Hebben wij het zo slecht in Nederland?

01-12-2018 15:17 3238 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me echt waarom mensen protesteren in Nederland. In Frankrijk zijn de mensen aan het protesteren (wat ik overigens ook wel begrijp), maar dat is niet te vergelijken met Nederland. De sociale voorzieningen in Frankrijk zijn niet zo goed als in Nederland.
Nu zijn de ‘gele hesjes’ in Den Haag en Maastricht aan het protesteren.

Wat is hier zo slecht in Nederland dan?

- banen liggen hier voor het oprapen
- sociale voorzieningen zijn top geregeld
- er is overal wel een potje voor
- voedselbank
- goede schone ziekenhuizen

Wij hebben het goed in Nederland hoor, althans dat vind ik.
oudebaas schreef:
02-12-2018 14:54
Are there no prisons? Are there no workhouses?
Kost allemaal geld.
Kukita-Del-Barrio schreef:
Neen hoor. Ik vind dat ze goede punten maakt. Het moet niet zo zijn dat als je om wat voor reden dan ook minder te besteden hebt dat iedereen je maar zielig moet gaan vinden en dat we met zn allen moeten zitten schelden op de “rijken” en “banken” en iedereen die (terecht) vind dat zaken over het algemeen goed geregeld zijn in NL.
dat doet ook niemand hier
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
DuchessMeganMarkle schreef:
02-12-2018 14:30
Het hele topic staat bol van de jaloezie en afgunst op mensen die hard werken voor hun centen. En in de argumenten naar mij toe ook, terwijl het niet eens gaat om persoonlijke zaken.
Is dit wat jij echt leest?

Ik lees iets heel anders. Nergens lees ik jaloezie op hardwerkende mensen. Nergens lees ik jaloezie op jouw vriend.

Die argumenten naar jou toe zijn om je een spiegel voor te houden. Nederland is net te vergelijken met een derde wereldland. Dat is wel wat jij continu doet. Het is bij jou of het een, of het ander. Een gulden middenweg is er niet. Je klopt jezelf vreselijk op de borst (in al je topics eigenlijk) en weigert in te zien dat je niet altijd gelijk hebt.
Ik weet niet wat ik allemaal lees hier en dan stelde VVD fractievoorzitter Klaas Dijkhoff mei dit jaar ook nog eens voor de uitkeringen te verlagen :O
anoniem_327927 wijzigde dit bericht op 02-12-2018 14:58
1.00% gewijzigd
Kukita-Del-Barrio schreef:
02-12-2018 14:55
Dutchess ik denk niet dat er iemand jaloers is op jouw situatie. Als ik me niet vergis ben je nu werkloos.
En wilde ze laatst weg bij haar vriend, want hij had agressief gedaan en dat kon echt niet.
Bobby-Pin schreef:
02-12-2018 14:58
Ik weet niet wat ik allemaal lees hier en dan stelde VVD fractievoorzitter Klaas Dijkhoff mei dit jaar ook nog eens voor de uitkeringen verlagen :O
Wat ook gebeurt.
Sinjoren schreef:
02-12-2018 14:27
Wat wil je nu zeggen? Belastingsbetalers moeten tevreden zijn dat ze kunnen betalen, want anders werd het hen wel manu militari afhandig gemaakt?
Wat ik wil zeggen is dat jij op jezelf niets bent. De welvaart die je meent te scheppen voor jezelf is enkel mogelijk binnen het kader van onze huidige samenleving.
Een samenleving die de infrastructuur verzorgt waardoor jij je job kunt uitvoeren.
Een samenleving die jouw toelaat een vermogen uit te bouwen en je ondertussen beschermt tegen dreigingen vanbinnen & vanbuiten uit.
Een samenleving die je ondersteunt wanneer dit nodig is.
Jij reageert compleet uit de positie van een betaler die meent dat hijzelf niets ontvangt, die meent dat hij zijn bijdrage terug zou moeten ontvangen.
oudebaas schreef:
Are there no prisons? Are there no workhouses?
Oh je brengt me op een idee en het is al december tenslotte die ga ik kijken straks !
Bobby-Pin schreef:
Ik weet niet wat ik allemaal lees hier en dan stelde VVD fractievoorzitter Klaas Dijkhoff mei dit jaar ook nog eens voor de uitkeringen te verlagen :O
Dijkhoffs proefballonetjes. Hij is er beroemd mee geworden. :)
En ik snap best dat sommige situaties van mensen hier in Nederland soms ergernis oproepen, ik zal ook echt niet zeggen dat ik dat helemaal nooit doe. Maar die noodzaak om te willen vergelijken en zeggen dat mensen in andere landen doodgaan van de honger en dat het daarom allemaal wel meevalt dat snap ik niet zo goed...
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 02-12-2018 15:02
0.31% gewijzigd
rosanna08 schreef:
02-12-2018 14:56
dat doet ook niemand hier
Ja zeker. Lees maar al die reacties van onder ander cateatje.
Madrid87 schreef:
02-12-2018 11:37
Ik ben het hier grotendeels wel mee eens. Natuurlijk is armoede niet altijd een eigen keus of eigen schuld maar het zal af en toe wel zo zijn ja. Ik heb ook dubbeltje op zijn kant gekeken en me verbaasd over wat die mensen uitgaven aan luxe TV's, bergen huisdieren, roken, twee auto's etc. Dat vind ik het ene uiterste.
Er zijn ook mensen zoals Benmamma ( en ikzelf ) die niet van die riante dingen kopen en het ook nog lastig hebben.

Maar in mijn geval geef ik mijn geld dus gewoon nog steeds verkeerd uit en leef ik blijkbaar toch nog boven mijn stand.
Dat heb ik net even zitten berekenen. Ik zou het makkelijk moeten kunnen halen en toch lukt het me nu niet omdat ik teveel boodschappen doe. Dus daar ga ik aan werken. Ik heb goddank nooit in de schulden gezeten.

Maar ik had vroeger een collega die dus geen uitkering kreeg en gewoon werkte, die altijd in geldnood zat, nul spaargeld had en toch elke week met een nieuwe designertas op het werk kwam, 3x per week thuisbezorgd liet komen, rookte als een schoorsteen ( duurste merk ), drie auto's had, vijf huisdieren en een te hoge hypotheek. In dat geval is het dus in mijn mening je geld verkeerd uitgeven en managen. Boven je stand leven.
Dingen kopen die je niet nodig hebt.
Mensen willen in deze tijd vaak het nieuwste van het nieuwste en hechten naar mijn mening teveel waarde aan materialistische dingen.

Mijn broer had daar ook een handje van vroeger. Altijd de eerste in de rij voor de nieuwste Iphone en Ipad. Hij woonde thuis, verdiende bakken met geld en spaarde niks. Hij gaf alles uit als water. Festival in Miami, vakantie hier, vakantie daar, bergen merkkleding. Niks was teveel.
Ik had meer spaargeld dan hij had en ik verdiende een kwart van wat hij verdiende.
En nu wil hij zijn eigen huis gaan kopen en heeft hij amper spaargeld. Terwijl als hij zelfs maar de helft had opgespaard wat hij toen verdiende hij dat makkelijk had gehad. Dat zijn dus keuzes. Waar hij nu van baalt.
Wat een kritiek op en oordelen over anderen toch altijd. En wat een borstklopperij...,
Cateautje schreef:
Wat ook gebeurt.
Dat kan toch niet, bij deze groep mensen komt nu al het water tot aan de lippen.
koko67 schreef:
02-12-2018 14:40
Gadver, wat heb ik toch een bloedhekel aan mensen die mensen indeelt in hogere en lagere klasse.
Anders lees je gewoon eens hoe dat tot stand kwam, in plaats van meteen gillen dat je een hekel aan me hebt.

Godsamme soms denk ik wel eens dat het viva forum ooit als argument gaat gebruikt worden om vrouwen het stemrecht te ontnemen.
strikjemetstippels schreef:
02-12-2018 15:06

Godsamme soms denk ik wel eens dat het viva forum ooit als argument gaat gebruikt worden om vrouwen het stemrecht te ontnemen.
:rofl:
*Toos* schreef:
02-12-2018 14:59
Dijkhoffs proefballonetjes. Hij is er beroemd mee geworden. :)
Laten ze hem maar als proef aan een mut (biologisch afbreekbare die niet snel knappen) ballonnetjes met helium opstijgen, ik vind het een harteloze zak en niet alleen vanwege zijn voorstel w.b.t. het verlagen van de uitkeringen.
strikjemetstippels schreef:
02-12-2018 15:06
Anders lees je gewoon eens hoe dat tot stand kwam, in plaats van meteen gillen dat je een hekel aan me hebt.

:HA:
Persoonlijk vind ik dat ik het goed heb ja.
Zelf toen man en ik allebei geen baan meer hadden en ik bovendien ernstig ziek was, was er toch een inkomen en had ik een dak en te eten.
Heb de kosten van mijn behandelingen gezien en daar kun je een mooi huis mee afbetalen. Mij kost het € 385,00 per jaar. Ik vraag me af of ik in welk ander land dan ook zo 'goedkoop' (in mijn geval hè, ik heb het niet over anderen) uit was geweest/ben.

Maar dat het in veel gevallen heul anders is, zie ik dagelijks in mijn werk. Er is wel degelijk armoede, vaak verborgen, maar er is hier armoede. Alleen 'hard werken' lost dat niet op. Hard werken is nl. niet per definitie een ruim inkomen.
https://www.trouw.nl/samenleving/cbs-ar ... ~a30cbf6e/
There is always something happening, and it's usually right now
NYC schreef:
02-12-2018 14:47
Wat een naar topic is dit. :|
TO, tip voor jou, stop met vergelijken wie er waar het slechtst aan toe is. Doe iets voor je medemens en geef aan de ene kant geld aan een project waar je schoon drinkwater en basisonderwijs in een ontwikkelingsland mee bevordert. En aan de andere kant geld aan een project zodat Nederlandse kinderen ook op school kunnen tracteren op hun verjaardag en met Sinterklaas een kadootje krijgen.

Wie heeft er wat aan om te gaan vergelijken en bepalen of een schrijnende situatie wel erg genoeg is. Het gevoel uitgesloten te zijn lijkt me psychisch zeer belastend. Ook als je elke dag schoon drinkwater hebt.

Ja! Deze bijvoorbeeld:

https://www.stichtingjarigejob.nl/
Bobby-Pin schreef:
02-12-2018 15:03
Dat kan toch niet, bij deze groep mensen komt nu al het water tot aan de lippen.
Ik neem aan dat dat de bedoeling is, als stok achter de deur om ze aan het werk te kunnen zetten. Of zoiets.
Er is duidelijk niet nagedacht over de mensen die dus echt niet kunnen. Er zijn heel veel mensen die vanwege een geestelijke en/of lichamelijke handicap niets kunnen en zelfs extra kosten kwijt zijn aan de zorg die ze nodig hebben.
Wat kan het bommen toch? Typisch VVD.
NYC schreef:
02-12-2018 15:01
En ik snap best dat sommige situaties van mensen hier in Nederland soms ergernis oproepen, ik zal ook echt niet zeggen dat ik dat helemaal nooit doe. Maar die noodzaak om te willen vergelijken en zeggen dat mensen in andere landen doodgaan van de honger en dat het daarom allemaal wel meevalt dat snap ik niet zo goed...
Het gaat om het begrip armoede. Ik heb daar een ander idee van, dan veel anderen die altijd in Nederland hebben gewoond en hoogstens eens naar een all- inclusive gaan in de zomer.

Ik heb zelf jarenlang onder de armoedegrens geleefd, maar heb dat altijd maar raar gevonden. Ik heb mezelf nooit 'arm' gevoeld. Ik had immers een dak boven mijn hoofd, schoon drinkwater, elke dag te eten en kleren om aan te trekken.

Het gaat om de definitie van armoede en of het bestaat in Nederland. Armoede bestaat niet, althans niet wanneer je de definitie die ik hanteer aanhoud. En ja, hoe ik armoede definieer is ontstaan door mijn ervaringen in andere landen, vandaar dat ik dat erbij haal.
Cateautje schreef:
02-12-2018 15:10
Ik neem aan dat dat de bedoeling is, als stok achter de deur om ze aan het werk te kunnen zetten. Of zoiets.
Er is duidelijk niet nagedacht over de mensen die dus echt niet kunnen. Er zijn heel veel mensen die vanwege een geestelijke en/of lichamelijke handicap niets kunnen en zelfs extra kosten kwijt zijn aan de zorg die ze nodig hebben.
Of regio's in Nederland waar al zo lang weinig werk te vinden is.
Ik had nog even de hoop dat de mensen met een geestelijke en/of lichamelijke handicap buiten schot zouden worden gehouden maar dat is dus niet het geval. Werkelijk schandalig, dit gaat op de lange duur alleen maar meer kosten met zich meebrengen. Erg dom harteloos proefballonnetje van Dijkhoff.
Valdemar_II schreef:
Wat ik wil zeggen is dat jij op jezelf niets bent. De welvaart die je meent te scheppen voor jezelf is enkel mogelijk binnen het kader van onze huidige samenleving.
Een samenleving die de infrastructuur verzorgt waardoor jij je job kunt uitvoeren.
Een samenleving die jouw toelaat een vermogen uit te bouwen en je ondertussen beschermt tegen dreigingen vanbinnen & vanbuiten uit.
Een samenleving die je ondersteunt wanneer dit nodig is.
Jij reageert compleet uit de positie van een betaler die meent dat hijzelf niets ontvangt, die meent dat hij zijn bijdrage terug zou moeten ontvangen.
Klopt en die positie klopt nog volkomen ook :). Want die netto betaler (in BE op zijn minst, in NL laat ik aan jullie over), die draagt gigantisch veel af, en krijgt daar letterlijk amper iets voor terug. Die netto betaler staat zelf/met zijn bedrijf in voor het scheppen van welvaart, en doet dat binnen een maatschappij die je niet zal helpen maar wel zal verketteren als je faalt, en die je weg komt belasten als je succes hebt. Die netto betaler draagt via allerlei structuren af voor een infrastructuur die op alle vlakken ontoereikend, slecht onderhouden en inadequaat is. Die netto betaler wordt scheef bekeken als hij/zij een vermogen opbouwt, wordt daar in de toekomst wellicht nog meer op belast, en krijgt in ruil daarvoor opnieuw geen enkele bescherming (zelfstandig zijn in BE is een slecht idee als je ooit vreest een uitkering of een pensioen nodig te hebben). Die netto-betaler leeft in een samenleving die vindt dat die netto-betaler het als verdomde plicht heeft om te betalen, dat hij/zij nog veel meer zou moeten betalen, en dat die netto-betaler pas als allerlaatste van de voordelen mag genieten.

Dus jazeker, een gezonde dosis cynisme ten opzichte van iedereen die vindt dat er nog meer voor de arme drommels gedaan moet worden, dat er nog meer voor iedereen met wat tegenslag gedaan moet worden en dat er nog meer ingezet moet worden op volwaardig leven met een uitkering ipv overleven, en die vooral vindt dat er genoeg zijn in de maatschappij die dat kunnen betalen, dat is meer dan verdiend, noodzakelijk en zelfs evident.

Maar hey, jij stelt dat je met plezier betaalt: stuur gerust een mailtje naar jullie fiscus dat je heus nog wat meer kan betalen, dat je geen aftrek van hypotheek nodig hebt en dat alle andere aftrekposten ook wel mogen gelaten worden voor wat ze zijn.
Cateautje schreef:
02-12-2018 15:10
Omdat het vaak zo is dat als iemand gaat werken voor een karig loon ze ee niet op vooruitgaan, soms zelfs het tegendeel.
Een oplossing zou natuurlijk kunnen zijn om te zorgen dat mensen niet in één klap bijv al hun toeslagen verliezen als hun inkomen iets stijgt.
Maar dat is natuurlijk geen VVD-standpunt.
Die verlagen de uitkeringen, zodat werken weer lonend wordt. Koekkoek. :roll:
En maar blijven stemmen op die VVD hè..........
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Sinjoren schreef:
02-12-2018 15:17
Klopt en die positie klopt nog volkomen ook :). Want die netto betaler (in BE op zijn minst, in NL laat ik aan jullie over), die draagt gigantisch veel af, en krijgt daar letterlijk amper iets voor terug. Die netto betaler staat zelf/met zijn bedrijf in voor het scheppen van welvaart, en doet dat binnen een maatschappij die je niet zal helpen maar wel zal verketteren als je faalt, en die je weg komt belasten als je succes hebt. Die netto betaler draagt via allerlei structuren af voor een infrastructuur die op alle vlakken ontoereikend, slecht onderhouden en inadequaat is. Die netto betaler wordt scheef bekeken als hij/zij een vermogen opbouwt, wordt daar in de toekomst wellicht nog meer op belast, en krijgt in ruil daarvoor opnieuw geen enkele bescherming (zelfstandig zijn in BE is een slecht idee als je ooit vreest een uitkering of een pensioen nodig te hebben). Die netto-betaler leeft in een samenleving die vindt dat die netto-betaler het als verdomde plicht heeft om te betalen, dat hij/zij nog veel meer zou moeten betalen, en dat die netto-betaler pas als allerlaatste van de voordelen mag genieten.

Dus jazeker, een gezonde dosis cynisme ten opzichte van iedereen die vindt dat er nog meer voor de arme drommels gedaan moet worden, dat er nog meer voor iedereen met wat tegenslag gedaan moet worden en dat er nog meer ingezet moet worden op volwaardig leven met een uitkering ipv overleven, en die vooral vindt dat er genoeg zijn in de maatschappij die dat kunnen betalen, dat is meer dan verdiend, noodzakelijk en zelfs evident.

Maar hey, jij stelt dat je met plezier betaalt: stuur gerust een mailtje naar jullie fiscus dat je heus nog wat meer kan betalen, dat je geen aftrek van hypotheek nodig hebt en dat alle andere aftrekposten ook wel mogen gelaten worden voor wat ze zijn.
Jij bent stukken gefrustreerder dan ik als ik dit zo lees.

En voor wat het waard is. Ik gun jou en je bedrijf alle succes. En dat je van het succes mag genieten.
En nee geen Cynische ondertoon van mij.

Gewoon oprecht jou je geluk en of fijkdom gunnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven