Hebben wij het zo slecht in Nederland?
zaterdag 1 december 2018 om 15:17
Ik vraag me echt waarom mensen protesteren in Nederland. In Frankrijk zijn de mensen aan het protesteren (wat ik overigens ook wel begrijp), maar dat is niet te vergelijken met Nederland. De sociale voorzieningen in Frankrijk zijn niet zo goed als in Nederland.
Nu zijn de ‘gele hesjes’ in Den Haag en Maastricht aan het protesteren.
Wat is hier zo slecht in Nederland dan?
- banen liggen hier voor het oprapen
- sociale voorzieningen zijn top geregeld
- er is overal wel een potje voor
- voedselbank
- goede schone ziekenhuizen
Wij hebben het goed in Nederland hoor, althans dat vind ik.
Nu zijn de ‘gele hesjes’ in Den Haag en Maastricht aan het protesteren.
Wat is hier zo slecht in Nederland dan?
- banen liggen hier voor het oprapen
- sociale voorzieningen zijn top geregeld
- er is overal wel een potje voor
- voedselbank
- goede schone ziekenhuizen
Wij hebben het goed in Nederland hoor, althans dat vind ik.
donderdag 6 december 2018 om 18:57
Dat dak boven hun hoofd is ook mijn dak. Dat dak is niet duurder als er kinderen bij wonen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

donderdag 6 december 2018 om 18:57
Nou. Ik dacht dat ik je las schrijven dat je anders geen geld had om je kinderen te zien en dat er meer gelijkwaardigheid en solidariteit moest zijn dus blijkbaar vind je het dus wel een punt, weinig geld hebben.Solomio schreef: ↑06-12-2018 18:52Mijn kinderen hebben precies dezelfde mogelijkheden gekregen als andere kinderen.
Helaas zit hun autisme ze zodanig in de weg dat ze die mogelijkheden niet kunnen benutten.
Dat ik ze heb opgezadeld met autisme, ja, daar voel ik me beroerd over.
Maar dat ze opgegroeid zijn in een gezin met weinig geld, nou, nee, dat vind ik dan weer geen punt.
donderdag 6 december 2018 om 19:00
Omdat mijn jongste in een instelling ging wonen moest ik voor de kinderbijslag aantonen dat ik nog wel een bepaald bedrag aan zijn onderhoud uitgaf.
Als je ziet wat je daar allemaal bij mag rekenen......
Ik kwam nauwelijks aan dat bedrag. Niet omdat mijn kind van alles tekort kwam, maar omdat wij nooit op vakantie gaan, wij goedkope kleren kopen, enz. enz.
Rijkere mensen geven meer geld uit aan hun kinderen, wat logisch is.
Maar daarmee zijn al die uitgaven nog geen noodzaak.
David Dunning
David Dunning

donderdag 6 december 2018 om 19:01
Kind was er al voor de bijstand.Kukita-Del-Barrio schreef: ↑06-12-2018 18:45Je zou bijvoorbeeld ervoor kunnen kiezen om geen kind te nemen als je voor de keuze staat en weinig overhoudt per maand. Let wel: ik verwijt je niks maar het krijgen van kinderen en de gevolgen daarvan is ook een keuze. Ik zou een vriendin in de bijstand afraden om aan kinderen te beginnen maar ik zou het niet over mijn hart kunnen krijgen om het dom te noemen. Mensen in de bijstand zijn ook gewoon mensen dus ik begrijp het volkomend.
Zo te lezen gaat het in jullie huishouden oké. Je kan alles betalen wat er betaald moet worden alleen vergt dat wat aandacht en goed budgetteren. Wat mij betreft heeft de overheid het voor jou dus ook goed geregeld en heb je niets te klagen.
Ik was getrouwd, hij werkte fulltime, ik parttime.
Dit nog een tijdje kunnen doen.
Ik mag dus niet klagen. Niet benoemen hoe het is. Waarom eigenlijk niet?
Het is trouwens geen klagen. Het is vertellen hoe het is. En waar het misgaat als je langdurig in dd bijstand zit.
Daar is het namelijk niet voor bedoeld. Het is een tijdelijk vangnet.
Blijf je erin omdat werken niet kan dan loop je tegen problemen aan.
En ja ik vind dat er voor deze groep een aanvulling ander soort uitkering, regeling. Hoe je het ook wilt noemen moet komen.
En een 7 % erop achteruit in 2019..
Ik vind het veel. En ja ik maak me daar zorgen over.
Naast de dankbaarheid.
Dat kan namelijk heel goed samen.
Mensen zoals jij geven mij het gevoel dat ik een kostenpost ben, niks waard.
En door de goodwill van werkenden in leven gehouden word en daar dankbaar voor moet zijn en verder kop houden.
En daar heb ik heel veel moeite mee. Ook ik voeg wat toe aan de maatschappij. Niet financieel. Maar is dat de enige graadmeter?
Dat raakt mij. Roept veel op. Van boosheid, tot verdrietig.
donderdag 6 december 2018 om 19:03
Ja, weinig geld omdat onze prachtige participatiewet een hele groep (waar mijn kinderen helaas bijhoren) tot hun 21e in de kou laat staan en ik dat dus even moest oplossen.Kukita-Del-Barrio schreef: ↑06-12-2018 18:57Nou. Ik dacht dat ik je las schrijven dat je anders geen geld had om je kinderen te zien en dat er meer gelijkwaardigheid en solidariteit moest zijn dus blijkbaar vind je het dus wel een punt, weinig geld hebben.
En dan wordt mijn inkomen best krap, ondanks dat mijn kinderen geen hoge kosten hebben.
David Dunning
David Dunning

donderdag 6 december 2018 om 19:03
Ik vind het oprecht heel sneu solomio maar wie zou ze anders financieel moeten opvangen? Ik denk dat blondie precies dit bedoelt wanneer ze aangeeft niet te begrijpen dat mensen die geen cent te makken hebben willens en wetens kinderen krijgen. Het is je volste rechte natuurlijk maar dit kan dus het gevolg zijn ervan.
donderdag 6 december 2018 om 19:06
Dus als een volwassen kind niet in staat is om een eigen inkomen te verwerven, dan moet je daar als ouder maar voor zorgen?Kukita-Del-Barrio schreef: ↑06-12-2018 19:03Ik vind het oprecht heel sneu solomio maar wie zou ze anders financieel moeten opvangen? Ik denk dat blondie precies dit bedoelt wanneer ze aangeeft niet te begrijpen dat mensen die geen cent te makken hebben willens en wetens kinderen krijgen. Het is je volste rechte natuurlijk maar dit kan dus het gevolg zijn ervan.
Ik kon mijn kinderen prima onderhouden tot hun 18e, dankzij o.a. de kinderbijslag en wat extra toeslagen.
Maar na hun 18e werd dat anders.
En dat is iets van de laatste jaren, met dank aan onze rechtse regering en de afnemende solidariteit.
solomio wijzigde dit bericht op 06-12-2018 19:07
7.11% gewijzigd
David Dunning
David Dunning

Ik ben blij dat je jongste in elk geval zijn uitkering rond heeft gekregen.
Ik kan het kan het me goed voorstellen dat jij geen extra ruimte hebt voor zijn extra kosten. Daarom ben ik voor meer maatwerk in dit soort gevallen.
echt serieus..... Jij hebt echt geen idee wat wel en niet gepast is he
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
donderdag 6 december 2018 om 19:07
maar je weet toch geen flikker van de situatie van Solo toen ze haar kinderen kreeg????Kukita-Del-Barrio schreef: ↑06-12-2018 19:03Ik vind het oprecht heel sneu solomio maar wie zou ze anders financieel moeten opvangen? Ik denk dat blondie precies dit bedoelt wanneer ze aangeeft niet te begrijpen dat mensen die geen cent te makken hebben willens en wetens kinderen krijgen. Het is je volste rechte natuurlijk maar dit kan dus het gevolg zijn ervan.

donderdag 6 december 2018 om 19:07
Ik geloof dat ouders financieel verantwoordelijk zijn voor hun kids tot hun 21ste?
donderdag 6 december 2018 om 19:08
En wat als mensen zich totaal niet kunnen inleven in anderen, geen bal om het milieu geven en heel egocentrisch zijn?Blondie456 schreef: ↑06-12-2018 18:36Ik bepaal niks voor anderen. Die mensen kiezen daar zelf voor. Je HOEFT geen kinderen te krijgen.
Kinderen of geen kinderen?
Life is short. Eat dessert first.

donderdag 6 december 2018 om 19:10
Ja, klopt.Kukita-Del-Barrio schreef: ↑06-12-2018 19:07Ik geloof dat ouders financieel verantwoordelijk zijn voor hun kids tot hun 21ste?
En het overgrote deel van de kinderen is vanaf hun 18e zelfstandig. Baantje, stufi, dat soort zaken.
En die van mij kunnen dat niet.
Dat had ik niet ingecalculeerd.
David Dunning
David Dunning
ja en? Dat wil toch niet zeggen dat ze nooit gewerkt heeft en een beter inkomen had? Je bent erg goed in invullen en daar je oordelen op baseren

Dat is dus mijn punt.
Ik kan niet meer werken, helaas! Ik mis het echt!
En voor de groep blijvend in dd bijstand zou een andere uitkering, of aanvulling of regeling moeten komen.
Bijstand is een tijdelijk vangnet en daarom ook minimaal. Terecht!
Zit je er langdurig in dan is het steeds lastiger,. Ik zou eigenlijk al jaren een andere vloer willen.. Deze ziet er echt niet meer uit. Daarvoor sparen is een zoveel jaren plan. Hoeveel jaren hangt af van hoeveel ik aan school van zoon moet bijdragen. Andere dingen die vervangen moeten worden die noodzakelijker zijn.
En ik hoef geen eikenhouten vloer enz. Laminaat van Ikea van 5 euro is prima, goedkope ondervloer ook.
Ja, dus?
David Dunning
David Dunning

donderdag 6 december 2018 om 19:14
De meeste jongeren krijgen nog wel financiële steun van hun ouders die jaren van 18-21 als ze net gaan studeren. Het leven is duur, dat kun je van een bijbaantje vaak niet allemaal opbrengen. Studenten moeten ook nog hun studie + boeken betalen dus voor hen is het extra duur.

donderdag 6 december 2018 om 19:16
Waarom zou je niet meer kunnen werken? Voor de goede orde, ik geloof je dat je het graag wilt zoals de meesten in de bijstand maar ik ben benieuwd waarom dat niet lukt als je nog zo jong bent.benmamma schreef: ↑06-12-2018 19:10Dat is dus mijn punt.
Ik kan niet meer werken, helaas! Ik mis het echt!
En voor de groep blijvend in dd bijstand zou een andere uitkering, of aanvulling of regeling moeten komen.
Bijstand is een tijdelijk vangnet en daarom ook minimaal. Terecht!
Zit je er langdurig in dan is het steeds lastiger,. Ik zou eigenlijk al jaren een andere vloer willen.. Deze ziet er echt niet meer uit. Daarvoor sparen is een zoveel jaren plan. Hoeveel jaren hangt af van hoeveel ik aan school van zoon moet bijdragen. Andere dingen die vervangen moeten worden die noodzakelijker zijn.
En ik hoef geen eikenhouten vloer enz. Laminaat van Ikea van 5 euro is prima, goedkope ondervloer ook.

donderdag 6 december 2018 om 19:18
Dit dus. Onbegrijpelijk dat er maar vanuit wordt gegaan dat alles wel even wordt opgehoest door anderen.Kukita-Del-Barrio schreef: ↑06-12-2018 19:03Ik vind het oprecht heel sneu solomio maar wie zou ze anders financieel moeten opvangen? Ik denk dat blondie precies dit bedoelt wanneer ze aangeeft niet te begrijpen dat mensen die geen cent te makken hebben willens en wetens kinderen krijgen. Het is je volste rechte natuurlijk maar dit kan dus het gevolg zijn ervan.
Je weet van tevoren dat als je ziek bent en dan in je eentje besluit om twee kinderen te krijgen, terwijl je niet kan werken, dat het lastig wordt.
donderdag 6 december 2018 om 19:19
Ja, ik weet hoe het werkt.Ikigai schreef: ↑06-12-2018 19:14De meeste jongeren krijgen nog wel financiële steun van hun ouders die jaren van 18-21 als ze net gaan studeren. Het leven is duur, dat kun je van een bijbaantje vaak niet allemaal opbrengen. Studenten moeten ook nog hun studie + boeken betalen dus voor hen is het extra duur.
Maar de kinderen van mijn minima-vriendinnen redden het zonder ouderlijke steun: baantje, goedkoop wonen, maximaal lenen.
En dat kunnen mijn kinderen niet.
Kinderen van mijn rijke(re) vriendinnen hoeven bijv niet te lenen, omdat hun ouders dat betalen. Fijn, maar het kan dus ook anders.
David Dunning
David Dunning
donderdag 6 december 2018 om 19:20
Totdat ze 18 werden ging het prima.
Geen vetpot, maar ook geen echte geldzorgen.
David Dunning
David Dunning
donderdag 6 december 2018 om 19:21
ach ach ach wat weten we het toch allemaal weer goed....
Kom eens uit die ivoren toren van je en realiseer je eens dat het leven niet maakbaar is, ook jou kunnen dingen gebeuren waardoor je rooskleurige leventje volledig uit elkaar dondert
donderdag 6 december 2018 om 19:26
Gelukkig is Ikigai overal op voorbereid.
Het geeft duidelijk aan waarom ik denk dat het helemaal niet zo goed gaat in Nederland: mensen raken steeds meer overtuigd van de maakbaarheid, vinden dat keuzevrijheid er niet voor iedereen is en willen vooral hun belastinggeld niet 'weggegooid' zien worden aan niet werkenden die ook nog eens kinderen nemen.
Dat ik niet wil dat mijn belastinggeld wordt weggegooid aan hypotheekrente-aftrek en uitbreiding van ons wegennet, tja.......
Keuzevrijheid, mooi woord wel.
David Dunning
David Dunning