Filmpje uithuisplaatsing deel 5
zaterdag 28 juni 2014 om 18:14

zaterdag 28 juni 2014 om 18:16
Chavelli, ik ben zo blij dat je jouw verhaal tegenover de bulk andere verhalen op de diverse FB-pagina's hier neer durft te zetten.
Ik ken gelukkig ook een heleboel (ex)cliënten die een positieve beleving hebben bij de bemoeizorg van BJz.
En het werk is zwaar soms, dat klopt.
Maar het is niks vergeleken bij het verdriet van de kinderen en hun ouders, dat realiseren we ons echt wel heel goed.
Althans: ik ken geen enkele collega die nog nooit een traantje heeft gelaten om de kinderen en hun ouders. Echt niet.
Nogmaals, mijn respect heb je echt.
En moeders zoals I. zijn gelukkig (voor de kids, niet voor ons!) een uitzondering.
Ik ben het er helemaal mee eens dat Jeugdzorg kritisch bekeken moet blijven, omdat het gaat over het meest kostbare dat mensen 'hebben': kinderen.
En er zullen zeker fouten gemaakt worden, daarom moet het belang van een kind ook iedere keer opnieuw zorgvuldig overwogen worden.
Ben daardoor ook huiverig voor de transitie naar de gemeenten, en vele collega's met mij.
Soms lijkt het alsof die overgang nog veel meer bureaucratie gaat opleveren dan nu -helaas- al het geval is.
De werkdruk wordt hoger, de caseload groter, de problematiek ook steeds complexer, de middelen beperkter... Tel uit de risico's voor alle gezinnen.
Ik hou m'n hart vast.
Ik ken gelukkig ook een heleboel (ex)cliënten die een positieve beleving hebben bij de bemoeizorg van BJz.
En het werk is zwaar soms, dat klopt.
Maar het is niks vergeleken bij het verdriet van de kinderen en hun ouders, dat realiseren we ons echt wel heel goed.
Althans: ik ken geen enkele collega die nog nooit een traantje heeft gelaten om de kinderen en hun ouders. Echt niet.
Nogmaals, mijn respect heb je echt.
En moeders zoals I. zijn gelukkig (voor de kids, niet voor ons!) een uitzondering.
Ik ben het er helemaal mee eens dat Jeugdzorg kritisch bekeken moet blijven, omdat het gaat over het meest kostbare dat mensen 'hebben': kinderen.
En er zullen zeker fouten gemaakt worden, daarom moet het belang van een kind ook iedere keer opnieuw zorgvuldig overwogen worden.
Ben daardoor ook huiverig voor de transitie naar de gemeenten, en vele collega's met mij.
Soms lijkt het alsof die overgang nog veel meer bureaucratie gaat opleveren dan nu -helaas- al het geval is.
De werkdruk wordt hoger, de caseload groter, de problematiek ook steeds complexer, de middelen beperkter... Tel uit de risico's voor alle gezinnen.
Ik hou m'n hart vast.

zaterdag 28 juni 2014 om 18:21
quote:mamavk schreef op 28 juni 2014 @ 15:43:
[...]
Ik snap dat, maar die mensen op fb niet. Daarom is het zo erg dat mensen nu berichten gaan plaatsten over het niet vertrouwen van hulpverlening. Als daar naar geluisterd wordt en ouders die normaal met hulp prima de zorg voor hun kinderen kunnen dragen nu hun kont in de krib gaan gooien... Gaat het alleen maar van kwaad tot erger.
BJZ maakt fouten. Laten we nu niet doen alsof dit niet zo is.
10.000 uithuisplaatsingen op jaarbasis, als we een foutmarge van 10 a 15% aanhouden, kom je op 1.000 a 1.500 foutieve uithuisplaatsingen. Het is een systeem, er komt in sommige gevallen macht aan te pas etc. Etc.
Er gaan dingen fout.
Zoals overal. Dit negeren is naief.
[...]
Ik snap dat, maar die mensen op fb niet. Daarom is het zo erg dat mensen nu berichten gaan plaatsten over het niet vertrouwen van hulpverlening. Als daar naar geluisterd wordt en ouders die normaal met hulp prima de zorg voor hun kinderen kunnen dragen nu hun kont in de krib gaan gooien... Gaat het alleen maar van kwaad tot erger.
10.000 uithuisplaatsingen op jaarbasis, als we een foutmarge van 10 a 15% aanhouden, kom je op 1.000 a 1.500 foutieve uithuisplaatsingen. Het is een systeem, er komt in sommige gevallen macht aan te pas etc. Etc.
Er gaan dingen fout.

zaterdag 28 juni 2014 om 18:26
quote:waterval70 schreef op 28 juni 2014 @ 18:21:
[...]
Er gaan dingen fout.
Ik ontken helemaal niet dat jeugdzorg fouten maakt, in tegendeel.
Maar als mensen geen hulp durven vragen (ook bij andere instanties) omdat ze bang zijn te worden aangemeld bij jeugdzorg en dat dat automatisch betekent ots en uhp, dan gaat het ook goed mis. Er zijn namelijk genoeg mensen die echt wel hulpverlening nodig hebben.
[...]
Er gaan dingen fout.
Ik ontken helemaal niet dat jeugdzorg fouten maakt, in tegendeel.
Maar als mensen geen hulp durven vragen (ook bij andere instanties) omdat ze bang zijn te worden aangemeld bij jeugdzorg en dat dat automatisch betekent ots en uhp, dan gaat het ook goed mis. Er zijn namelijk genoeg mensen die echt wel hulpverlening nodig hebben.
zaterdag 28 juni 2014 om 18:28
quote:waterval70 schreef op 28 juni 2014 @ 18:21:
[...]
Er gaan dingen fout.
Wie heeft het over een foutmarge van 10 a 15 %?
en wie zegt dat dat dan ook per definitie "foute" uithuis-plaatsingen zijn?
[...]
Er gaan dingen fout.
Wie heeft het over een foutmarge van 10 a 15 %?
en wie zegt dat dat dan ook per definitie "foute" uithuis-plaatsingen zijn?
zaterdag 28 juni 2014 om 18:32
quote:mamavk schreef op 28 juni 2014 @ 18:21:
[...]
Daar kan geen tegen op
onvoorstelbaar hoe dom ze is.
maar ook hoe eng....dat is echt geen zuivere koffie die lui.
en die deinzen niet terug voor een bedreiginkje links en rechts. Brrr...
[...]
Daar kan geen tegen op
onvoorstelbaar hoe dom ze is.
maar ook hoe eng....dat is echt geen zuivere koffie die lui.
en die deinzen niet terug voor een bedreiginkje links en rechts. Brrr...
ik neem het leven met een korreltje zout... schijfje citroen en een glaasje tequila

zaterdag 28 juni 2014 om 18:35
Ik hou ook mijn hart vast voor de transitie van bjz naar de gemeente, om dezelfde redenen als die jij aandraagt. Het gaat per gemeente verschillen, afhankelijk van hun visie en budget. Maw; het word per gemeente een kwestie van prioriteiten en willekeur over hoe en wanneer men ingrijpt, afhankelijk van het budget. Ik vind dat een zorgelijke ontwikkeling zowel voor bjz als voor ouders die hiermee te maken krijgen.
Hier is niemand mee gediend en al helemaal de kinderen niet die er afhankelijk van worden....maar wat dan?? Ik vind het een ongelooflijke moeilijke kwestie...
Hier is niemand mee gediend en al helemaal de kinderen niet die er afhankelijk van worden....maar wat dan?? Ik vind het een ongelooflijke moeilijke kwestie...

zaterdag 28 juni 2014 om 18:39
Inderdaad chapeau Chavelli! En wat fijn dat het uiteindelijk allemaal zo goed heeft uitgewerkt.
@Serre, fijn ook jouw kant te lezen.
Zelf denk ik dat BJZ de bureaucratie het meest tegenwerkt en voor de clienten het vele wisselen van (gezins)voogden. Stiekem heb ik een beetje hoop dat dat wat gaat verminderen in de nieuwe setting.
@Serre, fijn ook jouw kant te lezen.
Zelf denk ik dat BJZ de bureaucratie het meest tegenwerkt en voor de clienten het vele wisselen van (gezins)voogden. Stiekem heb ik een beetje hoop dat dat wat gaat verminderen in de nieuwe setting.
zaterdag 28 juni 2014 om 18:39
I v d h : Dus bij deze Prinses Maxima, alstublieft helpt U Hansje! Ik smeek het U. Kindje van 6 jaar hoort niet in een instelling en dat heeft hij niet verdient, er zijn andere mogelijkheden en ik zal OVERAL aan meewerken! Overal....
Vind ik leuk · 6 · 11 minuten geleden
Serieus
Vind ik leuk · 6 · 11 minuten geleden
Serieus
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"