Het leed dat processierups heet

27-06-2019 10:16 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag hier nog geen algemeen topic over.

Zelf zit ik helemaal onder de bulten. Al jaren fiets ik dezelfde route naar het werk: nooit ergens last van gehad. En nu sta ik helemaal onder. Voorlopig dus alleen nog met de auto naar het werk. Echt jammer, want ik hou van fietsen.

Ik vraag me wel af hoe dit de komende jaren gaat zijn. Ik vrees gewoon dat dit een jaarlijks probleem gaat worden.

Wie heeft er nog meer last?
rups13 schreef:
06-07-2019 20:37
Ja, heb ze inmiddels nu twee weken en sommige zijn nog dik. Andere weer met een korstje en andere zijn spontaan weer weggegaan. Ziet er een beetje uit als bijna genezen waterpokken...

Ik zat ook echt onder, nu wat minder gelukkig. Ik las de tip van een fohn op de bultjes. Dat zou oa het eiwit afbreken. Ik heb geen fohn maar wel heet water geprobeerd op een wattenschijfje en dat op wat bultjes gedaan. En dat werkt echt perfect! Jeuk is gelijk weg en bultje binnen 2/3 uur. Ik ben het echt helemaal zat nu! Durf de was niet buiten te hangen of de ramen eens lekker tegen elkaar open te zetten want dan tranen mijn ogen, nies en snotter ik me suf en heb er zo weer een paar bultjes bij op de meest vreemde plekken. Het gebied waar wij in wonen is omgeven van besmette bomen, een groot deel daarvan staat binnen 50/100 en 150 meter van ons huis.


Dit is het eerste jaar dat ik er zoveel last van heb. Ik hou mijn hart vast voor volgend jaar, dan schijnt het te verdriedubbelen. Daarbij, die misselijke jeukerds worden allemaal van die grote vieze enge motten!
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het nu in Drenthe, omgeving Appelscha?

Ik ga er volgende week op vakantie. Ik woon in zeeland, en ben (gelukkig) volledig onervaren wat betreft dit nare beest. Ik lees in ieder geval dat ik alle waterpokkenmiddeltjes moet inpakken en/of importeren vanuit het zuidwesten omdat alles uitverkocht is aan de andere kant van het land, haha. Check!
Nog andere tips (ga met dreumes en kleuter)?
Alle reacties Link kopieren
De eerste motten gesignaleerd. Ze uit vergelding dood geslagen, dat zal ze leren.
_Monti_ schreef:
11-07-2019 22:43
De eerste motten gesignaleerd. Ze uit vergelding dood geslagen, dat zal ze leren.

Ik durf ze niet eens dood te slaan. Ik vind ze echt heel erg eng, zeker die hele grote die je tegen het raam aan hoort klapperen. Ik denk dat ik maar zo'n cremerende tennisracket aanschaf en op een bezemsteel ducktape.
Watermolen schreef:
11-07-2019 22:10
Hoe is het nu in Drenthe, omgeving Appelscha?

Ik ga er volgende week op vakantie. Ik woon in zeeland, en ben (gelukkig) volledig onervaren wat betreft dit nare beest. Ik lees in ieder geval dat ik alle waterpokkenmiddeltjes moet inpakken en/of importeren vanuit het zuidwesten omdat alles uitverkocht is aan de andere kant van het land, haha. Check!
Nog andere tips (ga met dreumes en kleuter)?
Ik woon niet in Drenthe, wel in een gebied met grote overlast en sinds een week of 2 heb ik echt minder last. Nog af en toe wat nieuwe bulten, maar eerder zat ik helemaal onder.
Alle reacties Link kopieren
Watermolen schreef:
11-07-2019 22:10
Hoe is het nu in Drenthe, omgeving Appelscha?

Ik ga er volgende week op vakantie. Ik woon in zeeland, en ben (gelukkig) volledig onervaren wat betreft dit nare beest. Ik lees in ieder geval dat ik alle waterpokkenmiddeltjes moet inpakken en/of importeren vanuit het zuidwesten omdat alles uitverkocht is aan de andere kant van het land, haha. Check!
Nog andere tips (ga met dreumes en kleuter)?

Ik woon ook niet in Drenthe, maar heb het even voor je opgezocht. Op de site van de Leeuwarder Courant staat een kaart met meldingen uit verschillende dorpen en steden. Dat zegt natuurlijk niet alles, maar wel iets. In de directe omgeving van Appelscha lijkt het mee te vallen:
https://www.lc.nl/friesland/Heb-jij-de- ... gle.com%2F
nounou
Ik woon in een bosrijke omgeving en ga er graag hardlopen en wandelen. Overal kom ik bomen tegen met waarschuwingslinten, maar ik heb nog niet één jeukend bultje gekregen :cheer2:
Dit jaar wel echt veel meer nesten dan vorig jaar.
Ik woon in het bos en zie tal van met lint versierde bomen... en dan daar tussenin soms ineens een lintloze boom, terwijl dat wel een eik is. Zeker zo langs een lange eiken-laan vind ik die paar bomen zonder lint/rups zo opvallend.

Waarom zitten die mormels in de ene boom wel en de andere niet?

(er maar even vanuit gaande dat de lintenstrikker van de gemeente wel goed opgelet heeft en alleen echt daadwerkelijk berupste bomen gelint heeft)
Ze wandelen zo van boom naar boom volgens mij dus dat die enkele boom geen lint heeft zou ik niet al te serieus nemen.
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
12-07-2019 20:56
Ik woon in het bos en zie tal van met lint versierde bomen... en dan daar tussenin soms ineens een lintloze boom, terwijl dat wel een eik is. Zeker zo langs een lange eiken-laan vind ik die paar bomen zonder lint/rups zo opvallend.

Waarom zitten die mormels in de ene boom wel en de andere niet?

(er maar even vanuit gaande dat de lintenstrikker van de gemeente wel goed opgelet heeft en alleen echt daadwerkelijk berupste bomen gelint heeft)

Dat is hier in het bos ook zo. Ik durf alleen niet te lang onder de lintloze boom stil te staan om te kijken of er écht geen rupsennesten inzitten :P
Ik heb ergens anders trouwens een paar eiken zonder lint mét rupsen gezien.
De gemeente, of de bestrijdingsbedrijven, kunnen het echt niet meer bijbenen. Het ergste is bijna voorbij, toch?

Wat ik me afvroeg: zijn mensen die erg vatbaar zijn voor hooikoorts en andere histamine-toestanden, ook meer gevoelig voor de haren van de processierups?
Ik heb zelf geen centje last, terwijl ik toch inmiddels al heel wat eiken met nesten heb gezien :blond:
nounou
Rik, ja dat lijkt mij dus ook maar toch vind ik het vreemd. Versier dan ook echt alle bomen. Niet dit halve werk.

Zaza, ook een interessante ja. Ik kan me hier in het bos simpelweg niet eikloos verplaatsen maar ik heb ook geen last van de haren/bultjes. Ik ben wel een beetje hooikoortserig aangelegd.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
11-07-2019 21:08
En tegelijkertijd is er ook minder goed nieuws, want de volgende plaag dient zich alweer aan:


https://www.ad.nl/wageningen/na-de-jeuk ... ~af5dacd1/

"De mierensoort maakt nesten van honderden meters waarin zich miljoenen beesten kunnen bevinden, die huizen binnendringen en tuinen kaalvreten."
Maar er is niks aan de hand met het klimaat hoor! ......
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
12-07-2019 21:21
Dat is hier in het bos ook zo. Ik durf alleen niet te lang onder de lintloze boom stil te staan om te kijken of er écht geen rupsennesten inzitten :P
Ik heb ergens anders trouwens een paar eiken zonder lint mét rupsen gezien.
De gemeente, of de bestrijdingsbedrijven, kunnen het echt niet meer bijbenen. Het ergste is bijna voorbij, toch?

Wat ik me afvroeg: zijn mensen die erg vatbaar zijn voor hooikoorts en andere histamine-toestanden, ook meer gevoelig voor de haren van de processierups?
Ik heb zelf geen centje last, terwijl ik toch inmiddels al heel wat eiken met nesten heb gezien :blond:
De eerste keer in contact ermee mijn man iets last, ik niets. Tweede keer beiden enorm last.
Blijkbaar hoe vaker je ermee in aanraking komt hoe erger de klachten heb ik begrepen.
Alle reacties Link kopieren
_Monti_ schreef:
12-07-2019 22:51
De eerste keer in contact ermee mijn man iets last, ik niets. Tweede keer beiden enorm last.
Blijkbaar hoe vaker je ermee in aanraking komt hoe erger de klachten heb ik begrepen.

En heb je het idee dat het ook met de jaren opbouwt, die last?
Dus vorig jaar een beetje jeuk, dit jaar meer?
Dat zou een naar vooruitzicht zijn voor mensen die er veel last van hebben.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
12-07-2019 08:42
Ik woon niet in Drenthe, wel in een gebied met grote overlast en sinds een week of 2 heb ik echt minder last. Nog af en toe wat nieuwe bulten, maar eerder zat ik helemaal onder.
Bedankt! Ik hoop dat de piek voorbij is dan.

@andere forummer, bedankt voor het opzoeken!

Ik vind het maar enge dingen, hopelijk draag ik mijn angst niet te veel over op
Mijn kleuter 🙈, maar wel genoeg dat ie niet aan die rupsen gaat zitten pulken...
Alle reacties Link kopieren
Nederlander ontwikkelt “wondermiddel tegen eikenprocessierups”

Ondernemer Hans Bok uit het Nederlandse Vaassen claimt dé oplossing te hebben gevonden tegen de eikenprocessierups. De Nederlandse gemeente Heerde heeft hem toestemming gegeven om daar testen uit te voeren met een goedje waarmee Bok nesten vol eikenprocessierupsen op natuurlijke wijze zegt uit te roeien.

Bok wil niet onbescheiden overkomen, maar noemt zijn middel “een voortreffelijke, magistrale oplossing”. “Het lijkt er toch echt op dat wij dé manier hebben gevonden om de rupsenplaag te bestrijden.” Met ‘wij’ doelt hij op het bedrijf Allicin Animal Care International waarvan hij directeur is.

(...)
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/ne ... a012e3b92/

Ik word toch wat sceptisch als ik lees dat hij in 2017 ook al claimde de vervanger voor antibiotica te hebben uitgevonden, een zelfde knoflookmiddel.
https://www.destentor.nl/home/dominee-g ... ~a63587dc/

En ik hoop ook dat de NVWA, of wie er dan ook naar gaat kijken en het middel gaat analyseren, goed oplet wat het 'barrièremiddel' is en hoe het werkt.
De heren van Chickfriend claimden ook dat hun middel tegen bloedluis alleen etherische oliën bevatte en puur natuur was, maar de werkzame stof was fipronil, een pesticide.
nounou
Watermolen schreef:
11-07-2019 22:10
Hoe is het nu in Drenthe, omgeving Appelscha?

Ik ga er volgende week op vakantie. Ik woon in zeeland, en ben (gelukkig) volledig onervaren wat betreft dit nare beest. Ik lees in ieder geval dat ik alle waterpokkenmiddeltjes moet inpakken en/of importeren vanuit het zuidwesten omdat alles uitverkocht is aan de andere kant van het land, haha. Check!
Nog andere tips (ga met dreumes en kleuter)?
Het valt heel erg mee. Ik woon zelf in Drenthe, maar heb juist last gekregen toen ik een weekend in het zuidoosten van het land was. Wel bomen met linten maar geen last ervaren, wel wat nesten gezien maar heb somehow het idee dat ze hier wat minder agressief zijn ofzo?
Alle reacties Link kopieren
chaoticinternetnerd schreef:
13-07-2019 21:29
Het valt heel erg mee. Ik woon zelf in Drenthe, maar heb juist last gekregen toen ik een weekend in het zuidoosten van het land was. Wel bomen met linten maar geen last ervaren, wel wat nesten gezien maar heb somehow het idee dat ze hier wat minder agressief zijn ofzo?

Nou, ik hoop het heel erg! Ben benieuwd. Bedankt voor je reactie.
Alle reacties Link kopieren
https://speld.nl/2019/06/27/wij-spraken ... te-roeien/

:-D
Alle reacties Link kopieren
:mrgreen:
Deze dan:

Ze zijn dé plaag van het moment: bedwantsen. Veel mensen worden ‘s nachts gebeten door de kleine parasieten en het is bijna onmogelijk om van ze af te komen. Bijna. Want de bedwants heeft wel degelijk een natuurlijke vijand: de eikenprocessierups.

“Zet een nestje van die harige rupsjes uit in je bed en je bent gegarandeerd van de ellende af”, zegt bioloog Bert Bokhoven. “Ze kruipen in alle naden en kieren en diep in je matras om de bedwantsen tot en met het laatste exemplaar op te peuzelen. Voor de eikenprocessierups is het echt een lekkernij.”
Dat wordt weer heerlijk slapen!

https://speld.nl/2019/06/30/tip-last-va ... in-je-bed/
nounou
Zazamaenade schreef:
12-07-2019 21:21
Dat is hier in het bos ook zo. Ik durf alleen niet te lang onder de lintloze boom stil te staan om te kijken of er écht geen rupsennesten inzitten :P
Ik heb ergens anders trouwens een paar eiken zonder lint mét rupsen gezien.
De gemeente, of de bestrijdingsbedrijven, kunnen het echt niet meer bijbenen. Het ergste is bijna voorbij, toch?

Wat ik me afvroeg: zijn mensen die erg vatbaar zijn voor hooikoorts en andere histamine-toestanden, ook meer gevoelig voor de haren van de processierups?
Ik heb zelf geen centje last, terwijl ik toch inmiddels al heel wat eiken met nesten heb gezien :blond:
Die lintjes hangen hier alleen voor de sier. Hier in elke eik nesten, in de meeste bomen meerdere. Nesten waaien ook regelmatig op de grond, dus ik ben blij dat ik geen hond heb.
Alle reacties Link kopieren
Wat denken jullie, is ik het alweer mogelijk om te fietsen zonder helemaal onder de bulten zitten?
Het aantal klachten is inmiddels flink afgenomen, volgens de huisartsen. De meeste zullen nu wel vlinders zijn. Wel kunnen er nog losse haren liggen natuurlijk, die door de wind verspreid worden.

Ik zou gewoon lekker gaan fietsen.
Van de week heb ik nog flink last gehad in mijn nek en op mijn armen . Ik ben weer even genezen van de fiets .
Alle reacties Link kopieren
Door de droogte gaan veel eiken dood. Dan lost het probleem vanzelf op..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven