Het leed dat processierups heet

27-06-2019 10:16 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag hier nog geen algemeen topic over.

Zelf zit ik helemaal onder de bulten. Al jaren fiets ik dezelfde route naar het werk: nooit ergens last van gehad. En nu sta ik helemaal onder. Voorlopig dus alleen nog met de auto naar het werk. Echt jammer, want ik hou van fietsen.

Ik vraag me wel af hoe dit de komende jaren gaat zijn. Ik vrees gewoon dat dit een jaarlijks probleem gaat worden.

Wie heeft er nog meer last?
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
27-06-2019 12:30
Ja, precies, en bermen ingezaaid met bloemenmengsels trekken ook natuurlijke vijanden zoals de sluipwesp aan.
Kauwen eten ze inmiddels ook https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuu ... b3e8191f7/

Ik las ergens een betoog van een expert die voorstelde om eiken maar te gaan vervangen door andere bomen :facepalm:
Misschien een idee om betonnen bomen neer te zetten langs de wegen! Groen verfje erover, niemand die het verschil ziet vanuit de auto.
De eik is nota bene de boom die de grootste soortenrijkdom ondersteunt. Wat een achterlijk voorstel om die te vervangen.

Leuk hè, die klimaatverandering, en helemaal niet erg, een paar graden extra op de thermometer :roll:
Bedoel je dit betoog?
https://nos.nl/l/2289167

Ik vind het een aannemelijk verhaal. Zorgen voor meer diversiteit en daarmee meer natuurlijke vijanden.
Ik ben fietsend al met de eikprocessierups in aanraking gekomen. Hoorde ik gisteren in het nieuws dat de deskundigen ook nog overlast van een dennenprocessierups verwachten... Deze heeft ook brandharen en is al vlakbij de Nederlandse grens gespot.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 28-06-2019 08:30
1.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
_horizon_ schreef:
28-06-2019 08:19
Bedoel je dit betoog?
https://nos.nl/l/2289167

Ik vind het een aannemelijk verhaal. Zorgen voor meer diversiteit en daarmee meer natuurlijke vijanden.

Nee, het was iemand anders, een man. Misschien kan ik het nog vinden.
Die eikenlanen zorgen nu voor extra overlast, het is een soort snelweg, een doorgaande route, voor processierupsen. Meer variatie aan bomen langs wegen, bij nieuwe aanplant, is natuurlijk nooit weg.
Omzagen van gezonde bomen om deze reden vind ik zelf echt een slecht idee.

In feite is de eiken bestrijden vanwege de rups net zoiets als het gras bestrijden vanwege de teek (daar kruipen de teken in als ze zitten te wachten op een slachtoffer) Gaan we nog beleven dat iemand voorstelt om het gras te vervangen door, ... ja wat eigenlijk :roll:
nounou
Ik zag gisteren op het nieuws dat iemand een biologisch bestrijdingsmiddel heeft bedacht, op basis van knoflook en uien. Lijkt goed te werken. Hopelijk wordt dit snel goedgekeurd.
Alle reacties Link kopieren
Even voor wie het nog niet gezien heeft, een link naar Nieuwsuur van gisteren, met een interview met Silvia Hellingman, insectendeskundige en Arnold van Vliet.
De dennenprocessierups is waarschijnlijk al in het zuiden aangekomen maar wordt niet gemonitord. Het beest kan het brandharen-seizoen met 2-3 maanden verlengen omdat ze al in maart-april beginnen te kruipen.
Over de processierups (en andere insecten die door de klimaatverandering hierheen komen) vanaf minuut 15:10-24:30.
https://nos.nl/uitzending/nieuwsuur.html
nounou
Alle reacties Link kopieren
Gisteren kwam ik deze tip tegen, van de site van Jetske Ultee, dermatoloog: havermout.
Het klinkt als een advies van Klazien uut Zalk, maar ik heb het vroeger ook weleens gebruikt bij een kleine jeukende plek. Hoe je dat doet als je armen en benen onder de bultjes zitten weet ik niet, misschien een bad maken met een zakje havermout erin?
https://www.dr-jetskeultee.nl/havermout ... erzorging/

Ik heb zelfs sinds gisteren ook een paar jeukende bultjes, maar dat is volgens mij van een plant uit de tuin.
nounou
De natuurlijke vijand van de eikenprocessievlinder is mijn kat. Die heeft er net een opgevreten.

Ik zeg, katten inzetten om de vlinders te bestrijden vóór ze eitjes kunnen leggen :P
Alle reacties Link kopieren
Op veel plaatsen in Nederland ondervinden mensen hinder van eikenprocessierupsen. In de strijd tegen de jeuk die de brandende haartjes van het dier veroorzaken, wordt op internet een nieuw wapen genoemd: een föhn.

Dat meldt de Gelderlander. Als de jeukende bultjes worden verhit, stolt het eiwit in het gif en verdwijnt de jeuk als sneeuw voor de zon. Enige voorzichtigheid bij het gebruik van de föhn is overigens wel op zijn plaats om brandwonden te vermijden
We're a close family, always within punching distance
Lees mee, hier ook veel last ervan.
Weken niet goed kunnen slapen van de jeuk.
Hier verl eiken, pasl naast mij ook eiken.
Buiten zitten, fietsen is geen lolletje meer.
anoniem_290325 wijzigde dit bericht op 01-07-2019 15:34
2.14% gewijzigd
Ik lees mee, word gillend gek. Mijn enkele bovenbenen, armen, ribbenkast, schouders en rug zitten er helemaal onder.
Zitten vaak ook bulten in mijn nek en op mijn kaak.

Heb nu nestosyl, iets anders was er niet te krijgen, alkes uitverkocht.
Helpt wel wat maar blijf smeren want er komt steeds weer bij.
Deze zalf is ook vettig en voelt plakkerig als je hele lijf is ingesmeerd.
Het is ook een ini mini tubetje.
AdaShelby schreef:
01-07-2019 15:22
Op veel plaatsen in Nederland ondervinden mensen hinder van eikenprocessierupsen. In de strijd tegen de jeuk die de brandende haartjes van het dier veroorzaken, wordt op internet een nieuw wapen genoemd: een föhn.

Dat meldt de Gelderlander. Als de jeukende bultjes worden verhit, stolt het eiwit in het gif en verdwijnt de jeuk als sneeuw voor de zon.

Net waar je op zit te wachten tijdens een hittegolf: met een föhn over je hele lijf moeten. o_o

Ik ben wel benieuwd of dat werkt trouwens. Als het echt werkt dan is het wel een geniale tip.
Alle reacties Link kopieren
Ik las gisteren dat iemand er de hete föhn op zette tot net dragelijk. Het eiwit van de bultjes stolt en binnen no time is jeuk en bultje weg. Dat was uit eigen ervaring, ik geef het alleen maar door, is het proberen waard.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
Κιττεηs schreef:
29-06-2019 10:38
De natuurlijke vijand van de eikenprocessievlinder is mijn kat. Die heeft er net een opgevreten.

Ik zeg, katten inzetten om de vlinders te bestrijden vóór ze eitjes kunnen leggen :P
Let je de komende dagen extra goed op je kat? Ook huisdieren kunnen last krijgen van de eikenprocessierups. Linkje
Life's not about waiting for the storm to pass... It's about learning to dance in the rain.
Weet iemand wanneer het 'seizoen' over is? Ik weet dat het nog heel lang in de lucht kan blijven zweven maar wanneer verpoppen de rupsen en zijn die nesten weg?
chocho schreef:
01-07-2019 18:49
Weet iemand wanneer het 'seizoen' over is? Ik weet dat het nog heel lang in de lucht kan blijven zweven maar wanneer verpoppen de rupsen en zijn die nesten weg?
De piek was vorige week begreep ik maar het kan tot eind juli begin augustus duren is mij verteld .
Alle reacties Link kopieren
chocho schreef:
01-07-2019 18:49
Weet iemand wanneer het 'seizoen' over is? Ik weet dat het nog heel lang in de lucht kan blijven zweven maar wanneer verpoppen de rupsen en zijn die nesten weg?

Ik las eerder dat de haren in de nesten blijven, ook al zijn de rupsen eruit, dus de nesten zijn/gaan niet vanzelf weg.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt hier (Zuid-Oost NL) al wat minder te zijn. Ik werk in een apotheek en na 2 dagen was alle levomenthol + aloe vera op. De hele wijk waar ik werk had er last van.

Bij mij in de straat staan een aantal grote bomen waar ze in zitten waar ik elke dag onderdoor fiets maar heb gelukkig nog geen last.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
29-06-2019 07:34
Gisteren kwam ik deze tip tegen, van de site van Jetske Ultee, dermatoloog: havermout.
Het klinkt als een advies van Klazien uut Zalk, maar ik heb het vroeger ook weleens gebruikt bij een kleine jeukende plek. Hoe je dat doet als je armen en benen onder de bultjes zitten weet ik niet, misschien een bad maken met een zakje havermout erin?
https://www.dr-jetskeultee.nl/havermout ... erzorging/

Ik heb zelfs sinds gisteren ook een paar jeukende bultjes, maar dat is volgens mij van een plant uit de tuin.
Dit is ook helemaal geen gek idee. Bij waterpokken wordt ook havermout (zemelen bad) geadviseerd, en klachten van waterpokken komen overeen met die van de processierups.
Alle reacties Link kopieren
De tip met de föhn: het werkt! Geen enkele jeuk meer. Bultje is al kleiner dan vanmiddag.
Lunaloona schreef:
01-07-2019 18:29
Let je de komende dagen extra goed op je kat? Ook huisdieren kunnen last krijgen van de eikenprocessierups. Linkje
Het was een vlinder Luna. Die hebben geen brandharen.
Alle reacties Link kopieren
Hier de kinderen vanavond in een badje met havermout gezet, hopelijk helpt het.

Mijn man is druk aan het föhnen en zegt dat dat ook goed helpt.

Sinds vrijdag terug van vakantie en sindsdien allemaal onder de bulten (Brabant). De jongste echt heel erg.
Waren in noord Nederland (Wadden) op vakantie en tijdens de vakantie niet 1 bultje.
Alle reacties Link kopieren
Oh gelukkig maar, Kittens. *zucht van opluchting* Ik zie ook nu pas dat je eikenprocessievlinder schreef i.p.v. rups. :$
Life's not about waiting for the storm to pass... It's about learning to dance in the rain.
Alle reacties Link kopieren
Schrubben! Dat kreeg ik als tip en het werkt wel. Met gewoon douchen gaan die haartjes niet weg, maar als je je scrubt laten ze wel los. Dus ben elke avond maar aan het scrubben. Veel last hier ervan net zoals de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
rups13 schreef:
01-07-2019 20:10
Schrubben! Dat kreeg ik als tip en het werkt wel. Met gewoon douchen gaan die haartjes niet weg, maar als je je scrubt laten ze wel los. Dus ben elke avond maar aan het scrubben. Veel last hier ervan net zoals de kinderen.

Haha, zelfs een rups en haar kinderen heeft last |-)
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven