Donny Roelvink
woensdag 2 september 2026 om 14:10
Wat een droevige vertoning van die Donny. Als dit de rolmodellen zijn waar (jonge) gasten tegenwoordig tegenop moeten kijken, dan is het wel heel erg gesteld met Nederland.
Voor degene die het niet hebben meegekregen: Donny liep rond te bazuinen dat een vrouw geen mannelijke personal trainer mag hebben en dat je "geen man" bent als je dat toelaat. Natuurlijk slikte hij die woorden tijdens de tv-show weer snel in, maar wat iemand er in eerste instantie uitflapt zegt vaak toch precies hoe zo iemand er werkelijk over denkt.. Dat gedraai achteraf is volgens mij puur schadebeperking.
Tuurlijk, iedereen mag een voorkeur hebben in de liefde, maar ik schrik van die bekrompen, controlerende denkbeelden die tegenwoordig weer overal opduiken. En het ergste is dat dit allang niet meer aan een bepaalde groep is gekoppeld.
Het trekt net zo hard door de oer-Hollandse gelederen. De giftige machocultuur is gewoon keihard terug van weggeweest.
Ben ik de enige die dit zorgwekkend vindt, of kijken we hier met zijn allen naar een wel erg gure wind die de verkeerde kant op waait?
Voor degene die het niet hebben meegekregen: Donny liep rond te bazuinen dat een vrouw geen mannelijke personal trainer mag hebben en dat je "geen man" bent als je dat toelaat. Natuurlijk slikte hij die woorden tijdens de tv-show weer snel in, maar wat iemand er in eerste instantie uitflapt zegt vaak toch precies hoe zo iemand er werkelijk over denkt.. Dat gedraai achteraf is volgens mij puur schadebeperking.
Tuurlijk, iedereen mag een voorkeur hebben in de liefde, maar ik schrik van die bekrompen, controlerende denkbeelden die tegenwoordig weer overal opduiken. En het ergste is dat dit allang niet meer aan een bepaalde groep is gekoppeld.
Het trekt net zo hard door de oer-Hollandse gelederen. De giftige machocultuur is gewoon keihard terug van weggeweest.
Ben ik de enige die dit zorgwekkend vindt, of kijken we hier met zijn allen naar een wel erg gure wind die de verkeerde kant op waait?
donderdag 3 september 2026 om 13:30
Dit soort figuren zijn er inderdaad altijd al geweest. Ik heb zelf ook weleens een jaloers vriendje gehad die dan liep te zeiken over wat ik aanhad. Dan gaf ik er een goeie snauw aan en dan droop hij wel af, nou ja, dat deden ze toen ook lang niet allemaal natuurlijk, maar je kon er nog veel meer tegenin gaan.
En volgens mij zit daar precies de omslag. Een jaloerse of dominante vent is van alle tijden. Het verschil is dat het tegenwoordig veel verder gaat dan een vent die loopt te zeiken over het rokje van zijn vriendin.
Er wordt een heel verhaal omheen gebouwd over wat een échte man zou zijn, wat een vrouw wel of niet mag en hoe de verhoudingen tussen mannen en vrouwen zogenaamd horen te liggen. En als je elkaar daarin online ook nog eens voortdurend bevestigt, krijg je een hele club mannen die elkaar steeds verder de fuik in trekken.
En volgens mij zit daar precies de omslag. Een jaloerse of dominante vent is van alle tijden. Het verschil is dat het tegenwoordig veel verder gaat dan een vent die loopt te zeiken over het rokje van zijn vriendin.
Er wordt een heel verhaal omheen gebouwd over wat een échte man zou zijn, wat een vrouw wel of niet mag en hoe de verhoudingen tussen mannen en vrouwen zogenaamd horen te liggen. En als je elkaar daarin online ook nog eens voortdurend bevestigt, krijg je een hele club mannen die elkaar steeds verder de fuik in trekken.
donderdag 3 september 2026 om 13:37
Ik wil eigenlijk juist wel weten welke ideologieën er allemaal rondgaan in de maatschappij. Ik vind het helemaal niet geruststellend als we dit soort figuren uit de publieke ruimte gaan weren. Dan hoor je ze misschien niet meer, maar daarmee zijn die ideeën natuurlijk niet ineens verdwenen..Rabarbara schreef: ↑03-09-2026 13:10Ja, dit is wel het belangrijke punt. Willen we elke mening ruimte geven in de publieke ruimte, terwijl we weten dat aandacht tot normalisering leidt? "Iedereen heeft recht op haar of zijn eigen mening" maar vinden we dat ook nog als die mening discriminerend is of leidt tot discriminatie? Als die mening vrouwonvriendelijk gedrag goedpraat of vrouwenhaat aanwakkert?
Sterker nog, ik vind die tegengas juist belangrijk. Laat zo een gast maar weten dat Nederland het helemaal niet normaal vindt wat hij roept. Dan komen ze nog een keer in aanraking met andere ideeën.
donderdag 3 september 2026 om 14:14
Ik vraag me af of het zo werkt. Ik heb minder vertrouwen in de gevolgen van dit soort discussies in de openbare ruimte. Kijk hoe Angela de Jong het framet, lees wat mensen op sociale media zeggen: het is helemaal geen gegeven dat mensen allemaal op basis van logische argumenten hun mening vormgeven.
Si abra la puerta hay lobos.
donderdag 3 september 2026 om 14:19
ja, juist dan. Want anders gaan "anderen" bepalen wat wel en niet geoorloofd is om te denken. Ik maak zelf wel uit wat ik denk, wat mijn mening is en ik maak zelf wel uit wat ik van de mening van een ander vindt. Géén gedachtenpolitie aub.Rabarbara schreef: ↑03-09-2026 13:10Ja, dit is wel het belangrijke punt. Willen we elke mening ruimte geven in de publieke ruimte, terwijl we weten dat aandacht tot normalisering leidt? "Iedereen heeft recht op haar of zijn eigen mening" maar vinden we dat ook nog als die mening discriminerend is of leidt tot discriminatie? Als die mening vrouwonvriendelijk gedrag goedpraat of vrouwenhaat aanwakkert?
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
donderdag 3 september 2026 om 14:35
Ik snap al die ophef totaal niet.
Als hij een moslima vind als vrouw (want dat is wat hij zoekt), dan zullen ze zich hier beide vast in kunnen vinden.
Een vrouw mag volgens de Koran toch niet aangeraakt worden door een andere man buiten familiebanden om?
Dat zal met een personal trainer soms wel gebeuren, dus ik begrijp best dat hij dan noemt dat het zijn vrouw niet zou zijn als zij wel voor een mannelijke personal trainer zou kiezen.
Laat die man lekker.
Als hij een moslima vind als vrouw (want dat is wat hij zoekt), dan zullen ze zich hier beide vast in kunnen vinden.
Een vrouw mag volgens de Koran toch niet aangeraakt worden door een andere man buiten familiebanden om?
Dat zal met een personal trainer soms wel gebeuren, dus ik begrijp best dat hij dan noemt dat het zijn vrouw niet zou zijn als zij wel voor een mannelijke personal trainer zou kiezen.
Laat die man lekker.
donderdag 3 september 2026 om 15:03
Klopt.Rabarbara schreef: ↑03-09-2026 14:14Ik vraag me af of het zo werkt. Ik heb minder vertrouwen in de gevolgen van dit soort discussies in de openbare ruimte. Kijk hoe Angela de Jong het framet, lees wat mensen op sociale media zeggen: het is helemaal geen gegeven dat mensen allemaal op basis van logische argumenten hun mening vormgeven.
Niet iedereen luistert naar logische argumenten en het internet staat vol met rotte frames, maar helemaal zwijgen is gewoon vrijspel geven.
Het hoeft misschien ook niet meteen te gaan om het overtuigen van die doorgedraaide fanatici, voor mij gaat het er ook om dat je laat zien dat dit gedrag niet voor iedereen de normale gang van zaken is. En door iemand wel uit te dagen in zijn ideeën en overtuigingen, kom je zo nu en dan tenminste nog ergens, is mijn ervaring.
donderdag 3 september 2026 om 15:45
Mees Wijnants is nóg erger.
https://x.com/MeesWijnants/status/20950 ... 72787?s=20
Rechtstreeks weggelopen uit Afghanistan.
“Jij kan niet bepalen wat een vrouw wel of niet mag”
Waarom niet?
Het is tijd dat vrouwen gewoon weer luisteren naar wie de baas is in huis.
Sinds mannen naar vrouwen luisteren (wat een totaal waanzinnige en onnatuurlijke verhouding is) is alles naar de klote gegaan.
Alle normen en waarden zijn overboord gegooid, bijna alle vrouwen gedragen en kleden zich als hoeren en het overgrote deel van de vrouwen sympathiseert meer met vreemdelingen die Nederland illegaal binnenkomen dan met hun eigen Volk.
Het is niet voor niets dat elke maatschappij ooit strikte morele gedragscodes voor vrouwen had en daarmee de puurheid en balans van een beschaving behield.
Mannen zijn de baas, vrouwen luisteren naar hun man. Mannen overleggen met hun vrouw over de beslissingen van hun familie en nemen haar advies ter harte, maar maken zelf de eindbeslissing.
Zo hoort het.
Alles is naar de klote gegaan sinds vrouwen wat te zeggen hebben.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
donderdag 3 september 2026 om 15:51
het zijn allemaal Temu Andrew Tatesoudebaas schreef: ↑03-09-2026 15:45Mees Wijnants is nóg erger.
Grief is just love with nowhere to go
donderdag 3 september 2026 om 15:53
Als man zal ik ongetwijfeld onderschatten hoeveel impact dit heeft omdat de belevingswereld van een vrouw anders is op dit soort vlakken dan dat van een man. Als je het zo verwoord dan kan ik je eerdere uitspraken beter plaatsen. Dan resteert de vraag of je dat gaat pikken of niet, ook al weet ik dat niet iedereen even goed voor zichzelf kan opkomen. Hoe dan ook ik vind dit soort type gasten verschrikkelijk.Dasha schreef: ↑03-09-2026 12:35Nou, dan begrijp je het toch echt verkeerd.
Natuurlijk trekt zo een lege huls geen wetten door de Tweede Kamer, maar als hij er eigenhandig voor zorgt dat een compleet legioen gasten thuis denkt dat ze hun vriendin of vrouw de les mogen lezen en klein kunnen houden, dan ben je wel degelijk bezig om rechten in te perken. Daar hoef je geen premier voor te zijn. Als de sociale controle achter de voordeur verslechtert, is een vrouw aan de haard gewoon direct de pineut.
Het is geen op zichzelf staand incident van een of andere malloot die wat roept, maar een hele stroming die normaliseert dat vrouwen weer ondergeschikt moeten worden gemaakt. Als je dat wegzet als 'slappe hap' omdat het maar een onzeker jochie is, onderschat je totaal hoeveel impact die hele influencer-cultuur heeft op de hoofden van de generatie die nu opgroeit..
donderdag 3 september 2026 om 15:58
Ik vind dingen verbieden en willen controleren wel echt zo kansloos. Blijf dan liever vrijgezel. Natuurlijk is het heel verdrietig als je belazerd wordt door iemand waar je van houdt, maar als je geen loyale partner hebt dan kan dat werkelijk overal gebeuren, ook al ga je controleren en verbieden.
Vroeger woonde ik samen met een ex die op voetbal zat. Die gingen met het team elk jaar op voetbalweekend en daar ging ook altijd van alles mis. Op een gegeven moment mochten een aantal mannen niet meer alleen (vriendinnen moest mee) want anders zouden ze misschien wel weer vreemdgaan. Ik deed daar niet aan mee. Bij vreemdgaan zijn de consequenties voor hem en was daar het gat van de deur geweest. Ik ga niet iemand de hele dag in de gaten houden. Vreemdgaan kan overal. Niet alleen met de personal trainer of in een gemengde sportschool.
Vroeger woonde ik samen met een ex die op voetbal zat. Die gingen met het team elk jaar op voetbalweekend en daar ging ook altijd van alles mis. Op een gegeven moment mochten een aantal mannen niet meer alleen (vriendinnen moest mee) want anders zouden ze misschien wel weer vreemdgaan. Ik deed daar niet aan mee. Bij vreemdgaan zijn de consequenties voor hem en was daar het gat van de deur geweest. Ik ga niet iemand de hele dag in de gaten houden. Vreemdgaan kan overal. Niet alleen met de personal trainer of in een gemengde sportschool.
Grief is just love with nowhere to go
donderdag 3 september 2026 om 16:07
het gaat om eigendom, de vrouw is van hem, in dit geval van Donny en daar heeft zijn vrouw zich naar te gedragen.
Maar uiteindelijk gaat het niet om de persoon Donny, maar om het idee dat vrouwen eigendom zijn van mannen. Donny is maar een uiting daarvan.
Maar uiteindelijk gaat het niet om de persoon Donny, maar om het idee dat vrouwen eigendom zijn van mannen. Donny is maar een uiting daarvan.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
donderdag 3 september 2026 om 16:24
Dat idee van eigendom is diep in onze cultuur geklonken.
Denk aan de bruid die door vader wordt weggegeven bij het altaar, dat de overgrote meerderheid van de getrouwde vrouwen de naam van de echtgenoot voert, dat bij heterostellen de vrouw meestal minder verdient en ook meestal deeltijd werkt.
Denk aan de bruid die door vader wordt weggegeven bij het altaar, dat de overgrote meerderheid van de getrouwde vrouwen de naam van de echtgenoot voert, dat bij heterostellen de vrouw meestal minder verdient en ook meestal deeltijd werkt.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
donderdag 3 september 2026 om 17:34
Dat vind ik prima..die man lekker laten maar laat hem dan " lekker" ook zijn muil houden in het publieke domein, hou het dan " lekker" voor jezelf en de vrouw die hiermee instemt. Rot dan op van de socials, wil geen brenger vh evangelie of what so ever zijn...Assiral schreef: ↑03-09-2026 14:35Ik snap al die ophef totaal niet.
Laat die man lekker.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
donderdag 3 september 2026 om 17:39
Ben het helemaal met je eens...oudebaas schreef: ↑03-09-2026 16:24Dat idee van eigendom is diep in onze cultuur geklonken.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
donderdag 3 september 2026 om 17:42
Bijzonder. Er zijn wat mij betreft wel heftigere uitspraken gedaan op internet of social media waar niet zo’n ophef over is geweest.sprokkelientje schreef: ↑03-09-2026 17:34Dat vind ik prima..die man lekker laten maar laat hem dan " lekker" ook zijn muil houden in het publieke domein, hou het dan " lekker" voor jezelf en de vrouw die hiermee instemt. Rot dan op van de socials, wil geen brenger vh evangelie of what so ever zijn...
Ik zou me niet direct zorgen maken als mijn zoon dit zou luisteren. Grote kans ook dat hij die podcast niet eens zou hebben geluisterd, maar nu word het zo breed in de media gegooid dat hij het niet eens meer kan missen.
Leef en laten leven zou ik zeggen. Wat een ophef zeg…
assiral wijzigde dit bericht op 03-09-2026 17:46
17.33% gewijzigd
donderdag 3 september 2026 om 18:26
Het woord ophef wordt het vaakst gebruikt als vrouwen hun mond ergens over opentrekken.Assiral schreef: ↑03-09-2026 17:42Bijzonder. Er zijn wat mij betreft wel heftigere uitspraken gedaan op internet of social media waar niet zo’n ophef over is geweest.
Ik zou me niet direct zorgen maken als mijn zoon dit zou luisteren. Grote kans ook dat hij die podcast niet eens zou hebben geluisterd, maar nu word het zo breed in de media gegooid dat hij het niet eens meer kan missen.
Ik denk dat je dan niet goed doorhebt hoe ernstig het is wat er speelt.
Als je de agressie en haat naar vrouwen niet ziet en niet voelt, dan kijk je óf door een andere bril, of je kijkt niet goed.
Leef en laten leven klinkt goed, maar er worden vrouwen vermoord door mannen die zich de baas over een vrouw voelen.
Daarom denk ik dat het belangrijk is om aandacht te geven aan de uitspraak van Donny. Het is wat er momenteel heel erg speelt en door het te negeren verdwijnt het niet.
Mannen die hun mannelijkheid laten afhangen van wat hun partner wel of niet doet, zijn levensgevaarlijk.
En dat zijn er niet maar een paar, het is een groep die groeit.
donderdag 3 september 2026 om 18:30
Het is meer dan dit, hij vindt dat mannen die hun vriendin laten trainen bij een mannelijke personal trainer geen echte mannen zijn. Ook vond hij dat zijn toekomstige vrouw geen mannelijke vrienden kon hebben.Assiral schreef: ↑03-09-2026 14:35Ik snap al die ophef totaal niet.
Laat die man lekker.
donderdag 3 september 2026 om 18:37
ja? Jij hebt er geen problemen mee dat een man vindt dat de vrouw zijn eigendom is? Dat lijkt niet zo'n probleem als die vrouw er in meegaat en netjes zijn regels volgt. Maar er worden nog steeds geregeld vrouwen mishandeld en vermoord, omdat die man vindt dat die vrouw van hem is.Assiral schreef: ↑03-09-2026 17:42Bijzonder. Er zijn wat mij betreft wel heftigere uitspraken gedaan op internet of social media waar niet zo’n ophef over is geweest.
Ook de ophef niet waard?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
donderdag 3 september 2026 om 19:44
Ik heb het idee dat het concept dat vrouwen als eigendom van mannen wordt gezien nu niet iets typisch Nederlands/Westers is.oudebaas schreef: ↑03-09-2026 16:24Dat idee van eigendom is diep in onze cultuur geklonken.
donderdag 3 september 2026 om 20:10
donderdag 3 september 2026 om 20:33
Dan gaat het dus over de menselijke cultuur? Weet niet of Oudebaas dat bedoelde.
En ik weet ook niet of het klopt dat femicide en mishandeling het gevolg is van een gevoel van eigendom.
donderdag 3 september 2026 om 20:42
Dit laatste is wel vaak zo gedacht uit de dader. Het gaat namelijk vaak écht mis als de vrouw de relatie uitmaakt en/en zich uit een gewelddadige relatie wil onttrekken. Dat heeft dan wel degelijk met zogenaam ‘gevoel van eigendom’ te maken.
Where is my mind?
donderdag 3 september 2026 om 23:01
Ja, dat is zo denk ik.SurferRosa schreef: ↑03-09-2026 20:42Dit laatste is wel vaak zo gedacht uit de dader. Het gaat namelijk vaak écht mis als de vrouw de relatie uitmaakt en/en zich uit een gewelddadige relatie wil onttrekken. Dat heeft dan wel degelijk met zogenaam ‘gevoel van eigendom’ te maken.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in