Doodslag Mallorca

29-07-2021 13:40 332 berichten
Met verbazing volg ik deze zaak in de media. Groot was mijn verbazing toen bleek dat de daders waarschijnlijk in Nederland vervolgd gaan worden. Hoe kan dit? En hoe leg je dit uit naar andere mensen van wie een familielid wel in het buitenland veroordeeld is.
Vanaf het begin was in Spanje al duidelijk dat het om kinderen van invloedrijke Nederlanders ging. Het lijkt er nu op dat de afkomst van deze jongeren weleens in hun voordeel zou kunnen gaan werken.
Ik wil niet teveel speculeren, omdat er nog geen rechtszaak geweest is, maar ik krijg er wel een beetje een naar gevoel bij.
Alle reacties Link kopieren
Van van mij mogen ze in dit soort gevallen de complete groep de maximaal zwaarste straf geven als niet duidelijk wordt wie de finale trap gegeven heeft. Bijgestaan is meegedaan. No mercy!
Alle reacties Link kopieren
Vriendgedumpt schreef:
29-07-2021 17:42
Van van mij mogen ze in dit soort gevallen de complete groep de maximaal zwaarste straf geven als niet duidelijk wordt wie de finale trap gegeven heeft. Bijgestaan is meegedaan. No mercy!
Nee, daar kan ik het niet mee eens zijn.
Je kan niet iemand veroordelen die, weliswaar tot dezelfde vriendengroep behoort, maar niet heeft meegedaan.

Gelukkig dat ons rechtssysteem zo niet werkt.

Overigens maak ik wel onderscheid tussen "erbij hebben gestaan" en "mee hebben gedaan". In dat laatste geval kan ik me meer in je reactie vinden.
Aan het typen...
Vriendgedumpt schreef:
29-07-2021 17:42
Van van mij mogen ze in dit soort gevallen de complete groep de maximaal zwaarste straf geven als niet duidelijk wordt wie de finale trap gegeven heeft. Bijgestaan is meegedaan. No mercy!
Dus sowieso ook alle omstanders die niet ingrijpen.
Alle reacties Link kopieren
Moiren schreef:
29-07-2021 14:12
Van mij mogen ze degene die de identiteiten bekend gemaakt heeft/hebben ook vervolgen trouwens.

Vooral dit. Ik vind het schokkend hoe normaal het blijkbaar is geworden om voor eigen rechter te gaan spelen.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Mariejan schreef:
29-07-2021 14:31
En als ze in Spanje berecht zouden worden, zouden die dure advocaten toch ook gewoon overgevlogen zijn? Dus dat maakt ook niet uit.

En de familie van het slachtoffer? Die moeten dan ook steeds maar naar Mallorca vliegen en daar met een tolk naast zich de rechtszaak volgen? Hoe denk je dat dat voor die mensen geweest zou zijn?
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Ritmodelanoche schreef:
29-07-2021 14:59
Dit soort ''knuppels in het hoenderhok gooien'' is een kenmerk van de werkwijze van GeenStijl. Ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat ze weten hoever ze kunnen gaan in deze.

Ze zijn toch sowieso al veel te ver gegaan? Even los van dat de Middeleeuwen alweer een tijdje geleden waren, hebben ze een OvJ met foto, naam en toenaam op hun site gezet die er geen ruk mee te maken heeft.
avena wijzigde dit bericht op 29-07-2021 18:16
0.84% gewijzigd
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Moiren schreef:
29-07-2021 18:02
Dus sowieso ook alle omstanders die niet ingrijpen.
Dat vind ik kort door de bocht. Elke omstander is niet altijd uit hetzelfde hout gesneden. Niet iedereen is in staat om bij zulke heftige gebeurtenissen iets te doen, op de juiste manier in te grijpen.

Ik hoop dat als ik ooit zoiets meemaak dat ik in staat ben om iets te doen, maar dat weet je pas als het je overkomt.
Bovendien, als ik zie dat iemand in elkaar wordt getrapt weet ik niet of ik daar zo maar tussen zou springen, er is ook nog zoiets als eigen veiligheid....
Sommige mensen " bevriezen" en kunnen daar niks aan doen, dat is een lichamelijke reactie.

Dat je niet ingrijpt betekent niet automatisch dat het je niets kan schelen wat er gebeurt, of dat je het wel allemaal prima vindt.
aanhettypen wijzigde dit bericht op 29-07-2021 18:13
0.91% gewijzigd
Aan het typen...
Alle reacties Link kopieren
Bellinis schreef:
29-07-2021 14:54
Ik denk dat GeenStijl hier bij vervolging misschien nog wel mee weg zou komen.

Wie hier sowieso baat bij gaan hebben, zijn de verdachten. Of in ieder geval de jongens van wie de naam en achternaam op GS gezet zijn. Trial by social media leidt meestal tot strafvermindering.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Moiren schreef:
29-07-2021 15:48
Vergeet groepsdruk niet, samen met drank een slechte combinatie.

En heel veel testosteron. Op die leeftijd ben je (zeker als jongen) gewoon niet 100% toerekeningsvatbaar. Iets met nog onderontwikkelde hersenen, je grenzen niet kennen en heel slecht zijn in langetermijngevolgen overzien en zo.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Aanhettypen schreef:
29-07-2021 18:10
Dat vind ik kort door de bocht. Elke omstander is niet altijd uit hetzelfde hout gesneden. Niet iedereen is in staat om bij zulke heftige gebeurtenissen iets te doen, op de juiste manier in te grijpen.

Ik hoop dat als ik ooit zoiets meemaak dat ik in staat ben om iets te doen, maar dat weet je pas als het je overkomt.
Bovendien, als ik zie dat iemand in elkaar wordt getrapt weet ik niet of ik daar zo maar tussen zou springen, er is ook nog zoiets als eigen veiligheid....
Sommige mensen " bevriezen" en kunnen daar niks aan doen, dat is een lichamelijke reactie.

Dat je niet ingrijpt betekent niet automatisch dat het je niets kan schelen wat er gebeurt, of dat je het wel allemaal prima vindt.
Maar een vriend moet dat maar wel kunnen. Lekker dan als je verantwoordelijk wordt gehouden voor het gedrag van een ander.
Avena schreef:
29-07-2021 18:15
En heel veel testosteron. Op die leeftijd ben je (zeker als jongen) gewoon niet 100% toerekeningsvatbaar. Iets met nog onderontwikkelde hersenen, je grenzen niet kennen en heel slecht zijn in langetermijngevolgen overzien en zo.
Daar ben ik het niet mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Moiren schreef:
29-07-2021 18:16
Daar ben ik het niet mee eens.

Het is geen vrijpleiten, maar het verklaart wel waarom dit soort dingen gebeuren. Net zoals drank dat verklaart, zonder dat het een excuus is.

Edit: volgens mij is er aardig wat onderzoek gedaan naar puberhersenen waaruit blijkt dat die gewoon nog niet volledig ontwikkeld zijn, wat leidt tot roekeloos gedrag en consequenties van dingen niet overzien.
avena wijzigde dit bericht op 29-07-2021 18:19
29.93% gewijzigd
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Avena schreef:
29-07-2021 18:18
Het is geen vrijpleiten, maar het verklaart wel waarom dit soort dingen gebeuren. Net zoals drank dat verklaart, zonder dat het een excuus is.
Ontoerekeningsvatbaar is de verantwoordelijkheid wegnemen. En aangezien het gros van de jongen mannen dit soort gedrag niet laat zien zal het niet ‘iets voor jongens’ zijn.
Alle reacties Link kopieren
Moiren schreef:
29-07-2021 18:19
Ontoerekeningsvatbaar is de verantwoordelijkheid wegnemen. En aangezien het gros van de jongen mannen dit soort gedrag niet laat zien zal het niet ‘iets voor jongens’ zijn.

Ah ja, zo bedoel ik het inderdaad niet. Die jongens zijn gewoon verantwoordelijk voor hun daden.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Moiren schreef:
29-07-2021 18:15
Maar een vriend moet dat maar wel kunnen. Lekker dan als je verantwoordelijk wordt gehouden voor het gedrag van een ander.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt (?)...
Aan het typen...
Alle reacties Link kopieren
Het OM vreest dat eventuele verkeerde conclusies onschuldige mensen in grote problemen kunnen brengen. "Bovendien bezorgt deze digitale heksenjacht politie en OM een hoop extra werk, nu mensen zijn bedreigd en mogelijk beveiliging nodig hebben."

Het noemen en verspreiden van persoonsgegevens van nog niet berechte verdachten kan volgens justitie tot strafvermindering leiden. "Je zou dus kunnen zeggen dat als je meedoet met het aan de publieke schandpaal nagelen van personen, je er juist voor zorgt dat ze minder straf krijgen."


https://nos.nl/artikel/2391499-oproep-o ... k-mallorca

Het past wel uitstekend in de wappiecultuur van overal een complot achter zien... :facepalm:
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Moiren schreef:
29-07-2021 18:15
Maar een vriend moet dat maar wel kunnen. Lekker dan als je verantwoordelijk wordt gehouden voor het gedrag van een ander.
Niet verantwoordelijk voor het gedrag van een ander. Maar wel voor je eigen gedrag, en dus ook voor de beslissing om bij deze vriendengroep te blijven wanneer het niet de eerste keer blijkt te zijn.
Dat vind ik ook een kwalijke beslissing
Kussensloop schreef:
29-07-2021 19:15
Niet verantwoordelijk voor het gedrag van een ander. Maar wel voor je eigen gedrag, en dus ook voor de beslissing om bij deze vriendengroep te blijven wanneer het niet de eerste keer blijkt te zijn.
Dat vind ik ook een kwalijke beslissing
Dus moet je ook maar 12 jaar voor doodslag krijgen. Volgens mij is omgaan met verkeerde vrienden niet strafbaar.
Moiren schreef:
29-07-2021 19:19
Dus moet je ook maar 12 jaar voor doodslag krijgen. Volgens mij is omgaan met verkeerde vrienden niet strafbaar.
Dat dus absoluut niet.
Maar ik vind hun verantwoordelijkheid wel groter dan die van omstanders die niet ingrijpen. Of daar wettelijk iets mee zou moeten of kunnen is een ander verhaal.
Kussensloop schreef:
29-07-2021 19:21
Dat dus absoluut niet.
Maar ik vind hun verantwoordelijkheid wel groter dan die van omstanders die niet ingrijpen. Of daar wettelijk iets mee zou moeten of kunnen is een ander verhaal.
Vind ik afhankelijk van hoe actief de bijdrage was. Er je van distantiëren of aanmoedigen maakt een groot verschil.
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
29-07-2021 18:15
En heel veel testosteron. Op die leeftijd ben je (zeker als jongen) gewoon niet 100% toerekeningsvatbaar. Iets met nog onderontwikkelde hersenen, je grenzen niet kennen en heel slecht zijn in langetermijngevolgen overzien en zo.
Helemaal niet mee eens. Je weet best wel wat goed en slecht is...dit is zeer slecht!
Noia schreef:
29-07-2021 19:42
Vind ik afhankelijk van hoe actief de bijdrage was. Er je van distantiëren of aanmoedigen maakt een groot verschil.
Dat is ook een verschil.
Maar laat ik het dan anders zeggen. Als ik in een vriendengroep zou zitten die met zijn allen 1 persoon helemaal in elkaar zouden slaan en schoppen, dan zou dat per direct niet meer mijn vriendengroep zijn.
anoniem_405006 wijzigde dit bericht op 29-07-2021 20:10
0.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kussensloop: voor mij net zo. En waarschijnlijk had ik mij meteen afgezonderd van de groep en zou ik helemaal niet meer met ze in het zelfde huis willen verblijven.
Ja eens, het is verschrikkelijk.
Kussensloop schreef:
29-07-2021 19:21
Dat dus absoluut niet.
Maar ik vind hun verantwoordelijkheid wel groter dan die van omstanders die niet ingrijpen. Of daar wettelijk iets mee zou moeten of kunnen is een ander verhaal.
Dus je bent verantwoordelijk voor het gedrag van iemand anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven