De wolf in Nederland

20-12-2022 17:46 1588 berichten
De wolf....

Mooie aanwinst in Nederland of oppassen geblazen?


(volgens mij was er al een topic over, maar door een bug kan ik alleen de eerste twee blz. van actueel zien)

De wolf is in Nederland

Totaal aantal stemmen: 223

een mooie aanwinst (49%)
oppassen geblazen (27%)
allebei (20%)
anders (leg uit) (4%)
Star⁴ schreef:
20-12-2022 18:50
Ach ja, fuck wetenschap, wat weten zij nu helemaal.

Ok succes verder hier.
In dit geval zeker. Ik woon midden tussen de bloedbaden wat heb ik te maken met die wetenschap. Ik heb niet op ze gestemd of zo en ik weet niet waar hun financiering vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik erger me meer aan loslopende katten, eerlijk gezegd. Maar ja, ik woon in stedelijk gebied.
Alle reacties Link kopieren Quote
Muselet schreef:
20-12-2022 17:54
Heerlijk dier en al die heisa eromheen is opgeblazen, een wolf vangt zijn prooi om voedsel te hebben, niet uit het genot van de jacht.

:heart: Heerlijk dat de wolf weer terug gekomen is in Nederland :hug:

Dan snap ik de videobeelden niet die sommige boeren/schapenhoeders verkregen hebben door camera's bij hun kuddes te plaatsen. Op de beelden was heel duidelijk te zien hoe verschillende wolven, meerdere schapen en lammeren doodbeten, en ze vervolgens lieten liggen. Dat getuige niet van honger maar van plezier in het doden.
Net zoals katten ook vaak muizen en vogels doden voor de fun. Ook Orka's doen aan plezierjacht. En wat dacht je van de mens?
Maar over de wolf mag dit niet gezegd worden..
Alle reacties Link kopieren Quote
Pindakaasjes schreef:
20-12-2022 20:00
Dan snap ik de videobeelden niet die sommige boeren/schapenhoeders verkregen hebben door camera's bij hun kuddes te plaatsen. Op de beelden was heel duidelijk te zien hoe verschillende wolven, meerdere schapen en lammeren doodbeten, en ze vervolgens lieten liggen. Dat getuige niet van honger maar van plezier in het doden.
Net zoals katten ook vaak muizen en vogels doden voor de fun. Ook Orka's doen aan plezierjacht. En wat dacht je van de mens?
Maar over de wolf mag dit niet gezegd worden..
Natuurlijk mag dit over de wolf gezegd worden. Maar het is wat het is. De wolf is hier nu en we zullen ons aan moeten passen.
Alle reacties Link kopieren Quote
miekemv schreef:
20-12-2022 19:50
Afschieten is minder pijnlijk dan half worden doodgebeten, vervolgens lang te liggen creperen en niet weg kunnen komen omdat je drachtig bent.
Maar dat is ook de natuur hoor. Carnivoren jagen en dat doen ze op de prooidieren die ze het makkelijkste kunnen vangen. En een drachtig dier is makkelijker te vangen. Triest maar waar. En als het om huisdieren of vee gaat is het dus van belang om snel te gaan zoeken naar manieren waarop we die kunnen beschermen. Dat kunnen ze in andere landen waar wolven leven ook dus waarom zou dat hier niet kunnen? Er zal nooit een 100 procent proof methode gevonden worden maar dat is ook gewoon het leven in de natuur om je heen. Alleen zijn wij dat niet meer gewend en niet op ingesteld. Wij zijn alleen aaibare natuur gewend.
Star⁴ schreef:
20-12-2022 19:55
Niemand zei dat de natuurlijk lief en poezelig was.
Welke natuur?
Lollypop04 schreef:
20-12-2022 20:08
Maar dat is ook de natuur hoor. Carnivoren jagen en dat doen ze op de prooidieren die ze het makkelijkste kunnen vangen. En een drachtig dier is makkelijker te vangen. Triest maar waar. En als het om huisdieren of vee gaat is het dus van belang om snel te gaan zoeken naar manieren waarop we die kunnen beschermen. Dat kunnen ze in andere landen waar wolven leven ook dus waarom zou dat hier niet kunnen? Er zal nooit een 100 procent proof methode gevonden worden maar dat is ook gewoon het leven in de natuur om je heen. Alleen zijn wij dat niet meer gewend en niet op ingesteld. Wij zijn alleen aaibare natuur gewend.
In andere landen heb je nog natuur, dat is hier niet.
Jij was misschien een aaibare natuur gewend? Het is niet mogelijk de dieren te beschermen tegen wolven daarom is er geen ruimte voor een wolf. En al helemaal niet als het om uitgezette wolven gaat.
De Wolf hoort hier niet thuis. Het jachtgebied is te klein, de prooidieren kunnen geen kant op en dus krijg je halve kuddes schapen die dood of voor dood achtergelaten worden door wolven. Zelfs kalveren en ponies moeten het ontgelden. Je zou je dieren zo maar terug vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
20-12-2022 20:04
Natuurlijk mag dit over de wolf gezegd worden. Maar het is wat het is. De wolf is hier nu en we zullen ons aan moeten passen.

Dat klinkt heel leuk en ik vind de Wolf overigens een heel mooi dier, maar zijn opmars baart me echt zorgen.
Ik ben bang dat we uiteindelijk hetzelfde kunnen verwachten als bij de wilde zwijnen. Die uiteindelijk niet meer wild zjjn, maar half tam en juist dan zo gevaarlijk kunnen worden. Of wat je al jaren ziet in bepaalde kustplaatsen, dat kleine kinderen met een ijsje in de hand, gewoon worden belaagd en aangevallen door groepen meeuwen.
Sommige diersoorten moeten mensenschuw blijven. Voor hun eigen veiligheid en die van ons. En dat is nou juist héél lastig in een dichtbevolkt land als Nederland.
miekemv schreef:
20-12-2022 20:13
In andere landen heb je nog natuur, dat is hier niet.
Jij was misschien een aaibare natuur gewend? Het is niet mogelijk de dieren te beschermen tegen wolven daarom is er geen ruimte voor een wolf. En al helemaal niet als het om uitgezette wolven gaat.

Precies. Welke natuur hebben wij hier? Het mislukte project van de Oostvaardersplassen waar grote dieren gewoon kapot gaan van de honger in de winter omdat er en teveel dieren zijn en te weinig graasgebied plus geen ruimte om de migreren wat ze in de natuur wel doen.

Hoe moet je dieren van boeren of particulieren beschermen tegen wolven?
Alle reacties Link kopieren Quote
miekemv schreef:
20-12-2022 20:13
In andere landen heb je nog natuur, dat is hier niet.
Jij was misschien een aaibare natuur gewend? Het is niet mogelijk de dieren te beschermen tegen wolven daarom is er geen ruimte voor een wolf. En al helemaal niet als het om uitgezette wolven gaat.
Zoals in meerdere post, met onderbouwing, al is aangegeven zijn er geen wolven uitgezet. Ze zijn hierheen gemigreerd. En dat is wat wilde natuur doet, ze zoeken hun eigen weg. En wij worden hier nu geconfronteerd met een nieuw fenomeen. In andere landen hebben ze al veel langer wolven om zich heen en kunnen ze er ook mee omgaan. En wij dus ook, maar we moeten ons gaan aanpassen.
Het is ook niet alsof ze alleen maar hier zitten he, hun territorium stopt niet bij de grens. Zeggen dat het hier te klein voor ze is is onzin. Ze zoeken zelf hun territorium en dat is dus ook over de grens heen. Zo lang ze maar kunnen migreren. Dat is het probleem geweest bij door de mens gemaakte 'natuurlijke' projecten, die dieren kunnen niet migreren.
Op de hoge Veluwe zijn ze bang voor oa hun moeflons en was het park afgeschermd. Nu lees ik dat hekken zijn opengeknipt:

https://www.hogeveluwe.nl/nl/wolven-mijden-mensen-niet

Nu zitten ze er mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
miekemv schreef:
20-12-2022 20:09
Welke natuur?
Precies. De eerder aangehaalde herten zijn zo fokking tam en lopen gewoon over de straten in bepaalde plekken in Noord-Holland. Is geen natuur meer.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
20-12-2022 20:17
Precies. Welke natuur hebben wij hier? Het mislukte project van de Oostvaardersplassen waar grote dieren gewoon kapot gaan van de honger in de winter omdat er en teveel dieren zijn en te weinig graasgebied plus geen ruimte om de migreren wat ze in de natuur wel doen.

Hoe moet je dieren van boeren of particulieren beschermen tegen wolven?
De Oostvaardersplassen is niet vergelijkbaar, dat is een door de mens gemaakt 'natuurlijk' project. Zulke grote dieren moeten kunnen trekken en dat kunnen ze niet want we zetten uiteindelijk overal een hek omheen en willen de natuur managen. De wolf is echt natuurlijk en dat kennen we niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
20-12-2022 20:17
Precies. Welke natuur hebben wij hier? Het mislukte project van de Oostvaardersplassen waar grote dieren gewoon kapot gaan van de honger in de winter omdat er en teveel dieren zijn en te weinig graasgebied plus geen ruimte om de migreren wat ze in de natuur wel doen.

Hoe moet je dieren van boeren of particulieren beschermen tegen wolven?
Precies, dus lekker de wolf zijn gang laten zijn, want wij verneuken alles. De wolf hoort hier niet? Mwoah, eerder wij horen hier niet.
Lollypop04 schreef:
20-12-2022 20:24
Zoals in meerdere post, met onderbouwing, al is aangegeven zijn er geen wolven uitgezet. Ze zijn hierheen gemigreerd. En dat is wat wilde natuur doet, ze zoeken hun eigen weg. En wij worden hier nu geconfronteerd met een nieuw fenomeen. In andere landen hebben ze al veel langer wolven om zich heen en kunnen ze er ook mee omgaan. En wij dus ook, maar we moeten ons gaan aanpassen.
Het is ook niet alsof ze alleen maar hier zitten he, hun territorium stopt niet bij de grens. Zeggen dat het hier te klein voor ze is is onzin. Ze zoeken zelf hun territorium en dat is dus ook over de grens heen. Zo lang ze maar kunnen migreren. Dat is het probleem geweest bij door de mens gemaakte 'natuurlijke' projecten, die dieren kunnen niet migreren.

Jij ziet nog niet dat het een groot drama wordt en al is. Jij wil je wel aanpassen maar ik zit hier op het platteland.
En volgens mij heb ik iets gepost waaruit wel degelijk sprake is van uitzetting.
En aangezien we tegenwoordig worden geregeerd door rare natuurclubjes sluit ik het niet uit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er is wel ruimte voor de wolven. Op bv de Veluwe is er genoeg ruimte voor een paar roedels. Deze wolven leven ook van voornamelijk wild. Op een deel van de Veluwe worden helaas zoveel kalveren opgegeten dat er al een jaargang aan herten mist. Maar dat herstelt wel weer.

De wolven die zoveel schapen aanvreten leren dit gedrag weer aan hun welpen. Dit worden allemaal weer probleemwolven. Sommige wolven zijn ook afstammeling van een wolf die in Duitsland een dusdanig probleem was dat ze afgeschoten zou moeten worden. Voor deze wolven is geen plek in het dichtbevolkte Nederland.
Lollypop04 schreef:
20-12-2022 20:26
De Oostvaardersplassen is niet vergelijkbaar, dat is een door de mens gemaakt 'natuurlijk' project. Zulke grote dieren moeten kunnen trekken en dat kunnen ze niet want we zetten uiteindelijk overal een hek omheen en willen de natuur managen. De wolf is echt natuurlijk en dat kennen we niet.
Hoe groot denk jij dat het natuurlijke leefgebied van de wolf is? Gemiddeld 200 vierkante kilometer..
Lollypop04 schreef:
20-12-2022 20:24
Zoals in meerdere post, met onderbouwing, al is aangegeven zijn er geen wolven uitgezet. Ze zijn hierheen gemigreerd. En dat is wat wilde natuur doet, ze zoeken hun eigen weg. En wij worden hier nu geconfronteerd met een nieuw fenomeen. In andere landen hebben ze al veel langer wolven om zich heen en kunnen ze er ook mee omgaan. En wij dus ook, maar we moeten ons gaan aanpassen.
Het is ook niet alsof ze alleen maar hier zitten he, hun territorium stopt niet bij de grens. Zeggen dat het hier te klein voor ze is is onzin. Ze zoeken zelf hun territorium en dat is dus ook over de grens heen. Zo lang ze maar kunnen migreren. Dat is het probleem geweest bij door de mens gemaakte 'natuurlijke' projecten, die dieren kunnen niet migreren.

Dat is allemaal leuk en aardig maar dan is het wel zo eerlijk dat hun prooi mee kan migreren. En dat ontbreekt eraan hier in Nederland. Die kunnen geen kant op en de wolf heeft de tijd van zijn leven. Hoe wil jij die prooidieren een eerlijke kans geven wanneer er nauwelijks ruimte is voor ze?
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
20-12-2022 20:35
Dat is allemaal leuk en aardig maar dan is het wel zo eerlijk dat hun prooi mee kan migreren. En dat ontbreekt eraan hier in Nederland. Die kunnen geen kant op en de wolf heeft de tijd van zijn leven. Hoe wil jij die prooidieren een eerlijke kans geven wanneer er nauwelijks ruimte is voor ze?
Dus maar afknallen die herten en zwijnen omdat het de spuigaten uitloopt? Is dat wel 'eerlijk'?
Alle reacties Link kopieren Quote
Bloosje2022 schreef:
20-12-2022 20:34
Hoe groot denk jij dat het natuurlijke leefgebied van de wolf is? Gemiddeld 200 vierkante kilometer..
En jij denkt dat dat allemaal binnen de Nederlandse grenzen moet? Dat een territorium stopt bij de grens van Duitsland?
Star⁴ schreef:
20-12-2022 20:28
Precies, dus lekker de wolf zijn gang laten zijn, want wij verneuken alles. De wolf hoort hier niet? Mwoah, eerder wij horen hier niet.

Tja... met een bevolking die groeiende en groeiende is lijkt me dat laatste schier onmogelijk. Bizar ook om dat als argument te gebruiken. Ik houd van de natuur en ook de mindere kanten maar dan wel op een eerlijke manier. En op deze manier hebben de prooidieren geen schijn van kans. Die moeten kunnen migreren. Dan zou je overal alle hekken door moeten knippen en de natuur zijn gang moeten laten gaan, met de nodige gevaarlijke situaties en aanrijdingen als gevolg. Er is hier geen ruimte voor de wolf naast dat ieniemie beetje natuur wat we hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
20-12-2022 20:35
Dat is allemaal leuk en aardig maar dan is het wel zo eerlijk dat hun prooi mee kan migreren. En dat ontbreekt eraan hier in Nederland. Die kunnen geen kant op en de wolf heeft de tijd van zijn leven. Hoe wil jij die prooidieren een eerlijke kans geven wanneer er nauwelijks ruimte is voor ze?
Die prooidieren moeten even wennen dat ze een natuurlijke vijand hebben. De zwijnen en reeën zijn een stuk oplettender en voorzichtiger geworden. De natuur herstelt zich prima.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
20-12-2022 20:38
Tja... met een bevolking die groeiende en groeiende is lijkt me dat laatste schier onmogelijk. Bizar ook om dat als argument te gebruiken. Ik houd van de natuur en ook de mindere kanten maar dan wel op een eerlijke manier. En op deze manier hebben de prooidieren geen schijn van kans. Die moeten kunnen migreren. Dan zou je overal alle hekken door moeten knippen en de natuur zijn gang moeten laten gaan, met de nodige gevaarlijke situaties en aanrijdingen als gevolg. Er is hier geen ruimte voor de wolf naast dat ieniemie beetje natuur wat we hebben.
Dieren zoals nu in parken houden vind je natuur ja? Dat vind ik nu bizar, om dat natuur en eerlijk te noemen.
Lollypop04 schreef:
20-12-2022 20:38
En jij denkt dat dat allemaal binnen de Nederlandse grenzen moet? Dat een territorium stopt bij de grens van Duitsland?
Jij weleens een wolf verkeersborden zien lezen?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven