Het grote gender gelijkheid topic

27-01-2022 00:38 833 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week heeft veel stof doen opwaaien. Veel discussies las ik over de onveiligheid die veel vrouwen ervaren en de positie en ervaringen van de vrouw. Maatschappelijke verwachtingen.

Vroeger had je het feminisme, dat lijkt een stille dood gestorven. Dat woord dekt misschien niet helemaal de lading. Tegenwoordig is er veel aandacht voor de LHBTQ+ beweging.

Is de tijd nu misschien rijp om te praten over échte gender gelijkheid? Gelijkheid en/of gelijkwaardigheid? Leef je hier uit.
lilalinda schreef:
27-01-2022 07:56
wat wil je zeggen?
Dat als je het moet hebben van mensen die zich alleen maar even zelf willen profileren, je een probleem hebt.
hagelslagjes schreef:
27-01-2022 07:54
Brrr, die transfobische stichting Voorzij? Vind ik niet echt feministisch.
"Transfoob" is echt de nieuwe Godwin. Voor iedereen die geïnteresseerd is in hoe schadelijk het misbruik van die term is voor de inhoudelijke discussie raad ik de uitzending van Medialogica aan:

https://www.npostart.nl/argos-medialogi ... ON_1328831
Ceder schreef:
27-01-2022 08:07
"Transfoob" is echt de nieuwe Godwin. Voor iedereen die geïnteresseerd is in hoe schadelijk het misbruik van die term is voor de inhoudelijke discussie raad ik de uitzending van Medialogica aan:

https://www.npostart.nl/argos-medialogi ... ON_1328831
Eens. Het is een simpele, doch doorzichtige, manier om inhoudelijke discussie tegen te gaan.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
27-01-2022 08:00
Dat als je het moet hebben van mensen die zich alleen maar even zelf willen profileren, je een probleem hebt.
want?
hoe zit dat met de jonge feministes van nu dan? wat doen ze verkeerd?
Alle reacties Link kopieren
we zijn allemaal gelijkwaardig, maar niet gelijk.

zelfs hier op het forum wordt toch vaak het beeld gegeven "hoe een vrouw zich moet gedragen". Want je moet toch wel dat leuke jurkje aan met de kleine hak, en geen spijkerbroek. Bij verjaardagen van dochters en meiden wordt vooral tut-dingetjes geadviseerd. Geldt vaak ook bij beroepen, keuze van partners, dan lees ik vooral ook genderspecifieke reacties.

En er is weinig ruimte voor mensen die minder goed in een vakje passen.

Officieel mag er niet meer gediscrimineerd worden. Ondertussen doen we daar met z'n allen nog wel aan. En dat begint al thuis. Het moet normaal gevonden worden dat een dochter een "mannenberoep" kiest en een zoon een "vrouwenopleiding". Of dat mannen meer de verantwoordelijkheid van het huishouden op zich neemt of thuis blijft bij de kinderen, en dat de vrouw meer voor haar carriere gaat.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
lilalinda schreef:
27-01-2022 08:14
want?
hoe zit dat met de jonge feministes van nu dan? wat doen ze verkeerd?
Het lijkt mij evident waarom je niets opschiet met mensen die alleen maar bezig zijn met zichzelf profileren. Tenzij je meent dat dat het doel zou moeten zijn, maar dat lijkt mij dan weer sterk.
hamerhaai schreef:
27-01-2022 08:19
we zijn allemaal gelijkwaardig, maar niet gelijk.

zelfs hier op het forum wordt toch vaak het beeld gegeven "hoe een vrouw zich moet gedragen". Want je moet toch wel dat leuke jurkje aan met de kleine hak, en geen spijkerbroek. Bij verjaardagen van dochters en meiden wordt vooral tut-dingetjes geadviseerd. Geldt vaak ook bij beroepen, keuze van partners, dan lees ik vooral ook genderspecifieke reacties.

En er is weinig ruimte voor mensen die minder goed in een vakje passen.

Officieel mag er niet meer gediscrimineerd worden. Ondertussen doen we daar met z'n allen nog wel aan. En dat begint al thuis. Het moet normaal gevonden worden dat een dochter een "mannenberoep" kiest en een zoon een "vrouwenopleiding". Of dat mannen meer de verantwoordelijkheid van het huishouden op zich neemt of thuis blijft bij de kinderen, en dat de vrouw meer voor haar carriere gaat.
Eens. Maar het moet ook normaal gevonden worden als men een andere keuze maakt.

Dus niet vrouw werkt fulltime, man doet het huishouden en zorg voor de kinderen: wat modern, een voorbeeld voor anderen! en man werkt fulltime, vrouw doet het huishouden en zorg voor de kinderen: belachelijk, hoe ouderwets, wat dom dat je je afhankelijk maakt van een man.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
27-01-2022 08:19
Het lijkt mij evident waarom je niets opschiet met mensen die alleen maar bezig zijn met zichzelf profileren. Tenzij je meent dat dat het doel zou moeten zijn, maar dat lijkt mij dan weer sterk.
maar wat moet iemand doen, om zichzelf wel een feminist te mogen noemen?
en wanneer is dat van waarde?
lilalinda schreef:
27-01-2022 08:27
maar wat moet iemand doen, om zichzelf wel een feminist te mogen noemen?
en wanneer is dat van waarde?
Jezelf feminist noemen heeft op zichzelf geen waarde. Als je gelooft in gelijkwaardigheid van man en vrouw, leef daar dan naar.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
27-01-2022 07:26
Maar het probleem zit veel dieper: het feit dat mannen en vrouwen blijkbaar op een andere manier leidinggeven wordt als vaststaand gezien in jouw redenering.
Terwijl ik zelfs dat zie als aangeleerd.

Dus zolang we echt nog denken dat mannen en vrouwen onvermijdelijk anders functioneren hebben we nog een lange weg te gaan.
Maar als we net doen of mannen en vrouwen hetzelfde zijn, gaan we gelijkheid nooit bereiken. Dan zal de wereldkampioen turnen altijd een vrouw zijn en de wereldkampioen schaatsen altijd een man. Generaliserend zijn er verschillen en als we daar gebruik van maken in plaats van te ontkennen aan de ene kant of een gender te diskwalificeren aan de andere kant, kun je het beste de verschillen herkennen, erkennen en inzetten.

1+1=3!
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Alle reacties Link kopieren
FunnyFace8 schreef:
27-01-2022 06:10
Waar wil je het precies over hebben, TO?
Paar dingen die me zelf dwarszitten:
- Door het hele TVOH schandaal en alle verhalen daaromheen ben ik heel erg verdrietig geworden. De lange lijst ervaringen die vrouwen opnoemen, inclusief mijn eigen ervaringen. Hoe kan dit na drie feministische golven nog gebeuren? Waarom worden vrouwen nog steeds niet (genoeg) gerespecteerd?
- Toen ik jong was lag de nadruk erg op gelijke kansen. Vrouwen moesten gaan studeren en dan kwam het goed. Nu jaren later verdienen vrouwen nog steeds minder dan mannen. Nog steeds minder in leidinggevende functies. Om me heen zie ik allemaal vrouwen die na kinderen thuis komen te zitten. Nederland staat helemaal niet zo hoog op emancipatie ranglijsten. Wat vinden we hier van?
- Ik heb het idee dat de nadruk weer veel meer op het uiterlijk van de vrouw is komen te liggen, zoals op social media. Seksualiteit is belangrijk. Tegelijkertijd zie ik een verpreutsing, zoals het verdwijnen van topless zonnen. Is dit goed of niet? Wat betekent het eigenlijk om vrouw te zijn? Niet alleen voor mensen die zich niet thuisvoelen in hun sekse, maar ook voor doorsnee hetero vrouwen.

Het topic is trouwens breed bedoeld, niet alleen voor mijn eigen vragen. Alles rondom gender gelijk(waardig)heid.
deadpoetssociety wijzigde dit bericht op 27-01-2022 08:51
0.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ludwina schreef:
27-01-2022 07:32
Vrouwen hebben net zo veel recht om te falen als mannen.
Volgens mij is de volgende stap in de gelijkheid dat mannen hun eerlijke deel thuis gaan doen.
Pfjoew… wat een aanname!!! Op zo’n manier hebben we nog een lange weg te gaan.
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
27-01-2022 08:34
Jezelf feminist noemen heeft op zichzelf geen waarde. Als je gelooft in gelijkwaardigheid van man en vrouw, leef daar dan naar.
het heeft voor deze (jonge) vrouwen wel waarde, je vindt daardoor gelijkgestemden
en dat is prettig in een vrouwonvriendelijke, zeker feminisme-onvriendelijke wereld
Alle reacties Link kopieren
fitch schreef:
27-01-2022 08:46
Maar als we net doen of mannen en vrouwen hetzelfde zijn, gaan we gelijkheid nooit bereiken. Dan zal de wereldkampioen turnen altijd een vrouw zijn en de wereldkampioen schaatsen altijd een man. Generaliserend zijn er verschillen en als we daar gebruik van maken in plaats van te ontkennen aan de ene kant of een gender te diskwalificeren aan de andere kant, kun je het beste de verschillen herkennen, erkennen en inzetten.

1+1=3!
het gaat niet om gelijkheid, maar om gelijkwaardigheid en gelijke kansen, gelijke behandeling

Niet elke man kan wereldkampioen turnen worden, We hebben allemaal andere kwaliteiten.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
27-01-2022 08:23
Eens. Maar het moet ook normaal gevonden worden als men een andere keuze maakt.

Dus niet vrouw werkt fulltime, man doet het huishouden en zorg voor de kinderen: wat modern, een voorbeeld voor anderen! en man werkt fulltime, vrouw doet het huishouden en zorg voor de kinderen: belachelijk, hoe ouderwets, wat dom dat je je afhankelijk maakt van een man.
En samen evenveel werken en zorgen? Dit zie ik bijna niet in mijn eigen omgeving.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
27-01-2022 08:51
het gaat niet om gelijkheid, maar om gelijkwaardigheid en gelijke kansen, gelijke behandeling

Niet elke man kan wereldkampioen turnen worden, We hebben allemaal andere kwaliteiten.
Amen, dan zijn wij het eens, zie eerdere posts.
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Alle reacties Link kopieren
Dat geneuzel over natuurlijke ongelijkheid hangt me zwaar de keel uit. Zolang jongens en meisjes nog vanaf hun geboorte volledig verschillende taken en verantwoordelijkheden opgelegd krijgen en dito behandeld worden is het bijna onmogelijk om te zien wat die ongelijkheid ècht is. Dus in plaats van te vertrekken vanuit een vermeende ongelijkheid die voor vrouwen tot nu toe in alle opzichten negatief uitpakt, lijkt het me heel goed om eens een tijd te vertrekken vanuit gelijkheid. Daar hebben we niets mee te verliezen.
Alle reacties Link kopieren
fitch schreef:
27-01-2022 08:56
Amen, dan zijn wij het eens, zie eerdere posts.
maar je schrijft heel wat anders
fitch schreef:
27-01-2022 08:49
Pfjoew… wat een aanname!!! Op zo’n manier hebben we nog een lange weg te gaan.
Ik snap je niet?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
27-01-2022 08:57
maar je schrijft heel wat anders
Valt wel mee ik schreef (quote):

“ Vrouwen en mannen zijn wel gelijkwaardig aan elkaar, juist door de verschillen te vieren en hier gebruik van te maken, kunnen we een veel mooiere en betere wereld creëren. Meer vrouwen in de top van de het bedrijfsleven bijvoorbeeld.“

Lijkt mij ongeveer dezelfde strekking.
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Alle reacties Link kopieren
ludwina schreef:
27-01-2022 08:59
Ik snap je niet?
Over dat ‘mannen hun eerlijke deel in huis moeten doen’. Dat is nogal generaliserend en herken ik niet bij mij thuis en ook in mijn omgeving worden de huishoudelijke taken over het algemeen vrij goed verdeeld.
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Alle reacties Link kopieren
Sinds mijn jeugd wil ik al een jongen zijn. Niet fysiek, maar het leven van een jongen / man heeft mij altijd meer aangetrokken dan het leven van een vrouw. Ik heb een beroep dat vroeger alleen door mannen gedaan werd bijvoorbeeld.

Ik noem mijzelf geen feministe, maar ik ben het in wezen wel. Ik kom niet op voor specifiek vrouwen, maar benoem wel de verschillen als het ter sprake komt. Vertel ook dat als ik op mijn werk in het MT een punt wil maken, ik eigenlijk veel harder en botter moet roepen om serieus genomen te worden.

Over alle commotie van TVOH:
Ik merk wel dat mannen boven de 60, het heel erg moeilijk vinden en echt zoekende zijn. Wat mag wel, wat mag niet en wat is grensoverschrijdend.

Afgelopen weekend nog: ik was aan de waterkant, een roeier valt om in zijn skiff en komt in het water terecht. Ik heb samen met een man van begin 60 de roeier geholpen de kant op te krijgen. De man die hielp maakte een grapje dat het zo koud was, en maakte een handgebaar over de maat van een kleine piemel.
Dat vind ik grappig en moest er om lachen.
Daarna schrok hij, en bood hij zijn excuses aan, omdat hij een grapje maakte die ik misschien niet gepast zou vinden.
Dit grapje had helemaal niet te maken met intimidatie, mijn persoonlijke voorkomen oid.
Daaraan merk je dat er over nagedacht wordt en mensen die ouder zijn gewoon zoekende zijn. Wat kan dan wel, wat kan niet.

Ik heb op youtube een keer een filmpje gezien van TEDx over een vrouw die vroeger man was en CEO. Hoe zij vroeger werd benaderd en behandeld en nu.
De wereld is echt anders voor een man. Met name als je ook nog blank bent.

Paula Stone TEDx Talks I've lived as a man & a woman, de link plaatsen lukt me niet.
Alle reacties Link kopieren
deadpoetssociety schreef:
27-01-2022 08:55
En samen evenveel werken en zorgen? Dit zie ik bijna niet in mijn eigen omgeving.
Raar.
Ik zie dat wel.
Maar er is nog veel verschil. En die gaat niet over de agenda's gelijktrekken, maar breder: onderzoeken waar dat verschil vandaan komt. Is toch ook al onderdeel van een langlopende discussie, of wordt die in jouw omgeving niet gevoerd?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
27-01-2022 08:19
we zijn allemaal gelijkwaardig, maar niet gelijk.
(...)
En er is weinig ruimte voor mensen die minder goed in een vakje passen.
We zijn dus helemaal niet gelijkwaardig.

Feminisme gaat juist over die gelijkwaardigheid, over keuzes. Natuurlijk kan je een feministische thuisblijfmoeder zijn (mijn moeder bijvoorbeeld, inclusief levenslang opzij abonnement). Maar keuzes worden ook, en in mijn ogen vooral bepaald door opvoeding en vooral door genderstereotypen. En mensen passen onbewust liever wèl in een vakje, of zien hun kind het liefst toch in een vakje passen (of ze zijn gewoon lui)dus bij die gelijkwaardigheid zijn we nog lang niet.

Feminisme is dus zeker niet dood, en ook nog steeds noodzakelijk in mijn optiek.
lilalinda schreef:
27-01-2022 08:49
het heeft voor deze (jonge) vrouwen wel waarde, je vindt daardoor gelijkgestemden
en dat is prettig in een vrouwonvriendelijke, zeker feminisme-onvriendelijke wereld
Nog even afgezien van het feit dat ik het raar vindt om Nederland vrouwonvriendelijk en feminisme onvriendelijk te noemen: hoe kun je middels een containerbegrip gelijkgestemden vinden?

Begin gewoon eens met elkaar helpen. Gewoon vrouwen onder elkaar. De hand uitsteken naar elkaar en niet alleen een vingertje om te wijzen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven