De H&M-rel
dinsdag 9 januari 2018 om 19:06
Het zal jullie vast niet ontgaan zijn dat H&M op dit moment verwikkeld is in een heuse rel. Zij hadden op een reclameposter in Het VK een donker jongetje als model gebruikt. Het ventje draagt een hoodie met de tekst: "coolest monkey of the jungle" Dit werd op Twitter opgemerkt en afgedaan als racisme.
H&M heeft inmiddels excuses aangeboden, desalniettemin ligt de modeketen nu onder vuur. Er wordt opgeroepen tot een boycot en zanger The Weekend heeft per direct zijn samenwerking met de keten verbroken.
Ter info: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1513809 ... n-apentrui
Hoe denken jullie hierover? Ik vind het geen hele slimme keuze van H&M. Maar de manier waarop ze nu onder vuur liggen, vind ik wel wat ver gaan. Het lijkt me sterk dat ze de campagne daadwerkelijk rascistisch hebben bedoeld.
H&M heeft inmiddels excuses aangeboden, desalniettemin ligt de modeketen nu onder vuur. Er wordt opgeroepen tot een boycot en zanger The Weekend heeft per direct zijn samenwerking met de keten verbroken.
Ter info: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1513809 ... n-apentrui
Hoe denken jullie hierover? Ik vind het geen hele slimme keuze van H&M. Maar de manier waarop ze nu onder vuur liggen, vind ik wel wat ver gaan. Het lijkt me sterk dat ze de campagne daadwerkelijk rascistisch hebben bedoeld.

dinsdag 16 januari 2018 om 18:40
Als iedereen er nou zo mee zou omgaan. Ik probeer dat zelf ook. Een gesprek beginnen met als startpunt 'jij bent een racist en ik zal je even uitleggen waarom' is ook niet ok.consuelabananahammok schreef: ↑16-01-2018 18:14Ik heb het eerder al geschreven in dit topic.
In alle oprechtheid had ik die link zonder deze rel niet gelegd,. Omdat dat zo niet in mijn brein geprogrammeerd staat.
Ook in alle oprechtheid noemde ik mijn jongste regelmatig aap, vanwege zijn vastklampen om mijn lijf toen hij klein was ( hij doet het nog wel eens met zijn slungellijfje )
Het is dan wellicht niet zozeer het helemaal niet weten, het is dan meer iets wat je niet als zodanig registreert omdat je er hele andere associaties bij hebt.
Dat is dan ook meestal de eerste associatie wat bij je naar boven komt drijven, iets wat dicht bij jezelf staat.
Je hersenen vertalen nu eenmaal wat je zintuigen registreren naar iets wat er als info opgeslagen zit.
Dat verklaart ook waarom men een hele verschillende beleving of beeld kan hebben van feitelijk eenzelfde plaatje / situatie/ geluid.
Dat neemt allemaal niet weg dat Ik de ander daardoor niet zou kunnen begrijpen, wanneer iemand mij uitlegt hoe het bij diegene ( anders) binnenkomt.
Juist wel.
Ik voel mij daardoor alleen niet dom, omdat het bij mij zo niet binnen kwam in eerste instantie.
Mag een ander natuurlijk best dom vinden, ook dat is een mening![]()
Het is alleen maar goed dat veel mensen die associatie gelukkig niet meer hebben.

dinsdag 16 januari 2018 om 18:40
Birdynumnum schreef: ↑16-01-2018 18:34Volgens mij gaat over een donker kind aapje noemen in een reclame. Niet kinderen in het algemeen.
Ik wilde dus juist geen onderscheid maken.
dinsdag 16 januari 2018 om 18:41
Voor mensen die kwaad in de zin hebben wel, ja.nerdopviva schreef: ↑16-01-2018 18:40maar ik denk dat het leven een stuk makkelijker wordt als je uitgaat van de positieve intentie.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 16 januari 2018 om 18:41
Het gaat om een donker RECLAME kindje. Geen eigen kind. Geen kind waar je eigen mee bent.

dinsdag 16 januari 2018 om 18:47
blijfgewoonbianca schreef: ↑16-01-2018 17:45Waarom heb je FV nou in je scenario's geschreven? het is niet FV tegen de rest ofzo, hoor.
Zeker niet. Ik ken irl niemand die dit geen blunder van de h&m vindt.

dinsdag 16 januari 2018 om 18:47
blijfgewoonbianca schreef: ↑16-01-2018 17:45Waarom heb je FV nou in je scenario's geschreven? het is niet FV tegen de rest ofzo, hoor.
Zeker niet. Ik ken irl niemand die dit geen blunder van de h&m vindt.
dinsdag 16 januari 2018 om 18:48
Wat me gezien het onderwerp het wijste lijkt.

Maar goed, het probleem hier is nou juist toch dat er een donker kind aap(je) in een reclame wordt genoemd, niet kinderen in het algemeen?
anoniem_262511 wijzigde dit bericht op 16-01-2018 18:49
1.09% gewijzigd
dinsdag 16 januari 2018 om 18:53
Hij wordt geen aap genoemd ( en ook niet zomaar alleen aap maar ,'the coolest' ) in het kader van junglethema kreeg hij die trui aan. Was ' survivalexpert' beter geweest?Birdynumnum schreef: ↑16-01-2018 18:34Volgens mij gaat over een donker kind aapje noemen in een reclame. Niet kinderen in het algemeen.
En als een donker kind nu zo'n trui gekocht heeft, wat zeg je dan tegen hem als ie tegenover je zit in de tram? Of hij zit in je klas? " Jij mag die trui niet aan?"
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)

dinsdag 16 januari 2018 om 18:54
Birdynumnum schreef: ↑16-01-2018 18:48Wat me gezien het onderwerp het wijste lijkt.![]()
Maar goed, het probleem hier is nou juist toch dat er een donker kind aap(je) in een reclame wordt genoemd, niet kinderen in het algemeen?
Hieruit blijkt dan dat je donkere kinderen geen aapje mag noemen en blanke kinderen wel. Ik dacht dat we juist van dat onderscheid af wilden.

dinsdag 16 januari 2018 om 18:58
pas maar op. Zometeen begint er nog iemand die het heel zielig vindt voor dat donkere kindje, dat tantegewoonbianca alle kindjes liefkozend aapje noemt en altijd trossen bananen uitdeelt, maar dat kindje precies overslaat.blijfgewoonbianca schreef: ↑16-01-2018 18:29Tegen je eigen kind?
En op welke toon?
Als ik tegen een moeder van een donker kind zeg " mag dat aapje een banaantje ? " ? Is dat dan niet zo slim / totaal nooit echt nooit,nooit racistisch/ zou zomaar eens een racistisch tintje aan kunnen zitten / dat is het toppunt van een kind lief vinden en heel sociaal en dat soort positieve shit.
Vanwege overgevoelige mensen die ieders pret altijd bederven.
dinsdag 16 januari 2018 om 19:01
Zeker!)
Hij staat pagina na pagina op die website.))
If accidentally read, induce vomiting.
dinsdag 16 januari 2018 om 19:02

dinsdag 16 januari 2018 om 19:03
Bij ons op school noemt een jongetje de 'Hollandse' kindjes graag varkens.nerdopviva schreef: ↑16-01-2018 18:54Hieruit blijkt dan dat je donkere kinderen geen aapje mag noemen en blanke kinderen wel. Ik dacht dat we juist van dat onderscheid af wilden.
Dat mag ook niet meer.
Hoe sneu dat ook is voor kindjes die eventueel graag varken worden genoemd.
dinsdag 16 januari 2018 om 19:06
Dat is ook precies wat hij voor mij is.sakamanga schreef: ↑16-01-2018 19:02Sarcastaballcoach, ik heb al een paar keer gezegd dat wij hier een merk hebben waarvan het logo een aap is, de modellen donker zijn (er wonen hier sowieso heel weinig blanken), en het gewoon een megapopulair merk is. Dus ik vind dit model met shirt gewoon een knappe vent in tshirt.
If accidentally read, induce vomiting.
dinsdag 16 januari 2018 om 19:12
Je noemt je kinderen ( + aanhang =spelende vriendjes ofzo) toch niet constant altijd apie, varken, of wat voor dier dan ook?
Het gaat toch om de context? Als ze aan 't klimmen, klauteren, deugnieten zijn, zijn 't een stelletje apen. Zitten ze onsmakelijk te eten, zijn 't stelletje varkens.
En ja, als je kind in een kleffe, zwaankleefaan periode zit, dan vergelijk je 'm wel eens met een aap, zoals ie zich aan je vastklemt. En ja, datzelfde vind je dan ook van een donker kindje. Hij lijkt op dat moment een aapje, vanwege het vasthouden.
Het gaat toch om de context? Als ze aan 't klimmen, klauteren, deugnieten zijn, zijn 't een stelletje apen. Zitten ze onsmakelijk te eten, zijn 't stelletje varkens.
En ja, als je kind in een kleffe, zwaankleefaan periode zit, dan vergelijk je 'm wel eens met een aap, zoals ie zich aan je vastklemt. En ja, datzelfde vind je dan ook van een donker kindje. Hij lijkt op dat moment een aapje, vanwege het vasthouden.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
dinsdag 16 januari 2018 om 19:29
Ik niks.simbalabimba schreef: ↑16-01-2018 18:53
En als een donker kind nu zo'n trui gekocht heeft, wat zeg je dan tegen hem als ie tegenover je zit in de tram? Of hij zit in je klas? " Jij mag die trui niet aan?"
Maar ik kan me voorstellen dat het een inkoppertje is voor mensen om iets rots te zeggen.

dinsdag 16 januari 2018 om 19:29
KataTonDemonaEaytoy schreef: ↑16-01-2018 16:24Hoi,
Jodin hier. Niks van meegekregen. Ook geen Zara's kort en klein geslagen.
Historisch besef? Jazeker. Halve familie gedeporteerd in WW2. Opa's en oma's met nummers op hun armen. Tenminste, degenen die overleefden.
Ik ben blij dat ik tot een familie behoor die naar de toekomst wenst te kijken.
Zonde van mijn tijd om in gekwetsheid te blijven hangen. Zouden mijn voorouders niet gewild hebben.
Je snapt toch wel dat je hier geen recht van spreken hebt?
Dat kan enkel als je je gekwetst had gevoeld.
dinsdag 16 januari 2018 om 19:30
ongelovige honden ?Het-groepje schreef: ↑16-01-2018 19:03Bij ons op school noemt een jongetje de 'Hollandse' kindjes graag varkens.
Dat mag ook niet meer.
Hoe sneu dat ook is voor kindjes die eventueel graag varken worden genoemd.
dinsdag 16 januari 2018 om 19:31
Er staat toch niet " dit ben ik " ? Nou dan.Sarcastaballcoach schreef: ↑16-01-2018 18:54Kan dit ook niet? Dit betreft een Zuid Afrikaanse webshop:
![]()
dinsdag 16 januari 2018 om 19:32
nerdopviva schreef: ↑16-01-2018 18:54Hieruit blijkt dan dat je ANDERMANS donkere kinderen geen aapje mag noemen en blanke EIGEN kinderen wel..