Doodslag Mallorca

29-07-2021 13:40 332 berichten
Met verbazing volg ik deze zaak in de media. Groot was mijn verbazing toen bleek dat de daders waarschijnlijk in Nederland vervolgd gaan worden. Hoe kan dit? En hoe leg je dit uit naar andere mensen van wie een familielid wel in het buitenland veroordeeld is.
Vanaf het begin was in Spanje al duidelijk dat het om kinderen van invloedrijke Nederlanders ging. Het lijkt er nu op dat de afkomst van deze jongeren weleens in hun voordeel zou kunnen gaan werken.
Ik wil niet teveel speculeren, omdat er nog geen rechtszaak geweest is, maar ik krijg er wel een beetje een naar gevoel bij.
Alle reacties Link kopieren
Dit soort ''knuppels in het hoenderhok gooien'' is een kenmerk van de werkwijze van GeenStijl. Ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat ze weten hoever ze kunnen gaan in deze.

De vraag is alleen : moet je het willen? Wat schiet je ermee op? Voor een rechter is het ook misschien zelfs nog wel een reden om de strafmaat (verder) te verlagen : dat ze ook al maatschappelijk zijn verketterd en met naam en toenaam online aan de hoogste boom zijn gehangen. Dat neemt een rechter mee in de strafmaat.

Dus ik vraag me af wat GS hier nu precies mee wil. Ik zie geen voordelen. Het OM gaat echt wel vervolgen, dus daar hoeven ze het niet voor te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ritmodelanoche schreef:
29-07-2021 14:10
Klopt, ik vind het ook erg.

Toen die gegevens bekend worden heb ik ook op de instagrams van die jongens gekeken, en ik kreeg er een naar onderbuikgevoel bij. Ik ben zelf ook in die contreien opgegroeid en ik heb ook in de klas gezeten bij veel van dat soort types. Verwend, zelfvoldaan. Net examen gedaan en klaar om bij het Corps te gaan. Door ouders gepusht om uiteindelijk rechten te gaan studeren.

En dan opeens kijken die lui aan tegen 10+ jaar celstraf. Begrijp me niet verkeerd : dit is geen uiting van medelijden, absoluut niet. Maar ik vraag me wel af : hoe heeft dit kunnen gebeuren? Wat heeft in die hoofden gespeeld waardoor het zo ver kon komen? Zouden ditzelfde type jongens waarmee ik in 6vwo zat ook tot zoiets in staat geweest kunnen zijn als ze na een lange coronawinter een enorme hoeveelheid verveling en testosteron zouden hebben opgebouwd?

Ik ken ze allemaal niet godzijdank, maar toch komt het wel dicht bij.
Ik heb de hele zaak niet gevolgd, dus wellicht bemoei ik me met zaken waar ik geen kennis van heb, maar mijn eerste en enige indruk is: drank, drank drank!

Dit zijn gebeurtenissen die onder invloed van middelen gebeuren, geen controle meer over de emoties. Ik durf te geloven dat deze zelfde jongens met helder verstand, zonder die middelen, niet hetzelfde zouden hebben gedaan.

Dat wil het omgekeerde overigens niet zeggen; dat iedereen met drank op gelijk tot zoiets in staat is, maar emoties worden versterkt en sommigen verliezen volledig hun controle.
Meestal gaat het gewoon goed en loopt het met een sisser af, maar helaas pakt het deze keer dramatisch uit.

Alleen maar verliezers, in en intriest.
Aan het typen...
Alle reacties Link kopieren
tvp
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Aanhettypen schreef:
29-07-2021 15:00
Ik heb de hele zaak niet gevolgd, dus wellicht bemoei ik me met zaken waar ik geen kennis van heb, maar mijn eerste en enige indruk is: drank, drank drank!

Dit zijn gebeurtenissen die onder invloed van middelen gebeuren, geen controle meer over de emoties. Ik durf te geloven dat deze zelfde jongens met helder verstand, zonder die middelen, niet hetzelfde zouden hebben gedaan.

Dat wil het omgekeerde overigens niet zeggen; dat iedereen met drank op gelijk tot zoiets in staat is, maar emoties worden versterkt en sommigen verliezen volledig hun controle.
Meestal gaat het gewoon goed en loopt het met een sisser af, maar helaas pakt het deze keer dramatisch uit.

Alleen maar verliezers, in en intriest.
De dag erna waren ze nuchter, en vooral bang voor hun eigen hachje.

Ook het makkelijkste “excuus” ever: drank.

Zo te doen met het slachtoffer en zijn nabestaanden.
anoniem_389095 wijzigde dit bericht op 29-07-2021 15:22
5.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Noia schreef:
29-07-2021 15:20
De dag erna waren ze nuchter, en vooral bang voor hun eigen hachje.
tja.....
Aan het typen...
Alle reacties Link kopieren
Noia schreef:
29-07-2021 15:20
De dag erna waren ze nuchter, en vooral bang voor hun eigen hachje.
Tuurlijk toch, ik hoop dat ze de zwaartste staf krijgen die ze maar kunnen bedenken. Het moet je zoon, vriend, neef of jezelf zijn die zo maar wordt dood getrapt door een paar gekken.
Alle reacties Link kopieren
Noia schreef:
29-07-2021 15:20
De dag erna waren ze nuchter, en vooral bang voor hun eigen hachje.

Ook het makkelijkste “excuus” ever: drank.

Zo te doen met het slachtoffer en zijn nabestaanden.
Drank is juridisch gezien natuurlijk ook geen excuus.

Maar wel degelijk een oorzaak.
Alle reacties Link kopieren
Ritmodelanoche schreef:
29-07-2021 15:28
Drank is juridisch gezien natuurlijk ook geen excuus.

Maar wel degelijk een oorzaak.
Nee, zeker niet
Aan het typen...
Ritmodelanoche schreef:
29-07-2021 15:28
Drank is juridisch gezien natuurlijk ook geen excuus.

Maar wel degelijk een oorzaak.
Het kan een oorzaak zijn, al vind ik persoonlijk dat als drank dat in je opwekt of versterkt, er al iets goed scheef zit in je hoofd.
Alle reacties Link kopieren
Noia schreef:
29-07-2021 15:33
Het kan een oorzaak zijn, al vind ik persoonlijk dat als drank dat in je opwekt of versterkt, er al iets goed scheef zit in je hoofd.
Dat is waar.
Alle reacties Link kopieren
Noia schreef:
29-07-2021 15:33
Het kan een oorzaak zijn, al vind ik persoonlijk dat als drank dat in je opwekt of versterkt, er al iets goed scheef zit in je hoofd.
Dat weet ik niet. Het is 'gewoon' een feit dat drank invloed heeft op je emoties, het versterkt je emoties, het werkt ontremmend.
Als dat zo is, hoeft het niet persé te betekenen dat er gelijk iets scheef zit in je hoofd.

Ik vind het overigens ook geen excuus hoor, maar wel een oorzaak van al het leed.

Iedere ouder met pubers, die op vakantie gaan, waarbij de nodige drank wordt genuttigd, zal blij en opgelucht zijn als de kroost weer heelhuids thuis is zonder kleerscheuren.
Ik denk niet dat je zonder meer zomaar kunt zeggen: mijn kind zou zoiets nooit doen. Toch?

Al heb je ze nog zo keurig opgevoed, als er drank in het spel is, dan is er niet altijd de controle die je graag zou willen, zeker bij pubers!


Meestal gaat het goed; een enkele keer loopt het dramatisch af.
Aan het typen...
Vergeet groepsdruk niet, samen met drank een slechte combinatie.
Alle reacties Link kopieren
Aanhettypen schreef:
29-07-2021 15:45
Dat weet ik niet. Het is 'gewoon' een feit dat drank invloed heeft op je emoties, het versterkt je emoties, het werkt ontremmend.
Als dat zo is, hoeft het niet persé te betekenen dat er gelijk iets scheef zit in je hoofd.

Ik vind het overigens ook geen excuus hoor, maar wel een oorzaak van al het leed.

Iedere ouder met pubers, die op vakantie gaan, waarbij de nodige drank wordt genuttigd, zal blij en opgelucht zijn als de kroost weer heelhuids thuis is zonder kleerscheuren.
Ik denk niet dat je zonder meer zomaar kunt zeggen: mijn kind zou zoiets nooit doen. Toch?

Al heb je ze nog zo keurig opgevoed, als er drank in het spel is, dan is er niet altijd de controle die je graag zou willen, zeker bij pubers!


Meestal gaat het goed; een enkele keer loopt het dramatisch af.
Mijn zoon is 20 en woont niet meer thuis, hij drinkt ook wel. Maar ik maak mij toch echt geen zorgen of hij anderen in elkaar trapt. Drank zal zeker een factor zijn, maar dat zal zeker niet het enige zijn. Kan mijn niet voorstellen dat deze gasten in het dagelijkse leven (zonder drank) echt sympatiek waren.
Aanhettypen schreef:
29-07-2021 15:45
Dat weet ik niet. Het is 'gewoon' een feit dat drank invloed heeft op je emoties, het versterkt je emoties, het werkt ontremmend.
Als dat zo is, hoeft het niet persé te betekenen dat er gelijk iets scheef zit in je hoofd.

Ik vind het overigens ook geen excuus hoor, maar wel een oorzaak van al het leed.

Iedere ouder met pubers, die op vakantie gaan, waarbij de nodige drank wordt genuttigd, zal blij en opgelucht zijn als de kroost weer heelhuids thuis is zonder kleerscheuren.
Ik denk niet dat je zonder meer zomaar kunt zeggen: mijn kind zou zoiets nooit doen. Toch?

Al heb je ze nog zo keurig opgevoed, als er drank in het spel is, dan is er niet altijd de controle die je graag zou willen, zeker bij pubers!


Meestal gaat het goed; een enkele keer loopt het dramatisch af.
Het lijkt mij een ware nachtmerrie als ouder. Ik kan mij er gewoon geen voorstelling van maken dat mijn kind zoiets wreeds zou doen. Ik vind het gevoelsmatig erger dan een opstootje wat uit de hand loopt en waarbij iemand dan ongelukkig op zijn hoofd valt. Zelfs zwaar onder invloed vind ik het heel erg om iemand, die al op de grond ligt hard op zijn hoofd te schoppen.
Maar drank en drugs zullen zeker een oorzaak zijn (maar inderdaad geen excuus).
Alle reacties Link kopieren
raccoon schreef:
29-07-2021 15:50
Kan mijn niet voorstellen dat deze gasten in het dagelijkse leven (zonder drank) echt sympatiek waren.
Klopt. Wel wat voorbarig, oké maar het type dat ik tot nu toe op de foto's voorbij heb zien komen ken ik maar al te goed. Hooghartig, egoïstisch, opgegroeid in het gooi en neerkijkend op ''boers'' volk. Vinden van zichzelf vaak dat ze boven anderen staan en zijn er zelf van overtuigd dat ze het helemaal gaan maken in het leven, parallel met de eigen rijke ouders.

Dat is ook al een voedingsbodem voor dit soort gedrag. Het verbaast me ook niet dat het Gooise jongeren waren. Die zijn vaak echt het ergst.
Alle reacties Link kopieren
Diezelfde vriendengroep heeft eerder deze maand toch nog een Nederlandse jongen aangevallen als een stel hyena’s? Die jongen die net op tijd gered kon worden door zijn vrienden?

Toch wel heel triest als dat het vermaak op vakantie is met je ‘vrinden’ op die leeftijd. Zuipen en rammen met het groepje want alleen zijn ze nergens. Meeste groepen staan op die leeftijd wat te flirten en scharrelen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik vind het echt erg wat er gebeurd is. Hoe kun je als je op vakantie bent zover komen dat je iemand anders doodschopt.
En zo te lezen waren ze al eerder bezig: https://www.hln.be/buitenland/jonge-ned ... ~a2533ef6/
Alle reacties Link kopieren
Bellinis schreef:
29-07-2021 14:43
Als ik GeenStijl moet geloven is de openbaarmaking gedaan door een Instagram Influencer. Zij heeft alleen voornamen en de eerste letters van de achternamen bekend gemaakt. Haar vader werkt ook bij de politie, dus ze heeft vast wel geweten hoever ze mocht gaan.

En vervolgens is GeenStijl er verder mee gegaan en heeft (speculatief) profielen op Instagram/Facebook erbij gezocht die matchten met de voornaam en het deel van de achternaam dat is gepubliceerd. Die profielen werden vervolgens volledig verwijderd door de betreffende personen.

Dit is zo kwalijk en schadelijk. En wordt aan naming and shaming gedaan van mensen en hun ouders die er misschien niets mee te maken hebben. Het volksgericht via GS en social media is volop aan de gang.

“Een officier van justitie wordt op grote schaal lastiggevallen en beschuldigd van belangenverstrengeling in de zaak rondom de op Mallorca doodgeschopte Carlo Heuvelman. Op sociale media wordt de indruk gewekt dat de officier de moeder zou zijn van een van de verdachten, maar dat is onzin. Het Openbaar Ministerie onderzoekt of ze iemand kan vervolgen voor smaad en laster. ,,Onze officier heeft niet de fijnste dag van haar leven.”

https://www.ad.nl/binnenland/woede-om-b ... a3a75e6f4/


Laat politie en justitie gewoon hun werk doen. De jongens waren al gevlucht naar hier, dus vervolging en berechting hier lijkt me logisch. Daarnaast zijn er meerdere videobeelden, dus de daders kunnen zich hier niet makkelijk uitkletsen.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Chienandalou schreef:
29-07-2021 16:14
Dit is zo kwalijk en schadelijk. En wordt aan naming and shaming gedaan van mensen en hun ouders die er misschien niets mee te maken hebben. Het volksgericht via GS en social media is volop aan de gang.

“Een officier van justitie wordt op grote schaal lastiggevallen en beschuldigd van belangenverstrengeling in de zaak rondom de op Mallorca doodgeschopte Carlo Heuvelman. Op sociale media wordt de indruk gewekt dat de officier de moeder zou zijn van een van de verdachten, maar dat is onzin. Het Openbaar Ministerie onderzoekt of ze iemand kan vervolgen voor smaad en laster. ,,Onze officier heeft niet de fijnste dag van haar leven.”

https://www.ad.nl/binnenland/woede-om-b ... a3a75e6f4/


Laat politie en justitie gewoon hun werk doen. De jongens waren al gevlucht naar hier, dus vervolging en berechting hier lijkt me logisch. Daarnaast zijn er meerdere videobeelden, dus de daders kunnen zich hier niet makkelijk uitkletsen.
Net zo gestoord als die kopschoppers.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
29-07-2021 16:01
Diezelfde vriendengroep heeft eerder deze maand toch nog een Nederlandse jongen aangevallen als een stel hyena’s? Die jongen die net op tijd gered kon worden door zijn vrienden?

Toch wel heel triest als dat het vermaak op vakantie is met je ‘vrinden’ op die leeftijd. Zuipen en rammen met het groepje want alleen zijn ze nergens. Meeste groepen staan op die leeftijd wat te flirten en scharrelen.
Als ik het goed begrepen heb, hebben ze die avond idd op verschillende plekken meerdere mensen aangevallen. Die zaken worden samengevoegd, dat lijkt me een goede zaak. Verder zijn er veel (duidelijke) camerabeelden.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Moiren schreef:
29-07-2021 16:17
Net zo gestoord als die kopschoppers.
Vergelijken lijkt mij weinig zinvol. Dat een heksenjacht zeer ongewenst is lijkt mij duidelijk.
Ritmodelanoche schreef:
29-07-2021 15:56
Klopt. Wel wat voorbarig, oké maar het type dat ik tot nu toe op de foto's voorbij heb zien komen ken ik maar al te goed. Hooghartig, egoïstisch, opgegroeid in het gooi en neerkijkend op ''boers'' volk. Vinden van zichzelf vaak dat ze boven anderen staan en zijn er zelf van overtuigd dat ze het helemaal gaan maken in het leven, parallel met de eigen rijke ouders.

Dat is ook al een voedingsbodem voor dit soort gedrag. Het verbaast me ook niet dat het Gooise jongeren waren. Die zijn vaak echt het ergst.
Dit is o.a wat ik bedoel met dat er dan al iets scheef zit in je hoofd. Gooi er wat drank bij en groepsdruk et voila..
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
29-07-2021 16:21
Vergelijken lijkt mij weinig zinvol. Dat een heksenjacht zeer ongewenst is lijkt mij duidelijk.
Nou, ‘zeer ongewenst’ lijkt me wel een understatement. Mensen publiekelijk aan de schandpaal nagelen omdat iemand anoniem een lijstje heeft rondgestuurd en zo ook mensen die er misschien wel niets mee te maken hebben voor de leeuwen gooien vind ik wel echt gestoord. En al zijn er mensen bij die er wel wat mee te maken hebben: daar hebben we politie en justitie voor, voor eigen rechter spelen door mensen die er geen kont van snappen is gevaarlijk.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alecta schreef:
29-07-2021 16:21
Vergelijken lijkt mij weinig zinvol. Dat een heksenjacht zeer ongewenst is lijkt mij duidelijk.
Vinden dat je de ander mag exposen ivm gestoord gedrag vind ik net zo gestoord.
Alle reacties Link kopieren
Die ene vent die niet op het eerste het beste vliegtuig naar Nederland is gestapt en opgepakt is toen hij de sleutel inleverde, hoe zou het daar mee zijn? Vind ik zo raar, één iemand achterlaten...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven