalde zaken voelen, dat wij niet doen alsof bepaalde zaken niet bestaan. Ik heb beslist niet het idee dat ik mijn ogen sluit voor racisme en discriminatie.
Maar daar hoef je je niets van aan te trekken. Ik heb gereageerd op je post, zoals dat gaat op een forum.
dinsdag 16 januari 2018 om 18:29
Tegen je eigen kind?nerdopviva schreef: ↑16-01-2018 18:24En aapje tegen kinderen? Daar gaat dit topic namelijk over. Het is echt voor het eerst dat ik hoor dat een kind aapje noemen racistisch zou kunnen zijn.
En op welke toon?
Als ik tegen een moeder van een donker kind zeg " mag dat aapje een banaantje ? " ? Is dat dan niet zo slim / totaal nooit echt nooit,nooit racistisch/ zou zomaar eens een racistisch tintje aan kunnen zitten / dat is het toppunt van een kind lief vinden en heel sociaal en dat soort positieve shit.

dinsdag 16 januari 2018 om 18:31
Wist je dat we in 2018 leven en dat er ook blanke ouders met donkere kinderen zijn? En dat vriendenkoppels ook gemixt zijn? En zo kan ik nog wel even door gaan.blijfgewoonbianca schreef: ↑16-01-2018 18:19Maar het maakt toch geen reet uit als je niet eens de oorsprong weet; het is toch heel duidelijk dat " aap " zeggenroepen - door blanken tegen donkeren - nooit liefkozend of grappig bedoeld is? Al denk je maar dat ze het doen omdat ze denken dat in alle landen waar donkere mensen wonen apen leven, dan is het nog not done.
En die kunnen aapje / monkey niet als koosjesnaam gebruiken, want daar zit een negatieve intentie achter?
Wow, iets nieuws geleerd. En wat ben ik blij dat mijn vrienden daar toch heel anders over denken. Maar die mogen dat natuurlijk ook, want die zijn donker...

dinsdag 16 januari 2018 om 18:32
+1consuelabananahammok schreef: ↑16-01-2018 18:14Ik heb het eerder al geschreven in dit topic.
In alle oprechtheid had ik die link zonder deze rel niet gelegd,. Omdat dat zo niet in mijn brein geprogrammeerd staat.
Ook in alle oprechtheid noemde ik mijn jongste regelmatig aap, vanwege zijn vastklampen om mijn lijf toen hij klein was ( hij doet het nog wel eens met zijn slungellijfje )
Het is dan wellicht niet zozeer het helemaal niet weten, het is dan meer iets wat je niet als zodanig registreert omdat je er hele andere associaties bij hebt.
Dat is dan ook meestal de eerste associatie wat bij je naar boven komt drijven, iets wat dicht bij jezelf staat.
Je hersenen vertalen nu eenmaal wat je zintuigen registreren naar iets wat er als info opgeslagen zit.
Dat verklaart ook waarom men een hele verschillende beleving of beeld kan hebben van feitelijk eenzelfde plaatje / situatie/ geluid.
Dat neemt allemaal niet weg dat Ik de ander daardoor niet zou kunnen begrijpen, wanneer iemand mij uitlegt hoe het bij diegene ( anders) binnenkomt.
Juist wel.
Ik voel mij daardoor alleen niet dom, omdat het bij mij zo niet binnen kwam in eerste instantie.
Mag een ander natuurlijk best dom vinden, ook dat is een mening![]()
dinsdag 16 januari 2018 om 18:32
En dan bied ik je ook mijn excuses aan dat ik je aangesproken heb met 'meid'.
Had niet eens inde gaten dat ik het geschreven had, ik zeg dat woord heel makkelijk (yep, ook tegen mannen
).
Dat was niet de bedoeling.
Ook daar was weer een reactie met enkel een nietszeggende oneliner.
Had niet eens inde gaten dat ik het geschreven had, ik zeg dat woord heel makkelijk (yep, ook tegen mannen

Dat was niet de bedoeling.
Ook daar was weer een reactie met enkel een nietszeggende oneliner.
dinsdag 16 januari 2018 om 18:33
O, Was dat het? Ik zag er eigenlijk iets heel anders in.Sarcastaballcoach schreef: ↑16-01-2018 18:28
.
dinsdag 16 januari 2018 om 18:34
Volgens mij gaat over een donker kind aapje noemen in een reclame. Niet kinderen in het algemeen.
dinsdag 16 januari 2018 om 18:34
GenieInABottle schreef: ↑16-01-2018 18:31Wist je dat we in 2018 leven
Nee. Sinds wanneer ?
Weet de rest het wel of moeten we een topic maken? Wauw,.....2018..........
en dat er ook blanke ouders met donkere kinderen zijn? En dat vriendenkoppels ook gemixt zijn? En zo kan ik nog wel even door gaan.
En die kunnen aapje / monkey niet als koosjesnaam gebruiken, want daar zit een negatieve intentie achter?
Wow, iets nieuws geleerd. En wat ben ik blij dat mijn vrienden daar toch heel anders over denken. Maar die mogen dat natuurlijk ook, want die zijn donker...
dinsdag 16 januari 2018 om 18:36
Tsjongejongejonge......................het gaat er om dat het minimaal niet zo heel slim is om een donker jongetje voor zo'n reclame te gebruiken.GenieInABottle schreef: ↑16-01-2018 18:31
Wat iedereen tegen zijn eigen koters zegt moeten ze lekker zelf weten; is namelijk totaal iets anders.
dinsdag 16 januari 2018 om 18:36
Precies.Birdynumnum schreef: ↑16-01-2018 18:34Volgens mij gaat over een donker kind aapje noemen in een reclame. Niet kinderen in het algemeen.
Alhoewel: aap. Geen aapje, geen aappie, geen apenkop, gewoon; aap.

dinsdag 16 januari 2018 om 18:38
Ga je nog inhoudelijk reageren? Ik ben erg benieuwd naar je weerwoord.
anoniem_270703 wijzigde dit bericht op 16-01-2018 18:40
0.33% gewijzigd
dinsdag 16 januari 2018 om 18:38
Laat ik toch nog een keer reageren: ik kan helemaal niets met deze post.blijfgewoonbianca schreef: ↑16-01-2018 18:33O, Was dat het? Ik zag er eigenlijk iets heel anders in.
Zeg dan in ieder geval wat je wel leest.
Je hoeft geen reactie te geven, wat mij betreft. Ik probeer een gesprek te voeren en jij komt met onduidelijke, inhoudsloze oneliners.
Dat is geen discussiëren.

dinsdag 16 januari 2018 om 18:40
blijfgewoonbianca schreef: ↑16-01-2018 18:29Tegen je eigen kind?
En op welke toon?
Als ik tegen een moeder van een donker kind zeg " mag dat aapje een banaantje ? " ? Is dat dan niet zo slim / totaal nooit echt nooit,nooit racistisch/ zou zomaar eens een racistisch tintje aan kunnen zitten / dat is het toppunt van een kind lief vinden en heel sociaal en dat soort positieve shit.
Het gaat om de intentie die erachter zit. En dat kun je niet altijd goed inschatten. Ik vind het te ver gaan om aapje áltijd als iets racistisch te zien. En je mag het "positieve shit" vinden, maar ik denk dat het leven een stuk makkelijker wordt als je uitgaat van de positieve intentie.