Het leed dat processierups heet

27-06-2019 10:16 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag hier nog geen algemeen topic over.

Zelf zit ik helemaal onder de bulten. Al jaren fiets ik dezelfde route naar het werk: nooit ergens last van gehad. En nu sta ik helemaal onder. Voorlopig dus alleen nog met de auto naar het werk. Echt jammer, want ik hou van fietsen.

Ik vraag me wel af hoe dit de komende jaren gaat zijn. Ik vrees gewoon dat dit een jaarlijks probleem gaat worden.

Wie heeft er nog meer last?
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me afvroeg; het schijnt te helpen om met plakband de haartjes uit de huid te halen.
Maar gaan de haartjes ook niet in je haar zitten? En zo in kleding, bed enz.
puknijmegen schreef:
01-07-2019 21:41
Wat ik me afvroeg; het schijnt te helpen om met plakband de haartjes uit de huid te halen.
Maar gaan de haartjes ook niet in je haar zitten? En zo in kleding, bed enz.
Klopt, dus het is van groot belang dat als je eenmaal klachten krijgt je de boel goed reinigt. Dus beddengoed heet wassen en je kleren ook allemaal bij de was.
Ik vraag me af hoe lang het duurt voordat de bultjes echt tot uiting komen?

Ik heb zaterdag en zondag de bulten opgelopen op een weekend weg (inmiddels boven de 80 bulten..) en heb alles (kleren, bed, etc) goed heet gewassen, gedoucht, gescrubt, mezelf gestript met tape etc. Maar nu zie ik dat ik toch nieuwe bulten blijf krijgen, terwijl ik de klachten hier niet thuis heb opgelopen. Kan het zijn dat ik nu nog bultjes krijg van wat ik zaterdag en zondag heb opgelopen of betekent dit dat ik hier thuis de haartjes nog niet heb uitgeroeid?
Alle reacties Link kopieren
chaoticinternetnerd schreef:
01-07-2019 21:56
Ik vraag me af hoe lang het duurt voordat de bultjes echt tot uiting komen?

Ik heb zaterdag en zondag de bulten opgelopen op een weekend weg (inmiddels boven de 80 bulten..) en heb alles (kleren, bed, etc) goed heet gewassen, gedoucht, gescrubt, mezelf gestript met tape etc. Maar nu zie ik dat ik toch nieuwe bulten blijf krijgen, terwijl ik de klachten hier niet thuis heb opgelopen. Kan het zijn dat ik nu nog bultjes krijg van wat ik zaterdag en zondag heb opgelopen of betekent dit dat ik hier thuis de haartjes nog niet heb uitgeroeid?
Ja, dat kan zeker helaas.
Alle reacties Link kopieren
Κιττεηs schreef:
29-06-2019 10:38
De natuurlijke vijand van de eikenprocessievlinder is mijn kat. Die heeft er net een opgevreten.

Ik zeg, katten inzetten om de vlinders te bestrijden vóór ze eitjes kunnen leggen :P
Kijk daarmee uit. Één van onze honden had een dik hoofd/wang. Ook voor dieren is het gevaarlijk!
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
01-07-2019 19:26
Ik las eerder dat de haren in de nesten blijven, ook al zijn de rupsen eruit, dus de nesten zijn/gaan niet vanzelf weg.
Klopt.
De rupsen zijn binnen nu en twee weken vlinders, maar de overlast blijft.
Pas ak jaar kunnen ze deze ellende voor zijn.
Alle reacties Link kopieren
https://www.gelderlander.nl/dossier-eik ... haring_web
Alle reacties Link kopieren
_Monti_ schreef:
01-07-2019 23:07
Kijk daarmee uit. Één van onze honden had een dik hoofd/wang. Ook voor dieren is het gevaarlijk!

Ik wil geen paniek schoppen maar die Silvia Hellingman had het bij Nieuwsuur erover dat honden eraan kunnen sterven. Hoe of waarom weet ik niet.

Dit is een artikel over de rups, van vorig jaar, op Nature Today, van de hand van Silvia Hellingman en Arnold van Vliet.
Ze beschrijven onder andere dat de rupsen zich in de grond kunnen ingraven en pas veel later tevoorschijn komen, ze kunnen zelfs een 'diapauze' nemen van een paar jaar, en ook nog in een tijd later in het seizoen bovengronds komen.
https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... ?msg=24441
nounou
_Monti_ schreef:
01-07-2019 23:07
Kijk daarmee uit. Één van onze honden had een dik hoofd/wang. Ook voor dieren is het gevaarlijk!
Ik schreef vlinder!

De rupsen zijn idd ook gevaarlijk voor dieren.
chaoticinternetnerd schreef:
01-07-2019 21:56
Ik vraag me af hoe lang het duurt voordat de bultjes echt tot uiting komen?

Ik heb zaterdag en zondag de bulten opgelopen op een weekend weg (inmiddels boven de 80 bulten..) en heb alles (kleren, bed, etc) goed heet gewassen, gedoucht, gescrubt, mezelf gestript met tape etc. Maar nu zie ik dat ik toch nieuwe bulten blijf krijgen, terwijl ik de klachten hier niet thuis heb opgelopen. Kan het zijn dat ik nu nog bultjes krijg van wat ik zaterdag en zondag heb opgelopen of betekent dit dat ik hier thuis de haartjes nog niet heb uitgeroeid?
Ja bij mij bleven ze ook toenemen .
Belangrijk alles goed te wassen en goed warm te strijken en geen wasgoed buiten drogen nu . Na een week worden ze nu pas wat minder bij mij en hoe erg het ook is ik laat de fiets even staan .
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
01-07-2019 23:15
Ik wil geen paniek schoppen maar die Silvia Hellingman had het bij Nieuwsuur erover dat honden eraan kunnen sterven. Hoe of waarom weet ik niet.

Dit is een artikel over de rups, van vorig jaar, op Nature Today, van de hand van Silvia Hellingman en Arnold van Vliet.
Ze beschrijven onder andere dat de rupsen zich in de grond kunnen ingraven en pas veel later tevoorschijn komen, ze kunnen zelfs een 'diapauze' nemen van een paar jaar, en ook nog in een tijd later in het seizoen bovengronds komen.
https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... ?msg=24441
Ja, het is een groot probleem. Ze hebben het veel te lang op zijn beloop gelaten.
Als ik de berichten mag geloven nemen ze het nu iig wel serieus.
Alle reacties Link kopieren
Vraag me alleen of hoe je echt alles uit je huis houdt. Geen ramen meer open zetten?

En als je ze zelf hebt, zit het dan niet op bank/vloerkleed/bekleding auto ed?
Advies is om kleding op 60 graden te wassen maar bovenstaande dingen zijn niet op die temperatuur te reinigen. Tenzij je alles gaat stomen maar dat gaat wel erg ver.
Alle reacties Link kopieren
_Monti_ schreef:
02-07-2019 09:27
Ja, het is een groot probleem. Ze hebben het veel te lang op zijn beloop gelaten.
Als ik de berichten mag geloven nemen ze het nu iig wel serieus.

Het opvallende vind ik dat in de gemeente waarin ik woon (ergens in het midden van het land) al vrij vroeg, jaren terug, erg actief is gereageerd op de rups en de overlast. Nu zijn er wel wat rupsen en aangetaste bomen, maar er zijn straten zat, ook die met veel eikenbomen, waar geen of maar een enkele aangetaste boom is. Of dat puur geluk is, of gevolg van goed ingrijpen weet ik niet

Daarnaast worden hier veel stroken met bloeiende bloemen voor insecten in de bermen aangelegd, en zijn er nog relatief veel vogels en insecten, dus misschien nog roofinsecten die op de rups jagen. Of dat allemaal meespeelt is natuurlijk speculeren.

Het kan dus wel, actiever ingrijpen als gemeente, al is het nu wel erg laat om te beginnen.
Waarschijnlijk is het te vergelijken met het beleid wat betreft klimaatverandering in het algemeen.
nounou
Ik woon in een gemeente waar meer dan 15.000 eiken staan. Ik vermoed dat men de overlast een aantal jaar geleden onderschat heeft, temeer daar er hier erg veel eikenlanen met gras/steen zijn. Positief vind ik wel dat men hier geen gif gebruikt en inzet op biologische diversiteit. In gemeente van een kennis werd op een winderige dag met gif gespoten, dat zo de omliggende tuinen in woei. Dan is het middel veel erger dan de kwaal.

Ik heb wel het idee dat de overlast sinds afgelopen week minder is. Of ik raak immuun voor die beesten. Gelukkig ben ik nog steeds de enige in het gezin die onder de bulten zit, bij kinderen en man zijn het slechts enkele of geen bulten.

Ik vind het vervelend, maar ik ontdek dat ik bij mijzelf ook wel een soort gewenning optreedt. De jeuk is irritant, maar ik valt mee te leven. Ik heb ook geen verdere klachten gelukkig. Alleen met honden lijkt het mij eng, omdat de nesten veelal aan de grond zitten en ook regelmatig naar beneden waaien (ik ben al meerdere keren al dromend met de fiets op het fietspad over een nest gereden.
Zijn er hier meer mensen bij wie het vlekje / bultje door de rups een puistje wordt?
Nou zitten de verdelgers ook nog met die beesten opgescheept.

Vuilverbranders weigeren eikenprocessierupsen te verbranden
Alle reacties Link kopieren
clemance schreef:
04-07-2019 14:28
Zijn er hier meer mensen bij wie het vlekje / bultje door de rups een puistje wordt?
Ja, heb ze inmiddels nu twee weken en sommige zijn nog dik. Andere weer met een korstje en andere zijn spontaan weer weggegaan. Ziet er een beetje uit als bijna genezen waterpokken...
clemance schreef:
04-07-2019 14:28
Zijn er hier meer mensen bij wie het vlekje / bultje door de rups een puistje wordt?
Ja bij mij ook vooral die in mijn nek decolleté etc echt charmant . Het begint nu minder te worden gelukkig .
Ik ben heel bang dat het stuk voor stuk littekens worden, ook al ben ik van de meesten afgebleven/heb ik dicht gelaten. Maar een vriendin zei “nou heb je voor de rest van je leven 100 van die littekentjes, zonde”

Kan iemand me alsjeblieft vertellen of dit waar is?
chaoticinternetnerd schreef:
07-07-2019 00:12
Ik ben heel bang dat het stuk voor stuk littekens worden, ook al ben ik van de meesten afgebleven/heb ik dicht gelaten. Maar een vriendin zei “nou heb je voor de rest van je leven 100 van die littekentjes, zonde”

Kan iemand me alsjeblieft vertellen of dit waar is?
Nee joh de eerste zijn bij mij al compleet weg er zijn bij andere nog wat donkere plekjes maar ook die gaan gaan weg uiteindelijk .
Alle reacties Link kopieren
chaoticinternetnerd schreef:
07-07-2019 00:12
Ik ben heel bang dat het stuk voor stuk littekens worden, ook al ben ik van de meesten afgebleven/heb ik dicht gelaten. Maar een vriendin zei “nou heb je voor de rest van je leven 100 van die littekentjes, zonde”

Kan iemand me alsjeblieft vertellen of dit waar is?
Nee, het trekt volledig weg. Gelukkig maar.
Oh god gelukkig, ik zit er echt onder en vind het zo lelijk! Was echt bang voor littekens. Heb er ook een paar wel open gekrabt.
Alle reacties Link kopieren
Goed nieuws:
WAGENINGEN - Vogels vallen de eikenprocessierups aan. Onderzoek in een proefgebied in Drenthe heeft aangetoond dat er veel minder rupsennesten voorkomen in een gebied waar veel vogels rondvliegen. Ook waren de wel aangetroffen nesten daar veel kleiner volgens het Kenniscentrum Eikenprocessierups en de Wageningse universiteit (WUR).
Onderzoekers van de WUR hingen in het Drentse dorp Wapserveen vogelnestkasten in 64 bomen. Nu blijkt dat de jeukrups in die bomen 127 nesten heeft gemaakt. Maar in een vergelijkbaar gebied in dezelfde omgeving zaten 356 nesten, bijna driemaal zoveel, aldus de Wageningse onderzoekers.

De nesten in de bomen met de nestkasten waren ook niet zo groot, terwijl nesten in het andere gebied wel tot een meter lang waren.

Koolmezen, spechten, spreeuwen en koekoeken eten de rupsen in de nesten en voeren ze aan hun jongen. 'Ophangen van nestkasten is een goede deeloplossing voor het rupsenprobleem', aldus bioloog Arnold van Vliet.

Van Vliet maakt wel een voorbehoud. 'Maar dat moet wel in het najaar gebeuren, zodat vogels niet elders gaan nestelen. Gemeenten kunnen rupseneters ook lokken met goede beplanting. Er loopt al een onderzoek naar de meest geschikte vegetatie.'

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... ukrups-aan
nounou
En tegelijkertijd is er ook minder goed nieuws, want de volgende plaag dient zich alweer aan:


https://www.ad.nl/wageningen/na-de-jeuk ... ~af5dacd1/

"De mierensoort maakt nesten van honderden meters waarin zich miljoenen beesten kunnen bevinden, die huizen binnendringen en tuinen kaalvreten."
Alle reacties Link kopieren
mierenplaag in hengelo, check!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven