Het leed dat processierups heet

27-06-2019 10:16 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag hier nog geen algemeen topic over.

Zelf zit ik helemaal onder de bulten. Al jaren fiets ik dezelfde route naar het werk: nooit ergens last van gehad. En nu sta ik helemaal onder. Voorlopig dus alleen nog met de auto naar het werk. Echt jammer, want ik hou van fietsen.

Ik vraag me wel af hoe dit de komende jaren gaat zijn. Ik vrees gewoon dat dit een jaarlijks probleem gaat worden.

Wie heeft er nog meer last?
Alle reacties Link kopieren
Hier in het oosten ook overal eikenbomen. Iedereen die ik ken zit onder de bulten. Het lijkt dit jaar wel erger te zijn.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
27-06-2019 10:56
Is er iets te doen tegen die beesten?

Of dienen ze ergens een of ander onduidelijk duister doel in de levenscirkel?

Koolmeesjes eten die rupsen!
https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... ?msg=23543
liliane13 wijzigde dit bericht op 27-06-2019 14:18
0.17% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Liliane13 schreef:
27-06-2019 12:17
Koolmeesjes eten die rupsen!
https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... ?msg=23543

Ja, precies, en bermen ingezaaid met bloemenmengsels trekken ook natuurlijke vijanden zoals de sluipwesp aan.
Kauwen eten ze inmiddels ook https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuu ... b3e8191f7/

Ik las ergens een betoog van een expert die voorstelde om eiken maar te gaan vervangen door andere bomen :facepalm:
Misschien een idee om betonnen bomen neer te zetten langs de wegen! Groen verfje erover, niemand die het verschil ziet vanuit de auto.
De eik is nota bene de boom die de grootste soortenrijkdom ondersteunt. Wat een achterlijk voorstel om die te vervangen.

Leuk hè, die klimaatverandering, en helemaal niet erg, een paar graden extra op de thermometer :roll:
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
27-06-2019 12:30
Ja, precies, en bermen ingezaaid met bloemenmengsels trekken ook natuurlijke vijanden zoals de sluipwesp aan.
Kauwen eten ze inmiddels ook https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuu ... b3e8191f7/

Ik las ergens een betoog van een expert die voorstelde om eiken maar te gaan vervangen door andere bomen :facepalm:
Misschien een idee om betonnen bomen neer te zetten langs de wegen! Groen verfje erover, niemand die het verschil ziet vanuit de auto.
De eik is nota bene de boom die de grootste soortenrijkdom ondersteunt. Wat een achterlijk voorstel om die te vervangen.

Leuk hè, die klimaatverandering, en helemaal niet erg, een paar graden extra op de thermometer :roll:

En niet te vergeten die allesvernietigende tegeltuinen en dan de schuld aan de kat van de buren geven dat er geen (eikenprocessierups etende) vogeltjes meer in de tuin zitten, maar dit is misschien offtopic, al hangt alles met elkaar samen imo.
.
Sudocrème werkt ook.

Iedereen zit hier onder de bulten. Verkoelende gels zijn uitverkocht.
Hier loopt ook iedereen in het dorp met bultjes.
Sta ik bij de kassa van de lokale supermarkt zie ik rode nekken, bultige benen, krabbende mensen. En ook veel kinderen die onder zitten. Super sneu.
Zelf heb ik ook best wat bultjes, maar ik heb gezien dat het veel erger kan. En ik heb een man die van elk nieuw bultje dat hij heeft, verslag komt doen :facepalm:

Hoorde dat de bomen bij de scouting ook onder zitten, maar de gemeente doet hier niks.
Vorig jaar deed de gemeente wel iets, maar super laat. Tussen een school en een kdv stonden bomen vol rupsen. Is maandenlang afgezet geweest met een lullig lintje wat niet echt nut had (de wind houdt er ook geen rekening mee).
Alle reacties Link kopieren
Zou trouwens een neutrale zalf met een druppel etherische pepermuntolie niet ook goed kunnen helpen tegen de jeuk?

Hier zijn wel wat eiken aangetast, maar het merendeel toch niet. De gemeente was in voorgaande jaren erg actief met zakjes nematoden die in de boom gehangen werden en het opruimen van nesten, misschien dat dat nu resultaat heeft.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Koolmezen eten processierupsen inderdaad. Maar koolmezen zijn massaal doodgegaan door bestrijdingsmiddelen tegen de buxusmot.
Alles heeft met alles te maken.

Vooral voor peuters en baby s vind ik zielig. Voor mezelf lastig en irritant.
Alle reacties Link kopieren
Koolmezen eten ze inderdaad. Maar vóór ze dat doen, slaan ze de brandharen van de rups af.
En om die brandharen gaat het dus, die geven de overlast.

Gelukkig zorgen de mezen er wel voor dat ze minder voortplanten.

Ik zie mensen op fb over elkaar heen buitelen met goed bedoelde onzin adviezen (wikkel in folie, brand ze weg, spuit er haarlak op) dat is jammer.

Strippen met plakband, douchen en dan smeren. Niet alleen smeren. Mentholgel helpt er ook tegen trouwens.
Zazamaenade schreef:
27-06-2019 17:29
Zou trouwens een neutrale zalf met een druppel etherische pepermuntolie niet ook goed kunnen helpen tegen de jeuk?

Hier zijn wel wat eiken aangetast, maar het merendeel toch niet. De gemeente was in voorgaande jaren erg actief met zakjes nematoden die in de boom gehangen werden en het opruimen van nesten, misschien dat dat nu resultaat heeft.
Ja dat plaatste ik op een ander topic .
Raadde ze bij de tuinen aan . Aloë veragel met wat druppels pepermuntolie koelt en stilt de jeuk.
Mayapril schreef:
27-06-2019 11:04
Wat een ellende is dat zeg. Hier in het noordoosten nog geen last. Afkloppen. Het zal wel een kwestie van tijd zijn voor ze hier ook opduiken.
Wat is een oplossing. Alle eiken kappen?
Ik hoor net dat ze in een dorp 10 km bij ons vandaan inmiddels op verschillende plekken zijn aangetroffen...
'' Sinds 2013 ligt de bestrijding van de eikenprocessierups op het bordje van de gemeenten. Dit betekent dat de gemeenten hun eigen beleid mogen bepalen. Het KAD functioneert voor veel gemeenten al als meldpunt.

In de praktijk komt het er echter vaak op neer dat gemeenten alleen aan symptoombestrijding doen, legt Mierburg uit. "Omdat zij steeds reageren op een plaag en niet proactief werken, blijven ze altijd achter de feiten aanlopen."

Gemeenten doen dat niet uit onwil, maar de lokale overheden zijn nou eenmaal sterk afhankelijk van budgetten die vooraf worden vastgesteld. ''
Κιττεηs schreef:
27-06-2019 17:26
Hier loopt ook iedereen in het dorp met bultjes.
Sta ik bij de kassa van de lokale supermarkt zie ik rode nekken, bultige benen, krabbende mensen. En ook veel kinderen die onder zitten. Super sneu.
Zelf heb ik ook best wat bultjes, maar ik heb gezien dat het veel erger kan. En ik heb een man die van elk nieuw bultje dat hij heeft, verslag komt doen :facepalm:

:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Hier in het midden van het land ook last van, breed plakband op de rode plek en dan in 1x eraf trekken werkt wel goed tegen de jeuk. Ik gebruik wel dat brede tape.
Κιττεηs schreef:
27-06-2019 17:26
Zelf heb ik ook best wat bultjes, maar ik heb gezien dat het veel erger kan. En ik heb een man die van elk nieuw bultje dat hij heeft, verslag komt doen :facepalm:

Moet je er dan ook een kusje op geven?
RikM schreef:
27-06-2019 19:06
Moet je er dan ook een kusje op geven?
Hahaha nee. Ik heb hete lippen, dus dat helpt niet ;-D
Ach ach, de hond van een vriendin van mij kan bijna niet meer lopen van de blaren op zijn voetzolen :cry: . Hopelijk slaat zijn medicatie snel aan.
Alle reacties Link kopieren
hier in dld ook veel last, zoon zit helemaal onder. de arts schrijft cortisonzalf en tabletten voor en cetrizinetabletten, nu zijn we 2 dagen verder en is de uitslag al bijna verdwenen. aloe vera, menthol en calendula deed allemaal niks voor zoon.
Alle reacties Link kopieren
wat sneu prada voor de hond :-| met dieren moet je sowieso oppassen, ik las dat er een hond was die die krengen op zijn tong had en dat zijn tong toen afstierf omdat zijn baasje het niet had gemerkt o_o
lizenlotte schreef:
27-06-2019 20:15
wat sneu prada voor de hond :-| met dieren moet je sowieso oppassen, ik las dat er een hond was die die krengen op zijn tong had en dat zijn tong toen afstierf omdat zijn baasje het niet had gemerkt o_o
Ja hij had al last van een poot een maand of twee geleden maar toen hadden nog maar weinigen van de processierups gehoord dus dacht de dierenarts aan een ontsteking. Nu alle voetkussentjes, zo'n grote loebas. Helemaal gevloerd.
Alle reacties Link kopieren
Liliane13 schreef:
27-06-2019 13:23
En niet te vergeten die allesvernietigende tegeltuinen en dan de schuld aan de kat van de buren geven dat er geen (eikenprocessierups etende) vogeltjes meer in de tuin zitten, maar dit is misschien offtopic, al hangt alles met elkaar samen imo.
Klopt. Hopelijk gaan mensen eindelijk eens inzien dat onze impact op de natuur en het klimaat wel degelijk heel groot is. Al zullen de wegkijkers het altijd blijven ontkennen.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag maakte minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit bekend dat zijn kenniscentrum waarschijnlijk de centrale vraagbaak wordt voor gemeenten. "Het probleem is dat veel gemeenten te laat zijn begonnen met bestrijden", zegt Meerburg. "Eikenprocessierupsen worden in het algemeen vanaf april actief. De meeste gemeenten hebben pas later actie ondernomen, en niet meteen bij het ontstaan van de plaag."
https://nos.nl/artikel/2290978-hoe-best ... -slag.html

Een uitgebreid artikel uit 2018:
(...)
"In veel gemeenten valt de aanpak van de nesten onder de vaak toch al flink uitgeklede post 'groenvoorziening'. Terwijl het toch gaat om volksgezondheid en niet om de aanblik van een plantsoen of parkje", bepleit Hellingman.

Er was een landelijke expertgroep, maar deze is een paar jaar geleden opgeheven. Voor groot onderzoek of het in kaart brengen van het probleem is amper geld.

https://www.nu.nl/weekend/5313188/de-ov ... jaren.html
nounou
Een vraagbaak, poeh poeh wat een draagkracht. Dat zal die rupsen wel afschrikken :huh:
clemance schreef:
28-06-2019 07:33
Een vraagbaak, poeh poeh wat een draagkracht daadkracht. Dat zal die rupsen wel afschrikken :huh:
Toch? ;-)
Alle reacties Link kopieren
Hier zitten ook overal nesten in de eikenbomen. Zit zelf ook onder de bultjes, maar vind dit tot nu toe nog geen reden om binnen te blijven of lange broeken/mouwen te dragen. Wat ik wel doe als ik buiten ben geweest, is met een kledingroller over m'n hele lichaam, in de hoop dat zoveel mogelijk haartjes eraan blijven plakken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven