De wolf in Nederland

20-12-2022 17:46 1588 berichten
De wolf....

Mooie aanwinst in Nederland of oppassen geblazen?


(volgens mij was er al een topic over, maar door een bug kan ik alleen de eerste twee blz. van actueel zien)

De wolf is in Nederland

Totaal aantal stemmen: 223

een mooie aanwinst (49%)
oppassen geblazen (27%)
allebei (20%)
anders (leg uit) (4%)
Star⁴ schreef:
20-12-2022 20:36
Dus maar afknallen die herten en zwijnen omdat het de spuigaten uitloopt? Is dat wel 'eerlijk'?

Nee sterilisatie lijkt me een veel beter plan. De populatie kunstmatig op peil houden. Aangezien we dat zowat met alles doen in Nederland kan dat ook prima met wilde dieren.
Alle reacties Link kopieren Quote
thistle schreef:
20-12-2022 20:38
Die prooidieren moeten even wennen dat ze een natuurlijke vijand hebben. De zwijnen en reeën zijn een stuk oplettender en voorzichtiger geworden. De natuur herstelt zich prima.
Ik hoop dat de schapen en pony´s en paarden ook wat beter oplettender en voorzichtiger gaan worden in hun omheinde weides. Dan komt het vast goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
thistle schreef:
20-12-2022 20:38
Die prooidieren moeten even wennen dat ze een natuurlijke vijand hebben. De zwijnen en reeën zijn een stuk oplettender en voorzichtiger geworden. De natuur herstelt zich prima.
Ik hoop dat de schapen en pony´s en paarden ook wat beter oplettender en voorzichtiger gaan worden in hun omheinde weides. Dan komt het vast goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
thistle schreef:
20-12-2022 20:38
Die prooidieren moeten even wennen dat ze een natuurlijke vijand hebben. De zwijnen en reeën zijn een stuk oplettender en voorzichtiger geworden. De natuur herstelt zich prima.
Dit dus. Stond ook in de eerder door mij geplaatste artikelen. Maar ja die worden niet gelezen want passen niet in de onderbuikgevoelensstraatjes.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
20-12-2022 20:40
Nee sterilisatie lijkt me een veel beter plan. De populatie kunstmatig op peil houden. Aangezien we dat zowat met alles doen in Nederland kan dat ook prima met wilde dieren.
Tot zover de geliefde natuur.
thistle schreef:
20-12-2022 20:38
Die prooidieren moeten even wennen dat ze een natuurlijke vijand hebben. De zwijnen en reeën zijn een stuk oplettender en voorzichtiger geworden. De natuur herstelt zich prima.

Ja die wel... maar de schapen ponies en kalveren die binnen de hekken staan... die zijn overgeleverd aan de wolf. En ophokken kan ook niet want schapen zijn er juist om de heide in stand te houden. Een shetlandpony bij een hobbyboer zou dan binnen moeten staan omdat de wolf hier ruimte moet hebben?
Alle reacties Link kopieren Quote
2020Suzuki schreef:
20-12-2022 20:42
Ik hoop dat de schapen en pony´s en paarden ook wat beter oplettender en voorzichtiger gaan worden in hun omheinde weides. Dan komt het vast goed.
Nee, daar horen wolven niet. Vind ik dan. Die hoge omheiningen gaan bv reeën ook tegenhouden. En die eten de kruiden in de weiland graag. Dus je jaagt er ook je reeën mee weg.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
20-12-2022 20:35
Dat is allemaal leuk en aardig maar dan is het wel zo eerlijk dat hun prooi mee kan migreren. En dat ontbreekt eraan hier in Nederland. Die kunnen geen kant op en de wolf heeft de tijd van zijn leven. Hoe wil jij die prooidieren een eerlijke kans geven wanneer er nauwelijks ruimte is voor ze?
Er zit een verschil tussen wilde prooidieren en vee wat nu genoemd wordt als argument om de wolf weg te willen hebben. Wat die laatste betreft denk ik dat we ook moeten kijken naar hoe andere landen dat regelen die al veel langer met de wolf samen leven. Zowel qua bescherming als qua compensatie. Wat wilde prooidieren betreft kunnen ze deels wel mee migreren/ vluchten, dan hebben we het over kleiner 'groot' wild zoals wilde zwijnen. En daar zijn er nu zoveel van dat aanrijdingen e.d. er toch al zijn. Groot wild zoals grote grazers heb je gelijk in. Die hebben we geïntroduceerd als wild zonder de mogelijkheid om zich zodanig te gedragen.
Star⁴ schreef:
20-12-2022 20:40
Dieren zoals nu in parken houden vind je natuur ja? Dat vind ik nu bizar, om dat natuur en eerlijk te noemen.

Nee want in Nederland hebben we geen natuur meer zoals die zou moeten zijn. Alles is hier kunstmatig.
Star⁴ schreef:
20-12-2022 20:42
Dit dus. Stond ook in de eerder door mij geplaatste artikelen. Maar ja die worden niet gelezen want passen niet in de onderbuikgevoelensstraatjes.
Jij doet vals zeg.

Maar ga jij die feelgood natuurpraatjes maar lezen daar heb ik verder geen last van.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
20-12-2022 20:40
Nee sterilisatie lijkt me een veel beter plan. De populatie kunstmatig op peil houden. Aangezien we dat zowat met alles doen in Nederland kan dat ook prima met wilde dieren.
Hoe wil je een wild dier opereren en laten herstellen? Dat geeft zoveel stress.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bloosje2022 schreef:
20-12-2022 20:40
Jij weleens een wolf verkeersborden zien lezen?
Ik heb werkelijk geen idee wat je hiermee zeggen wil.
Alle reacties Link kopieren Quote
miekemv schreef:
20-12-2022 20:46
Jij doet vals zeg.

Maar ga jij die feelgood natuurpraatjes maar lezen daar heb ik verder geen last van.

Nee stel je voor, eng, brrrr wetenschap.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
20-12-2022 20:46
Nee want in Nederland hebben we geen natuur meer zoals die zou moeten zijn. Alles is hier kunstmatig.
Bedankt voor het bevestigen van mijn punt.
Lollypop04 schreef:
20-12-2022 20:45
Er zit een verschil tussen wilde prooidieren en vee wat nu genoemd wordt als argument om de wolf weg te willen hebben. Wat die laatste betreft denk ik dat we ook moeten kijken naar hoe andere landen dat regelen die al veel langer met de wolf samen leven. Zowel qua bescherming als qua compensatie. Wat wilde prooidieren betreft kunnen ze deels wel mee migreren/ vluchten, dan hebben we het over kleiner 'groot' wild zoals wilde zwijnen. En daar zijn er nu zoveel van dat aanrijdingen e.d. er toch al zijn. Groot wild zoals grote grazers heb je gelijk in. Die hebben we geïntroduceerd als wild zonder de mogelijkheid om zich zodanig te gedragen.

Eens. Ik zou er ook geen moeite (gek genoeg) mee hebben wanneer de wolf zijn eten beperkt tot wilde zwijnen waarvan er en teveel zijn en die een redelijk leefgebied hebben hier voor zover het kan. De grote grazers zijn gewoon een mislukt project geweest wat een schande is in mijn ogen. En de boeren compenseren voor verlies in hun kuddes? Ik weet niet hoor maar als je bij een half opgegeten kudde met nog half levende dieren uitgelopen komt dan is dat toch erg pijnlijk... ook voor boeren. Om nog maar niet te spreken over de shetlandponys wat gewoon huisdieren zijn...
Alle reacties Link kopieren Quote
Lollypop04 schreef:
20-12-2022 20:47
Ik heb werkelijk geen idee wat je hiermee zeggen wil.
Ik denk dat dit ging over dat wolven maar in Duitsland moeten blijven.
En dat is helemaal geen onuitvoerbaar idee. Dankzij de nulstand in een groot deel van NL lopen er nog geen zwijnen in de achtertuin van de meeste viva'ers.
thistle schreef:
20-12-2022 20:46
Hoe wil je een wild dier opereren en laten herstellen? Dat geeft zoveel stress.

Even googlen leert dat het simpel met hormonen kan op afstand.
thistle schreef:
20-12-2022 20:52
Ik denk dat dit ging over dat wolven maar in Duitsland moeten blijven.
En dat is helemaal geen onuitvoerbaar idee. Dankzij de nulstand in een groot deel van NL lopen er nog geen zwijnen in de achtertuin van de meeste viva'ers.

Dit dus..
Star⁴ schreef:
20-12-2022 20:49
Bedankt voor het bevestigen van mijn punt.

En dus hoort hier geen dier als de wolf thuis. Omdat we geen natuur hebben zoals die zou moeten zijn. Als de wolf niet kan jagen op wilde dieren zoekt hij vee of hobbydieren. En geef hem eens ongelijk... veel makkelijker ook. Een wolf is slim, als die eenmaal in de gaten krijg dat dit makkelijker is dan echt jagen gaat hij niet meer achter schuw wild aan maar pakt hij gewoon makkelijke dieren als schapen en ponies. Het zouden jouw dieren maar zijn...
Alle reacties Link kopieren Quote
Er is geen plek voor de wolf in Nederland.
Als ik boer was,had ik ze doodgeschoten als ik de kans had.
kerst71 wijzigde dit bericht op 20-12-2022 20:56
1.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
20-12-2022 20:52
Even googlen leert dat het simpel met hormonen kan op afstand.
En dat geeft geen stress bij de dieren en in de groep? In een kudde heb je complexe structuren, de natuur regelt heel goed welke dieren drachtig mogen worden. En dat natuurlijke gedrag van de dieren en van de kudde gaan we dan als mensen beïnvloeden.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
20-12-2022 20:52
Even googlen leert dat het simpel met hormonen kan op afstand.
Je wil een wilde wolf aan de anticonceptie zetten? Hoe dan? En waarom?
Wanna grow up to be
Be a debaser
thistle schreef:
20-12-2022 20:56
En dat geeft geen stress bij de dieren en in de groep? In een kudde heb je complexe structuren, de natuur regelt heel goed welke dieren drachtig mogen worden. En dat natuurlijke gedrag van de dieren en van de kudde gaan we dan als mensen beïnvloeden.

De natuur regelt alleen maar dat dieren dravhtig worden wanneer ze tochtig zijn. En dan geldt de wet van de sterkste. Prima wanneer de dieren in een natuurlijke setting kunnen leven, kunnen migreren als er geen voedsel meer is. Dat kan niet in Nederland. Daarom is het hele project in de Oostvaardersplassen ook zo'n fiasco. Als je omheinde natuur wil zul je ook de populatie moeten controleren ipv laten creperen. En dat kan dmv anticonceptie.
Chienandalou schreef:
20-12-2022 20:59
Je wil een wilde wolf aan de anticonceptie zetten? Hoe dan? En waarom?

Ik bedoelde de grote grazers in de oostvaardersplassen. De Wolf niet. Ik ben van mening dat die hier niet hoort omdat er geen plaats is. Er zijn te weinig grote natuurgebieden en teveel mensen in Nederland.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
20-12-2022 20:51
Eens. Ik zou er ook geen moeite (gek genoeg) mee hebben wanneer de wolf zijn eten beperkt tot wilde zwijnen waarvan er en teveel zijn en die een redelijk leefgebied hebben hier voor zover het kan. De grote grazers zijn gewoon een mislukt project geweest wat een schande is in mijn ogen. En de boeren compenseren voor verlies in hun kuddes? Ik weet niet hoor maar als je bij een half opgegeten kudde met nog half levende dieren uitgelopen komt dan is dat toch erg pijnlijk... ook voor boeren. Om nog maar niet te spreken over de shetlandponys wat gewoon huisdieren zijn...
Zeker is dat pijnlijk, daar doe ik niks aan af. Maar dat is wel nog steeds de natuur, die veranderd, en waar we ons als mensen aan moeten aan te passen, in mijn beleving. En nogmaals in andere landen hebben ze ook vee en huisdieren en zijn er ook wolven. En beren en andere grote jagers. En daar kunnen ze ook samenleven zonder dat vee alleen maar opgehokt binnen zit. Daar hebben ze andere methodes van beschermen, waar een andere poster al een voorbeeld van gaf, hebben ze regelingen voor compensatie en misschien ook wel een andere mentaliteit tov natuur. Ik denk dus dat wij als mensen ons moeten aanpassen en dat zal tijd kosten en strubbelingen geven. Alleen lijkt me dat nog altijd beter dan te proberen de natuur naar onze hand te blijven zetten en verjagen wat ons niet uitkomt.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven