Fraude. Zijn we zelf brandschoon?

03-11-2013 11:32 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de week de RABO bank in het nieuws met fraude, gisteren de laatste aflevering van "De prooi" gezien over het gerommel bij ABN-AMRO

Soms lijkt het of fraude / bedrijfsdiefstal het exclusieve domein van bankiers en topbestuurders is maar klopt dat wel?

Die vraag stelde ik mezelf vanmorgen op de fiets en ging eens nadenken.

Nee was de conclusie, onlangs is er bij ons ook een monteur ontslagen wegens diefstal en ik ken meer voorbeelden.

De volgende vraag die ik mezelf stelde, ben ik zelf brandschoon?

Wederom een dikke: NEE

Ontnuchterende conclusie: fraude & bedrijfsdiefstal komt voor in alle functies en bedrijfstakken.

Een prima onderwerp voor een regenachtige zondag

De vraag: Ben je zelf brandschoon?

En als goede TO trap ik af.

Antwoord: Nee, ik heb gefraudeerd / gestolen

Plaats delict: De snackbar waar ik werkte

De buit: kasgeld, snoep, sigaretten

Spijt: Nee

Reden: Gewoon graaien

Reden van stoppen: Ander werk

Voor alle duidelijkheid, ook thee, koffie en suiker meenemen op je werk is ook diefstal.

Ik heb

Totaal aantal stemmen: 33

Nog nooit gefraudeerd (67%)
Ik heb gefraudeerd (27%)
Ik fraudeer nog steeds (3%)
Anders toelichting volgt in draad (3%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Wat jij hebt gedaan noem ik geen fraude maar diefstal.
Cum non tum age
Ik heb nog nooit gefraudeerd.

Spullen meenemen van het werk doe ik ook niet.

Verwacht je nou echt dat veel mensen snoep, kasgeld en dergelijke hebben meegenomen van hun (bij) baan?

Als je dat doet ben je gewoon een ordinaire dief en ik mag toch hopen dat de meerderheid van de mensen dat niet is.
Is het meenemen van het zakje suiker bij de koffie dan ookfraude? Ik denk van van niet, want je hebt er tenslotte voor betaald. Dat heb ik ooit in een gierige bui weleens gedaan.

Verder kan ik me niks herinneren. Ben ik dan zo braaf?
Oeh een biechttopic.. ik ben benieuwd wat dit oplevert, gelet op het hoge gehalte aan moraalridders hier op het prikbord.

Ik zet wel eens kleine privé uitgaven op mijn persoonlijke holding (BV), de Nederlandse fiscus zal daardoor jaarlijks 200-300 euro mislopen. De zelfrechtvaardiging die ik daarbij heb is dat ik ruimschoots genoeg meebetaal aan de overheid.
Ik ben erg verbaasd TO, ik hoop )en denk ook') dat er niet veel mensen zijn zoals jij die stelen en een greep in de kas doen
quote:noa schreef op 03 november 2013 @ 11:36:

Wat jij hebt gedaan noem ik geen fraude maar diefstal.Ja klopt ook fraude / diefstal / me zelf verrijken
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ik vergeet zelfs nog weleens te declareren. Echt heel suf, maar zo uberbraaf ben ik, dat ik prive geld uitgeef terwijl het bedrijf dat gewoon zou betalen.
quote:ondernemer schreef op 03 november 2013 @ 11:38:

Oeh een biechttopic.. ik ben benieuwd wat dit oplevert, gelet op het hoge gehalte aan moraalridders hier op het prikbord.

.

Hahahahahaha ja dat zal wel

"Wie zonder zonde is werpe de eerste steen"
quote:hollebollegijs schreef op 03 november 2013 @ 11:32:

Een prima onderwerp voor een regenachtige zondag

Hier schijnt uitbundig de

Wat wil je met dit topic? Bewustwording?
Ik heb overigens wel eens een fraudegeval gehad in mijn vorige bedrijf. Het ging om een verkoper die ook toegang had tot het magazijn en wel eens dingen contant verkocht.

Ik heb toen bureau Hoffmann (bedrijfsrecherche) ingeschakeld die het keurig hebben onderzocht, bewijs en een bekentenis kregen waarna deze man op staande voet is ontslagen.

Ik heb er vooral van geleerd hoe geraffineerd maar tegelijkertijd gemakkelijk fraude in zijn werk gaat. Ik ontvang nu nog steeds nieuwsbrieven van Hoffmann waarin vaak praktijkvoorbeelden staan van wat zij tegenkomen, en de menselijke creativiteit op dat vlak is echt grenzeloos.
quote:Mevrouw75 schreef op 03 november 2013 @ 11:37:

Is het meenemen van het zakje suiker bij de koffie dan ookfraude? Ik denk van van niet, want je hebt er tenslotte voor betaald. Dat heb ik ooit in een gierige bui weleens gedaan.

Verder kan ik me niks herinneren. Ben ik dan zo braaf?

Ik denk dat to bedoeld suiker meenemen van je werkplek voor thuis gebruik en niet de suiker die je bij je hema-bakkie krijgt.

De voorbeelden die TO noemt hebben trouwens niets te maken met fraude want dat is gewoon ordinaire diefstal en reden voor ontslag op staande voet als je betrapt wordt.
Stelen van de baas vind ik echt niet kunnen. Nooit gedaan ook. Kopietje maken voor privé, altijd even vragen, kleine moeite.

Op het kantoor waar ik werkte hadden we destijds heel veel formulieren, per honderd zat daar vaak een gekleurd A4-tje tussen. Meestal gingen die dus bij het oud papier, toen ik die eens mee wilde nemen om er kerstkaarten van te maken heb ik zelfs dat gevraagd!

Ik heb ook nog nooit de verzekering getild, zoals veel mensen in mijn omgeving wel doen. Een 20 jaar oude ruit van dubbelglas, die is gaan lekken hebben we gewoon zelf laten vervangen, de buren claimde deze op de glasverzekering!

En toen ik pas per abuis bij een groot winkelbedrijf bij de zelf-scan-kassa iets vergeten was af te rekenen heb ik gebeld en aangeboden alsnog te betalen. Omdat dat voor het bedrijf veel meer werk en kosten met zich mee zou brengen werden deze 5 euro me uiteindelijk cadeau gedaan.

Ik heb dus gestemd op nooit gefraudeerd, want als iets al eens in mijn voordeel fout zou zijn gegaan, dan heb ik dat heel erg per ongeluk gedaan.
quote:Mevrouw75 schreef op 03 november 2013 @ 11:37:

Als er in het bedrijfsreglement staat dat je het mee naar huis mag nemen is het geen diefstal anders wel.

Overigens heb ik dat ook wel eens gedaan met thee en ik noem het beestje gewoon bij zijn naam, ik heb dus gestolen.
oeioei Gijs dat is niet netjes
quote:Mevrouw75 schreef op 03 november 2013 @ 11:41:

Ik vergeet zelfs nog weleens te declareren. Echt heel suf, maar zo uberbraaf ben ik, dat ik prive geld uitgeef terwijl het bedrijf dat gewoon zou betalen.Onderwijs zeker? Ik moet ook nog iets 'declareren' half pakje rietjes mee genomen uit mijn eigen keuken voor de knutselles. maar die 29,5 cent mis ik eigenlijk ook weer niet!
quote:granny71 schreef op 03 november 2013 @ 11:43:

[...]

.

De voorbeelden die TO noemt hebben trouwens niets te maken met fraude want dat is gewoon ordinaire diefstal en reden voor ontslag op staande voet als je betrapt wordt.

Klopt allemaal.

Het gaat me er om dat bedrijfsdiefstal niet het exclusieve domein is van bankiers en managers.
quote:Wageningen1985 schreef op 03 november 2013 @ 11:46:

oeioei Gijs dat is niet netjesAls Gijs bankier was geweest waren we met een parlementaire enquête niet klaar geweest.
Ik heb weleens een plakje vleeswaren opgegeten toen ik bij de slager werkte. Is dat ook diefstal?
quote:ikdus2010 schreef op 03 november 2013 @ 11:52:

Ik heb weleens een plakje vleeswaren opgegeten toen ik bij de slager werkte. Is dat ook diefstal?

Hahahahaha

Dat noem ik secundaire arbeidsvoorwaarden.
quote:hollebollegijs schreef op 03 november 2013 @ 11:45:

[...]

Als er in het bedrijfsreglement staat dat je het mee naar huis mag nemen is het geen diefstal anders wel.

Overigens heb ik dat ook wel eens gedaan met thee en ik noem het beestje gewoon bij zijn naam, ik heb dus gestolen.

Ik bedoel eigenlijk in een café als je een kopje koffie bestelt. Van mijn eigen werk heb ik nog nooit suiker meegenomen.

Op de universiteit hing er altijd een briefje op de wc, dat het niet de bedoeling was dat je de wc rollen meenam. Dat vond ik altijd zo schraal, wie jat er nou wc rollen?
Ik denk dat het probleem in de financiële sector niet is dat er veel gestolen wordt. De systemen om te voorkomen dat medewerkers een greep in de kas doen, zijn behoorlijk streng.

Zoals ik het zie is het probleem vooral geweest dat we collectief (bankiers, toezichthouders, politiek, samenleving) een enorme blindheid hebben gehad voor de steeds grotere stapeling van risico's in de financiële sector tussen, pak 'm beet, 1990 en 2007.

Het probleem is geweest dat banken tegenover hetzelfde eigen vermogen steeds meer en steeds risicovoller zijn gaan uitlenen. Het probleem is geweest dat er gebruik is gemaakt van complexe instrumenten waarvan we de risico's niet goed hebben kunnen inschatten. Er is een kaartenhuis gebouwd, en dat kaartenhuis is in elkaar gestort en hoe het nu verder moet met de financiële sector weten we eigenlijk nog steeds niet.
quote:Mevrouw75 schreef op 03 november 2013 @ 11:53:

[...]

Ik bedoel eigenlijk in een café als je een kopje koffie bestelt. Van mijn eigen werk heb ik nog nooit suiker meegenomen.

Nee natuurlijk is dat geen diefstal.

WC rollen? Jeetje je zal er maar mee gepakt worden.
quote:ikdus2010 schreef op 03 november 2013 @ 11:52:

Dat ligt eraan. Als de slager daar geen toestemming voor heeft gegeven dan is het inderdaad diefstal.

Het kan ook zo zijn dat de slager het juist aanmoedigt omdat je dan uit eigen ervaring kan vertellen dat zijn vleeswaren heerlijk zijn.
quote:sandt schreef op 03 november 2013 @ 11:48:

[...]

Onderwijs zeker? Ik moet ook nog iets 'declareren' half pakje rietjes mee genomen uit mijn eigen keuken voor de knutselles. maar die 29,5 cent mis ik eigenlijk ook weer niet!Haha ja. Mijn vader gebruikt tegenwoordig pennen van school ( om notabene gewoon zijn werk te doen) en maakt daar enorme ophef over. Eigenlijk moet dat onderwijzend personeel maar wat minder braaf worden, als je al dat niet gedeclareerde spul wel declareert, hoeveel hou je dan over !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven