Femicide

18-07-2025 19:39 580 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zomaar weer 3 berichten in 1 week. In 1 week! Twee vrouwen van het leven beroofd waar haar kind of kinderen bij waren. Ondanks signalen en veroordelingen vooraf en een blijf van mijn lijf huis....

En 2 dagen geleden, een rechtszaak: waar een vrouw maar 13 dagen van haar pasgeboren baby kon genieten, omgebracht werd door de vader van de baby, met 258 messteken. Een baby die nog maanden later signalen laat zien van trauma.

Nederland staat in de top 3 van landen met de hoogste femicidecijfers in Europa. Wat gaat er hier verkeerd, of, nou ja dat zien we wel: waarom is onze wetgeving zo slecht als het gaat om het beschermen van vrouwen die gestalkt of mishandeld worden.
Stressed is just desserts spelled backwards
Vanielje schreef:
03-10-2025 15:39
Hij probeert volgens mij vooral in begrijpelijke taal te duiden wat er gebeurd is zonder allemaal onnodige speculaties te doen.

Lees dit eens waarom het probleem benoemen heel belangrijk is: https://www.internationale-vrouwendag.n ... ls-het-is/
Het is volgens mij ook taal die daders vooral gebruiken:

‘Nee, mevrouw de rechter, ik wilde alleen maar een klap geven. Het liep gewoon uit de hand.’

Ik snap dat Bruls zich machteloos voelt en niet goed weet wat te zeggen. Maar dit is niet de manier.
De burgemeester gaat gewoon zonder na te denken mee in de manier waarop altijd over dit soort dingen gesproken wordt: hij bagatelliseert het.

Alsof er nog 2 kanten aan het verhaal kunnen zitten, terwijl we al weten dat ze bedreigd werd en hij een verbod had om daar te komen.

Deze vrouw is gruwelijk opgejaagd en uiteindelijk vermoord.
dropdrop wijzigde dit bericht op 03-10-2025 16:38
9.92% gewijzigd
nerdopviva schreef:
03-10-2025 15:54
Lees dit eens waarom het probleem benoemen heel belangrijk is: https://www.internationale-vrouwendag.n ... ls-het-is/

Goed stuk! En helemaal mee eens!
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Ligt het aan mij of worden er de laatste maanden echt meer vrouwen getroffen door femicide dan vorig jaar bijvoorbeeld?

Of komt het omdat er meer aandacht voor is?

https://www.ewmagazine.nl/politiek/blog ... g-1496781/

Ik vind een artikel zoals deze eigenlijk niet helpend. Ja wellicht in aantallen daalt het aantal moorden in Nederland, maar nog altijd worden vrouwen vermoord omdat ze vrouw zijn. Hoeveel mannen worden vermoord omdat ze man zijn?

Dit artikel lijkt het probleem ook te verkleinen, terwijl het (voor mij dan toch) gevoelsmatig juist een groter probleem is geworden. Maar de cijfers weerleggen dat... toch vind ik die cijfers nog altijd niet hoopgevend.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
03-10-2025 16:45
Ligt het aan mij of worden er de laatste maanden echt meer vrouwen getroffen door femicide dan vorig jaar bijvoorbeeld?

Of komt het omdat er meer aandacht voor is?

https://www.ewmagazine.nl/politiek/blog ... g-1496781/

Ik vind een artikel zoals deze eigenlijk niet helpend. Ja wellicht in aantallen daalt het aantal moorden in Nederland, maar nog altijd worden vrouwen vermoord omdat ze vrouw zijn. Hoeveel mannen worden vermoord omdat ze man zijn?

Dit artikel lijkt het probleem ook te verkleinen, terwijl het (voor mij dan toch) gevoelsmatig juist een groter probleem is geworden. Maar de cijfers weerleggen dat... toch vind ik die cijfers nog altijd niet hoopgevend.
Als je hun cijfers gebruikt van de afgelopen decennia dan is ‘iets meer dan de helft’ van het totaal aantal vermoorde vrouwen een geval van partnerdoding. Als ik alle cijfers bijeen optel is dat ‘iets meer dan de helft’ zo’n 59%. Vervolgens geven ze aan dat 5% ‘seksuele moorden’ betrof. Lijkt mij toch ook een duidelijk voorbeeld van vermoord worden omdat je een vrouw bent. Zit je al op 64%.

Zo’n 20% betrof een moord gepleegd door een ander familielid. Nu zal daar best iemand tussen hebben kunnen zitten die jarenlang haar gezin of kind heeft geteisterd maar in de gevallen die mij bekend zijn uit de media besloeg dat voornamelijk een vorm van eerwraak. En in die categorie ken ik niet één voorbeeld van een mannelijk dodelijk slachtoffer (wel een bijna dodelijk slachtoffer omdat de arme man werd aangepraat dat hij beter zelfmoord kon plegen). De twee situaties die mij bekend zijn waarin een zus werd vermoord door een broer, zullen onder de 4% ‘psychotische moordenaars’ vallen want die waren beide in een psychose toen ze de moord pleegden. En er zal best iemand een oudere tante of oma hebben vermoord vanwege de erfenis maar de meeste vermoorde rijkere dames vielen ten prooi aan ‘verzorgers’.

Zo’n 16% van de slachtoffers stierf in omstandigheden waarin het geslacht niet een rol speelde: 6% door een roofmoord, 4% door een psychotische dader, 4% als gevolg van ruzie en 2% in het criminele circuit.

Verder schiet het ‘niet bang hoeven zijn voor de onbekende in de bosjes’ in dat artikel mij in het verkeerde keelgat. Want ‘zulke moorden zijn zeldzaam’. Aanrandingen en verkrachtingen door vreemden zijn niet zeldzaam (ook al gelooft een gedeelte op dit forum daar heilig in). En dan mensen die zich er druk over maken wegzetten als lichtelijk hysterisch. Enkel en alleen omdat ze zelf een heel eigen invulling geven aan het begrip femicide: ‘Alsof ze allemaal passen in het patroon van partnerdoding na jarenlange fysieke en geestelijke behandeling’. Nee, Humeyra zal vast niet jarenlang fysiek en geestelijk mishandeld zijn geweest door haar ex-vriendje, daar was het arme kind gewoonweg nog te jong voor toen ze werd doodgeschoten door datzelfde ex-vriendje. Anne en Lisa kenden hun moordenaar niet maar ik geef je op een briefje dat ze gewoon nog in leven zouden zijn geweest als ze geboren waren met een piemel.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
@lemoosgaatdoor

Precies. Helemaal eens met wat je zegt.

Ik denk dat alle vrouwen hier op het forum van huis uit meegekregen hebben dat je niet met vreemde mannen mee moet gaan, in de kroeg altijd je drinken in de gaten houden of je hand erop houden, niet zomaar een drankje aan moet nemen van een onbekende, niet alleen naar buiten, niet alleen naar huis fietsen, in het donker werd ik gebracht en gehaald, noem maar op.

Ik vraag me af hoeveel jongens deze adviezen ingepeperd kregen of krijgen?

We worden van kleins af aan al gewezen op gevaren vanuit mannen, de meeste vrouwen zijn zich altijd bewust van hun omgeving, die hebben die onbezorgdheid die mannen hebben niet vanzelfsprekend.

Het was beter geweest wanneer onze ouders (algemeen) hun zonen wat meer ingepeperd hadden hoe respectvol om te gaan met meisjes en vrouwen, dan andersom.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Het is weer raak twee vrouwen op dag… volgens mij is het nu echt veel meer dan 1 vrouw op 8 dagen….. 😢
Paradise schreef:
03-10-2025 15:44
Op welke manier dan? En waarom dan? Welke speculaties?

Want volgens mij begrijpt elk mens wat hier gebeurd is. Er is een vrouw vermoord door haar expartner.

En dat uit 'de hand lopen' blijft vreemd.

Dit omdat de dader een huisverbod had in verband met huiselijk geweld en dreiging.

Hij duidt helemaal niets. Als hij had gezegd dat er een fout is gemaakt door de politie, dan was dat logischer geweest.
Er staat:
“Het huiselijk geweld vond plaats op 21 september. Het huisverbod dat de verdachte vervolgens kreeg opgelegd, betekende dat hij niet in de buurt van het gezin mocht komen. Op het moment van de steekpartij was dat huisverbod verlopen, maar was dit opgevolgd door een maatregel van het Openbaar Ministerie, zegt een woordvoerder van de burgemeester. Wat deze maatregel inhield, kan zij niet zeggen.”

Waarschijnlijk is het THV dus opgevolgd door een contact en/of gebiedsverbod. Waarom is er dan een fout gemaakt door de politie?
Want ik denk dan dat er een juiste risicoanalyse is gemaakt, echter valt moord niet altijd te voorkomen. Mannen zoeken en jagen in sommige gevallen tot ze de moord kunnen plegen, en lang niet altijd kan of wil iemand naar de opvang of is diegene daar onvindbaar.
Nu er steeds meer aandacht voor is, valt elke berichtgeving erover nog meer op. Waarom. Het maakt me echt zo boos en verdrietig :cry:
Frizz schreef:
03-10-2025 22:59
Er staat:
“Het huiselijk geweld vond plaats op 21 september. Het huisverbod dat de verdachte vervolgens kreeg opgelegd, betekende dat hij niet in de buurt van het gezin mocht komen. Op het moment van de steekpartij was dat huisverbod verlopen, maar was dit opgevolgd door een maatregel van het Openbaar Ministerie, zegt een woordvoerder van de burgemeester. Wat deze maatregel inhield, kan zij niet zeggen.”

Waarschijnlijk is het THV dus opgevolgd door een contact en/of gebiedsverbod. Waarom is er dan een fout gemaakt door de politie?
Want ik denk dan dat er een juiste risicoanalyse is gemaakt, echter valt moord niet altijd te voorkomen. Mannen zoeken en jagen in sommige gevallen tot ze de moord kunnen plegen, en lang niet altijd kan of wil iemand naar de opvang of is diegene daar onvindbaar.
Er is geen juiste risico-analyse gemaakt. Want het is misgegaan.

Ik heb het fragment bekeken waar de NOS de quotes uithaalt.

Bruls zeg ongeveer letterlijk:
- Huiselijk geweld is vreselijk uit de hand gelopen.
- En dan ben je daar wel boos over, want we hebben ingegrepen. Politie, veilig thuis
- Je kunt nooit in het hoofd van een ander kijken
- Dit is een afloop die je niet kunt vermoeden
- Je gaat er niet vanuit dat iemand dan doelbewust iemand gaat neersteken.

Ik snap dat Bruls hier erg door geraakt is. Maar wat is dat voor een flauwekul waar hij mee komt? Hoezo een afloop die je niet kon vermoeden? Hoezo niet in het hoofd van een ander kijken? Bruls had nota bene zelf een huisverbod voor huiselijk geweld afgevaardigd.

Het valt niet altijd te voorkomen. Maar ik denk: als we willen dat er iets verandert in Nederland moeten we ons als samenleving ook verantwoordelijk gaan gedragen. En dus: "Ja, dit hadden we gewoon kunnen weten."

Er moet iets op systeemniveau veranderen. Dat betekent daders van huiselijk geweld veel harder aanpakken. En ze veel sneller en langduriger opsluiten. Of uit de buurt houden van een slachtoffer met zwaardere middelen.
Paradise schreef:
03-10-2025 23:31
Er is geen juiste risico-analyse gemaakt. Want het is misgegaan.

Ik heb het fragment bekeken waar de NOS de quotes uithaalt.

Bruls zeg ongeveer letterlijk:
- Huiselijk geweld is vreselijk uit de hand gelopen.
- En dan ben je daar wel boos over, want we hebben ingegrepen. Politie, veilig thuis
- Je kunt nooit in het hoofd van een ander kijken
- Dit is een afloop die je niet kunt vermoeden
- Je gaat er niet vanuit dat iemand dan doelbewust iemand gaat neersteken.

Ik snap dat Bruls hier erg door geraakt is. Maar wat is dat voor een flauwekul waar hij mee komt? Hoezo een afloop die je niet kon vermoeden? Hoezo niet in het hoofd van een ander kijken? Bruls had nota bene zelf een huisverbod voor huiselijk geweld afgevaardigd.

Het valt niet altijd te voorkomen. Maar ik denk: als we willen dat er iets verandert in Nederland moeten we ons als samenleving ook verantwoordelijk gaan gedragen. En dus: "Ja, dit hadden we gewoon kunnen weten."

Er moet iets op systeemniveau veranderen. Dat betekent daders van huiselijk geweld veel harder aanpakken. En ze veel sneller en langduriger opsluiten. Of uit de buurt houden van een slachtoffer met zwaardere middelen.
Denken dat zwaarder straffen de misdaad voorkomt is echt een illusie.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ik zeg niks over de woordkeuzes van de burgemeester, wél over de stelling dat er fouten zijn gemaakt. Ik zie geen enkele aanwijzing daartoe in het nieuwsbericht. De enige die een hele grote fout heeft gemaakt is de dader.
Moiren schreef:
03-10-2025 23:34
Denken dat zwaarder straffen de misdaad voorkomt is echt een illusie.
Een dader van huiselijk geweld überhaupt vastzetten inplaats van een huis- of gebiedsverbod opleggen kan misschien wel helpen.

Het gaat niet zozeer om het straffen om te vergelden, maar om de man uit de buurt te houden. Met zwaardere middelen.

De dader van die moord in Gouda liep vrij rond. Het slachtoffer zat weggestopt in een blijf-van-mijn-lijf-huis.
Frizz schreef:
03-10-2025 23:36
Ik zeg niks over de woordkeuzes van de burgemeester, wél over de stelling dat er fouten zijn gemaakt. Ik zie geen enkele aanwijzing daartoe in het nieuwsbericht. De enige die een hele grote fout heeft gemaakt is de dader.
Er zijn misschien alleen maar geen fouten gemaakt volgens de regels.

Maar zo bezien zal er ook niets veranderen.

Wat is er mis mee om te erkennen dat we als samenleving niet voldoende zijn toegerust om femicide een halt toe te roepen? Of in ieder geval in te dammen?
Dat we als samenleving (denk)fouten maken?
Paradise schreef:
03-10-2025 23:39
Een dader van huiselijk geweld überhaupt vastzetten inplaats van een huis- of gebiedsverbod opleggen kan misschien wel helpen.

Het gaat niet zozeer om het straffen om te vergelden, maar om de man uit de buurt te houden. Met zwaardere middelen.

De dader van die moord in Gouda liep vrij rond. Het slachtoffer zat weggestopt in een blijf-van-mijn-lijf-huis.

Dat is onmogelijk; je kan niet iemand vastzetten voor een vergrijp dat nog niet is gepleegd.

Voor sommige gevallen gaat het nieuwe systeem (dader enkelband gekoppeld aan apparaat dat waarschuwt wanneer de dader te dichtbij het slachtoffer komt) wel goed helpen om de veiligheid te waarborgen, daar lopen nu Pilots voor.
Maar dan moet er dus wel al een strafbaar feit zijn gepleegd.
Frizz schreef:
03-10-2025 23:43
Dat is onmogelijk; je kan niet iemand vastzetten voor een vergrijp dat nog niet is gepleegd.

Voor sommige gevallen gaat het nieuwe systeem (dader enkelband gekoppeld aan apparaat dat waarschuwt wanneer de dader te dichtbij het slachtoffer komt) wel goed helpen om de veiligheid te waarborgen, daar lopen nu Pilots voor.
Maar dan moet er dus wel al een strafbaar feit zijn gepleegd.
Dat was nu toch ook zo? Vandaar het huisverbod?
Paradise schreef:
03-10-2025 23:45
Dat was nu toch ook zo? Vandaar het huisverbod?

Een huisverbod is een bestuursrechtelijke maatregel. Daarvoor hoeft er geen strafrechtelijk traject te lopen of hebben gelopen.

In dit geval heeft het OM nog een maatregel opgelegd dus ik denk dat er wél een strafrechtelijk onderzoek liep dat dat mogelijk maakte. Maar dan ben je nog niet bij de rechtbank aanbeland en alleen de rechtbank kan toezicht opleggen.

Ik vind het kwalijk om te roepen dat er fouten zijn gemaakt, de betrokkenen zijn hier ongetwijfeld ook kapot van. Doorgaans volgt er daarna een onderzoek naar de samenwerking tussen de instanties om te kijken wat er van valt te leren.

Maar zoals ik al zei; moord is simpelweg niet altijd te voorkomen.
Frizz schreef:
03-10-2025 23:52
Een huisverbod is een bestuursrechtelijke maatregel. Daarvoor hoeft er geen strafrechtelijk traject te lopen of hebben gelopen.

In dit geval heeft het OM nog een maatregel opgelegd dus ik denk dat er wél een strafrechtelijk onderzoek liep dat dat mogelijk maakte. Maar dan ben je nog niet bij de rechtbank aanbeland en alleen de rechtbank kan toezicht opleggen.

Ik vind het kwalijk om te roepen dat er fouten zijn gemaakt, de betrokkenen zijn hier ongetwijfeld ook kapot van. Doorgaans volgt er daarna een onderzoek naar de samenwerking tussen de instanties om te kijken wat er van valt te leren.

Maar zoals ik al zei; moord is simpelweg niet altijd te voorkomen.
Dan moeten daders dus sneller voor de rechter verschijnen. Dat kan in andere zaken wel.

Ik vind het niet kwalijk om te roepen dat er fouten zijn gemaakt. Want anders verandert er helemaal niets. Ik vind in ieder geval dat er iets moet veranderen.
In andere landen pakken ze het ook anders aan. Omdat daar ruimte voor is.

Dat betrokkenen er ook kapot van zijn is niet zo relevant.
Paradise schreef:
03-10-2025 23:54
Ik vind het niet kwalijk om te roepen dat er fouten zijn gemaakt. Want anders verandert er helemaal niets. Ik vind in ieder geval dat er iets moet veranderen.

Sorry maar wat een geklets in de ruimte.
Je verandert niks met ongefundeerd te gaan gillen. Als je echt wil dat er iets verandert lees je dan in in het bestuurs- en strafrecht mbt huiselijk geweld en bedenk dan wat beter kan.
Frizz schreef:
03-10-2025 23:58
Je verandert niks met ongefundeerd te gaan gillen. Als je echt wil dat er iets verandert lees je dan in in het bestuurs- en strafrecht mbt huiselijk geweld en bedenk dan wat beter kan.
Wat een overtrokken en agressieve reactie.

Waarom moet ik me inlezen in het bestuurs- en strafrecht als ik zeg dat er op systeemniveau iets moet veranderen? Ik ben ook beslist niet de enige die dat vind.
Sterker nog: een tijdje geleden poste ik hier een link naar een artikel waarin twee experts (waaronder een familierechtadvocaat) ook van mening waren dat er zaken mis zijn op systeemniveau. En met het strafrecht.

En over het kwalijk nemen: die mensen zijn in functie. Ik heb het dus niet over mensen die fouten maken, maar functionarissen. Dat is heel wat anders.

Maar nogmaals: wat een agressie ineens. Totaal onnodig en onzinnig.
Frizz schreef:
03-10-2025 23:58
En de arrogantie ook. Er verandert wel vaker wat inzake dit soort zaken omdat burgers zich boos maken. Of omdat ze de straat opgaan.

Je verschuilen omdat het 'nu eenmaal zo werkt in het bestuurs- en strafrecht' is volgens mij niet hoe het recht in essentie hoort te werken.
Verdraai m’n woorden niet. Er moeten zeker dingen veranderen om de aanpak van intieme terreur en femicide aan te verbeteren.
Dat wil nog steeds niet zeggen dat er in deze situatie fouten zijn gemaakt.
Frizz schreef:
04-10-2025 00:12
Verdraai m’n woorden niet. Er moeten zeker dingen veranderen om de aanpak van intieme terreur en femicide aan te verbeteren.
Dat wil nog steeds niet zeggen dat er in deze situatie fouten zijn gemaakt.
Ik verdraai je woorden helemaal niet.

Dat roept men hier al snel op het forum bij tegengas.

Er zijn mensen - waaronder experts - die vinden dat er verkeerd wordt omgegaan door instanties met intieme terreur. Dat betekent dus ook dat de kans groot is dat in deze zaak fouten zijn gemaakt. Omdat het fouten zijn die dieper zitten dan op het niveau van individuele zaken.

Ik vind de woordkeuze van Bruls ook bepalend in dit geval. Op zijn minst opvallend.

En ik snap je agressie nog steeds niet.
Dat zaken anders aangepakt moeten worden wil niet zeggen dat er fouten zijn gemaakt.
Verder lees ik geen agressie bij Frizz.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven