Geen Carnaval maar verkleedfeest...

14-02-2020 17:31 230 berichten
Kan het nog gekker?

Op een openbare school in Zevenaar wordt Carnaval voortaan verkleedfeest genoemd. Carnaval is katholiek dus dat past niet op een openbare school volgens de oudervereniging.

https://www.ad.nl/binnenland/carnaval-m ... ad0c941eb/


Slaan we nu niet een beetje heel erg door?
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
15-02-2020 14:33
Of ze zeuren niet maar vieren gewoon met zijn alle carnaval én noemen het zoals het is; carnaval vieren. Je wil toch als school niet jezelf zo voor schut zetten?
En als ze dan toch zo principieel zijn vieren ze geen enkel feest meer. Geen kerst,Pasen,Suikerfeest helemaal niks.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-02-2020 17:41
Halloween is een verkleedfeest, carnaval is een zuipfeest.
Euh dias los muertos , eigenlijk ook katholiek
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
15-02-2020 14:57
En als ze dan toch zo principieel zijn vieren ze geen enkel feest meer. Geen kerst,Pasen,Suikerfeest helemaal niks.
Wie a zegt moet b zeggen, ook vasten dus.😂

Het is een openbare school he, carnaval is vrij regionaal door de katholieke oorsprong.
Lekker onbelangrijk.
ardni schreef:
15-02-2020 15:12
Euh dias los muertos , eigenlijk ook katholiek
Ja goed zo dat is ook een feest
Alle reacties Link kopieren
ardni schreef:
15-02-2020 15:15
Wie a zegt moet b zeggen, ook vasten dus.😂

Het is een openbare school he, carnaval is vrij regionaal door de katholieke oorsprong.
Lekker onbelangrijk.
Als ik het goed heb is dit ook de school die met Pasen een lentelunch deed i.p.v. Paaslunch.
Al die feesten afschaffen en 1x per jaar een verkleedvreetfeest. :proud:
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
15-02-2020 14:29
Bovendien is Carnaval bij uitstek een feest voor buiten.
Ik ben binnen hoor met carnaval. Als ik buiten ben dan is het op de fiets heen en terug en van het ene cafe naar het andere.
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
15-02-2020 15:20
Ja goed zo dat is ook een feest
Zucht, Halloween komt voort uit dias les muertos, ofwel Allerzielen, wat uiteindelijk ook weer een oud Europees feest is waar katholieken mee aan de haal zijn gegaan.
Het ging over Halloween, anders nog iets?
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
15-02-2020 15:30
Al die feesten afschaffen en 1x per jaar een verkleedvreetfeest. :proud:
Dat klinkt te leuk om maar 1 x per jaar te doen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kunnen ze op die school dan ook alternatieve benamingen voor de dagen van de week verzinnen. Want een aantal van die benamingen is afgeleid van Noorse goden, en dat kan natuurlijk niet op een openbare school. Die oudervereniging is een beetje doorgeslagen, vind ik 😂
ardni schreef:
15-02-2020 15:46
Zucht, Halloween komt voort uit dias les muertos, ofwel Allerzielen, wat uiteindelijk ook weer een oud Europees feest is waar katholieken mee aan de haal zijn gegaan.
Het ging over Halloween, anders nog iets?
No one cares
Alle reacties Link kopieren
En als de school iets uitdeelt, moet ze goed de verpakking lezen. Er moest maar eens koosjer of halal op staan! Kan niet op een openbare school :twisted:
Alle reacties Link kopieren
ardni schreef:
15-02-2020 15:15
Wie a zegt moet b zeggen, ook vasten dus.😂

Het is een openbare school he, carnaval is vrij regionaal door de katholieke oorsprong.
Lekker onbelangrijk.

Carnaval, dat vasten is toch onthouden van vlees :biggrin:
Ook een leuk onderwerp om over te bekvechten: wie carnaval viert moet daarna 40 dagen zonder vlees.
Traditie in ere houden :A:
zazamaenade wijzigde dit bericht op 15-02-2020 17:33
1.40% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
Sinterklaas mag nog wel langskomen, maar hoe gaan we die dan noemen? Sint is zo’n katholiek woord :angel:
Alle reacties Link kopieren
Gaan we pakjesfeest voor de Kerst of de Sint kiezen?
Alle reacties Link kopieren
Poker schreef:
15-02-2020 17:33
Sinterklaas mag nog wel langskomen, maar hoe gaan we die dan noemen? Sint is zo’n katholiek woord :angel:

Geen Sinterklaas meer voor mensen boven de rivieren!
Jammer voor de (blokkeer)Friezen.

Het woord 'verkleedfeest' is denk ik gemunt door Sesamstraat, hier ook met meneer Aart.
https://www.youtube.com/watch?v=tn4NekprUGA
nounou
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
15-02-2020 17:19
No one cares
Blijkbaar wel, het houd je bezig :love: super cute
Geen feest zo katholiek als Sinterklaas.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het eerlijk gezegd niet zo goed. Beetje in het verlengde van wat Marana ook al aangaf;
We geven het een andere naam, en blijven gewoon het zelfde feest vieren. Decemberfeest, winterfeest, lentelunch, verkleedfeest.

Beetje kop in het zand steken.

Waarom noemen we de dingen niet gewoo wst ze zijn en laten de mensen op individuele basis zelf beslissen om het al dan niet te vieren, geënt op de eigen traditie.

Zijn w8j als land dan nu werkelijk zo ontzettend van het pad af, dat we ons laten leiden door een paar (eant dat zij het vaak) mensen met net iets te lange tenen?

Begrijp me niet verkeerd; niemand hoeft gekwets of beledigd te worden of zich zonte voelen, maar dat werkt wel 2 kanten op. Afgelopen december wilden een aantal ouders op op de school van mijn kinderen, dat het kerst/winter/december/feestdiner, geen vlees meer zou bevatten. Het was slecht voor het milieu en dierenwelzijn en scholen dienen kinderen het goede voorbeeld te geven. Bovendien waren een aantal kinderen vegetarisch en ze voelden zich gediscrimineerd. Ik dacht eerst dat dit een grap was, maar al snel bleek het waarheid.

Directie heeft hier echter een democratisch stokje voor gestoken; wie vegetarisch wil, mag dat maken, verbieden doet de school niets. Ze is een openbare plek en vooral een open plek toegankelijk voor iedereen. Die toegankelijkheid wordt moeilijker als je bepaalde uitingen, gedragingen en gewoonten gaat verbieden. De maaltijden worden dan ook niet op 1 doelgroep toegespitst uitgesloten.

Ik vind dat een mooi standpunt.
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
vrijenblij20220 schreef:
14-02-2020 19:58
Dat is van heel erg vroeger. Mijn ouders hebben da nog mee gemaakt maar ikzelf niet. Ik ben 54.
ik ben, nog net geen, 40 en had wel zo'n trommeltje. en op zondag mochten we dan een snoepje :cheer:
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
Applaus voor Özcan Akyol,spijker op de kop!

https://www.ad.nl/binnenland/de-naam-ca ... ~ae8f9cb6/

Niemand neemt aanstoot aan carnaval. De enkeling die dat wel doet, is een lachwekkende radicaal, een deerniswekkende stoethaspel, die je niet zijn zin moet geven.

In Zevenaar bewijzen ze weer eens dat de mensen die zich ‘woke’ noemen totaal doorslaan in hun streven om op te treden als witte helpers van allochtonen, die daar niet eens om hebben gevraagd, maar nu in de beeldvorming wel te boek komen staan als mensen die moeite hebben met de naam carnaval.

Om die reden kan je die malligheid op die school niet afdoen als een incidentje. Het zijn dit soort nieuwsberichten die ervoor zorgen dat een fictieve cultuuroorlog gevoerd kan worden op het belangrijkste politieke podium – de Tweede Kamer.

Mocht een dergelijke oorlog al gaande zijn, dan wordt hij zeker niet alleen gevoerd door nieuwkomers, maar vooral door autochtonen die zichzelf ongevraagd opwerpen als de architecten van een inclusieve maatschappij.


:applause:
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Sophiever schreef:
15-02-2020 10:54
Ik heb hartelijk gelachen om de school. Wat een hypocrisie, de naam van een feest verdraaien maar ondertussen wel kerst vieren. Het zou me niets verbazen als deze school een hoge vmbo uitstroom heeft, dat is namelijk een direct gevolg van moeite hebben met hoe iets heet en er vervolgens een vreemde zwengel aan geeft.
Ik heb dan weer hartelijk gelachen om het feit dat deze post zo beroerd gespeld was dat de idiote boodschap plus het dedain over vmbo niet eens overkwam. Gezien het gebrek aan reacties.
ardni schreef:
15-02-2020 15:12
Euh dias los muertos , eigenlijk ook katholiek
Halloween is oorspronkelijk ontstaan in Ierland, het was een oogstfeest (vandaar de pompoenen)
Samhain
Halloween is voortgekomen uit het Keltische feest Samhain. De Kelten in Ierland en Groot-Brittannië vierden dit feest op 31 oktober op de Keltische variant van oudejaarsdag. Op 1 november eindigde het oogstseizoen en begon de winter, en daarmee het nieuwe jaar. Met de oogst in de graanschuur en het vee in de stal was het tijd voor een feest. Om het einde van het jaar te vieren staken de Kelten grote vreugdevuren aan en voerden zij verschillende rituelen uit, waarbij waarschijnlijk mensen werden geofferd.

Zielen van de overledenen
Naast dit oogstfeest geloofden de Kelten ook dat op Samhain de ‘deur’ naar de onderwereld een klein stukje openstond, waardoor het voor de zielen van de doden, en andere wezens zoals feeën, mogelijk was om naar onze wereld te komen. Om deze zielen te eren werden grote feestmalen gegeven, waarbij plekken vrij werden gehouden voor de overledenen. Naast de zielen van de overledenen konden op deze dag ook slechte wezens als demonen door de deur komen, waar de Kelten zich tegen moesten beschermen door deze slechte wezens af te schrikken. Hier komt waarschijnlijk de traditie vandaan dat mensen zich verkleden op Halloween.
Bron: https://isgeschiedenis.nl/nieuws/oorspr ... -halloween
Alle reacties Link kopieren
Op de school van mijn kinderen heet carnaval altijd al verkleedfeest, ik heb me daar werkelijk nog geen seconde druk om gemaakt. Inderdaad vanuit de gedachte dat het een openbare school is, en ze dus geen christelijke feesten vieren. Daar komen ze wel een beetje van terug, want kerst heet inmiddels weer kerst en pasen ook weer pasen, maar dat was toen mijn dochter daar begon (en die is er inmiddels al weer af en naar middelbaar onderwijs) winterfeest en lentefeest. Het had van mij ook best wel carnaval mogen heten.

Het verkleedfeest valt meestal samen met meester- en juffendag, maar is daarom ook wel eens in april of juni gevierd, omdat dan meester- en juffendag werd gevierd. Toen was er in februari dus geen verkleedfeest, maar dat gebeurt niet vaak.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Het-groepje schreef:
18-02-2020 08:52
Ik heb dan weer hartelijk gelachen om het feit dat deze post zo beroerd gespeld was dat de idiote boodschap plus het dedain over vmbo niet eens overkwam. Gezien het gebrek aan reacties.
En toch quote jij een correct gespeld woord. :bye:

Je bent vast een beledigde, verontwaardigde leerkracht.
Alle reacties Link kopieren
tantejans schreef:
14-02-2020 17:47
De meeste van die feesten stammen vanuit de tijd van voor het christendom.

Het was logisch om te vasten aan het einde van de winter, want je wist mooit precies hoe lang de winter duurde, dus je moest zuinig zijn.
Eerst nog een feestje dan maar, voor het moreel.

Volgens mij was carnaval eigenlijk juist altijd een feest voor de mensen zélf en de kerk moest het toestaan, anders werden de mensen boos en ontevreden.
De vroeg-historische rede voor het feest was puur logica. De voorjaars dooi trad in, hierdoor begonnen de laatste voorraden voedsel welke nog begraven lagen in de vorst-kuilen, te ontdooien. Omdat men deze laatste voorraad aan bederfelijk voedsel niet weg wilde laten rotten, werd dit allemaal in een korte periode opgegeten. Hierbij zat dus ook veel fruit dat was begonnen met gisten.

Nadat de voorraad bederfelijke waar op was, moest men wel vasten en zuinig aan doen, totdat de eerste dieren werden geboren, het eerste verse lente groen doorbrak en de eerste eieren werden gevonden. De hongerige mensen deden zich meteen tegoed aan die lammeren, de uit de winterslaap ontwakende hazen en konijnen, de eerste gevonden vogeleieren en vierde dat als het feest van nieuw leven.

Met de komst van de RKK werden deze oude feesten van een nieuw verfje voorzien met een nieuw mooi verhaaltje en daarna doorgezet.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven