Fraude. Zijn we zelf brandschoon?

03-11-2013 11:32 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de week de RABO bank in het nieuws met fraude, gisteren de laatste aflevering van "De prooi" gezien over het gerommel bij ABN-AMRO

Soms lijkt het of fraude / bedrijfsdiefstal het exclusieve domein van bankiers en topbestuurders is maar klopt dat wel?

Die vraag stelde ik mezelf vanmorgen op de fiets en ging eens nadenken.

Nee was de conclusie, onlangs is er bij ons ook een monteur ontslagen wegens diefstal en ik ken meer voorbeelden.

De volgende vraag die ik mezelf stelde, ben ik zelf brandschoon?

Wederom een dikke: NEE

Ontnuchterende conclusie: fraude & bedrijfsdiefstal komt voor in alle functies en bedrijfstakken.

Een prima onderwerp voor een regenachtige zondag

De vraag: Ben je zelf brandschoon?

En als goede TO trap ik af.

Antwoord: Nee, ik heb gefraudeerd / gestolen

Plaats delict: De snackbar waar ik werkte

De buit: kasgeld, snoep, sigaretten

Spijt: Nee

Reden: Gewoon graaien

Reden van stoppen: Ander werk

Voor alle duidelijkheid, ook thee, koffie en suiker meenemen op je werk is ook diefstal.

Ik heb

Totaal aantal stemmen: 33

Nog nooit gefraudeerd (67%)
Ik heb gefraudeerd (27%)
Ik fraudeer nog steeds (3%)
Anders toelichting volgt in draad (3%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ik heb nog nooit gefraudeerd, maar ben wel een keer zijdelings met een soort van fraude in aanraking geweest. Een administratief studentenbaantje en de jongen die samen met mij hetzelfde werk deed stelde tijdens het werk constant allemaal vragen waarvan je je afvroeg: waarom moet je dat nu weten? Met name: hoe spel je dit? Hoe spel je dat? Hoe zou je dat zeggen?

Bleek dat hij in plaats van correcte data-entry de invulvelden volplempte met willekeurige toetsaanslagen en vervolgens de rest van de werkdag besteedde aanbloggen en forummen! Het leek alsof hij genoeg werk op een dag afkreeg maar dat was dus allemaal nep.

Vond ik echt erg, dat iemand zo de boel zat op te lichten om een beetje betaald te kunnen internetten.
Zeg maar Spijker.
quote:ondernemer schreef op 03 november 2013 @ 11:54:

Ik denk dat het probleem in de financiële sector niet is dat er veel gestolen wordt. De systemen om te voorkomen dat medewerkers een greep in de kas doen, zijn behoorlijk streng.

Zoals ik het zie is het probleem vooral geweest dat we collectief (bankiers, toezichthouders, politiek, samenleving) een enorme blindheid hebben gehad voor de steeds grotere stapeling van risico's in de financiële sector tussen, pak 'm beet, 1990 en 2007.

Het probleem is geweest dat banken tegenover hetzelfde eigen vermogen steeds meer en steeds risicovoller zijn gaan uitlenen. Het probleem is geweest dat er gebruik is gemaakt van complexe instrumenten waarvan we de risico's niet goed hebben kunnen inschatten. Er is een kaartenhuis gebouwd, en dat kaartenhuis is in elkaar gestort en hoe het nu verder moet met de financiële sector weten we eigenlijk nog steeds niet.Dus 2 verschillende zaken:

1) Onverantwoorde risico's nemen, is dat echt fraude of gewoon dom?

2) Fraude zoals bijvoorbeeld het beinvloeden van de rente of aandelen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:hollebollegijs schreef op 03 november 2013 @ 11:54:

[...]

Nee natuurlijk is dat geen diefstal.

WC rollen? Jeetje je zal er maar mee gepakt worden.

Is op mijn werk wel eens gebeurt.

Ik dacht alleen maar "hoe erg moet je er wel niet aan toe zijn als je zo arm ben dat je dat grijze wc papier mee moet nemen"
Nog nooit gefraudeerd en ook nog nooit gestolen. Ook geen zakjes suiker of pennen van mijn werk meegenomen. Of papier. Nog nooit.

Per ongeluk heb ik wel een keer iets niet afgerekend. Een knorr wereldgerecht lag onder mijn tas. Toen ben ik zelfs nog teruggelopen met de verpakking en het geld om alsnog te betalen. Ik kan dat soort dingen echt niet.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
quote:adorabull schreef op 03 november 2013 @ 11:58:

Nog nooit gefraudeerd en ook nog nooit gestolen. Ook geen zakjes suiker of pennen van mijn werk meegenomen. Of papier. Nog nooit.

Per ongeluk heb ik wel een keer iets niet afgerekend. Een knorr wereldgerecht lag onder mijn tas. Toen ben ik zelfs nog teruggelopen met de verpakking en het geld om alsnog te betalen. Ik kan dat soort dingen echt niet.

Echt?

Wat lief

Ik heb 12 jaar in verschillende winkels gewerkt en er is nog nooit iemand terug gekomen om iets te betalen.

Maar goed, zoals hier al geschreven werd, de mensen op VIVA zijn schoolvoorbeelden van brave burgers, eigenlijk de ideale bankiers.
quote:Mevrouw75 schreef op 03 november 2013 @ 11:57:

[...]

Haha ja. Mijn vader gebruikt tegenwoordig pennen van school ( om notabene gewoon zijn werk te doen) en maakt daar enorme ophef over. Eigenlijk moet dat onderwijzend personeel maar wat minder braaf worden, als je al dat niet gedeclareerde spul wel declareert, hoeveel hou je dan over !Ik ben onderwijsassistent en heb een onbetaalde werk-ervaringsplek. Ik heb zelf een paar fijne pennen gekocht en in mijn tas gedaan, en ik heb zelf stickers gekocht bij Action. Die zitten ook in mijn tas, ik heb geen bureau, geen lokaal, geen kamer. Als ik een kind een sticker wil geven moet ik die eerst bij de eigen juf uit de la vissen. Met de stickertjes van een euro doe ik twee jaar!
Wat jij hebt gedaan kan écht niet TO. Ik heb zelf nog nooit gestolen of gefraudeerd.
Ik heb nog suiker en melk in mijn tas. Omdat we buiten pauze houden zorg ik er voor dat ik een voorraad in mijn tas heb. Maar die neem ik elke keer weer mee en word ook gebruikt. En pas als het op is haal ik weer nieuwe uit de kantine. Is geen diefstal vind ik.
Antwoord: Nee, ik heb gefraudeerd.

Plaats delict: werk

De buit: voor mij persoonlijk niks.

Reden: behandelcode veranderd zodat de patiënt meer vergoed kreeg.

Reden van stoppen: eenmalige actie.

Reden: behandelcode op volgend jaar gezet zodat de patiënt meer vergoed kreeg.

quote:beelicious schreef op 03 november 2013 @ 12:06:

Reden: behandelcode veranderd zodat de patiënt meer vergoed kreeg.

Reden: behandelcode op volgend jaar gezet zodat de patiënt meer vergoed kreeg.

Het siert je in ieder geval dat er geen persoonlijk gewin aan te pas kwam.

Ik heb ooit een intern stuk aan een klant doorgespeeld zodat hij heeeeeeeeeeeeel sterk stond in een zaak voor de geschillencommissie die liep omdat mijn werkgever zich aan zijn verantwoordelijkheid wilde onttrekken.
Je moet maar eens geen cent te makken hebben en wc papier nodig hebben. Zo heb ik wel eens een rol vuilniszakken meegenomen...
Ik werk in zo'n grote organisatie, dat het verkrijgen van eenvoudige bedrijfsmiddelen vaak ondoenlijk is. Dus spreek ik mijn privé-spullen nogal eens aan. In ruil daarvoor gebruik ik spullen van het werk voor privé-doeleinden.

Wanneer ik mijn voorraad 'gereedschap' bekijk, weet ik van bepaalde artikelen soms niet eens meer of ik ze zelf gekocht heb of dat ze van 'de zaak' zijn

.
Tja, bedrijfsdiefstal.

Ik zeg altijd: Als je het doet moet je het goed doen. Dus meteen voor een paar miljoen en dan naar Zuid-Amerika.

Die rol toiletpapier kan ik zelf wel betalen.

Ik ga trouwens niet terug naar de AH als ik te weinig heb betaald. Net zoals de Appie mij ook niet mailt als er 's avonds teveel geld in kas zit.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Ik heb gefraudeerd zonder het vooraf te weten.

Wij wonen niet in Nederland. Een tijd geleden waren we met onze aanhanger onderweg toen er iemand het nodig vond om de auto achteruit op de onze te parkeren. Politie gebeld. Bleek dat je hier voor de aanhanger speciale papieren, apart kenteken, eigen APK en eigen verzekering moet hebben.

Aangezien alle andere dingen, die ik in het begin heb uitgezocht, nagenoeg hetzelfde waren als in Nederland, hadden we er niet bij stilgestaan dat het bij een aanhanger zó anders kon zijn. De kentekenplaat op de aanhanger was 'oorkondevervalsing' en als je pech hebt staat daar tot 5 jaar gevangenisstraf op.

Gelukkig voor ons hebben ze geaccepteerd dat we het echt niet wisten (hadden we ook maar enig idee gehad, hadden we natuurlijk die plaat eraf gehaald tijdens het wachten op de politie). Eerlijkheid is beloond met seponeren van de schuld. Maar ik kan je vertellen dat we daar wel een paar slapeloze nachten aan hebben overgehouden.
Ik print weleens prive op het werk of voor scouting. Daarentegen gebruik ik ook prive spullen voor mijn werk. Al mijn buitensport kleding en mijn skies bijvoorbeeld.
quote:sandt schreef op 03 november 2013 @ 12:04:

[...]

Ik ben onderwijsassistent en heb een onbetaalde werk-ervaringsplek. Dat is dubbele diefstal. De werkgever steelt van jou een salaris/vergoeding, jij steelt een baan van een werkeloze onderwijsassistent.
Bah
Mega fraudes zoals bij banken kan je toch niet gaan vergelijken met (kruimel)diefstallen.

Misschien kan je beter je opbiechtingen plaatsen in het topic kleptomanie, afdeling Psyche.

Verder ga ik hier niets opbiechten aangezien alles wat je schrijft tegen je kan worden gebruikt. En dan niet perse door jullie, maar de NSA etc.
Nee, niet altijd geweest en daarom nu juist wel.
quote:573g8b schreef op 03 november 2013 @ 12:22:

[...]

Dat is dubbele diefstal. De werkgever steelt van jou een salaris/vergoeding, jij steelt een baan van een werkeloze onderwijsassistent.Erg goed geïnformeerd ben je niet hè? Er zijn in onderwijsland heel weinig vacatures voor onderwijsassistenten. Simpel omdat er geen geld voor is. Nu doe ik werk, dat anders niet gedaan zou worden. Eén op één lezen met kinderen van groep drie, heel waardevol voor de kinderen, maar alleen weggelegd voor de aller zwaksten als één juf een klas met 30 leerlingen heeft. Op sommige scholen wordt dat ook wel door ouders gedaan. Door ervaring op te doen heb ik hopelijk meer kans een baan te krijgen als er een vacature is en er reageren veel mensen zonder of met weinig ervaring.
Ik vond het een paar jaar geleden, toen ik net bij mijn bedrijf werkte, een walhalla in het kopieerhok. Overal boekjes en markeerstiften enzo. En pennen, gummen en paperclips. Handiggg, dacht ik. Het kwam toen niet in mij op dat dat natuurlijk gewoon bedrijfseigendom was.

Nu begrijp ik dat niet meer van mezelf. Ik stond er gewoon echt niet bij stil. Niet dat ik ladingen meenam hoor, maar een paar schrijfblokken, pennen en een usbstick heb ik wel meegenomen.

Ineens viel het kwartje, dat dit echt niet kon. Toen heb ik, om het 'goed te maken', een keer uitgaven voor een project van het werk niet gedeclareerd. We kwamen toen iets te kort wat ik in de stad ging halen. Vijftien euro ofzo. Heb ik nooit teruggevraagd. Totaal andere kostenpost, maar zo voelde het wel weer goed. Nu neem ik nooit meer zomaar iets mee.
Nee, ik heb nog mooi gefraudeerd. Ben eigenlijk heul braaf

Wel ooit na mijn laatste dienst in een restaurant bij thuiskomst ontdekt dat er nog een kelnersmes in mijn broekzak zat. Technisch gezien heb ik die gestolen want ik heb hem nog, maar per ongeluk. En in de 16 jaar dat ik werk het enige dat ik ooit heb gestolen (nog geen theezakje meegenomen).

Nu werk ik in het onderwijs en zou ik eigenlijk nog een hoop kunnen declareren, maar het gaat dan om zulke kleine bedragen dat ik het maar laat. (Zie mezelf al aankomen bij de administratie met een bonnetje van 1 euro nogwat).
quote:hollebollegijs schreef op 03 november 2013 @ 11:32:

En als goede TO trap ik af.

Antwoord: Nee, ik heb gefraudeerd / gestolen

Plaats delict: De snackbar waar ik werkte

De buit: kasgeld, snoep, sigaretten

Reden: Gewoon graaien

Reden van stoppen: Ander werk

Voor alle duidelijkheid, ook thee, koffie en suiker meenemen op je werk is ook diefstal.Hoe je het op 1 lijn kan stellen met zo'n miljarden fraude is mij een raadsel...!
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Ik zal dan wel een brave burger/moraalridder zijn, maar ik vind het niet kunnen om spullen van de werkplek mee te nemen voor prive gebruik. En sorry TO maar wat jij deed, vind ik al helemaal ver gaan.

Heb wel van mijn moeder gehoord dat er op haar werkplek flink gestolen werd. Die collega's zagen dat waarschijnlijk niet als diefstal, anders waren ze er niet zo open over tegenover mijn moeder. Namen ze gewoon een stuk of wat collegeblokken, mappen en pennen mee. "Handig voor zoon/dochter op school". Nu kan dat niet meer op die werkplek. Schijnbaar moeten veel mensen toch aan banden gelegd worden anders hebben ze zichzelf niet in de hand ofzo.
Nee, ik heb echt nooit gestolen van mijn werk. Zelfs geen theezakjes.

Alleen ligt hier thuis af en toe een werkpen. Aan de andere kant ligt er ook wel eens een pen die ik zelf heb aangeschaft op mijn werk.
...
Ìk heb ik toen 17 was in de horeca gefraudeerd.

De gelegenheid maakt de dief. Er was een systeem waarbij ik, als er 8 kopjes koffie besteld waren 8 x 2,50 moest aanslaan, dan de koffie maken en serveren en afrekenen. Het verschil tussen wat er op de kassa was aangeslagen en wat in je portemonnee zat was je fooi.

Dan komt er een moment dat het zo ontzettend hectisch en druk is dat je niet meer weet of je die 2 cola met gebak nu wel of niet aangeslagen hebt.

Dilemma: sla je nog een keer aan en had je het al gedaan dan gaat dat van je fooi af of je krijgt zelfs een tekort in je portemonnee. Sla je niet aan en had je het niet al gedaan dan komt het op je fooi.

Duivelsdilemma maar je kiest voor jezelf en dat is het begin van wel vaker iets niet aanslaan en voor jezelf uit je portemonnee halen.

Ik wijt het maar aan mijn frontale cortex die toen nog niet volgroeid was in mijn jonge adolescentie. Later heb ik nooit meer gefraudeerd of gestolen of de wet overtreden.

Overigens heb ik nog wel gespiekt op de universiteit. Als het kon deed ik, maar uiteindelijk vertrouwde ik toch het meest op mezelf en mijn eigen antwoorden. Ook wel eens een ander meisje mijn antwoorden toegeschoven en die laten overschrijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven