Het grote gender gelijkheid topic

27-01-2022 00:38 833 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week heeft veel stof doen opwaaien. Veel discussies las ik over de onveiligheid die veel vrouwen ervaren en de positie en ervaringen van de vrouw. Maatschappelijke verwachtingen.

Vroeger had je het feminisme, dat lijkt een stille dood gestorven. Dat woord dekt misschien niet helemaal de lading. Tegenwoordig is er veel aandacht voor de LHBTQ+ beweging.

Is de tijd nu misschien rijp om te praten over échte gender gelijkheid? Gelijkheid en/of gelijkwaardigheid? Leef je hier uit.
deadpoetssociety schreef:
27-01-2022 08:55
En samen evenveel werken en zorgen? Dit zie ik bijna niet in mijn eigen omgeving.
Precies evenveel niet nee. Maar ja, de kans dat beiden exact dezelfde behoeftes hebben is ook weer minuscuul.
Alle reacties Link kopieren
We zijn niet gelijk. De een heeft betere genen toebedeeld gekregen en krijgt meer liefde en en meer pecunia's dan de ander.

Als je dat gelijk probeert te trekken (mocht dat mogelijk zijn) krijg je andere, minstens even zware problemen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
27-01-2022 09:15
Raar.
Ik zie dat wel.
Maar er is nog veel verschil. En die gaat niet over de agenda's gelijktrekken, maar breder: onderzoeken waar dat verschil vandaan komt. Is toch ook al onderdeel van een langlopende discussie, of wordt die in jouw omgeving niet gevoerd?
Niet echt. Mijn vriendinnen hebben hier wel sterke gevoelens over, maar die hebben geen kinderen. Die ze wel hebben hebben een speciale situatie (gescheiden of ziek). Maar op de school van mijn kinderen zien ik allemaal thuisblijvende of veel minder werkende moeders. Het is niet een onderwerp wat ik daar aansnij, bij contact met andere ouders wil je het luchtig houden en waar bemoei ik me eigenlijk mee? Het valt me alleen op. Ik ben zowat de enige waarbij we allebei evenveel uren werken en zorgen, de rest daar zit allemaal veel meer thuis een enkeling daargelaten met zowel man als vrouw een flinke carrière en thuis een nanny. Ik weet niet of dat dan het model zou zijn…
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hem al vaker geadviseerd, maar kijk op Youtube maar eens de serie van de BBC: No more boys and girls. Daarin komt heel goed naar voren dat de wereld doordrenkt is van subtiel seksisme wat uiteindelijk bedraagt aan genderongelijkheid.
Het meest treffende voorbeeld vond ik de baby van ongeveer een jaar. Eerst was de baby een jongen en moesten een aantal vrouwen op hem passen en met hem spelen. Daarna moesten ze zonder dat ze het wisten met een "andere" baby spelen (dat was dezelfde baby, maar nu met een meisjesnaam en kleding). Aan deze meisjes baby werd heel ander speelgoed gegeven en ook andere (vrouwlijke) karaktereigenschappen. Terwijl het dezelfde baby was. Het begint dus al heel vroeg en het is heel diep ingesleten.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
27-01-2022 09:21
Precies evenveel niet nee. Maar ja, de kans dat beiden exact dezelfde behoeftes hebben is ook weer minuscuul.
Het gekke is dat dit in de Scandinavische landen wel gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
27-01-2022 09:21
Precies evenveel niet nee. Maar ja, de kans dat beiden exact dezelfde behoeftes hebben is ook weer minuscuul.
Nee maar ik zie wel vaak dat mannen zich makkelijker en vaker van hun huishoudelijke en zorgtaken onttrekken. Mannen die geen idee hebben wat hun eigen kinderen nodig hebben en die zogenaamd niet weten hoe de wasmachine werkt. Met als dieptepunt een collega die tegen zijn vrouw loog over dat hij niet minder uren kon werken. Nu kon dat prima, want er zijn meer collega's (mannen en vrouwen) in zijn functie die 32 of zelfs 24 uur werken. Lieg daar dan niet over, maar wees gewoon eerlijk en zeg dat je geen zin hebt in zorgtaken.
fitch schreef:
27-01-2022 09:06
Over dat ‘mannen hun eerlijke deel in huis moeten doen’. Dat is nogal generaliserend en herken ik niet bij mij thuis en ook in mijn omgeving worden de huishoudelijke taken over het algemeen vrij goed verdeeld.
Ik weet niet in welke omgeving jij precies woont, maar om mij heen zie ik het leeuwendeel nog steeds op het bordje van de vrouw geplaatst worden. Onderzoeken tonen dat ook aan. Ik vind het nogal wat om dat 'een aanname' te noemen.
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
27-01-2022 09:18
We zijn dus helemaal niet gelijkwaardig.

Feminisme gaat juist over die gelijkwaardigheid, over keuzes. Natuurlijk kan je een feministische thuisblijfmoeder zijn (mijn moeder bijvoorbeeld, inclusief levenslang opzij abonnement). Maar keuzes worden ook, en in mijn ogen vooral bepaald door opvoeding en vooral door genderstereotypen. En mensen passen onbewust liever wèl in een vakje, of zien hun kind het liefst toch in een vakje passen (of ze zijn gewoon lui)dus bij die gelijkwaardigheid zijn we nog lang niet.

Feminisme is dus zeker niet dood, en ook nog steeds noodzakelijk in mijn optiek.

Nou dat lijkt mij nogal een contradictie.
Feminisme gaat er in mijn ogen ook zeker over dat vrouwen financieel hun eigen broek op kunnen houden, en dat de man ook 50% van de zorgtaak voor de kinderen op zich neemt.
Gelijkwaardigheid.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
27-01-2022 09:15
Raar.
Ik zie dat wel.
Maar er is nog veel verschil. En die gaat niet over de agenda's gelijktrekken, maar breder: onderzoeken waar dat verschil vandaan komt. Is toch ook al onderdeel van een langlopende discussie, of wordt die in jouw omgeving niet gevoerd?
Nee, helemaal niet. Mijn vriendinnen weet ik hoe ze erover denken. Ik hoor anderen er nooit over. Ik begin er zelf ook al heel lang niet over omdat dit in het verleden agressie opriep. Op een gezellig feestje heb je geen zin in een nare sfeer. De mannen die ik goed kende hebben mij daarin wel teleurgesteld. Het F-woord vermijd ik daarom bij voorkeur, of gesprekken over gelijke beloning. Met mannen tenminste.

Wel draag ik soms subtiel een onderwerp aan als de situatie zich voordoet. Zonder mij feministe te noemen.

Ik voel me soms wel een hele eenzame feministe. Ik maak zelf alle keuzes voor mezelf om me gelijkwaardig te voelen. Probeer hard meer loon te krijgen en ga niet thuis zitten, ook voor pensioen. Ga zeker niet meer zorgen of huishouden dan dan de ander, waarom zou ik? Maar hoor er anderen niet over en zie het ook niet om me heen. Kan natuurlijk aan mijn omgeving liggen, dat weet ik niet.

Op het werk zie ik wel meer carrière vrouwen. Maar vaak nog in bepaalde functies, of ze zorgen toch nog meer voor de kinderen, of hebben (nog) geen kinderen (zie ik ook vaak!). Wel vrouwelijke leidinggevenden gehad. Die werkten niet minder dan hun man!
deadpoetssociety wijzigde dit bericht op 27-01-2022 09:56
0.37% gewijzigd
deadpoetssociety schreef:
27-01-2022 09:27
Het gekke is dat dit in de Scandinavische landen wel gebeurt.
Ook daar is volledig gelijk een uitzondering.
Alle reacties Link kopieren
Een agressieve sfeer op een gezellig feestje, als jij zegt dat je feminist bent? Help, wat een ellendige situatie!
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Toch wordt juist ook door mensen die heel erg voor gelijkwaardigheid zijn heel veel gesproken over mannen vs vrouwen. Zaken worden aan sekse of gender toegeschreven, zoals verdeling van huishoudelijke taken enzv. Ook in dit topic. Terwijl het naar mijn mening moet gaan over waarom een individuele keus gemaakt wordt. Niet waarom doet die man minder in het huishouden. Maar waarom doet 'Jan' minder in het huishouden. Of waarom kiest een vrouw voor thuis blijven maar waarom kiest 'Jasmijn' voor thuis blijven.
Ik ben zelf geen feminist, ik hou niet van hokjes en ook niet van die. Toch denk ik dat ik in veel dingen handel naar feministisch gedachtengoed. Maar dat doe ik omdat dat voor mij kloppend voelt, omdat ik dat wil, niet omdat ik een vrouw ben.
Alle reacties Link kopieren
ludwina schreef:
27-01-2022 09:33
Ik weet niet in welke omgeving jij precies woont, maar om mij heen zie ik het leeuwendeel nog steeds op het bordje van de vrouw geplaatst worden. Onderzoeken tonen dat ook aan. Ik vind het nogal wat om dat 'een aanname' te noemen.
OK, maar dan zet je de mannen die hier wel over nadenken en hun verantwoordelijkheid pakken meteen buitenspel, omdat in ieder geval de meerderheid van de mannen eerst maar eens huishoudelijke taken op moeten pakken.

Op zo’n manier creëer je slechts een patstelling en los je geen probleem op. Wat goed zou zijn, is dat binnen een relatie dit soort dingen worden aangekaart. M.u.v. MAFS ga je niet in één keer als getrouwd stel door het leven. Het begint met flirten, verkering waar je kijkt of vlinders uit kunnen groeien tot liefde en of je op belangrijke lijnen samen door 1 deur kunt (politiek, muziek, levensbeschouwing, om maar eens wat te noemen), samenwonen (of latten) waarbij je kijkt of je samen ook een huishouden kunt runnen en wellicht is een volgende stap om te trouwen voor de koppels die daar waarde aan hechten.

In dit hele proces dient een evaluatie plaats te vinden. Een partner zal echt niet na de beslissing om samen te wonen of na het huwelijk veranderen. Voor die tijd bepaal je samen de parameters, waaronder ook een ieders aandeel in de huishoudelijke taken.
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Metallover schreef:
27-01-2022 09:36
Nou dat lijkt mij nogal een contradictie.
Feminisme gaat er in mijn ogen ook zeker over dat vrouwen financieel hun eigen broek op kunnen houden, en dat de man ook 50% van de zorgtaak voor de kinderen op zich neemt.
Gelijkwaardigheid.
Feminisme is de verzamelnaam voor maatschappelijke en politieke stromingen of bewegingen die ongelijke verhoudingen tussen man en vrouw kritisch bekijken en streven naar vrouwenemancipatie.

niets meer, niets minder.
Alle reacties Link kopieren
Er is geen gelijkheid, stop met dromen. Een man is gemiddeld gezien een betrouwbaardere werknemer.
https://www.arboportaal.nl/actueel/nieu ... bij-mannen
Metallover schreef:
27-01-2022 09:36
Nou dat lijkt mij nogal een contradictie.
Feminisme gaat er in mijn ogen ook zeker over dat vrouwen financieel hun eigen broek op kunnen houden, en dat de man ook 50% van de zorgtaak voor de kinderen op zich neemt.
Gelijkwaardigheid.
Dus feminisme is verplicht moeten werken en je kinderen naar het kdv moeten brengen. Ondanks dat er genoeg geld is om het op een manier te kunnen regelen die beter bij je gezin past?

Wat een onzin. Ik ken ook een man die thuisblijfouder is. Vrouw is directeur van een groot bedrijf, maakt daar veel opofferingen voor. Man zit thuis en vangt het merendeel rondom de kinderen op. Beide kunnen doen wat beter bij ze past. Maar nee vrouw moet minder gaan werken, man moet verplicht gaan werken. Want stel je voor dat ze uit elkaar gaan.. en hij een paar maanden moet overbruggen terwijl hij een baan zoekt.

Voor mij is Feminisme zelf kunnen kiezen wat bij je past. Gelijke kansen en gelijke rechten. Niet thuis moeten zitten, maar samen keuzes maken. Niet een man verplicht hoofdverdiener laten zijn, niet een vrouw verplichten om thuis te blijven met de kinderen of om parttime te gaan werken zodat man carrière kan maken. Nee doen wat bij jou en je gezin past. En die keuzes maken op basis van wat je voelt en niet op basis van geslacht. Wil je beide fulltime werken prima, wilt er één meer met de kinderen thuis zijn prima. En qua zorgtaken verdelen ben ik het met je eens. Ik denk dat daar nog veel winst te behalen valt. Maar ik vind echt dat je een hele hoop vrouwen tekort doet als je zegt dat je geen feminist kunt zijn als huismoeder.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
27-01-2022 08:56
Dat geneuzel over natuurlijke ongelijkheid hangt me zwaar de keel uit. ..................
Het kan je wel de keel uit komen, maar accepteer de waarheid gewoon.

Wij mannen zullen voor eeuwig de Ork's blijven. https://twitter.com/PannekoekPeter/stat ... 9082487814

En nee, het is niet leuk om als Ork gezien en ervaren te worden, maar de werkelijkheid is zoals die is.
Wat fout is hindert het hart, maar de waarheid brengt vreugdevolle kalmte -- Rumi
fitch schreef:
27-01-2022 09:54
OK, maar dan zet je de mannen die hier wel over nadenken en hun verantwoordelijkheid pakken meteen buitenspel, omdat in ieder geval de meerderheid van de mannen eerst maar eens huishoudelijke taken op moeten pakken.

Op zo’n manier creëer je slechts een patstelling en los je geen probleem op
. Wat goed zou zijn, is dat binnen een relatie dit soort dingen worden aangekaart. M.u.v. MAFS ga je niet in één keer als getrouwd stel door het leven. Het begint met flirten, verkering waar je kijkt of vlinders uit kunnen groeien tot liefde en of je op belangrijke lijnen samen door 1 deur kunt (politiek, muziek, levensbeschouwing, om maar eens wat te noemen), samenwonen (of latten) waarbij je kijkt of je samen ook een huishouden kunt runnen en wellicht is een volgende stap om te trouwen voor de koppels die daar waarde aan hechten.

In dit hele proces dient een evaluatie plaats te vinden. Een partner zal echt niet na de beslissing om samen te wonen of na het huwelijk veranderen. Voor die tijd bepaal je samen de parameters, waaronder ook een ieders aandeel in de huishoudelijke taken.
Ik snap echt niet waar je nou zo'n moeite mee hebt.
Als jouw man al de helft van de taken thuis uitvoert, hoeft hij zich toch niet benadeelt te voelen door zo'n uitspraak? Waarom zouden ze buitenspel worden gezet door die 'aanname' zoals jij dat noemt? Deze groep wordt juist binnenspel gezet. En hoezo creëert dat een patstelling? En het tegenovergestelde: 'mannen doen het al prima thuis, dus daar hoef je niks meer te veranderen', lost dát dan een probleem op? En wat heeft dat hele 'van verliefdheid tot trouwen' ermee te maken? Betekent dat dan dat als je man niet doet wat jij zou willen, het jouw eigen selectiefout is en dus jouw probleem? Het komt ook voor dat mensen zich beter voordoen dan ze op de lange termijn blijken te zijn.
Mensen zijn vandaag de dag ook wat minder mobiel op de woningmarkt, dus na 1 jaar samenwonen zeggen: 'sorry, je maakt te weinig schoon, blijkt in de praktijk, dus dit is waar onze relatie stopt' is niet per se logisch.
Alle reacties Link kopieren
nowomannocry schreef:
27-01-2022 10:00
Er is geen gelijkheid, stop met dromen. Een man is gemiddeld gezien een betrouwbaardere werknemer.
https://www.arboportaal.nl/actueel/nieu ... bij-mannen
jeetje, en dat komt door het piemeltje?
Alle reacties Link kopieren
Metallover schreef:
27-01-2022 09:36
Nou dat lijkt mij nogal een contradictie.
Feminisme gaat er in mijn ogen ook zeker over dat vrouwen financieel hun eigen broek op kunnen houden, en dat de man ook 50% van de zorgtaak voor de kinderen op zich neemt.
Gelijkwaardigheid.
Dat ben ik oneens. Als je daar onderling goede afspraken over maakt (ook over de financiën), kan het zeker een keuze zijn om niet 50-50 de zorgtaken te verdelen. Als het maar echt keuzes zijn. Gelijkwaardig betekent niet dat je iedereen moet dwingen 50% van de zorgtaken op zich te nemen. Gelijkwaardigheid is dat je ècht zelf kiest wat past. En niet het simplistische "vrouwen kiezen nou eenmaal sneller voor zorgtaken, want we zijn nou eenmaal niet gelijk" wat je hier ook wel leest. Dat is niet hetzelfde.

Ik zag gisteren een voorstukje van een programma waar een stel kinderen een weekend in een villa mag doorbrengen zonder volwassenen. Toen er afgewassen moest worden hingen de jongetjes op de bank te gamen, en toen ze niet reageerden gingen de meisjes het dan maar oplossen. Dat is gewoon ingeprend gedrag. Vrouwen moeten verantwoordelijk zijn en het oplossen. Het is echt niet zo dat die meiden meer zin hadden in de afwas dan in gamen.

Ik vind wel dat 50-50 je uitgangspunt moet zijn, maar daar kan je in goed overleg van afwijken. Wij overleggen elke zoveel tijd of we ons allebei nog prettig voelen met het aantal uur wat we werken/ zorgen. En als hij op enig moment graag meer wil werken, dan moet ik logischerwijs wel minder, ook al zou ik dat liever niet hebben.
Alle reacties Link kopieren
JenBarber schreef:
27-01-2022 10:03
Dus feminisme is verplicht moeten werken en je kinderen naar het kdv moeten brengen. Ondanks dat er genoeg geld is om het op een manier te kunnen regelen die beter bij je gezin past?

Wat een onzin. Ik ken ook een man die thuisblijfouder is. Vrouw is directeur van een groot bedrijf, maakt daar veel opofferingen voor. Man zit thuis en vangt het merendeel rondom de kinderen op. Beide kunnen doen wat beter bij ze past. Maar nee vrouw moet minder gaan werken, man moet verplicht gaan werken. Want stel je voor dat ze uit elkaar gaan.. en hij een paar maanden moet overbruggen terwijl hij een baan zoekt.

Voor mij is Feminisme zelf kunnen kiezen wat bij je past. Gelijke kansen en gelijke rechten. Niet thuis moeten zitten, maar samen keuzes maken. Niet een man verplicht hoofdverdiener laten zijn, niet een vrouw verplichten om thuis te blijven met de kinderen of om parttime te gaan werken zodat man carrière kan maken. Nee doen wat bij jou en je gezin past. En die keuzes maken op basis van wat je voelt en niet op basis van geslacht. Wil je beide fulltime werken prima, wilt er één meer met de kinderen thuis zijn prima. En qua zorgtaken verdelen ben ik het met je eens. Ik denk dat daar nog veel winst te behalen valt. Maar ik vind echt dat je een hele hoop vrouwen tekort doet als je zegt dat je geen feminist kunt zijn als huismoeder.
Dit! We wilen alles: goede, uitdagende baan, ouder zijn, partner, vriendin, zus, dochter. Pas dan voldoe je als vrouw zijnde aan het predikaat succesvol.
Klinkt heel mooi in theorie, maar de praktijk is weerbarstiger. Anders had het allang gewerkt: die complete gelijkheid qua werk en zorgtaken tussen man en vrouw.
Alle reacties Link kopieren
JenBarber schreef:
27-01-2022 10:03

Voor mij is Feminisme zelf kunnen kiezen wat bij je past. Gelijke kansen en gelijke rechten. Niet thuis moeten zitten, maar samen keuzes maken. Niet een man verplicht hoofdverdiener laten zijn, niet een vrouw verplichten om thuis te blijven met de kinderen of om parttime te gaan werken zodat man carrière kan maken. Nee doen wat bij jou en je gezin past. En die keuzes maken op basis van wat je voelt en niet op basis van geslacht. Wil je beide fulltime werken prima, wilt er één meer met de kinderen thuis zijn prima. En qua zorgtaken verdelen ben ik het met je eens. Ik denk dat daar nog veel winst te behalen valt. Maar ik vind echt dat je een hele hoop vrouwen tekort doet als je zegt dat je geen feminist kunt zijn als huismoeder.
Maar zolang vrouwen minder betaald krijgen of meer gezeik krijgen als ze FT werken
zolang de scholen moeders blijven bellen etcetc
is de keuzevrijheid beperkt
okkervil schreef:
27-01-2022 09:28
Nee maar ik zie wel vaak dat mannen zich makkelijker en vaker van hun huishoudelijke en zorgtaken onttrekken. Mannen die geen idee hebben wat hun eigen kinderen nodig hebben en die zogenaamd niet weten hoe de wasmachine werkt. Met als dieptepunt een collega die tegen zijn vrouw loog over dat hij niet minder uren kon werken. Nu kon dat prima, want er zijn meer collega's (mannen en vrouwen) in zijn functie die 32 of zelfs 24 uur werken. Lieg daar dan niet over, maar wees gewoon eerlijk en zeg dat je geen zin hebt in zorgtaken.
Nou ja, als de maatschappij vindt dat geen zin geen reden meer is, dan gaan er andere smoezen komen.

Maar is het dan niet beter om als vrouw dan ook geen zin te hebben? En dan blijft de boel liggen… wie vindt dat het meest problematisch?

Ik ben wel benieuwd.
Metallover schreef:
27-01-2022 09:36
Nou dat lijkt mij nogal een contradictie.
Feminisme gaat er in mijn ogen ook zeker over dat vrouwen financieel hun eigen broek op kunnen houden, en dat de man ook 50% van de zorgtaak voor de kinderen op zich neemt.
Gelijkwaardigheid.
Maar dat komt omdat jij er een subjectieve waardering aan hangt.

Wat heb je aan gelijke rechten als je maar 1 goede keuze mag maken?
Lollypop04 schreef:
27-01-2022 09:53
Toch wordt juist ook door mensen die heel erg voor gelijkwaardigheid zijn heel veel gesproken over mannen vs vrouwen. Zaken worden aan sekse of gender toegeschreven, zoals verdeling van huishoudelijke taken enzv. Ook in dit topic. Terwijl het naar mijn mening moet gaan over waarom een individuele keus gemaakt wordt. Niet waarom doet die man minder in het huishouden. Maar waarom doet 'Jan' minder in het huishouden. Of waarom kiest een vrouw voor thuis blijven maar waarom kiest 'Jasmijn' voor thuis blijven.
Ik ben zelf geen feminist, ik hou niet van hokjes en ook niet van die. Toch denk ik dat ik in veel dingen handel naar feministisch gedachtengoed. Maar dat doe ik omdat dat voor mij kloppend voelt, omdat ik dat wil, niet omdat ik een vrouw ben.
Goede post.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven