Hoe ver mag de overheid gaan?

16-08-2016 21:25 946 berichten
Alle reacties Link kopieren

http://www.trouw.nl/tr/nl ... rkini-op-het-strand.dhtml

http://www.trouw.nl/tr/nl ... -boerkini-in-Cannes.dhtml

Het haalt in Nederland nauwelijks het nieuws laat staan de voorpagina's maar dit verbod is, in mijn ogen, een flinke inbreuk op de persoonlijke vrijheden van mensen.

Sinds wanneer gaat de overheid over badkleding?

Voor alle duidelijkheid steeds meer badplaatsen volgen het voorbeeld van Cannes

Vooropgesteld dat ik voorstander ben van een seculiere staat en een voorstander van een verbod op religieuze kleding in overheidsfuncties maar dit schiet door.

Zoals ik vind dat niemand mij het recht kan ontzeggen mezelf in december als Zwarte Piet te verkleden mag een overheid zich niet bemoeien met badkleding.

Wat vinden jullie? Hoe ver mag de overheid gaan? En in het bijzonder wat vinden jullie van het Franse verbod?

Dit verbod is:

Totaal aantal stemmen: 205

1) Volkomen terecht (44%)
2) Belachelijk (54%)
3) Anders ik geef een toelichting in het topic (2%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:quiaquia schreef op 26 augustus 2016 @ 17:20:

[...]

En moslima die de regels minder strikt toepast. Haar keuze en niet iets waar een ander iets over te zeggen heeft. Ook niet binnen de islam is mij meermalen verteld.

Steeds meer moslima's zijn hoger opgeleid.

Of zijn in ieder geval naar school geweest.

Analfabetisme, zoals je nog veel zag bij de eerste generatie komt niet meer voor.

Ik baseer me verder niet alleen op deze twee vrouwen, het zijn ook de verhalen die ik over anderen hoor.

Ook zijn er meer werkende vrouwen.

Als zelf de imam zegt dat maagdelijkheid een zaak van het individu is neemt het excuus om vrouwen te controleren af.

Ik zie dat als een belangrijke mentaliteitsverandering die overigens natuurlijk wel tijd nodig heeft.

Geen zin hierin, je begon door te stellen dat de Marokkaanse meisjes van nu meer mogelijkheden hebben. Nu heb je die algemeenheid gereduceerd tot iets bijna exclusiefs.

Uitzonderingen, waar jij het over hebt, zijn wel leuk en aardig, maar meer ook niet. Je kunt er hoop, geloof en liefde aan hangen, maar geen zekerheden, behalve de zekerheid dat zoals jij het voorstelt relatief weinig voorkomt.

Quiaquia, wat mij betreft is de discussie over moslims voorlopig gesloten, je bent vrij om mij hieromtrent vragen te stellen of reacties te geven, maar ik zie het niet.
Kunnen we niet gewoon van elkaar houden, ongeacht ras?
l'état c'est moi
quote:LouisXIV schreef op 26 augustus 2016 @ 17:30:

Kunnen we niet gewoon van elkaar houden, ongeacht ras?

Uit de oude musical doos;

"Peace, Love, Freedom and Happiness"
quote:LouisXIV schreef op 26 augustus 2016 @ 17:30:

Kunnen we niet gewoon van elkaar houden, ongeacht ras?Blijkbaar kan de mens dat niet...
Nou blijkbaar zijn er genoeg mensen in dit topic die niet van het andere ras houden
l'état c'est moi
Nou blijkbaar zijn er genoeg mensen in dit topic die niet van het andere ras houden
l'état c'est moi
Ik vind het wel raar dat je als vrouw door de politie gesommeerd wordt je uit te kleden. Komt een beetje in de buurt van aanranding en is gewoon enorm vernederend. Ik kan me voorstellen dat er over een boerka discussie is, omdat je totaal niet kunt zien wie eronder zit en het kan net zo goed een man zijn, ideale kleding om een bank mee te overvallen ofzo. Maar zo'n boerkini is inderdaad hetzelfde als een trainingspak ofzo en een hoofddoek waarbij je je gezicht nog ziet. Dat je het in zwembaden verbiedt snap ik wel ivm hygiene ofzo, in ieder geval als je ermee het water in gaat. Maar op het strand is toch raar, dat is een openbare plek, daar kan toch niemand je vertellen wat je wel of niet aan moet trekken. Straks besluit de burgemeester opeens dat vrouwen allemaal zonder bovenstukje moeten en dan komt de politie je sommeren om je bovenstukje uit te trekken. Lijkt verdomd veel op een kalifaat, daar hebben ze ook kledingvoorschriften voor dames (ook voor heren trouwens). Overigens heeft de rechter inmiddels het verbod verboden en terecht in mijn ogen.
quote:Dormouse schreef op 26 augustus 2016 @ 18:02:

[...]

Uit de oude musical doos;

"Peace, Love, Freedom and Happiness"Mottenballetje voor in de oude musical doos.

Het is goed dat het Boerkini verbod is opgeheven maar het blijft toch merkwaardig dat mannen lekker kunnen plonzen en zwemmen en vrouwen dat alleen gehuld in zwem-harnas kunnen doen.

Deze foto stond vandaag in Trouw ook daar op veel plaatsen mannen in het water, vrouwen ingepakt aan de kant.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:hollebollegijs schreef op 26 augustus 2016 @ 19:10:

[IMG]http://i1337.photobucket.com/albums/o68 ... vc5djr.png[/IMG]

Het is goed dat het Boerkini verbod is opgeheven maar het blijft toch merkwaardig dat mannen lekker kunnen plonzen en zwemmen en vrouwen dat alleen gehuld in zwem-harnas kunnen doen.

Deze foto stond vandaag in Trouw ook daar op veel plaatsen mannen in het water, vrouwen ingepakt aan de kant.Nah, ze lopen er met opgeheven hoofd.
http://www.nieuwwij.nl/ve ... een-moslim-seculier-zijn/
quote:shalimara schreef op 26 augustus 2016 @ 18:44:

[...]

Mottenballetje voor in de oude musical doos.
Ik zie net op het nieuws dat in Israël burkini en bikini goed samengaan daar op het strand. Ze begrijpen niks van die heisa in Europa.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
Misschien omdat othodox joodse vrouwen ze dragen?
quote:maylina schreef op 28 augustus 2016 @ 20:17:

Misschien omdat othodox joodse vrouwen ze dragen?Klopt die worden in hetzelfde NOS journaal item geïnterviewd
http://www.nu.nl/buitenla ... frans-boerkiniverbod.html
quote:Dormouse schreef op 30 augustus 2016 @ 14:53:

http://www.nu.nl/buitenla ... frans-boerkiniverbod.html

Er wordt tegen het heilige huisje geschopt. De fundering van godsdienstvrijheid blijkt niet bestand tegen de tand des tijds.

De VN lijkt (plaatsvervangend) in paniek.
quote:hollebollegijs schreef op 28 augustus 2016 @ 20:50:

[...]

Klopt die worden in hetzelfde NOS journaal item geïnterviewdDat dacht ik al, dat het niet was vanwege hun liberale houding jegens moslima's.
http://www.bbc.com/news/world-europe-37278464
Mijn vraag is 'wil je nog wel een boerkini dragen?'
LOEP ME MAAR aub.
quote:maylina schreef op 28 augustus 2016 @ 20:17:

Misschien omdat othodox joodse vrouwen ze dragen?Of omdat ze daar gewoon normaal nadenken?
Tja....wat is normaal?
quote:oudebaas schreef op 26 augustus 2016 @ 20:40:

Ik zie net op het nieuws dat in Israël burkini en bikini goed samengaan daar op het strand. Ze begrijpen niks van die heisa in Europa.Ook in Marokko zag ik een paar weken geleden bikini's naast boerkini's op het strand.
quote:oudebaas schreef op 26 augustus 2016 @ 20:40:

Ik zie net op het nieuws dat in Israël burkini en bikini goed samengaan daar op het strand. Ze begrijpen niks van die heisa in Europa.Dat klopt met eigen ogen gezien.
Israel is op een heel andere manier ontstaan, heeft een compleet andere ontwikkeling doorgemaakt waarbij verschillende stromingen leerden samenleven op een heel andere manier.

Nederland was van oorsprong christelijk en had geen enkele mosliminvloed. De moslims die hier nu zijn, daarvan is er een te grote groep ontstaan die extremistische denkwijzen heeft, op dit moment hebben we nog eigenlijk geen enkele boerkini c.q. burqa, de invloed van de hoofddoek en de zwaardere bedekkende kledij, is op een geheel andere manier gepromoot, namelijk meer om de islam uit te gaan dragen en krijgt binnen de huidige kadering van IS, bomaanslagen en de bijbehorende ideologie van "de zondige vijand" (waaronder een ieder die niet net zo extreem islamitisch denkt) overwinnen, ook een heel andere plaats.

De mensen die hier wonen zijn van oorsprong christelijk. Daarna zie je meer mosliminvloeden komen sinds nog maar relatief korte tijd. Er vindt echter inmiddels een grote radicalisering plaats in de moslimwereld. Turkije wat nog maar onlangs bij Europa wilde horen, is bezig met een geheel andere stellingname. Er zijn veel mensen die hier naar toe willen emigreren vanuit juist de extremistischere kanten en je ziet dat we hier in het westen steeds meer problemen krijgen met zaken die hier eerst geen enkel probleem vormden m.b.t. ons "westers zijn".

Er is veel grote problematiek met moskeeen en de sprekers die gesponsord worden vanuit fundamentalistische landen die IS en andere extreme groeperingen ondersteunen, verspreiding van zware fundamentalistisch gedachte via social media en je ziet daar waar we net hard gevochten hadden voor vrijheden voor de vrouw, haar bewegingsvrijheid tussen de mannen, mogen en kunnen werken, onderwijs, het duidelijk aangeven dat ze niet meer verplicht moet trouwen als ze zwanger wordt, een goede duidelijke manier waarop mannen van vrouwen af moeten blijven, dat dat alles verdwijnt.

We krijgen te maken met kindhuwelijken, eerwraak en steeds regelmatiger het lastigvallen van de westerse normen en waarden als zijnde zondig, niet bevriend mogen raken, alsmede de ontering van de westerse vrouw die al veels te vaak inmiddels als loslopend wild wordt gezien waar ze respect behoort te verdienen onder alle omstandigheden.

Die hoofddoek, de boerkini, de burqa, het zijn zaken die niet in overeenstemming zijn met de grondwet tot gelijkheid van mannen en vrouwen en de manier waarop ze bejegend behoren te worden als zijnde die vrouw niet zomaar lustvlees en die man niet één of ander onverantwoordelijk projectiel.

Hier in Nederland mogen alle vrouwen naar onderwijs, zullen in geval van nood moeten kunnen werken, alleen over straat mogen en ook kunnen. In Israel is ook veel gekeken naar gelijkheid en onderwijs. Dit is daar ook goed voor elkaar. Het zijn andere stromingen dan waar we hier in Nederland mee te maken hebben. Maar je zie ook daar problemen ontstaan nu veel takken in dat land religieuzer worden.

Je ziet nu ook in Israel dat het eerst seculier was en dat nu de religieuzen de macht hebben. De religieuze orthodoxe Joden krijgen bijvoorbeeld meer kinderen en ook zie je dat het leger relatief meer religieuze mensen omvat. Overigens zie je wel dat waar de vrouwen in hogere posities eerst onderbelicht bleven, deze nu vaker aan bod komen, de vraag is echter welke kant het opgaat.

Er zijn daar namelijk inmiddels wel problemen met inmiddels gevaarlijke posities van mannen die "het mogen verkrachten van vrouwen" in hun levensvisie hebben.

"Over de nieuwe legerrabbijn Eyal Karim, die stelde dat soldaten niet-Joodse vrouwen mogen verkrachten, is hij mild: „Zijn opvattingen over de religieus-joodse wetten zijn zeer problematisch, maar hij heeft er publiekelijk afstand van genomen.”

https://www.nrc.nl/nieuws ... n-israel-4135348-a1519661

En ik denk dus dat je dat laatste, die religieuze manier van denken over het moeten bedekken van de vrouw, echt een heel grote halt moet zien toe te roepen. Dat een vrouw NOOIT verkracht mag worden, zij dit nooit over zichzelf afroept d.m.v. schaarsere kleding en dat dientengevolge het gedachtengoed dat een vrouw zich moet "verbergen" ook duidelijk in een andere richting moet worden gestuurd.

En dat gaat dan nog steeds wel vooral d.m.v. het aangeven wát onze normen en waarden zijn, hoe vrouwen behandeld moeten worden, voornamelijk de dialoog. Maar blijven zeggen dat het zo onschuldig is, dat is het niet.

Ook in Israel zie je dat juist in het leger de, in dat geval orthodox Joodse religie, in opkomst is, waarbij het gedachtengoed over hoe vrouwen zich moeten bedekken, opnieuw de vrouw in groot gevaar brengt.

Verder is er een groot probleem zodra je religieus onderwijs weer terug laat voeren op het eigen idee en promotie van de geschiedenis, ook dat is een groot gevaar voor vrede, waarin haat voor anderen weer kan worden aangewakkerd op basis van religieus onderwijs.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven