Doodslag Mallorca

29-07-2021 13:40 332 berichten
Met verbazing volg ik deze zaak in de media. Groot was mijn verbazing toen bleek dat de daders waarschijnlijk in Nederland vervolgd gaan worden. Hoe kan dit? En hoe leg je dit uit naar andere mensen van wie een familielid wel in het buitenland veroordeeld is.
Vanaf het begin was in Spanje al duidelijk dat het om kinderen van invloedrijke Nederlanders ging. Het lijkt er nu op dat de afkomst van deze jongeren weleens in hun voordeel zou kunnen gaan werken.
Ik wil niet teveel speculeren, omdat er nog geen rechtszaak geweest is, maar ik krijg er wel een beetje een naar gevoel bij.
Kussensloop schreef:
29-07-2021 19:45
Dat is ook een verschil.
Maar laat ik het dan anders zeggen. Als ik in een vriendengroep zou zitten die met zijn allen 1 persoon helemaal in elkaar zouden slaan en schoppen, dan zou dat per direct niet meer mijn vriendengroep zijn.
Maar je was erbij dus dan krijg jij net zoveel straf als de rest.
Moiren schreef:
29-07-2021 20:14
Maar je was erbij dus dan krijg jij net zoveel straf als de rest.
Dat zeg ik nergens
Kussensloop schreef:
29-07-2021 19:21
Dat dus absoluut niet.
Maar ik vind hun verantwoordelijkheid wel groter dan die van omstanders die niet ingrijpen. Of daar wettelijk iets mee zou moeten of kunnen is een ander verhaal.
Dus verantwoordelijk voor het gedrag van een ander.
Een zijlijntje nav iemand die beweerde dat die hele groep dan maar dezelfde straf moet krijgen, of ze nou meededen of niet. Erbij zijn maakt verantwoordelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop wel dat er een manier is die maakt dat het niet kan dat zo'n vriendengroep ervoor kan zorgen dat níémand veroordeeld wordt, puur doordat ze met zoveel waren en het onduidelijk is wie wat deed. Want dan krijg je dus dat vriendengroepen in principe met dit soort acties wegkomen.

Een tijd geleden was er ook een identieke drieling in het nieuws die niet veroordeeld kon worden voor misdaden omdat niet duidelijk was wie het precies was. Vond ik toen ook wel opvallend: als identieke meerling kun je dus ongestraft van alles uitvreten, zolang je maar zwijgt over welke broer of zus het was.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Het is gefilmd.
Alle reacties Link kopieren
Ja, maar zou je daar echt goed de gezichten op kunnen zien en wie er wel en niet aan het trappen is? Meestal zijn die beelden toch niet heel duidelijk? Als het wel kan, des te beter.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
29-07-2021 20:21
Ik hoop wel dat er een manier is die maakt dat het niet kan dat zo'n vriendengroep ervoor kan zorgen dat níémand veroordeeld wordt, puur doordat ze met zoveel waren en het onduidelijk is wie wat deed. Want dan krijg je dus dat vriendengroepen in principe met dit soort acties wegkomen.

Een tijd geleden was er ook een identieke drieling in het nieuws die niet veroordeeld kon worden voor misdaden omdat niet duidelijk was wie het precies was. Vond ik toen ook wel opvallend: als identieke meerling kun je dus ongestraft van alles uitvreten, zolang je maar zwijgt over welke broer of zus het was.
Het is wss niet onduidelijk wie wat deed, er is heel veel beeldmateriaal.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Bericht van het OM:

https://www.om.nl/actueel/nieuws/2021/0 ... g-mallorca
Mariejan schreef:
29-07-2021 21:18
Bericht van het OM:

https://www.om.nl/actueel/nieuws/2021/0 ... g-mallorca
Het is toch godgeklaagd dat dit nodig is.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-07-2021 06:29
Reden: Speculatie/heksenjacht
96.49% gewijzigd
Louise70 schreef:
29-07-2021 22:14
[...]
Geen beelden gezien, geen namen gezien en hier gaan lopen speculeren vind ik echt not done.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-07-2021 06:30
Reden: quote verwijderd
24.55% gewijzigd
Mariejan schreef:
29-07-2021 21:18
Bericht van het OM:

https://www.om.nl/actueel/nieuws/2021/0 ... g-mallorca
Heel vervelend dat het nodig is (ik distantieer mij echt van naming en shaming), maar hierin staan mijn vragen uit de OP wel goed uitgelegd.
Ik vind het wel verschrikkelijk dat bepaalde mensen graag voor eigen rechter menen te moeten spelen.
Moiren schreef:
29-07-2021 20:21
Dus verantwoordelijk voor het gedrag van een ander.
Een zijlijntje nav iemand die beweerde dat die hele groep dan maar dezelfde straf moet krijgen, of ze nou meededen of niet. Erbij zijn maakt verantwoordelijk.
Iemand anders beweerde dat inderdaad
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
29-07-2021 18:15
En heel veel testosteron. Op die leeftijd ben je (zeker als jongen) gewoon niet 100% toerekeningsvatbaar. Iets met nog onderontwikkelde hersenen, je grenzen niet kennen en heel slecht zijn in langetermijngevolgen overzien en zo.
Dus op deze leeftijden mogen ze enkel onder begleiding van een ouder op vakantie?? Ze zijn volwassen genoeg om een eenmansbedrijfje te hebben. Hoop dat dit deze lafbekjes zal achtervolgen met alles wat ze opstarten.

Gezien hun afkomst heeft dit niets te maken met drank en drugs, maar arrogantie, vanuit hun Gooische villa neerkijken op de rest van NL en als er problemen zijn lossen paps en mams het wel op met een pak geld. Ze voelen zich onaantastbaar. Dus in deze lopen ze idd achter op leeftijdgenoten qua verantwoordelijkheid. Maar dat doen ze met 25 jaar ook nog. Heeft ook te maken met opvoeding. Zegt niets over andere volwassenen van 18 jaar eo

In dit geval vind ik naming and shaming prima. Zeker gezien de situatie waarbij de (blijkbaar invloedrijke) ouders al een leger aan advocaten hadden ingezet voor dat ze al terug in NL waren en er uberhaupt nog geen zaak was. De pappies en mammies zijn bang voor hun eigen naam, dat ze moordenaars in hun welgestelde familie hebben. Met geld is veel te koop, ook in Nederland, en met het slappe NL beleid gaat het afhangen van videobeelden wie de fatale trap heeft uitgedeeld.

Aangezien het OM grossiert in blunders verbaast het mij niks dat de beelden "per ongeluk" gewist zijn, of niet duidelijk genoeg zijn voor een veroordeling van doodslag. Het zal wel weer uitdraaien op openlijke geweldpleging met zo'n leger aan advocaten...

[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-07-2021 09:46
Reden: speculatie
9.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Moiren schreef:
29-07-2021 20:24
Het is gefilmd.
De camera van de Spaanse politie stond op een mast van 5 meter hoogte en het was donker.
Alle reacties Link kopieren
Blomke82 schreef:
30-07-2021 07:26

In dit geval vind ik naming and shaming prima.
Dus je vindt het ok dat er namen circuleren, waarvan absoluut niet aangetoond is dat ze correct zijn, en waarbij het niet duidelijk is wie welke rol heeft gehad.

En dat hierdoor iedere idiote justitie-wantrouwende heethoofd bij wijze van spreken wordt uitgenodigd om het ´recht ´ (hoewel dit hier een absoluut onterechte term is) in eigen handen te nemen.

Zonder bewijsvoering , zonder verdediging.
´ja maar het stond op het internet!´
Alle reacties Link kopieren
aliva schreef:
30-07-2021 08:04
Dus je vindt het ok dat er namen circuleren, waarvan absoluut niet aangetoond is dat ze correct zijn, en waarbij het niet duidelijk is wie welke rol heeft gehad.

En dat hierdoor iedere idiote justitie-wantrouwende heethoofd bij wijze van spreken wordt uitgenodigd om het ´recht ´ (hoewel dit hier een absoluut onterechte term is) in eigen handen te nemen.

Zonder bewijsvoering , zonder verdediging.
´ja maar het stond op het internet!´
Ze proberen zich duidelijk aan hun verantwoordelijkheid te onttrekken. Vooral als ze een eigen bedrijfje hebben mag je best weten met wat voor tuig je in zee gaat.

Iemand doodschoppen, pappa regelt dure advocaten and the world will never know. En vrolijk verder gaan met hun leven na een paar jaar als ze nog in de bloei van hun leven zijn, alsof er niks gebeurt is.

Zo'n vergrijp mag de daders wat mij betreft levenslang achtervolgen.
Alle reacties Link kopieren
Blomke82 schreef:
30-07-2021 08:14
Ze proberen zich duidelijk aan hun verantwoordelijkheid te onttrekken. Vooral als ze een eigen bedrijfje hebben mag je best weten met wat voor tuig je in zee gaat.

Iemand doodschoppen, pappa regelt dure advocaten and the world will never know. En vrolijk verder gaan met hun leven na een paar jaar als ze nog in de bloei van hun leven zijn, alsof er niks gebeurt is.

Zo'n vergrijp mag de daders wat mij betreft levenslang achtervolgen.
Was jij erbij? Dat je dit allemaal zo stellig weet te zeggen.
Hou op hoor. Straks gaan er mensen echt voor eigen rechtertje spelen, daar is toch niemand bij gebaat?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Blomke82 schreef:
30-07-2021 08:14
Zo'n vergrijp mag de daders wat mij betreft levenslang achtervolgen.
En wie zijn dat precies ´de daders´? O ja, het stond op internet.
Ja, dat zal dan wel kloppen want alles wat op internet en staat us waar.

´Achtervolgen´ kan hier als je de verkeerde gekkies treft, betekenen ´gelyncht worden´.
Zonder proces, zonder bewijslast, zonder verdediging.

Echt héél wenselijk, zoiets.

Ik heb de beelden van de bestorming van het Capitool gezien. Daar zie je hoe een bende wantrouwige, in leugens en halve waarheden gelovende, agressieve idioten eruit ziet en wat ze kunnen aanrichten.
Ik krijg er de koude rillingen van.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
29-07-2021 22:37
Heel vervelend dat het nodig is (ik distantieer mij echt van naming en shaming), maar hierin staan mijn vragen uit de OP wel goed uitgelegd.
Ik vind het wel verschrikkelijk dat bepaalde mensen graag voor eigen rechter menen te moeten spelen.
Dat krijg je door een falend OM cq rechtssysteem. Waarom lopen de daders verdachten nog vrij rond en worden ze niet eerst verhoord en later vergeleken met de Spaanse versie. Alle tijd om verhalen af te stemmen en naar hun hand te draaien.

Tja,dan krijg je zulke emoties.
Blomke82 schreef:
30-07-2021 07:26

Gezien hun afkomst heeft dit niets te maken met drank en drugs, maar arrogantie, vanuit hun Gooische villa neerkijken op de rest van NL en als er problemen zijn lossen paps en mams het wel op met een pak geld. Ze voelen zich onaantastbaar.
Gezien hun afkomst spelen drank en drugs geen rol? Wat een kul!

Juist dat soort types (Ritmo beschreef ze eerder al) snuiven en zuipen zich vaak helemaal naar de tering.

Echt, de poep die jij praat O_O
Alle reacties Link kopieren
Vivanomore schreef:
30-07-2021 09:23
Gezien hun afkomst spelen drank en drugs geen rol? Wat een kul!

Juist dat soort types (Ritmo beschreef ze eerder al) snuiven en zuipen zich vaak helemaal naar de tering.

Echt, de poep die jij praat O_O
Dat weet ik ook wel, maar is geen excuus. Het is hun hele houding, verwende opvoeding en kijk naar andere mensen door zo te vluchten en eigen hachje te laten redden door rijke, invloedrijke pappie en mammie. Dat maakt mensen nog kwader.

Ben ook niet naïef, tuurlijk was er op zn minst alcohol in het spel. Maar als je daar niet tegen kan moet je het laten staan. Nu mogen ze ook op de blaren zitten wat mij betreft.
Alle reacties Link kopieren
Blomke82 schreef:
30-07-2021 08:54
Dat krijg je door een falend OM cq rechtssysteem. Waarom lopen de daders verdachten nog vrij rond en worden ze niet eerst verhoord en later vergeleken met de Spaanse versie. Alle tijd om verhalen af te stemmen en naar hun hand te draaien.

Tja,dan krijg je zulke emoties.
Als je iemand oppakt zonder gedegen onderzoek, dan is de kans groter dat er misschien fouten worden gemaakt en die advocaten ze zo weer vrij krijgen. De zaak is nog maar net overgedragen aan Nederland en wordt gekoppeld aan andere aangiftes die in Nederland gedaan zijn. Ook is de kans groot dat een aantal jongens na verhoor ook gewoon weer naar huis kunnen in afwachting van proces, dus als ze ‘verhalen willen afstemmen’ gebeurt dat toch wel. Waar komt jouw aversie tegen ons rechtssysteem vandaan?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Blomke82 schreef:
30-07-2021 09:34
Dat weet ik ook wel, maar is geen excuus. Het is hun hele houding, verwende opvoeding en kijk naar andere mensen door zo te vluchten en eigen hachje te laten redden door rijke, invloedrijke pappie en mammie. Dat maakt mensen nog kwader.
Hier ben ik het wel mee eens. Ik ben zeker niet voor eigen rechter spelen, en namen verspreiden is al helemaal kwalijk, al is het al omdat je ook de verkeerde naam kan neerzetten, of omdat er best meer mensen kunnen rondlopen met dezelfde voor- en achternaam. Maar ik kan me wel voorstellen dat dit kwaad bloed zet bij mensen.

Ik probeer er niet te veel over na te denken en eigen rechter spelen of dingen op internet verspreiden zou ik ook niet doen, maar ik heb ook 0 medelijden met die jongens als dit een flinke streep zet door hun toekomstplannen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Niet iedereen die uit ‘t Gooi komt is een kakker hoor. Zeker in Hilversum en Bussum heb je echt wel asowijken en achterbuurten. Het ATC waar deze gasten op hebben gezeten is ook zeker geen elitaire school. En verder zitten de meesten op voetbal en geen hockey dus dat zegt ook al iets over het soort mannen dat het zijn.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven