Geen Carnaval maar verkleedfeest...

14-02-2020 17:31 230 berichten
Kan het nog gekker?

Op een openbare school in Zevenaar wordt Carnaval voortaan verkleedfeest genoemd. Carnaval is katholiek dus dat past niet op een openbare school volgens de oudervereniging.

https://www.ad.nl/binnenland/carnaval-m ... ad0c941eb/


Slaan we nu niet een beetje heel erg door?
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 12:20
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik woon ook in Brabant maar hier zie je echt van alles. Boerenkielen dragen voornamelijk oude mannen. Sommige mensen maken er echt veel werk van. Wij gaan 6 dagen en ik doe elke dag iets anders aan. Wij gaan ook altijd op woensdag en dan is het niet verkleed.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
15-02-2020 08:27
Dat vind ik idd een stuk mooier, dat er echt moeite wordt gedaan voor een pak.
Maar verder valt het ook nog in het verkeerde seizoen, het is altijd koud, guur of regenachtig. Mensen zijn ook altijd ziek de week na carnaval. Is het niet van de megakater dan toch wel van telkens van de kou buiten de volgende warme kroeg in.
Er zijn inderdaad veel mensen ziek na carnaval maar dat komt niet door het verschil in warmte en kou maar doordat er zo veel mensen bij elkaar zijn en elkaar aan steekt. Het is een virus wat je overdraagt en je kunt niet ziek worden van zonder jas buiten te lopen.
Ik heb hartelijk gelachen om de school. Wat een hypocrisie, de naam van een feest verdraaien maar ondertussen wel kerst vieren. Het zou me niets verbazen als deze school een hoge vmbo uitstroom heeft, dat is namelijk een direct gevolg van moeite hebben met hoe iets heet en er vervolgens een vreemde zwengel aan geeft.
Alle reacties Link kopieren
Godzijdank woon ik boven de rivieren. Er zit wel een katholieke school in de buurt, maar Carnaval heb ik nooit iets van gemerkt. Misschien gaan die kindertjes bij wijze van schoolreisje naar Kloosterburen?

Rooie Rinus en Pé Daalemmer hebben volgens mij de enige noordelijke Carnavalskraker geschreven.

https://youtu.be/BD8SQnYHNFY

Het nieuwe liedje over minister Pinokkio Wiebes zijn glasvezelbehang kan me alleen maar verdrietig maken.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik wist niet dat carnaval iets met het geloof te maken had. Ik dacht dat het gewoon een cultureel feest was. Zo spijtig als men zijn eigen cultuur verloochend. Hou, dat laatste klopt dus niet?
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
15-02-2020 08:17
Wat ik pas erg vind is dat die school geen school heet maar ‘integraal kindcentrum’
Want scholen zijn voor vissen! Niet voor prinsjes en prinsesjes!
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
14-02-2020 20:36
https://youtu.be/fqzIIK0Xb1k
:rofl:
'Sluit oew eige an'
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
14-02-2020 22:30
Ik vind die boerenkiel of een studentikoos jasje zo leuk. Of nog leuker, van die scheikunde/stofjasjes waar iedereen dan zijn naam op kalkt. Zie ik hier weinig, tis meer een glitter&glamour feest. Kinderen vaak wel echt verkleed.
Die waren hip in de jaren '80 en '90.
Nu vier ik al jaren geen carnaval meer, maar volgens mij zie je dit nergens meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het wel niet helemaal. Waarom "carnaval" dan nog vieren, maar wel onder een andere naam. Het blijft dan toch van Katholieke oorsprong?
Hopelijk gaan andere scholen hier geen voorbeeld aan nemen.
Alle reacties Link kopieren
Dit zijn Limburgers:

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn Oeteldonkers:

Afbeelding

Dit zijn Kruikenzeikers:

Afbeelding

En dit is de rest van Brabant:


Afbeelding

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Interessante lectuur over carnaval: https://www.lecavzw.be/tradities/rituelen/carnaval

"Carnaval bestaat al erg lang. In het begin was het een overgangsfeest. Al in het oude Egypte en bij de Grieken en Romeinen werd het einde van de winter en het begin van de lente uitbundig gevierd. Tijdens de koude en donkere wintermaanden groeide immers niks op de velden en tegen het eind van de winter waren de voedselvoorraden dan ook op. De mensen waren zo blij dat ze in de lente opnieuw het veld konden bewerken, dat ze verkleed door de straten liepen om dat te vieren.

In de kersteningtijd werd carnaval gekoppeld aan de vastenavondviering. Toen de Frankische vorst Clovis zich tot het Christendom bekeerd had, moesten al zijn onderdanen dat ook doen. De katholieke kerk wilde eigenlijk niet dat carnaval nog gevierd werd, maar het feest was zo populair dat de pausen niet anders konden dan het toelaten om geen gelovigen te verliezen. Met carnaval mochten de mensen zich nog een laatste keer goed laten gaan voor de vasten begon en ze 40 dagen lang soberder moesten leven. Ook nu nog wordt het carnavalsweekend in heel wat gemeenten in de dagen die aan aswoensdag vooraf gaan georganiseerd.

Het carnaval zoals we het vandaag de dag vieren, is eigenlijk ontstaan in Keulen in Duitsland. We noemen het “het Rijnlandse carnaval”, naar de regio waar het vandaan komt. In 1823 staken enkele notabelen daar de koppen bij elkaar om de carnavalsviering voor te bereiden. Veel van de elementen die toen aan bod kwamen, bestaan nu nog altijd, zoals bijvoorbeeld de praalwagens en Prins Carnaval.

Vandaag de dag wordt carnaval niet meer met de komst van de lente of met de vastenavondviering verbonden. Wel wordt het feest overal ter wereld gevierd. Het allerbekendste carnaval is dat van Rio de Janeiro in Brazilië. Ook het carnaval van Venetië in Italië lokt ieder jaar heel wat bezoekers. In België is het carnaval van Binche, dat al meer dan 600 jaar bestaat, heel bekend. Vooral de Gilles van Binche trekken heel wat aandacht. Gilles zijn anonieme folkloristische figuren die enkel naar buiten komen met carnaval, meer bepaald op Vette Dinsdag (Mardi Gras). Gilles komen enkel in België voor. Het carnaval van Binche werd in 2003 toegevoegd aan de “Lijst van meesterwerken van het Orale en Immateriële Erfgoed van de Mensheid” van UNESCO.

Hoewel carnaval overal gepaard gaat met een groot feestgedruis, kan de manier waarop men het feest viert soms erg verschillen. Soms zijn er meerdere carnavalsverenigingen in één gemeente, die er allemaal verschillende gebruiken op nahouden."
Alle reacties Link kopieren
Wat mooi, die Limburgse dames. Gaat een beetje richting Veneziaans carnaval :)
Alle reacties Link kopieren
We zullen het maar positief bekijken. Het woord carnaval wordt wereldwijd gebruikt. Nu toch enkelingen die er een echt Nederlands voor gebruiken! :-D
Alle reacties Link kopieren
Poker, dus eigenlijk is er niks katholieks aan, als je niet vast daarna. Dus kan het net zo goed gewoon carnaval blijven heten op die school.
Poker schreef:
15-02-2020 11:46
Ik snap het wel niet helemaal. Waarom "carnaval" dan nog vieren, maar wel onder een andere naam. Het blijft dan toch van Katholieke oorsprong?
Hopelijk gaan andere scholen hier geen voorbeeld aan nemen.
In je eigen post hieronder kun je lezen dat het dus helemaal niet van katholieke oorsprong is
Alle reacties Link kopieren
Poker schreef:
15-02-2020 12:00
We zullen het maar positief bekijken. Het woord carnaval wordt wereldwijd gebruikt. Nu toch enkelingen die er een echt Nederlands voor gebruiken! :-D
Haha, ja, zo kun je het ook zien :-D
Alle reacties Link kopieren
sakamanga schreef:
15-02-2020 12:01
Poker, dus eigenlijk is er niks katholieks aan, als je niet vast daarna. Dus kan het net zo goed gewoon carnaval blijven heten op die school.
Als de info die ik heb gevonden klopt, inderdaad niet :monkey:
vrijenblij20220 schreef:
15-02-2020 10:05
Er zijn inderdaad veel mensen ziek na carnaval maar dat komt niet door het verschil in warmte en kou maar doordat er zo veel mensen bij elkaar zijn en elkaar aan steekt. Het is een virus wat je overdraagt en je kunt niet ziek worden van zonder jas buiten te lopen.
De glazen worden vaak erg slecht afgespoeld en iedereen loopt te tongen
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
15-02-2020 12:03
In je eigen post hieronder kun je lezen dat het dus helemaal niet van katholieke oorsprong is

Maar die school verandert de naam naar aanleiding dat het volgens hun een katholiek feest is.
Dan moeten ze de naam niet veranderen maar het gewoon niet meer vieren!
poker wijzigde dit bericht op 15-02-2020 12:07
12.37% gewijzigd
Poker schreef:
15-02-2020 12:06
Maar die school verandert de naam naar aanleiding dat het volgens hun een katholiek feest is.
Beetje dom
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
15-02-2020 12:06
Beetje dom
:rofl: Zeg dat wel!
Murrmurr schreef:
15-02-2020 12:05
De glazen worden vaak erg slecht afgespoeld en iedereen loopt te tongen
Dat is juist goed voor je weerstand!
Alle reacties Link kopieren
vrijenblij20220 schreef:
15-02-2020 10:05
Er zijn inderdaad veel mensen ziek na carnaval maar dat komt niet door het verschil in warmte en kou maar doordat er zo veel mensen bij elkaar zijn en elkaar aan steekt. Het is een virus wat je overdraagt en je kunt niet ziek worden van zonder jas buiten te lopen.
Bovendien is Carnaval bij uitstek een feest voor buiten.
Poker schreef:
15-02-2020 12:06
Maar die school verandert de naam naar aanleiding dat het volgens hun een katholiek feest is.
Dan moeten ze de naam niet veranderen maar het gewoon niet meer vieren!
Of ze zeuren niet maar vieren gewoon met zijn alle carnaval én noemen het zoals het is; carnaval vieren. Je wil toch als school niet jezelf zo voor schut zetten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven